Namnförslag till pojke!

Eve

Trådstartare
Vilket är det finaste pojknamnet?
Vi har pratat om Carl,Philip,Arvid. Någon som har något annat förslag?

Vad heter ditt/dina pojkar?

Kan man döpa sitt barn med dubbelnamn idag?
Har läst att det är påväg tillbaka. Funderar på Carl-Philip.

Så himlans svårt!

Sv: Namnförslag till pojke!

Killian är det finaste pojknamnet enligt mig! Mmm, så var jag också sambo med en irländare innan :angel:

Vet du, jag tycker man kan döpa sina barn till vad man vill, hade en Sven-Arvid på dop för inte så längesen.

kl

Hade jag fått en son hade han fått heta SAM

Andra pojknamn som jag tycker om är Anton, Adrian, Oskar, Markus, Jesper, Lowe/Love, Linton... och säkert massa fler som jag inte kommer på nu =)

Felix Bo Gunnar

The one and the only :-)

Ett eget och två tunga släktnamn

William, Hannes, Josef, Alexander, Milton, Aron

Kör på dubbelnamn om du känner att det fungerar och är fint! För mig hade det inte varit aktuellt men hur ofta säger man hela namnet? Han kommer ju antagligen oftast kallas Calle eller Carl kanske philip eller något annat och då ser jag inte den enorma skillnaden mellan om han heter Carl-Philip eller Carl Philip alt Philip Carl eller ja du förstår den stora skillnaden mellan ett dubbelnamn och ett första plus andra namn

Vi valde Vidar (Vidar Sante Alexander) men Isak hade varit en het kandidat om det inte redan var upptaget inom den närmsta familjekretsen (till min bestörtning valde de dock att stava det Isac..:eek:).

Jag upplevde att det var mkt svårare att hitta fina pojknamn än flicknamn.
Jag tycker om både Carl och Philip (är dock ingen anhängare till Arvid) men hade absolut inte valt det som dubbelnamn. Vilhelm fanns också bland våra namnförslag.

Felix Bo Gunnar

The one and the only :-)

Ett eget och två tunga släktnamn

Haha, min pappa heter Bo-Gunnar som dubbelnamn... Kunde inte låta bli att skratta när jag såg detta! Vill liksom klämma in ett bindestreck däri! :D

Jonatan Hjalmar Fredrik & Anton Gunnar Jakob.

Blir det fler pojkar ska de heta Emil och Alfred. (min man har INGET att säga till om)!

mina pojkar heter:

Allan Sune Anders
Eskil Gösta Valfrid

de har varsitt "eget" namn och två namn ur släkten var

Vår son heter Eskil Sven Andrew där Sven är pappas släktnamn och Andrew är mammas (morfars) släktnamn och Eskil är hans alldeles egna namn. :laugh:

Åh vilka fina namn!

Tusen tack för alla förslag och för att ni delar med er vad era barn heter, tänk vad många namn det finns!

Egentligen vill jag ha Carl som tilltals namn, men vi har ett efternamn som gör att det låter som att vi har döpt efter Grythyttans chef till barn.. (K-J )
Och det är därför jag funderar på dubbelnamn..

Vi funderar på Julian Leander till vår son. Har ännu ej bestämt vad som ska vara tilltalsnamn utan växlar hej vilt när vi pratar om honom för att komma på vad som känns bäst. :D

Andra heta förslag från mig (som mer eller mindre dissades av min man) var Samuel, Adrian, Brian (med uttal Brian, inte Brajan) och Elias.

Ett namn som det helt enkelt bara blir om jag får en son (pappan skulle alltså inte ha något att säga till om alls i det fallet ;)), är Silas. Får jag en son blir det en Silas. Punkt.

Andra namn som jag gillar skarpt är:
Leon
Adrian
Sam
Arvid
Lukas
Ian
Isak
Alexander

Gillar Milton mycket, men känns som om jag kommer få pikar om mitt hästintresse där. Gillar även Oscar, Elias och Edward, men två av kusinerna och ett styck lillebror har redan de namnen, så det blir inte aktuellt mer än i andranamn i så fall.

Silas stod på min lista också! Så superfint. "Är det ett namn??" sa maken. Han har ingen aning (och har väl aldrig sträckläst Silas-böckerna av Cecil Bödker den kraken).

Min son heter Per Isak :)
Ett släktnamn och ett eget.

I övrigt gillar jag Johannes, Alexander, Lukas (heter föräldrarnas katt dock :P )
Albin, Hannes osv
Finns många fina namn

Gillar Kain också trots att jag inte är kristen för fem öre.

Just Carl Philip skulle jag personligen avstå från då Sveriges prins heter det och för mig är kopplingen mellan det namnet och honom som person lite för stark. Namnen var för sig är däremot jättefina.

Själv är jag en sucker för namnet Gabriel.

Gillar Milton mycket, men känns som om jag kommer få pikar om mitt hästintresse där. Gillar även Oscar, Elias och Edward, men två av kusinerna och ett styck lillebror har redan de namnen, så det blir inte aktuellt mer än i andranamn i så fall.

Philip som jag gillar betyder tydligen Hästvän ;)

Jag själv har, när vi disskuterat pojknamn hemma under båda graviditeterna, alltid fastnat för Mattias. Även Simon och David har varit uppe ett antal gånger, men det är alltid Mattias som legat närmst tillhands (jag har fått tjejer båda gångerna)

Carl Erik Vilhelm heter vår son. Idel ädel kunganamn :D (men de är definitivt inte valda utifrån det ;) )

1 av dem är "eget", 1 är släktnamn och 1 är valt efter pappans tidigare efternamn (han tog mitt när vi gifte oss).

Vi funderade aldrig på dubbelnamn, men ett som jag tycker mycket om är Carlaxel (el. Carl-Axel), det heter min morfar :love:

Till ett ev. syskon så känns det ganska aktuellt med Gustav, men det känns som att det blir lite väl mycket kungar då... Eller så får vi helt enkelt spela på det och köra på Gustav Olof Oskar eller något sådant, haha ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 530
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 270
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 120
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 873
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka