Namn!!! =)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Namn!!! =)

Och Kevin.... "hukar mig":angel:

Jag ser inte Kevin som ett "white-trash" namn. Däremot som ett väldigt tråkigt och uttjatat namn eftersom varannan människa jag känner som fick en pojke i mitten på 90-talet (eller när det nu var) döpte honom till just Kevin :crazy:
 
Sv: Namn!!! =)

Jag ser inte Kevin som ett "white-trash" namn. Däremot som ett väldigt tråkigt och uttjatat namn eftersom varannan människa jag känner som fick en pojke i mitten på 90-talet (eller när det nu var) döpte honom till just Kevin :crazy:

Detta säger kanske en del om dina kretsar ?
Jag känner absolut INGEN som heter Kevin eller Liam :crazy:
 
Sv: Namn!!! =)

Med neutrala namn menar jag sådana som inte automatiskt väcker negativa associationer såsom y-namnen, namn som verkar påhittade, namn med trashvarning, namn med alltför underlig stavning. Ska ett namn ge associationer vill man givetvis att det ska vara positivt.
Enligt mig är Frida är ett exempel på ett ganska neutralt namn, Cecilia är ett namn som väcker positiva associationer, mot högre social status.
Som killnamn kanske Daniel, Viktor och Magnus kan vara exempel på rätt neutrala namn.
 
Sv: Namn!!! =)

Jag ser inte Kevin som ett "white-trash" namn. Däremot som ett väldigt tråkigt och uttjatat namn eftersom varannan människa jag känner som fick en pojke i mitten på 90-talet (eller när det nu var) döpte honom till just Kevin :crazy:


Det fins en undersökning som visar att mammor med samma social status som som de mammor som döpte sina barn till Sonny, Conny och Glenn nu döper dem till Kevin.
Jag känner heller inga Kevin eller Liam......
 
Sv: Namn!!! =)

Med neutrala namn menar jag sådana som inte automatiskt väcker negativa associationer såsom y-namnen, namn som verkar påhittade, namn med trashvarning, namn med alltför underlig stavning. Ska ett namn ge associationer vill man givetvis att det ska vara positivt.
Enligt mig är Frida är ett exempel på ett ganska neutralt namn, Cecilia är ett namn som väcker positiva associationer, mot högre social status.
Som killnamn kanske Daniel, Viktor och Magnus kan vara exempel på rätt neutrala namn.

Något jag reagerar på är det du kallar namn med trashvarning. Det är väl ändå olika från person till person vad man lägger för associationer i ett namn? Vilka erfarenheter man har sedan tidigare av personer med ett visst namn.

Viktor är för mig ett djurnamn eftersom min hund hette så när jag köpte honom. Daniel känner jag ett antal som heter som aldrig kallas så utan kallas Danny - med andra ord ett y-namn :eek:

När jag skulle döpas ville min farmor att jag skulle heta Anette vilket min mamma inte ville pga av att hon visste att jag då skulle komma att kallas Nettan. Min mamma är delvis uppvuxen på landet utanför Vaggeryd i Småland och där hade de en ko som hette Netta! Nu fick min farmor sin vilja igenom så jag brukar skämta om att jag är döpt efter en ko i Småland och ett italiensk helgon (Cecilia).

Med andra ord är det helt omöjligt att döpa ett barn utan att någon som kommer i kontakt med barnet har åsikter eller negativa associationer om just det namnet. Det är bara att hoppas på att barnet kan ändra den personens åsikt genom att inte svara upp till personens förväntningar.
 
Sv: Namn!!! =)

Detta säger kanske en del om dina kretsar ?
Jag känner absolut INGEN som heter Kevin eller Liam :crazy:

Nu var det kretsar jag umgicks i för 10 år sedan, men det var vanliga, ordentliga, arbetsamma människor som skaffade barn just när Kevin var ett "modenamn". Precis som Anders, Peter och Magnus var när jag föddes. Tror jag hade 3 Anders, 2 Peter och 3 Magnus i min klass de första 9 åren.

Jag känner däremot ingen som döpt sin son till Kevin idag. Idag ska de heta William, Hugo och Isak.
 
Sv: Namn!!! =)

Det fins en undersökning som visar att mammor med samma social status som som de mammor som döpte sina barn till Sonny, Conny och Glenn nu döper dem till Kevin.
Jag känner heller inga Kevin eller Liam......

En av mina bästa vänner döpte sin son till Kevin. Både hon och han var uppväxta i ett av de bättre områdena i Malmö, hade stabila uppväxter utan skilsmässor, klarade skolan utan problem och hade bra jobb när de fick barn.

Han heter Ola, hon heter Susanne. Han har en bror med ett s k neutralt namn, hon var enda barnet.
 
Sv: Namn!!! =)

Något jag reagerar på är det du kallar namn med trashvarning. Det är väl ändå olika från person till person vad man lägger för associationer i ett namn? Vilka erfarenheter man har sedan tidigare av personer med ett visst namn. .

Uppenbarligen.

Du identifierar dig med en annan grupp än många som ser mer vetenskapligt på namngivande och statistik gör.

Nu har du fått en synvinkel från ett annat kanske mer övergripande och även medicinskt/kriminellt perspektiv.

Och fortsätter du att följa "mallen" så förstår du inte alls vad jag och Sar pratar om utan tycker det är vi som är trashiga.
 
Sv: Namn!!! =)

Det fins en undersökning som visar att mammor med samma social status som som de mammor som döpte sina barn till Sonny, Conny och Glenn nu döper dem till Kevin.
Jag känner heller inga Kevin eller Liam......

Men du känner någon vars sons kusin heter Kevin...hehe! :p För övrigt född på just 90-talet, boende med sin mamma Camilla och sin pappa Anders, båda fullt normala skötsamma medelklassföräldrar i en av Stockholms förorter. Tror inte de har så värst mkt "white-trash" över sig. Möjligen föll de för den ständigt närvarande lockelsen att försöka ge sitt barn ett namn som känns nytt, spännande och lite orginellt - vilket paradoxalt nog ofta resulterar i att det blir ett nytt tillfälligt "inne-namn" istället... Kevin betyder förresten "vacker födelse" och är kommet av ett irländskt namn. :angel:

Förövrigt verkar Kevin ha övergivits till förmån för liknande namn som Tevin och Melvin.
 
Sv: Namn!!! =)

Uppenbarligen.

Du identifierar dig med en annan grupp än många som ser mer vetenskapligt på namngivande och statistik gör.

Det gör jag tydligen, för jag ser inte vetenskapligt på namngivande. Å andra sidan vet jag inte om jag identifierar mig med någon grupp alls. Jag är jag, end of story. Mina åsikter och värderingar är präglade av min livserfarenhet, inte vad andra sagt till mig att tycka.

Nu har du fått en synvinkel från ett annat kanske mer övergripande och även medicinskt/kriminellt perspektiv.

Och fortsätter du att följa "mallen" så förstår du inte alls vad jag och Sar pratar om utan tycker det är vi som är trashiga.

Jag förstår vad du och Sar pratar om och skulle aldrig tycka någon är trashig bara för att vi har olika åsikter om vissa saker. Däremot känns det lite som om ni ser mig som trashig för jag har en egen åsikt och inte bara sällar mig till era åsikter. Kanske jag är trashig, men då får jag leva med det.
 
Sv: Namn!!! =)

:rofl: de Daniel jag känner är HEL kriminella de har suttit inne ett flertal gånger allihop!!!

Viktor känner jag inen som heter men det fanns två i skolan och de var de värsta viktigpettrarna på hela skolan de visste allt om allt och hade de fel grinade de konstant

Magnus är oxå ett namn där jag känner en hög med folk och allihopa är ordentliga bråkstakar
 
Sv: Namn!!! =)

:rofl: de Daniel jag känner är HEL kriminella de har suttit inne ett flertal gånger allihop!!!

Det är säkert så att de Daniel du känner kallas Danny :idea: M a o spär de ju på statistiken :angel:

Som sagt, det är möjligt att y-namnen är överrepresenterade i brottsstatistisken idag, men vad säger att det är så om 10-20 år? Förmodligen kommer det inte att vara så eftersom y-namnen inte är speciellt populära för tillfället. Med tanke på att de populäraste pojknamnen under 2005 var Oscar, William och Lucas är det väl mer troligt att dessa namn kommer att vara överrepresenterade då? För inte kan jag tro att bara för att en pojke döps till William kommer han alltid att sköta sig och aldrig hamna i brottsregistret. Om det hade varit så enkelt hade det ju bara varit att "förbjuda" vissa namn så hade ju brottsligheten minskat kraftigt.
 
Sv: Namn!!! =)

Nope inga Danny de kallas DannE.. Den Daniel jag känner som kallas danny är en riktigt mammapojke som aldrig gör nått dumt:D
 
Sv: Namn!!! =)

Jag älskar de bibliska kristna namnen:

Sara, Nathalie, Miriam
Isak, Lukas, Benjamin, Adam

Avskyr de där tillgjorda "tjusiga" namnen där man krånglar till allt för att försöka bli annorlunda. Konstiga stavningar är hopplöst tycker jag.
 
Sv: Namn!!! =)

Poängen är att inte bara se till sin egen snäva krets.

När det finns vetenskap och mer övergripande statistik från hela landet så säger det ju mer än de personer just ni råkar koppla ihop namn med.

Det finns ju en chans att barnet vill vidga sina vyer lite och då kan det vara av intresse att veta hur omvärlden I STORT ser på vissa namn.

Jag vet att jag talar för döva öron, men det finns ju andra som läser i tråden och kan få något att fundera på innan de låser fast sina barn i en namnkategori många förknippar med begränsningar på det ena eller andra planet.

Så här berättar en av dem som slagit sig loss från namn-bojan - Ronny Ambjörnsson, professor som fått känna på hur det var att slå sig fram med ett y-namn i en fantastisk bok som heter "Mitt förnamn är Ronny":

Mitt namn var "modernt". Det hörde till den nya kulturen, det nya mediet, det nya landet: Amerika!
Samtidigt är det ett namn som omisskännligt röjer sitt klassursprung.


Vilket många av "modenamnen" helt klart gör även idag :(

Tar man inte ansvar för ge barnet ett namn utan att ta reda på bakgrunden till namnet och vilken trend som råder (vaddå skylla på att man inte visste att alla andra också "plötsligt" upptäckt namnet, det finns statistik och tydliga förutsägbara trender, särskilt vad gäller s.k. trash-namn) - har man då kapacitet att ta ansvar för annat som kan påverka barnet eller agerar man utifrån sig själv och sin bakgrund utan att ifrågasätta VARFÖR man tycker som man gör och vad det kan ha för konsekvenser?

Jag bor i en liten bruksort.

"Medvetet" föräldraskap är inte direkt på tapeten dagligen här :crazy:
 
Sv: Namn!!! =)

Möjligen föll de för den ständigt närvarande lockelsen att försöka ge sitt barn ett namn som känns nytt, spännande och lite orginellt - vilket paradoxalt nog ofta resulterar i att det blir ett nytt tillfälligt "inne-namn" istället...

Det kanske är just det som ger trashvarningen?!:angel: :rofl:
 
Sv: Namn!!! =)

Något jag reagerar på är det du kallar namn med trashvarning. Det är väl ändå olika från person till person vad man lägger för associationer i ett namn? Vilka erfarenheter man har sedan tidigare av personer med ett visst namn. ./QUOTE]

Visst är det så, det kan man aldrig komma undan. Det jag och silverkedjan talar om är när en större mängd människor reagerar negativt på namnet, alltså inte en enstaka som haft en sur faster med samma namn.
 
Sv: Namn!!! =)

Poängen är att inte bara se till sin egen snäva krets.

När det finns vetenskap och mer övergripande statistik från hela landet så säger det ju mer än de personer just ni råkar koppla ihop namn med.

Både vetenskap och statistik är föränderliga. M a o de ändras allt eftersom världen runt omkring ändras. Den vetenskap och statistik avseende namn som gäller idag lär knappast gälla om 10 år. Mig veterligt är det inte förrän barnet växer upp som det börjar forska i vad namnet betyder. Själv började jag t ex inte fundera så mycket på det förrän jag kom upp i tonåren.

Det finns ju en chans att barnet vill vidga sina vyer lite och då kan det vara av intresse att veta hur omvärlden I STORT ser på vissa namn.

Det är exakt pga av detta som vi inte vill ha ett typiskt svenskt namn som t ex Magnus eller Björn utan det ska vara internationellt gångbart. Vi tillbringar en hel del tid i USA samtidigt som jag har släkt i Tyskland. Med omvärlden i stort räknar jag inte bara Sverige, utan hela världen.

Jag vet att jag talar för döva öron, men det finns ju andra som läser i tråden och kan få något att fundera på innan de låser fast sina barn i en namnkategori många förknippar med begränsningar på det ena eller andra planet.

Så här berättar en av dem som slagit sig loss från namn-bojan - Ronny Ambjörnsson, professor som fått känna på hur det var att slå sig fram med ett y-namn i en fantastisk bok som heter "Mitt förnamn är Ronny":

Mitt namn var "modernt". Det hörde till den nya kulturen, det nya mediet, det nya landet: Amerika!
Samtidigt är det ett namn som omisskännligt röjer sitt klassursprung.


Vilket många av "modenamnen" helt klart gör även idag :(

Det är precis detta (förutom klassursprunget som jag ärligt talat inte reflekterat över) jag menat med Kevin. Det var ett modenamn och dagens modenamn är Oscar, William och Lucas (2005 års statistik enl SCB). Jag håller med dig om att man inte kan skylla på att alla andra "plötsligt" upptäckt namnet och det är bl a därför jag inte väljer ett namn på topp 10-listan.

Att y-namnen tydligen är överrepresenterade beror ju rimligtvis på att dessa namn varit modenamn under en viss period.
 
Sv: Namn!!! =)

Jag vill också tillägga att jag inte tycker att DU är trashig, jag tycker att 2 av dina tilltänkta namn ger trashvarning (de andra två var väldigt fina:love: ). De aktuella namnen signalerar lite dålig smak men det är ju min personliga åsikt och inte på något sätt ett fakta. Problemet med ett manligt y-namn är väl att så många får den uppfattningen vilket kan ge barnet en sämre start på sitt första intryck vilket är orättvist mot barnet.
Som jag sagt tidigare så är det ett fritt val vilket namn man ger sitt barn, du behöver inte alls lyssna på mig och silverkedjan men nu har du i alla fall fått några utomståendes åsikt.
Lev väl!/Sar
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ja jag satt och funderade lite på namn. Om jag nu skulle få några mer barn i framtiden så att säga;) Min dotter heter ju Idun Linnéa...
2
Svar
24
· Visningar
2 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp