Namn!!! =)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Namn!!! =)

Jag vill också tillägga att jag inte tycker att DU är trashig, jag tycker att 2 av dina tilltänkta namn ger trashvarning (de andra två var väldigt fina:love: ). De aktuella namnen signalerar lite dålig smak men det är ju min personliga åsikt och inte på något sätt ett fakta. Problemet med ett manligt y-namn är väl att så många får den uppfattningen vilket kan ge barnet en sämre start på sitt första intryck vilket är orättvist mot barnet.
Som jag sagt tidigare så är det ett fritt val vilket namn man ger sitt barn, du behöver inte alls lyssna på mig och silverkedjan men nu har du i alla fall fått några utomståendes åsikt.
Lev väl!/Sar

Vi kan inte alla tycka likadant, världen hade blivit väldigt tråkig då ;)

Vi har inte bestämt tilltalsnamnen till 100%, framförallt pojknamnet. Om vi håller fast vid Kenny får vi hoppas folks inställning till namnet har hunnit ändras tills det är dags för honom att prestera något. Vem vet - kanske fler förknippar namnet med Kenny Bräck än Kenny Hopplös som bara super och slåss tills dess :D
 
Sv: Namn!!! =)

Så du menar alltså på fullt allvar att två bröder som växer upp under samma omständigheter varav den ena döps till johan och den andra till jimmy då kommer johan bli en snäll pojke och jimmy kriminell punkt slut??

Jag hoppas du skämtar...:crazy:
 
Sv: Namn!!! =)

Jag menar att har man inte perspektiv att se ANDRAS perspektiv på namnvalet så belastar man sitt barn onödigt mycket.

Din typ av kommentar visar snarast på att du inte har förmåga att tänka bortanför ett enstaka exempel.

Generellt sett så BEMÖTS barn bla utifrån sitt namn.
Mina svärföräldrar var i mina ögon URSMARTA som valde neutrala svenska namn till sina barn istället för att följa släkttraditionerna. Hade de gjort det skulle barnen fått betydligt svårare att få jobb etc.

Eller menar du att det förekommer ingen diskriminering i Sverige? Invandrarnamn är lika gångbara om man söker jobb?


Att välja ett namn som är typiskt för en omedveten grupp med låg samhällsstatus och låg utbildningsnivå ger också barnet ett slags handikapp.

Varför vill man frivilligt göra det ?

Jag kan bara se svaret att man inte förstår att man gör det.
 
Sv: Namn!!! =)

Ok, jag kanske är dum och oförstående men jag har ALDRIG någonsin hört någon resonera som du, jag är givetvis medveten om att invandrare har svårare att få jobb men är inte helt säker på vad det har med "y-namnen" att göra??

Bland dom jag känner finns det ingen skillnad mellan Jonny/ Jimmy och Anders/Peter och skulle jag vilja döpa mitt ev framtida barn till något sådant namn är jag övertygad om att det kommer gå lika bra i livet för honom ändå!
Om inte hela världen utanför min lilla stad har samma värderingar som du men det hoppas jag inte!?
 
Sv: Namn!!! =)

Ok, jag kanske är dum och oförstående men jag har ALDRIG någonsin hört någon resonera som du, jag är givetvis medveten om att invandrare har svårare att få jobb men är inte helt säker på vad det har med "y-namnen" att göra??

Bland dom jag känner finns det ingen skillnad mellan Jonny/ Jimmy och Anders/Peter och skulle jag vilja döpa mitt ev framtida barn till något sådant namn är jag övertygad om att det kommer gå lika bra i livet för honom ändå!
Om inte hela världen utanför min lilla stad har samma värderingar som du men det hoppas jag inte!?


Svarar både till dig och tidigare trådförfattare.

Även om man inte hört någon resonera på ett sätt förut betyder inte det att själva diskrimineringen inte existerar. Få som anställer sitter och diskuterar öppet att de inte anställer t.ex. invandrare. Det har med outtalade fördommar att göra. Precis som det mesta i livet.

Jag jobbar i akademiska kretsar där många har konsultjobb, eller i vart fall har jobb där de har mycket kundkontakt. Där är vilket namn man har viktigt och jag tror att ett white-trash namn som t.ex Kevin/ Kenny/ Sonny, Jaquline, Sindy, Kelly och Hampus klingar illa och gör nog att rekryterarna får ett ganska dåligt första intryck. Det gäller ju att kunden och rekryteraren direkt får ett positivt intryck

Detsamma gäller i övriga livet. Man bemöts efter många olika parametrar och namnet är en av dessa.

Orsaken till att white-trash namn ofta är överrepresenterade i brottsstatistiken är oftast inte barnens fel utan föraldrarnas. Inom olika samhällsklasser har man olika namnnormer. Barn till personer i de lägre samhällsklasserna döps till liknande namn och blir oftare kriminella enligt statistiken. T.ex. Sonny och Conny. Många blir kvar i sin samhällsklass och när de i sin tur får barn döper de barnen till dagens modenamn, exempelvis Liam, osv. Vilket troligtvis blir nästa "problemsbarns-namn". Därför blir två bröder som heter Johan och Kevin inte kriminella pga sina namn, utan pga sin uppväxtmiljö. Om de både gör en klassresa och skaffar sig en högre utbildning har dock Johan lättare att få ett välbetalt jobb än Kevin.

Kasst? Javisst! Men så fungerar samhället. Ge era barn en chans.
 
Sv: Namn!!! =)

Viktor är för mig ett djurnamn eftersom min hund hette så när jag köpte honom. Daniel känner jag ett antal som heter som aldrig kallas så utan kallas Danny - med andra ord ett y-namn :eek:

Lustigt, jag känner ett antal Daniel men har aldrig hört någon av dem kallas Danny utan bara Daniel eller Danne eller efternamnet.
 
Sv: Namn!!! =)

KL

Jag sällar mig till dem som får dåliga associationer av y-namnen och har hört teroierna som lagts fram av andra. Har även hört Ronny Ambjörnsson prata om sitt namn.

En till namnfördom från mig (och ibland diskuterad med andra som hållt med) som stött på många individer med olika namn:

Simon och Viktor är killar som är stökiga i skolan.

Har ni fler?

Vill bara påpeka att jag liksom flera andra har stött på individer med y-namn som varit laglydiga, trevliga människor och även Simon och Viktor som varit synnerligen välartade pojkar.
 
Sv: Namn!!! =)

Jag menar att har man inte perspektiv att se ANDRAS perspektiv på namnvalet så belastar man sitt barn onödigt mycket.

Din typ av kommentar visar snarast på att du inte har förmåga att tänka bortanför ett enstaka exempel.

Generellt sett så BEMÖTS barn bla utifrån sitt namn.
Mina svärföräldrar var i mina ögon URSMARTA som valde neutrala svenska namn till sina barn istället för att följa släkttraditionerna. Hade de gjort det skulle barnen fått betydligt svårare att få jobb etc.

Eller menar du att det förekommer ingen diskriminering i Sverige? Invandrarnamn är lika gångbara om man söker jobb?


Att välja ett namn som är typiskt för en omedveten grupp med låg samhällsstatus och låg utbildningsnivå ger också barnet ett slags handikapp.

Varför vill man frivilligt göra det ?

Jag kan bara se svaret att man inte förstår att man gör det.

:bow: :bow: :bow:

//Julia
 
Sv: Namn!!! =)

Det kanske är just det som ger trashvarningen?!:angel: :rofl:

Kanske är jag inte tillräckligt insatt i den betydelse ni ger "white trash" och "trash-varning"... Men att ett namn är ett tillfälligt inne-namn behöver väl inte ge det just den anklangen - eller? :confused:

För mig handlar white trash-stämpeln om att som vit västerlänning vara tillhörande de "lägre samhällskiktens utkanter", besitta stor brist på kulturellt och intellektuellt "djup" och dessutom göra just detta till en slags livsstil som försvaras genom "medveten förfining". Ungefär som om man skulle ha valt detta med stolthet... :eek:

Men, vad vet jag? :cool:

Hur har det blivit "trashigt" att falla för namnet Kevin under en era då Kevin Costner var en klart lysande stjärna?
 
Sv: Namn!!! =)

Hur har det blivit "trashigt" att falla för namnet Kevin under en era då Kevin Costner var en klart lysande stjärna?

Hi, hi, hi! Lite utanför ämnet kanske men hemma hos mig är Kevin Costners filmer ett stående skämt. Det finns väl få filmer som blivit så hånade som Dansa med vargar och Waterworld etc.

Som sagt: En liten parantes bara.
 
Sv: Namn!!! =)

Hur har det blivit "trashigt" att falla för namnet Kevin under en era då Kevin Costner var en klart lysande stjärna?

På precis samma sätt som det var belastande med y-namnen som också ofta var efter någon amerikansk pop- eller filmstjärna.

Att inte ha något djupare budskap med sitt namngivande än att man försöker fullgöra någon idoldyrkan man rimligen borde kommit över i vuxen ålder är inte direkt "medvetna" eller "djupa" val.

:crazy:

Freyja_Bus - visst är det intressant att människor kan ägna 11 månader i att fördjupa sig i den isländska kulturen, historian och språket för att kunna ge ett så passande namn som möjligt till sitt föl, med rätt betydelse, lätt att stava/uttala, ge rätt associationer etc men inte bryr sig när det gäller deras EGEN avkomma. Inte mer än att de tar ett namn som "kommer till dem" och som "de gillar" helt utan att reflektera vilka trender och mekanismer som ligger bakom det.

Eller vad namnet betyder och hur det kommer att kunna påverka avkomman.


Faktiskt tror jag det är så att många islandshästuppfödare har mer medvetna namnval på sina tvåbenta också, det är ju lite pinsamt annars ;)
 
Sv: Namn!!! =)

Jag älskar de bibliska kristna namnen:

Sara, Nathalie, Miriam
Isak, Lukas, Benjamin, Adam

Bibliska ja, men inte "kristna" utan hebreiska. Utom Lukas.

Maud Kerstin Cecilia, mamma till
Eva Karin Felicia och Sven Josef Alexander

Första namnet efter mina föräldrar. Eva är min dotters judiska namn (Chava) och Karin är hennes pappas farmors namn. Josef är sonens judiska namn, efter hans pappas morfar. Sista namnet är tilltalsnamnet som är deras eget.
Båda namnen har funnits på hästar som stått mig nära, men barnen är inte uppkallade efter hästarna.
Och dessutom har de sin pappas (korta) efternamn som mellannamn och mitt (svårstavade men korta) efternamn som efternamn. Dvs på patientbrickorna
M K Cecilia (efternamn), E K Felicia (Efternamn efternamn), S J Alexander (Efternamn efternamn)
Huvaligen!:D
 
Senast ändrad:
Sv: Namn!!! =)

Hi, hi, hi! Lite utanför ämnet kanske men hemma hos mig är Kevin Costners filmer ett stående skämt. Det finns väl få filmer som blivit så hånade som Dansa med vargar och Waterworld etc.

Som sagt: En liten parantes bara.

Bara för att förtydliga det hela så är det inte JAG som anser honom ha varit en klart lysande stjärna utan "Hollywood" och alla som gillat dessa filmer... :p

mvh/Halvhalt
 
Sv: Namn!!! =)

På precis samma sätt som det var belastande med y-namnen som också ofta var efter någon amerikansk pop- eller filmstjärna.

Att inte ha något djupare budskap med sitt namngivande än att man försöker fullgöra någon idoldyrkan man rimligen borde kommit över i vuxen ålder är inte direkt "medvetna" eller "djupa" val.

Det behöver dock inte bero på någon idoldyrkan att någon valde ett nytt namn - t.ex. Kevin - utan på det enkla faktum att det var genom en "kändis" som man överhuvudtaget fick upp ögonen för namnet som sedan kom att tilltala en... Och som sagt, namnet Kevin har ju dessutom en väldigt fin och positiv betydelse som de kanske också tyckte om!? M a o kan det mkt väl vara ett både medvetet och djupt val.

Det "trashiga" uppstår ju inte heller automatiskt samtidigt som nya namn etableras? Då skulle ju alla nya namn vara omöjliga och alla namn vi har idag, har ju varit mer eller mindre nya någon gång... Är det månne så att endast den gamla beprövade principen åter skall råda - att låta kulturen falla ner till vanligt folk från kungligheter och de högre samhällslagren - för att fungerar som garant för acceptans och undvikande av trash-varning? Aningen förlegat i så fall... :devil: :smirk:

Lite nyfiken blir jag också på vad som skulle kunna anses vara det mer korrekta och "medvetna/djupa" sättet att namnge sina barn? Och då menar jag bortsett från sådant som att det måste godkännas och inte väcka anstöt eller kunna anses skada barnet?

Nyfiken?/Halvhalt
 
Sv: Namn!!! =)

Nej du talar inte för döva öron jag håller med dig helt.
När jag jobbade inom kriminalvården kryllade det av Conny Jimmy Sonny Ronny Jonny....Roger och Kenneth var också vanliga.

Tjejer jag arbetat med inom missbruksvården har ofta själva hittat på egna stavningar,lagt in q z ph h på de mest knasiga ställen.

Nu på BUP är det helt klart olika diagnoser knutet till namn.Dysfunktionella dräggföräldrar som äter med kepsen på etc.har oftare barn som heter Kevin, Jaquline, Cassandra, Jimmie,Yasmine.Här har vi stillösa smygrasister som vid hembesök ofta har spritflaskorna i bokhyllan:D Vilket är så fult att jag nästan kräks.Varför inte oboypaketet lika gärna:p

Föräldrar med för höga krav på hela sin tillvaro döper inte barnen till dessa namn. Jacob, Julia, Anna, Cecilia, Erik, Sigrid är mer aktuella för dem.


Personligen så heter jag Åsa för att mamma och pappa var oense om de skulle döpa mig till Cecilia eller Filippa,så det blev något de båda kunde tänka sig.Det är kort och bra.Lättstavat.

Jag bestämde när jag var liten att jag skulle ha en Fanny och en Alexander när jag blev stor. Alexander finns ju men Fanny är ju ett Y namn så vi får väl se: idea: ,om det nu blir nån bebis...

Jag tycker också det är festligt att SDs främste pellejöns heter Jimmie,ibland överträffar verkligheten dikten.

// Åsa
 
Sv: Namn!!! =)

*kl*

Jag har ett öppet sinne när det gäller namnval och jag är intresserad av namn, deras ursprung, betydelse etc.

Visst finns modenamn inom alla samhällsklasser, både lägre och övre, men jag tycker att vissa användare går till överdrift i sina fördomsfulla generaliseringar.

Jag skulle gärna se källor till flera av påståendena. Det där med "y-namnen" känns väldigt 70-tal och "faktan" om de nyare namnen såsom Kevin verkar mest vara spekulationer?

Om jag skall vara ärlig, (och det skall jag väl?) så vittnar denna oerhört svart/vita och mycket fördomsfulla diskussion om låg utbildning och oförmåga att vara nyanserad.

En stillsam undran är var jag hittar statistiken om Melvin, Kelvin och Kenny, så att jag kan be mina nära och kära att ta en titt där innan de besudlar sin lilla pojke med ett icke accepterat namn. Gärna någon statistik som talar om vad som komma skall också.

Jag skriver inte detta för att jag tillhör någon trailer trash (vem gör det i Sverige?) klass själv, utan därför att jag lätt kan känna med de personer som i god tro valt ett populärt namn till sitt barn. Att sedan läsa vad ens älskade barns namn symboliserar hos de mest fördomsfulla är inte bara soirgligt, utan rent av kränkande. Flera av inläggen är inget annat än elaka. :(
 
Sv: Namn!!! =)

jag heter det som minst en miljon kvinnor heter: Maria, det är bara SÅ vanligt! :crazy:

Mina barn ska ha mitt efternamn, som bara 2 familjer i Sverige har, pojkvännens efternamn är Sveriges vanligaste Andersson.. förstå om jag tar hans efternamn.. hur många Maria Andersson finns det inte i Sverige liksom :eek:

men till mina barn (tre ska jag ha!)
jag vill ha två förnamn, ett ovanligare tilltalsnamn och ett släktnamn..

Första sonen ska heta Oden eller Boss, lutar mer åt Oden, och sedan ett namn ur släkten, har ej bestämt det ännu..

Dottern har jah klurat många gånger på och vill ha ett starkt namn, har smakat på Filippa, Freja, Marlene.. men när pojkvännen ville ge förslag blev det Mercedes och mitt hjärta föll pladask för det :love: andra förnamnet blir Maria som finns i både min mammas och min pappas släkt..

Yngsta sonen ska heta Didrik, bokat och bestämt efter en isabellfärgad, hingstig c-ponny på ridskolan :D bara älskar det namnet och längtar tills alla mina barn heter det dom ska.. :love:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Namn!!! =)

efter att ha skummat tråden ser jag att jag väljer halvt rätt..
inga -y namn men däremot inga Karin eller Anders som får jobb lätt..

jag tror att det kommer att ändras med tiden.. för 20 år sedan kanske inte Johanna, Kristin, Sebastian och Jacob skulle ha fått jobb som kontorsstädare ens för att det är som dagens Paris, Savannah, Kevin och Jaqueline..
 
Sv: Namn!!! =)

*hugger sista*

Intressant att läsa om hur vissa namn i Sverige anses "white trash" medan de tex i den amerikanska världen är vanliga smeknamn. Som tex Jimmy/Jim - härkommer från James; Johnny - John eller Jonathan; Billy/Bill - William (fast det klart, alla vet ju vad en Hill Billy är ;) )

Apropå trender i tiden är det det vanligt att afroamerikaner väljer lite udda namn för att återknyta till sin historia, vilket kan klura till det där med stavningen och uttalet när man har kundkontakter :o . Tex Tinaja´h, Eishia och Thonda-Omar har jag gått bet på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ja jag satt och funderade lite på namn. Om jag nu skulle få några mer barn i framtiden så att säga;) Min dotter heter ju Idun Linnéa...
2
Svar
24
· Visningar
2 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp