Namn!!! =)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Namn!!! =)

Föräldrarnas utbildningsgrad avgör om eleverna får bra betyg eller inte. Givetvis finns undantag, men majoriteten av de svenska elever som gör bra ifrån sig i skolan kommer från familjer med studietradition.

Länk:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=418273&previousRenderType=6

Har inte läst din länk men är inte helt förvånad. Om föräldrarna har studiebakgrund har de ofta lättare att hjälpa barnet i studierna, har kanske en mer positiv bild av skolvärlden och högre utbildning.

Är den enda med universitetspoäng (ganska många sådana dessutom) i min familj men vi har några till i min STORA släkt men flest arbetare. Har väl egentligen gjort en klassresa men aldrig riktigt reflekterat över detta.
 
Sv: Namn!!! =)

Jag tror att denna tonåring möjligen haft problem även om hennes namn var Ashley. Alltså väljer jag att inte se enbart namnet som en markör. Det känns ignorant att basera ett djupt tragiskt öde bara på variabeln "dåligt namn".

Det ignoranta tycker jag är att BLUNDA för hur namnen uppfattas av andra och vad de "markerar" när man väljer dem åt barnet.

DU väljer att inte se namnet som en markör på ett specifikt barn utan barnet bortom namnet.

Men barn med namn som markerar lågstatus/trash/whatever kommer att bli bortsorterade som ointressanta eller bråkiga i högre grad av människor som INTE känner dem. Och kanske inte alls VILL lära känna (eller anställa) dem just därför.

Precis som många automatiskt sorterar bort osvenska namn.

Jag säger inte att det är RÄTT eller att jag själv väljer bort folk. Egentligen så bor jag nog i ett område gränsande till white trash själv - 60-tals hyreshus på rad intill E18 i en lite bruksort :cool:

Självklart får barn från problemfamiljer mer problem även om de döps till något annat.

Men barn från familjer som inte brukar ha problem kan drabbas av helt onödig diskriminering om föräldrarna väljer ett namn som markerar just problem i mångas ögon.

Varför vill man frivilligt handikappa sitt barn med det, undrar jag åter igen ?
 
Sv: Namn!!! =)

jag har aldrig tänkt fy där går en tommy, jimmy.. eller vad det nu är..

min svärfar heter tommy, han är hur underbar som helst, han är annons chef på tidningen där han jobbar.
Min sambos pappa heter jimmy, hur snäll som helst, vist kan väl bli lite hög ljud när han dricker men det blir ju även David.

jag blir förvånad när jag hör att folk dömmer utifrån namnet....
helt ofattbart..

undra om mitt namn ger dåliga vibbar eftersom jag har så svårt att få kompisar som jag verkligen kan lita på, kanske det är därför jag bara har fått säsongsjobb dom tre senaste åren också... hmmm
 
Sv: Namn!!! =)

Jag har aldrig heller tänkt så och har aldrig hört någon annan som gör det heller innan den här diskussionen kom igång!
Jag känner en eller flera som heter Tommy, Jimmy, Conny, Sonny, Tony, Timmy och Jonny ( Dock ingen Kenny ;) )
Alla dom här människorna har arbete och ingen av dom sitter i fängelse så varför skulle jag ha en annorlunda syn på dom än på kompisar/kollegor med andra namn?? Uppenbarligen har inte deras chefer heller det och jag hoppas verkligen inte dom blir behandlade annorlunda av er som jobbar på akuten eller socialen som påstår er veta hur mycket problem det är med människor med dessa namn!?

Därför förstår jag fortfarande inte vad som är handikappande med dom här namnen, borde inte dom som heter så ha märkt av det någon gång isåfall?
 
Sv: Namn!!! =)

Om ni själva är "välanpassade" och inte umgås i tex kriminella kretsar så är det ju inte ett dugg konstigt att ni bara känner välartade y-namn.

Just det här fenomenet att man inte kan se utanför sin egen sfär ligger väl bakom att föräldrar väljer namn som de gör, i mina ögon onödigt OMEDVETET.

Nu vet jag inte för vilken gång i ordningen jag försöker förklara detta:

JAG dömer ingen för namnet. Däremot kan jag fundera på FÖRÄLDRARNAS anledning att välja namn med trash-karaktär och misstänka att den med namnet inte har särskilt medvetna/smarta/insatta föräldrar. Men det kan ju inte BARNET hjälpa.

Och det handlar inte om att ett visst namn får ett barn att bli kriminellt.

Det handlar om att i stora grupper är en del namnval överrepresenterade i kriminella/missanpassade/stökiga sammanhang. Vilket är känt av dem som studerat ämnet eller jobbat med alla typer av människokategorier. Dvs rimligen av en stor del arbetsgivare och lärare.

Och att det kan vara en aspekt att beakta INNAN man namnger sitt barn, ifall man inte vill att det ska sammankopplas med det.
 
Sv: Namn!!! =)

Jag förstår vad du menar men om barnet blir lidande av sitt namn borde väl ändå dom som heter något av namnen det gäller märka av det eftersom någon skrev i ett tidigare inlägg att arbetsgivare, lärare mfl ev kan döma peronen i förhand bara pga namnet?
 
Sv: Namn!!! =)

Om du blir bortsorterad märker du det knappast.

Och bemöts du som misstänkt bråkig på dagis så inte kan du själv koppla ihop det med ditt namn. Däremot inte säkert att du inte blir subtilt påverkad - barn gör gärna det som förväntas av dem :crazy:

Svenskar fungerar liksom inte så att de säger "Det är lite trash-varning på ditt namn så jag är mer skeptisk till dig" till okända -det skulle vara i stil med att en arbetsgivare ringde upp och sa till en arbetssökande att han tänkte diskriminera honom/henne för att h*n hade ett utländskt namn.
 
Sv: Namn!!! =)

Nej givetvis inte men dom flesta av dom jag känner är relativt unga och det är ju inte alltid så jättelätt att få jobb, av dom jag känner finns tex en del hantverkare, någon lärare och ett par av dom är chefer på större företag, Jag har svårt att tro att dom har haft svårare att få jobb än tex mig som har ett helt vanligt namn utan y,z och w på märkliga ställen.
Nu ska jag släppa den här diskussionen, jag skulle ändå inte döpa mina ev barn till något av namnen som nämnts här men jag har aldrig tidigare märkt att folk i allmänhet ser annorlunda på dom här personerna så jag blev lite förvånad!

// Ådi
 
Sv: Namn!!! =)

*kl*

Jag skulle gärna se källor till flera av påståendena. Det där med "y-namnen" känns väldigt 70-tal och "faktan" om de nyare namnen såsom Kevin verkar mest vara spekulationer?

Om jag skall vara ärlig, (och det skall jag väl?) så vittnar denna oerhört svart/vita och mycket fördomsfulla diskussion om låg utbildning och oförmåga att vara nyanserad.

Jag skriver inte detta för att jag tillhör någon trailer trash (vem gör det i Sverige?) klass själv, utan därför att jag lätt kan känna med de personer som i god tro valt ett populärt namn till sitt barn. Att sedan läsa vad ens älskade barns namn symboliserar hos de mest fördomsfulla är inte bara soirgligt, utan rent av kränkande. Flera av inläggen är inget annat än elaka. :(

Jag håller helt med här. Man måste väl ändå försöka kunna stå ovanför sådana här fördomar!!! Om det nu är så att det finns en överrepresentation på Kennysar i fängelse måste man väl ändå kunna vara så pass nyanserad att man kan förstå underliggande orsaker!?

Min brorsa och hans kompis heter Kenny represive Tommy och jag blir mörkrädd när jag tänker på hur folk tycks legalisera fördomar mot dessa människor. (Båda är chefer i husbranchen, för övrigt) Min syster, med god ekonomi med lätt akademisk bakgrund har döpt sin son till Kevin när det var poppis. Trist att se att det finns så mkt fördomar kring det...

Namn är viktigt, man har rätt till sitt namn! Det är fördomarna det är fel på, inte namnen! Hela den här diskussionen vittnar om vilken liten humanitär nöd vi i Sverige har. På gott och ont. Ibland är det för sorgligt hur svenskar tänker om sina medmänniskor.

Hur kan man tänka att det är typiskt att ungen heter Ronny, han som har blivit slagen av sina föräldrar och har det dåligt hemma. Fnys vilken trashig familj. Istället för att visa medkänsla och empati.

Ska vi verkligen legitimera fördomar och stämpla människor efter namn???
 
Sv: Namn!!! =)

.

Ska vi verkligen legitimera fördomar och stämpla människor efter namn???

Nej det tycker jag inte man SKA göra. Vare sig efter namn, ursprung, vikt, hudfärg eller kön

Men jag vill inte använda MITT BARN som slagträ i den debatten.

Och det är lite väl naivt att tro att det inte föreligger någon diskriminering i det här samhället :cool:
 
Sv: Namn!!! =)

Men *snyft* vad är det här för trådnappning???
Jag ville ju bara ha en helt vanlig tråd där folk skrev va de ville döpa sina barn till och inget annat :(

Låt folk tycka vad de vill om namn!!! Det är ju ändå upp till föräldern i sista ändan och är det nu så att förälderna tror på det där med Y-namn så har de förmodligen redan bestämmt ett namn utan Y.

Och sen det där med Trash-namnen... Alla har väll olika åsikter om namn??? Jag tycker inte om namn som har en "finikanten-klang" men inte går jag och klagar på olika namn till höger och vänster för det!!!:cool:
 
Sv: Namn!!! =)

Nej det tycker jag inte man SKA göra. Vare sig efter namn, ursprung, vikt, hudfärg eller kön

Men jag vill inte använda MITT BARN som slagträ i den debatten.

Och det är lite väl naivt att tro att det inte föreligger någon diskriminering i det här samhället :cool:

:bow: :bow:
 
Sv: Namn!!! =)

Om man vill starta en tråd där alla bara håller med och inte kommer med andra synvinklar än "oooh så fint" - är buke rätt ställe då? Blir det någon DISKUSSION ?

Trådar får ofta eget liv.

I det här fallet "kidnappade" jag tråden av omsorg för en användares kommande barn.

Du får väl anmäla till moderatorn om du tycker "kritiska" inlägg ska tas bort.
 
Sv: Namn!!! =)

Alltså, vi är på ett diskussionsforum. Det händer ju inte så mycket om folk bara svarar: "Jag tycker Stefan/Maria/Ibrahim/Francesca är fina namn."
 
Sv: Namn!!! =)

Jag anser ju att hela tråden glidit ifrån ämnet... Det jag var intresserad av att få ut av tråden var vilket namn folk tänkt sig till sina barn Inte en jätte debatt om Y-namn och Trash..

Men men om ni anser att det är relevant till min stackars tråd (vilket inte jag anser) så kör på bara...
 
Sv: Namn!!! =)

Jo det förstår jag oxå.. Men jag är mitt uppe i mitt graviditets mys där hela världen är full av små bäbisformade moln och jag vill att alla sa hålla ihop och va vänner och inte diskutera.. *hjälp jag har förvandlats till en gravid Tomas Dileva* :D
 
Sv: Namn!!! =)

Den forskning du efterlyser har jag i ett svagt minne. Helt enkelt att y-namnen var överrepresenterade i våra fängelser. Det är ju lätt att dra slutsatsen att våra namnpreferenser skiljer sig i olika socioekonomiska sfärer.

Jag minns också den undersökningen men hittade ej igen den på google. Hittade dock den här "Man är vad man heter. Namn och identitet" Charlotte Hagström
 
Sv: Namn!!! =)

Å tack! Antropologi var det förstås. Att jag inte tänkte på det *dunkar skallen* Ilar till Adlibris.

_Yggdrasil_! Tja, jag tycker faktiskt inte det är så vansinnigt mycket ovänskap utan snarast intressant att se de olika tankarna. Och sina trådar äger man ju som bekant inte, utan de fluffar iväg av sig själva.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ja jag satt och funderade lite på namn. Om jag nu skulle få några mer barn i framtiden så att säga;) Min dotter heter ju Idun Linnéa...
2
Svar
24
· Visningar
2 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp