Namn!!! =)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Namn!!! =)

Men jag vill inte använda MITT BARN som slagträ i den debatten.

Det där tycker jag är intressant, även om det med din formulering blir för glasklart för att vara intressant.

(Jag vet att de manliga y-namnen har taskig statistik, vi behöver inte tjafsa om det. När jag jobbade på ett större kommunalt bostadsbolag var detta dessvärre en visa.)

Tycker vi verkligen att man bör tex välja att adoptera barn med nordeuropeiskt utseende istället för andra utseenden, för att minska risken för mobbing och diskriminering?

Tycker vi att homosexuella för avstå från (hindras att) skaffa barn av risk att barnen blir mobbade för sin udda familjs skull?

Bör mina svarta temnespråkiga grannar ge sina barn namn som Gustaf och Alva (outtalbara på deras språk) för att undvika diskriminering?

I all välvilja.

Eller ska vi ställa högre krav på vår omgivning än så?? Jag lutar åt det. Att det blir jobbigt för barnen är bara att beklaga, samt stärka dem allt man kan själv. Jag var ett sådant barn. I efterhand är jag glad över det. Otvetydigt.
 
Sv: Namn!!! =)

Eller ska vi ställa högre krav på vår omgivning än så?? Jag lutar åt det. Att det blir jobbigt för barnen är bara att beklaga, samt stärka dem allt man kan själv. Jag var ett sådant barn. I efterhand är jag glad över det. Otvetydigt.

Min poäng är att OM man gör det (dvs ger ett barn ett namn som kan diskrimineras) ska man göra det MEDVETET.

Annars är det svårt att förebygga komplikationerna.
 
Sv: Namn!!! =)

Bör mina svarta temnespråkiga grannar ge sina barn namn som Gustaf och Alva (outtalbara på deras språk) för att undvika diskriminering?

.

Här har jag faktiskt en åsikt.

Ämnar man fortsätta bo i Sverige och tänker att barnen ska växa upp här bör man välja namn som svenskar kan uttala och stava. Är man kolsvart är det inte så att namnet lurar någon :p men ofta finns det namn inom den egna kulturen som funkar mer eller mindre bra i ett svenskt sammanhang.

Jag har haft invandrade kollegor som bytt namn för att patienterna inte kunnat uttala dem. Inte till Gustaf och Alva men en enklare variant av sitt ursprungliga.
 
Sv: Namn!!! =)

Namnbyte är också väldigt vanligt bland ostasiater som jobbar i databranschen. Massor jag råkat på har lagt till ett "västnamn" bland tilltalsnamnen för att göra det lättare i affärskontakter. Valigast är engelska namn men jag har även träffat en som nu kallar sig Fredrik :cool:
 
Sv: Namn!!! =)

*måste erkänna att jag tycker det är skitjobbigt att inte ha en susning om hur namn man ska ropa upp uttalas* :crazy:

Hrm.... jag är inte vän av att alltid få mitt namn feluttalat, vilket alltid-alltid-alltid sker eftersom vården inte lyckats få in accenter på patientbrickan. :p
 
Sv: Namn!!! =)

Det ignoranta tycker jag är att BLUNDA för hur namnen uppfattas av andra och vad de "markerar" när man väljer dem åt barnet.

DU väljer att inte se namnet som en markör på ett specifikt barn utan barnet bortom namnet.

Men barn med namn som markerar lågstatus/trash/whatever kommer att bli bortsorterade som ointressanta eller bråkiga i högre grad av människor som INTE känner dem. Och kanske inte alls VILL lära känna (eller anställa) dem just därför.

Precis som många automatiskt sorterar bort osvenska namn.

Jag säger inte att det är RÄTT eller att jag själv väljer bort folk. Egentligen så bor jag nog i ett område gränsande till white trash själv - 60-tals hyreshus på rad intill E18 i en lite bruksort :cool:

Självklart får barn från problemfamiljer mer problem även om de döps till något annat.

Men barn från familjer som inte brukar ha problem kan drabbas av helt onödig diskriminering om föräldrarna väljer ett namn som markerar just problem i mångas ögon.

Varför vill man frivilligt handikappa sitt barn med det, undrar jag åter igen ?

Vad du säger är att man inte får markera klass/etnicitet/kultur via namn. Jag vägrar att skriva under på det. Till skillnad från dig så accepterar jag klass, etniska och kulturella skillnader. Jag tycker att skillnader berikar vårt samhälle och jag tycker att det är viktigt att alla människor behandlas med respekt.

Frågan jag ställer mig är dock hur vi gör med hudfärgen?

Hur skall du eliminera den risken?

Alltså, din ambition är i mina ögon närmast hopplös eftersom det finns så många andra faktorer som påverkar diskrimineringen i samhället. Du vill att individen skall anpassa sig till de fördomsfulla och elaka typerna. Ungefär som att den som blir mobbad skall anpassa sig för att undvika mobbing. Det är väl inte rätt? Eller tycker du det?

Nej, jag tycker inte att du har rätt. Dels överdriver du problemen för individen, för de flesta har inte riktigt så kategoriska fördomar/erfarenheter som du gentemot vissa namn. Visst är ett namn i vissa fall en klassindikatör (tillsammans med mycket annat), men det måste väl få vara ok att tillhöra de lägre samhällsklasserna, eller?

Ett väldigt mycket större problem är de strukturella skillnader vi ser gentemot klasser, kvinnor och olika etniskt ursprung. DET är väl något att "ta tag i" hellre än att anklaga stackars mammor för att välja "lågklassnamn".

Vilket samhälle vill vi ha? Ett öppet och vidsynt samhälle där vi ser individen bortom dess yttre? Eller ett utslätat samhälle där alla skall eftersträva konformitet? Jag tänker närmast vad som hände för sisådär 60 år sedan i Tyskland... *burr*


"Om alla tänker likadant blir mycket lite tänkt."
Voltaire
 
Senast ändrad:
Sv: Namn!!! =)

Vad
Ett väldigt mycket större problem är de strukturella skillnader vi ser gentemot klasser, kvinnor och olika etniskt ursprung. DET är väl något att "ta tag i" hellre än att anklaga stackars mammor för att välja "lågklassnamn".

]

:idea: Om vi tvångsomnamnar alla flyktingar/invandrare till mer svenska namn så tror jag integrationer funkar mkt bättre!! Tänk bara på hur sällan hedersmord sker på en Birgitta!!!

För övrigt skriver du jättekloka saker :bow: Jag tycker som du nu...:angel:
 
Sv: Namn!!! =)

Hrm.... jag är inte vän av att alltid få mitt namn feluttalat, vilket alltid-alltid-alltid sker eftersom vården inte lyckats få in accenter på patientbrickan. :p


Det är konstigt att de inte kan sätta en accent på ditt namn då accenter faktiskt existerar i vårt språk. Kanske är du diskriminerad?

----
*kl* Till alla:

Jag vet att det finns statistik som visar att namn som är populära bland mer socialt utsatta familjer är mer representerade inom sjukvård, kriminalvård och socialvård. Konstigt vore det väl annars, eftersom dessa stackars människor har sämre möjligheter än de med pengar att dölja missbruk, våld etc.

Det jag vänder mig allra mest emot i denna tråden är vissa användares ordval och nedsättande attityd gentemot de människor som kanske befinner i en sådan socioekonomisk situation. Det finns givetvis hederliga människor som kämpar på så gott de kan (med små möjligheter till förändring) och flera av dem läser kanske här på Buke.

Är det då rätt att uttrycka sig slarvigt, svepande och generaliserande? Jag tar illa vid mig när vissa skriver "white trash" för inte är det väl så vi ser på varandra? Eller gör vi? Är den som har mindre utbildning än andra "vitt skräp"?

En sak till, medan pennan glöder; vilka är nu dessa namn? Kevin har nämnts flera gånger. Inte så konstigt att vissa Kevins har problem då många pojkar fick det namnet under en modeperiod. Men det måste i rimlighetens namn innebära att det finns en stor majoritet av Kevins i livet som inte har bekymmer?

Kanske upprepar jag mig, men jag vill gärna att ni förstår vad jag menar.

* Jag tycker inte att det är ok att använda nedsättande och kränkande ord.

* Jag tycker att det är fel när människor med Silverkedjans och FannyNs (och mina grannar) yrkeserfarenheter sprider mer fördomar än nödvändigt. På vilket sätt bidrar era "små empiriska studier" till en bättre situation för de människor som redan har det besvärligt?

Att säga som min granne sade en gång: "Kevin och Felicia är typiska klientnamn" tycker jag vittnar om bristande respekt och grov generalisering. Möjligen sant, men inte någon fakta att sprida vidare. Eller tycker ni andra att jag har fel?
 
Senast ändrad:
Sv: Namn!!! =)

Japp det är jag! Just den accenten importerades från Fraaaaance på sent 1700-tal och att den inte fanns i sjukvården på 1970-tal och det började stansas brickor kan jag förstå.

Men idag? Helt obegripligt faktiskt.

Har fö beställt Hagströms skrift. Återkommer med vad den kan tänkas säga om saken om nån vecka eller så.
 
Sv: Namn!!! =)

Här känner jag att jag måste gå in och svara trots att tråden vad riktad till silverkedjan...

Vad du säger är att man inte får markera klass/etnicitet/kultur via namn.

Hon har mig veterligt aldrig sagt att man inte FÅR, det står var och en fritt men det är bra att vara medveten om att man faktiskt gör det.

Jag vägrar att skriva under på det. Till skillnad från dig så accepterar jag klass, etniska och kulturella skillnader. Jag tycker att skillnader berikar vårt samhälle och jag tycker att det är viktigt att alla människor behandlas med respekt.

Jag tror ingen säger emot dig.

Frågan jag ställer mig är dock hur vi gör med hudfärgen?

Hur skall du eliminera den risken?

?????? Sedan när kom hudfärgen på tal?

Alltså, din ambition är i mina ögon närmast hopplös eftersom det finns så många andra faktorer som påverkar diskrimineringen i samhället. Du vill att individen skall anpassa sig till de fördomsfulla och elaka typerna. Ungefär som att den som blir mobbad skall anpassa sig för att undvika mobbing. Det är väl inte rätt? Eller tycker du det?

Nej, jag tycker inte att du har rätt. Dels överdriver du problemen för individen, för de flesta har inte riktigt så kategoriska fördomar/erfarenheter som du gentemot vissa namn. Visst är ett namn i vissa fall en klassindikatör (tillsammans med mycket annat), men det måste väl få vara ok att tillhöra de lägre samhällsklasserna, eller?

Personligen tycker jag att det är ett problem för individen om ens namn gör att man uppfattas på ett negativt sätt innan folk lärt känna en. Bevisligen är det på det sättet, hur gärna man än skulle önska det annorlunda. Och visst kan man göra medvetna val om att inte själv falla i fällan.
Fick människor ett absolut fritt val om var på klasskalan de skulle befinna sig tror jag ytterst få skulle välja den lägre, nu har vi i Sverige ytterst få exempel på låg samhällsklass genom vårt sociala skyddsnät men man ser hemska exempel i andra länder där det är absolut vattentäta skott mellan klasserna.


Ett väldigt mycket större problem är de strukturella skillnader vi ser gentemot klasser, kvinnor och olika etniskt ursprung. DET är väl något att "ta tag i" hellre än att anklaga stackars mammor för att välja "lågklassnamn".

Nu tar du i så du spricker, silverkedjan har väl aldrig anklagat någon, endast upplyst om att ett namn kan uppfattas på ett visst sätt av stora delar av befolkningen.

Vilket samhälle vill vi ha? Ett öppet och vidsynt samhälle där vi ser individen bortom dess yttre? Eller ett utslätat samhälle där alla skall eftersträva konformitet? Jag tänker närmast vad som hände för sisådär 60 år sedan i Tyskland... *burr*

Personligen vill jag ett öppet samhälle där det är tillåten att uttrycka och diskutera tycke och smak där man inte blundar för vad som inte är politiskt korrekt. Sådant är än viktigare att ta upp till diskussion. Ett samhälle där man kan vidga sina ramar genom att lyssna till andras åsikter och vidga andras ramar genom att uttrycka sin egen. Där man kan göra medvetna, fria val efter att ha tagit in information i ämnet.
Jag tror ingen vill ha ett samhälle där människor inte har samma värde. Som exempel är självklart en människa med ett y-namn inte mindre värd som människa, däremot KAN den riskera att uppfattas som en viss sorts typ av människa av vissa delar av befolkningen vilket kan leda till diskriminering.
 
Senast ändrad:
Sv: Namn!!! =)

Jag vet att det finns statistik som visar att namn som är populära bland mer socialt utsatta familjer är mer representerade inom sjukvård, kriminalvård och socialvård. Konstigt vore det väl annars, eftersom dessa stackars människor har sämre möjligheter än de med pengar att dölja missbruk, våld etc.

Det jag vänder mig allra mest emot i denna tråden är vissa användares ordval och nedsättande attityd gentemot de människor som kanske befinner i en sådan socioekonomisk situation. Det finns givetvis hederliga människor som kämpar på så gott de kan (med små möjligheter till förändring) och flera av dem läser kanske här på Buke.

Är det då rätt att uttrycka sig slarvigt, svepande och generaliserande? Jag tar illa vid mig när vissa skriver "white trash" för inte är det väl så vi ser på varandra? Eller gör vi? Är den som har mindre utbildning än andra "vitt skräp"?

Det känns som att du lägger ner mer värdeladdning i uttryck som "white-trash varning" än nödvändigt. - översätt det med "dålig smak-varning" . Den stereotyp som avses med whitetrash har oftast låg eller ingen utbildning alls, det drar dock inte på något sätt alla lågutbildade över samma kam. Sedan är det sällan eller aldrig en människa helt stämmer in i en stereotyp (speciellt sedan man lärt känna den!), vi har nog alla dragit på oss wt-varningar i form av kulört julbelysning, hötorgskonst och andra i-landshemskheter.
Det väl samma som med ord som "negerboll", för vissa helt oladdat, för andra ytterst negativt laddat.

En sak till, medan pennan glöder; vilka är nu dessa namn? Kevin har nämnts flera gånger. Inte så konstigt att vissa Kevins har problem då många pojkar fick det namnet under en modeperiod. Men det måste i rimlighetens namn innebära att det finns en stor majoritet av Kevins i livet som inte har bekymmer?

Det gör det med all säkerhet. Min personliga tro är att vissa namn behöver vila lite för att sedan kunna återupptas utan någon speciell laddning. Det sker liksom automatiskt.


Kanske upprepar jag mig, men jag vill gärna att ni förstår vad jag menar.

* Jag tycker inte att det är ok att använda nedsättande och kränkande ord.

Det instämmer nog de flesta i , frågan är bara vem som ska bestämma vilka ord som är nedsättande och kränkande?

* Jag tycker att det är fel när människor med Silverkedjans och FannyNs (och mina grannar) yrkeserfarenheter sprider mer fördomar än nödvändigt. På vilket sätt bidrar era "små empiriska studier" till en bättre situation för de människor som redan har det besvärligt?

Där är du helt ute och cyklar inom min mening. Jag vill absolut inte ha ett censurerande samhälle. Det är som sagt p.g.a. omsorg som själva diskussionen kom upp; finns det en person som redan har det besvärligt (obs ej ts) kan genom information göra ett medvetet val om de verkligen vill döpa sitt barn till ett namn med negativ klassmarkör.
Skulle verkligen censurering och tystnad vara lösningen på ev. problem? Personligen välkomnar jag en diskussion om problemen, det är först när problem är definierade som man kan komma till en lösning!
Många gånger behövs också diskussioner för att man själv ska komma tillrätta med sitt eget småaktiga beteende och ev. fördomar. Under tystnad kan de ju frodas och bli hur stora som helst.

Att säga som min granne sade en gång: "Kevin och Felicia är typiska klientnamn" tycker jag vittnar om bristande respekt och grov generalisering. Möjligen sant, men inte någon fakta att sprida vidare. Eller tycker ni andra att jag har fel?

Även där tycker jag att du har fel. Att alltid tiga med obekväma "sanningar (jag skriver inom fnuttar eftersom exemplet är en egenupplevd sanning och inte ren fakta) för snarare tanken till ett slätstruket samhälle likt Nazityskland. Inte många vågade vara obekväma där eller säga en åsikt som inte var helt politiskt korrekt.
 
Sv: Namn!!! =)

Glömde att tillägga att varje människa har ett ansvar att se igenom allehanda sanningar, fördomar och åsikter. Det som stämmer för en människa stämmer inte nödvändigtvis för en annan.
 
Sv: Namn!!! =)

Lånar knappen.

Mina barn, om jag producerar några vill säga, skall heta;

Alice Engla Efternamn
Julian Isidor Efternamn

Julian för att det är så himla fint, och Alice likaså.
Engla och Isidor är släktnamn jag hittade på mammas/morfars sida, Engla var min morfars mormor, snäll som en riktig ängel och vacker som en dag, Isidor var lite mer avlägset, men jag tycker båda namnen är fina och lite ovanliga (även om Engla kommit en del nu), dom klingar fint, och så blir det en fin kontrast med ett vanligt och ett lite ovanligare namn, samtidigt som dom har funnits länge i släkten, jag har hittat dom perfekta namnen :cool: :D

Sen gillar jag Thea och Miro också, men ovan nämnda är dom som hängt med ett tag.
 
Sv: Namn!!! =)

Ett väldigt mycket större problem är de strukturella skillnader vi ser gentemot klasser, kvinnor och olika etniskt ursprung. DET är väl något att "ta tag i" hellre än att anklaga stackars mammor för att välja "lågklassnamn".

Det är svårt att välja kön och etniskt ursprung på sitt barn.

Men precis på samma sätt som de som är insatta i att vi faktiskt HAR ett ojämställt samhälle vad gäller män-kvinnor försöker förklara för naiva tjejer "som minsann aldrig har blivit eller kommer att bli annorlunda behandlande eller diskriminerade i sin karriär pga kön, och det har ingen annan heller, de är bara lata" hur strukturerna ser ut, på samma sätt vill vi som sett namnaspekterna på diskriminering TALA OM HUR LÄGET ÄR för att höja medvetenheten hos i ämnet oinsatta.

För deras kommandes barns skull.

Priffe - du är väl tillräckligt smart för att kunna förstå vad jag skriver? Du försöker hänga budbäraren ;) Jag beskriver hur det SER UT för att man ska kunna göra ett medvetet val utan att känna att man gått på pumpen senare.

Men jag kan INTE se att det är MITT fel hur samhället ser ut?

Jag är inte ett dugg oöverens med dig om att det inte BORDE se ut så.

Men möjligen är det en öm tå - vad heter dina barn ? Är de döpta som något slags slagträ i en debatt DU vill föra ?


Sar - tack. Jag har sagt samma sak så många ggr, men det verkar vara fel budskap som går fram i alla fall :confused:
 
Sv: Namn!!! =)

Att säga som min granne sade en gång: "Kevin och Felicia är typiska klientnamn" tycker jag vittnar om bristande respekt och grov generalisering. Möjligen sant, men inte någon fakta att sprida vidare. Eller tycker ni andra att jag har fel?

:eek: Felicia vad är det för typiskt med det?? :crazy:
 
Sv: Namn!!! =)

Japp det är jag! Just den accenten importerades från Fraaaaance på sent 1700-tal och att den inte fanns i sjukvården på 1970-tal och det började stansas brickor kan jag förstå.

Men idag? Helt obegripligt faktiskt.

Ja, vi invandrare (och ättlingar) kan ju inte påräkna att få våra namn korrekt skrivna och uttalade. Men min son som har ett Hederligt Svenskt Soldatnamn har också en accent i efternamnet, som på mängder av myndighetsbrev och annat ersätts med #! Man undrar verkligen varför.
 
Sv: Namn!!! =)

Det känns som att du lägger ner mer värdeladdning i uttryck som "white-trash varning" än nödvändigt. - översätt det med "dålig smak-varning" .

Jag säger inte heller white trash. Och jag fattar inte vad det är i en svensk kontext. Dålig smak är också ett märkligt uttryck. Jag tycker nog ändå att vi kan försöka komma lite längre än till att dela in folks förehavanden och julpynt i mer eller mindre god smak.

Men jag kan inte se annat än att ditt och Silverkedjans resonemang leder i en riktning att vi alla bör (på ett icke-trashigt vis) se till att föda vita små barn med vita namn. Jag tror på fullt allvar att det inte är vad ni tycker, men jag fattar inte varför ni resonerar som ni gör.

Och jag tycker att hudfärg blir relevant i det sammanhanget, som Prinsessan skriver. Därför att det också är en egenskap som i vårt samhälle fungerar/kan fungera som ett slags social markör, precis som våra namn, kläder, adresser och prydnadssaker.

Och att då till det yttersta bygga bort allt som inte andas solid svensk vit medelklass ur sitt liv - alltså, det kan man väl göra om man vill, men inte fan bör det upphöjas till norm!

Glad över att ha ett slags rötter i gayrörelsen, tänker jag ungefär att "We are here, we are queer, get used to it!" Det kan uppenbarligen tillämpas på många många fler saker än sexuell identitet. Invandrade namn, tex, invandrade amerikanska namn.

Små skitsaker som att vi inte alla kan uttala varandras namn kan vi faktiskt leva med. Det är inte diskriminerande om inte de som passerar som etniska svenskar använder det diskriminerande. Man lever på gungfly ibland när samhället förändras. Så länge gungflyet inte är djupare än en osäkerhet om hur folk vill ha sina namn uttalade, tycker jag nog att man får försöka klara av det, helt enkelt.
 
Sv: Namn!!! =)

Åh Isidor var ju jättefint!!! det har jag aldrig hört förut:) Det kan inte vara sådär jätte vanligt va??
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ja jag satt och funderade lite på namn. Om jag nu skulle få några mer barn i framtiden så att säga;) Min dotter heter ju Idun Linnéa...
2
Svar
24
· Visningar
2 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp