Namn!!! =)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Namn!!! =)

Jag säger inte heller white trash. Och jag fattar inte vad det är i en svensk kontext. Dålig smak är också ett märkligt uttryck. Jag tycker nog ändå att vi kan försöka komma lite längre än till att dela in folks förehavanden och julpynt i mer eller mindre god smak.

Det är väl ditt fria val vilka ordval du väljer. Ingen tvingar dig att använda dig av ordval som white-trash varning, guzz eller keff. Det kan däremot vara en fördel att förstå vad andra människor menar när de väljer att använda ord du själv inte använder.

Men jag kan inte se annat än att ditt och Silverkedjans resonemang leder i en riktning att vi alla bör (på ett icke-trashigt vis) se till att föda vita små barn med vita namn. Jag tror på fullt allvar att det inte är vad ni tycker, men jag fattar inte varför ni resonerar som ni gör.

Där läser du inläggen som f..n läser bibeln, inläggen handlar endast om att väcka en medvetenhet om att namn inte är neutrala utan faktiskt spelar en roll i hur de allra flesta människor kategoriserar socialt och kulturellt. Jag anser att ett medvetet val är bättre än ett omedvetet val så att man inte blir överraskad över att man bedöms på ett annat sätt än man väntat innan folk lärt känna en.


Och jag tycker att hudfärg blir relevant i det sammanhanget, som Prinsessan skriver. Därför att det också är en egenskap som i vårt samhälle fungerar/kan fungera som ett slags social markör, precis som våra namn, kläder, adresser och prydnadssaker.

Jag ser inte var hudfärgen blir relevant förutom att det är ett ytterligare exempel på där man kan bedömas felaktigt och på orättvist sätt (rasism) precis som handikapp, sexuell läggning och kön kan göra att du bedöms på ett visst sätt.
Det finns väl ingen som tycker att det är rättvist att det är på det här sättet men man kan heller inte blunda för att det ser ut så här på många ställen i samhället.

Och att då till det yttersta bygga bort allt som inte andas solid svensk vit medelklass ur sitt liv - alltså, det kan man väl göra om man vill, men inte fan bör det upphöjas till norm!

Men vem har påstått det?! Nu känner jag att jag blir förbannad:mad: ! Namn är till skillnad mot många andra saker något man som förälder kan använda fritt oavsett i vilken verklighet man lever i. Man är inte alls tvingad att välja ens egen "klassnorm" även fast de flesta gör det
Med ett medvetet val kan man ge sitt barn namn som Kenny eller Conny just för att medvetet markera att man tycker att det är vem man är som är det viktigaste-inte namnet (vilket naturligtvis är precis som det borde vara) eller så kan man omedvetet ge barnet det namnet och sedan bli förskräckt inse att andra männsikor förväntar sig möta en presumtiv fängelsekund- enbart baserat på namnet.

Glad över att ha ett slags rötter i gayrörelsen, tänker jag ungefär att "We are here, we are queer, get used to it!" Det kan uppenbarligen tillämpas på många många fler saker än sexuell identitet. Invandrade namn, tex, invandrade amerikanska namn.

Var är problemet med ebonic names? Förutom en viss förvåning om rasmarkören inte alls stämmer om ett ickeafroamerikanskt barn bär namnet. Ebonic names är väl ytterligare ett exempel på att namn absolut inte är neutrala?!

Små skitsaker som att vi inte alla kan uttala varandras namn kan vi faktiskt leva med. Det är inte diskriminerande om inte de som passerar som etniska svenskar använder det diskriminerande. Man lever på gungfly ibland när samhället förändras. Så länge gungflyet inte är djupare än en osäkerhet om hur folk vill ha sina namn uttalade, tycker jag nog att man får försöka klara av det, helt enkelt.

Det är ingen som har sagt annat.....
 
Sv: Namn!!! =)

Nej jag tror inte det, jag hade aldrig hört det före min släktforskning, och inte därefter heller :)
 
Sv: Namn!!! =)

Mitt äldsta barn heter NATHAN Gustav Dennis. Han skulle ha hetat Ray först men när han kom ut så var han just en Nathan. Gustav heter han då namnet finns på båda föräldrarnas sida. Dennis heter han efter min lillebror som dog när han skulle ha fötts, jag gick 10 dagar över tiden och när väl Nathan ville ut var det natten till begravningsdagen. Kan tillägga att han är lika busig/bråkig som min lillebror Dennis var.

Mitt yngsta barn heter CADEN Jonathan Kid. Caden efter en busig pojke i supernanny:angel: . Jonathan kom jag på då sambon absolut ville ha ett namnsdagsnamn och då tänkte jag på det namnet och det fanns ju med. Så här senare så har jag kommit på att JO- (sambon heter Jonas) och NATHAN (storebrodern):rofl: .
Kid ville jag att Nathan skulle ha som andranamn men fick inte det för sambon så nu var det jag som bestämde :D
 
Sv: Namn!!! =)

*hihi* såg att ni varit på Familjecentralen...

Caden är jättefint tycker jag! Det hade jag velat haft...
 
Sv: Namn!!! =)

Du får inte ta hans namn för då blir jag riktigt arg:devil: :mad:
Vore roligt bara 2 Caden i Sverige och på samma ort:p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ja jag satt och funderade lite på namn. Om jag nu skulle få några mer barn i framtiden så att säga;) Min dotter heter ju Idun Linnéa...
2
Svar
24
· Visningar
2 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp