Namn!!! =)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Namn!!! =)

Om jag skall vara ärlig, (och det skall jag väl?) så vittnar denna oerhört svart/vita och mycket fördomsfulla diskussion om låg utbildning och oförmåga att vara nyanserad.

...eller erfarenhet från en verklighet där man ser vad barnen på skuggsidan faktiskt heter ?

Jag har jobbat med akutsjukvård i 20 år.

Håller med FannyN till 100%.

Barn som kommer in med över 3 promille alkohol eller "argumentationsfrakturer" har i kanske 8 fall av 10 ett namn vi kunnat förutse från de grupper FannyN har i sitt inlägg ovan.

Inte konstigt att man då får "fördomar" om dem.

Vilken skyddad värld du måste leva i priffisen :cool:
 
Sv: Namn!!! =)

Att sedan läsa vad ens älskade barns namn symboliserar hos de mest fördomsfulla är inte bara soirgligt, utan rent av kränkande.

Nu var poängen att vi ville komma med dessa synpunkterna INNAN barnet fick ett namn som många av erfarenhet, vetenskap eller fördomar (på ett sätt är det ointressant vilket) förknippar med ett gäng stökiga/missanpassade/begränsade namn-likar.

Så man VET vad barnet får emot sig.
 
Sv: Namn!!! =)

...eller erfarenhet från en verklighet där man ser vad barnen på skuggsidan faktiskt heter ?

Jag har jobbat med akutsjukvård i 20 år.

Håller med FannyN till 100%.

Barn som kommer in med över 3 promille alkohol eller "argumentationsfrakturer" har i kanske 8 fall av 10 ett namn vi kunnat förutse från de grupper FannyN har i sitt inlägg ovan.

Inte konstigt att man då får "fördomar" om dem.

Vilken skyddad värld du måste leva i priffisen :cool:

Alltså, du har säkert rätt utifrån ditt perspektiv. Jag har hört liknande kategoriseringar av mina grannar som genom sitt yrke också träffar på trasiga/utsatta familjer.

Men bland dessa bärare av namnen Kevin, Melvin, Ronny etc. finns ju givetvis hederligt folk också, som inte super sina barn fulla eller tar till våld när argumentationen blir intensiv.

Vad jag vill säga är att jag tycker att man skall akta sig för att generalisera för grovt. Dina erfarenheter är just bara erfarenheter från de mest utsatta barnen/familjerna. Du refererar inte till alla de Kevin/Melvin/Ronnys som har varma och kärleksfulla föräldrar och "ordning på torpet". För visst finns det ansvarstagande, varma och kärleksfulla föräldrar i alla samhällsklasser? Precis som det finns riktiga rötägg i alla klasser också.

Gemene man, som inte arbetar som socialarbetare, sjukvårdspersonal eller liknande, gör nog inte så drastiska associationer som du och dina gelikar gör. Visst vittnar en del namn om olika klasser i samhället, men att kategoriskt uttala sig om namn som belastning tycker jag är fel och grymt orättvist. Jag tycker att vi kan vara lite försiktiga när vi diskuterar namn och undvika nedsättande och kränkande kategoriseringar.
 
Sv: Namn!!! =)

Jag måste också leva i en otroligt skyddad värld som inte träffat på folk som har dessa fördomar.
Jag tror ändå inte att era "olämpliga" namn automatiskt försvårar för barnen, Tex jobbar jag inom en stor svensk koncern och min chef har ett av dom här fasansfulla y namnen, precis som flera av mina medarbetare. Dom påstår sig iallafall aldrig ha blivit ifrågasatta pga sina namn men det kanske bara är i min skyddade del av världen det är så!?
En anledning till att y människorna ( eller framtidens kevinar) ofta dyker upp på akuten pga fylla och liknande borde väl också vara att dom här människorna är ungdomar, Bengt och Lennart är väl förhoppningsvis stadgade mor-/farföräldrar nu för tiden och är kanske inte ute och hittar på lika mycket bus :cool:

Jag hoppas att folk fortsätter döpa sina barn till vad dom vill och inte till passande "överklassnamn" bara för att fördomsfulla människor som ni tycker som ni gör. Det är jag iof helt övertygad om att dom gör ;)
 
Sv: Namn!!! =)

Kanske är jag inte tillräckligt insatt i den betydelse ni ger "white trash" och "trash-varning"... Men att ett namn är ett tillfälligt inne-namn behöver väl inte ge det just den anklangen - eller? :confused:

Det är inte fråga om att ett namn är ett innenamn som ger det trashvarning. De namn jag personligen uppfattar som wt-namn är som tagna ur amerikansk skräptv, har annorlunda, innovativ stavning (Cewin torde vara ett praktexempel där stavningen dessutom påverkar uttalet) eller verkar helt påhittade. Även kombinationen med efternamnet kan göra sitt till för att det ska ge trashvarning(typ Destiny Larsson).

"För mig handlar white trash-stämpeln om att som vit västerlänning vara tillhörande de "lägre samhällskiktens utkanter", besitta stor brist på kulturellt och intellektuellt "djup" och dessutom göra just detta till en slags livsstil som försvaras genom "medveten förfining". Ungefär som om man skulle ha valt detta med stolthet... :eek:

Men, vad vet jag? :cool:"

Din definition av white trash stämmer rätt bra in med min men jag vill också lägga in naivitet. Man tycker det blir så fint och visar god klass att lägga till lite olika bokstäver och byta ut några men förstår inte att det ger direkt motsatt effekt.

Hur har det blivit "trashigt" att falla för namnet Kevin under en era då Kevin Costner var en klart lysande stjärna?

Jag tror du redan varit det på spåren....
Möjligen föll de för den ständigt närvarande lockelsen att försöka ge sitt barn ett namn som känns nytt, spännande och lite orginellt
. Det kan också peka på idoldyrkan.

Sedan ska det givetvis tilläggas att det självklart kan finnas många orsaker till att man väljer ett namn, de kanske föll för Kevins ursprungliga betydelse MEN för en utomstående (vissa) ger det ändå trashvarning trots det goda uppsåtet. Tyvärr.
 
Senast ändrad:
Sv: Namn!!! =)

Tydligen finns denna diskussion i USA också där man skriver om hur valda namn både ger rasmarkörer (bl.a. s.k. ebonic names)klasstillhörighet och tänkbara orsaker till varför vissa väljer de namn de väljer.
http://www.freakonomics.com/ch6.php är tydligen ett exempel på en sådan bok (har dock ej läst den själv).
 
Senast ändrad:
Sv: Namn!!! =)

Gemene man, som inte arbetar som socialarbetare, sjukvårdspersonal eller liknande, gör nog inte så drastiska associationer som du och dina gelikar gör. Visst vittnar en del namn om olika klasser i samhället, men att kategoriskt uttala sig om namn som belastning tycker jag är fel och grymt orättvist. Jag tycker att vi kan vara lite försiktiga när vi diskuterar namn och undvika nedsättande och kränkande kategoriseringar.

Men poängen är att det faktiskt finns FAKTA bakom det ni kallar fördomar.

Och att tex ARBETSGIVARE och LÄRARE naturligtvis påverkas av dem.

Oavsett hur väl man vill och hur medveten man tror att man är så kan man genom filmstudier bevisa att personal tex bemöter pojkar och flickor på olika sätt.

På samma sätt bemöts en Carl och en Cewin ( :crazy: ) på olika sätt.

Vilket gör att man ger sitt barn onödigt svåra förutsättningar om man väljer ett trash-namn.

Det ÄR orättvist.

Livet ÄR orättvist. Grupper diskrimineras i olika sammanhang.

Men att protestera mot det med BARNET som slagträ tycker jag är ännu mer grymt och orättvist - mot barnet :crazy:
 
Sv: Namn!!! =)

*KL* Alltså, ditt namn är inte ditt öde. :smirk: Silverkedjans exempel med Ronny Ambjörnsson är väl ett bra exempel på det. Ronny är professor trots sitt namn. Klassresor är alltid smärtsamma oavsett vilket namn man bär. Ett annat namn kanske kan underlätta för en kort kort stund i sammanhang där första intrycket är det avgörande, men sedan handlar det om hur du som person är och gör. Är du "trash" märks det ganska snart oavsett vad du heter. Och det omvända - jag känner grevar som heter mycket vanliga namn, arbetarklassnamn, men det är helt oväsentligt för dem. Och i internationella sammanhang - om ditt barn tänker göra internationell karriär, så bryr sig nog inte Rra Mbute eller Butrus Butrus Gali om du heter Conny eller Carl. :) Sedan är nog det där med smak och estetik, även vad gäller namn obönhörligen kopplat till person och således klass som enbart en av många identitetsmarkörer vi bär.
 
Sv: Namn!!! =)

Vad menar du med att det finns fakta bakom era fördomar?
Är det verkligen bevisat att barn som heter Conny, Tommy, Jimmy osv lyckas sämre i livet eller är det era åsikter baserat på vad ni ser i era jobb?
Personligen tyckar jag det är stor skillnad på om någon heter Kevin eller Cewin men det gäller även Susanne/Zuzzane Sandra/Zandra.
På akutmottagningen/polisen här påstår dom att det är BETYDLIGT fler Amir, Mohammed osv än Jonny som hamnar hos dom och jag har även fått för mig att dom har svårare att få jobb, ska alltså dom föräldrarna döpa sina barn till rejäla svenska namn som Göte och Sigrid istället?
 
Sv: Namn!!! =)

Men poängen är att det faktiskt finns FAKTA bakom det ni kallar fördomar.

Och att tex ARBETSGIVARE och LÄRARE naturligtvis påverkas av dem.

Oavsett hur väl man vill och hur medveten man tror att man är så kan man genom filmstudier bevisa att personal tex bemöter pojkar och flickor på olika sätt.

På samma sätt bemöts en Carl och en Cewin ( :crazy: ) på olika sätt.

Vilket gör att man ger sitt barn onödigt svåra förutsättningar om man väljer ett trash-namn.

Det ÄR orättvist.

Livet ÄR orättvist. Grupper diskrimineras i olika sammanhang.

Men att protestera mot det med BARNET som slagträ tycker jag är ännu mer grymt och orättvist - mot barnet :crazy:

Visst är livet orättvist. Vissa föds i familjer med pengar och goda kontakter som mer eller mindre garanterar en god karriär. Andra föds i familjer där allt upplevs som ett enda stort motlut.

MEN, Silverkedjan, jag tycker att du gör alldeles för stor grej av just namnet. Vad är det som är så avgörande med ett namn?

Jag köper rakt av att flickor diskrimineras gentemot pojkar, lägre samhällsklasser gentemot övre, olika etniska bakgrund är också avgörande för hur väl/illa behandlad man blir i samhället. Som du ser så lägger jag något större sammanhang runt namnet.

Din dogmatiska inställning gentemot vissa namn tycker jag säger mer om dig och din syn på människor av olika klass än samhället i stort. Vi får acceptera att det finns markörer som avslöjar vem du är, vilket socialt kapital du har, beroende på var du bor, hur du ser ut, vilken hudfärg du har och vilket ditt modersmål är.

Men att välja ut bara en del och låta den visa på en generell sanning är att göra diskussionen alltför ensidig och enkel, eller onyanserad om du så vill.

Ronny Ambjörnsson är för övrigt marxist, så det är inte konstigt att han väljer klasstillhörighet som utgångsläge. Har du fler källor månne?
 
Sv: Namn!!! =)

*KL* Alltså, ditt namn är inte ditt öde. :smirk: Silverkedjans exempel med Ronny Ambjörnsson är väl ett bra exempel på det. Ronny är professor trots sitt namn. Klassresor är alltid smärtsamma oavsett vilket namn man bär. Ett annat namn kanske kan underlätta för en kort kort stund i sammanhang där första intrycket är det avgörande, men sedan handlar det om hur du som person är och gör. Är du "trash" märks det ganska snart oavsett vad du heter. Och det omvända - jag känner grevar som heter mycket vanliga namn, arbetarklassnamn, men det är helt oväsentligt för dem. Och i internationella sammanhang - om ditt barn tänker göra internationell karriär, så bryr sig nog inte Rra Mbute eller Butrus Butrus Gali om du heter Conny eller Carl. :) Sedan är nog det där med smak och estetik, även vad gäller namn obönhörligen kopplat till person och således klass som enbart en av många identitetsmarkörer vi bär.

Tänkvärt. Det är snarare klassen du tillhör som är avgörande än det namn du har. En Karin Bergkvist kan ha stora problem i samhället om hon har dåliga sociala förutsättningar, medan en Mohammed Ughudu kan göra kometkarriär om han har rätt social bakgrund/klass/förutsättningar och kompetens.

Var du går i skola, var du bor och vilken utbildning dina föräldrar har är viktigare än om Felicia stavas med c, s eller z. Jag såg nyligen en notis om en rapport som nu kunde verifiera det vi länge misstänkt. Föräldrarnas utbildningsgrad avgör om eleverna får bra betyg eller inte. Givetvis finns undantag, men majoriteten av de svenska elever som gör bra ifrån sig i skolan kommer från familjer med studietradition.

Länk:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=418273&previousRenderType=6
 
Sv: Namn!!! =)

Vad menar du med att det finns fakta bakom era fördomar?
Är det verkligen bevisat att barn som heter Conny, Tommy, Jimmy osv lyckas sämre i livet eller är det era åsikter baserat på vad ni ser i era jobb?
Personligen tyckar jag det är stor skillnad på om någon heter Kevin eller Cewin men det gäller även Susanne/Zuzzane Sandra/Zandra.
På akutmottagningen/polisen här påstår dom att det är BETYDLIGT fler Amir, Mohammed osv än Jonny som hamnar hos dom och jag har även fått för mig att dom har svårare att få jobb, ska alltså dom föräldrarna döpa sina barn till rejäla svenska namn som Göte och Sigrid istället?

En del barn till invandrare väljer att byta namn. Det är iofs inget konstigt eftersom även svenskarna gjorde så när de utvandrade till Amerika. Swanström blev Swanstrom och Söderberg blev Soderbergh.

De flesta fängelsekunderna i USA är svarta. Beror det på deras namn, hudfärg eller sociala bakgrund? Kan ett namn ändra på den diskriminering som svarta utsätts för?
 
Sv: Namn!!! =)

Tydligen finns denna diskussion i USA också där man skriver om hur valda namn både ger rasmarkörer (bl.a. s.k. ebonic names)klasstillhörighet och tänkbara orsaker till varför vissa väljer de namn de väljer.
http://www.freakonomics.com/ch6.php är tydligen ett exempel på en sådan bok (har dock ej läst den själv).

Just de exemplet är ju extremt! :eek:

MEN, frågeställningen är intressant. Är det namnet i sig, eller den klass som personen tillhör som avgör ödet?

Jag tror att denna tonåring möjligen haft problem även om hennes namn var Ashley. Alltså väljer jag att inte se enbart namnet som en markör. Det känns ignorant att basera ett djupt tragiskt öde bara på variabeln "dåligt namn".
 
Senast ändrad:
Sv: Namn!!! =)

Jag tror inte namnet väljer ödet. Däremot tror jag att namnet har betydelse för personer för första intrycket innan man känner personen ifråga. Lär du däremot känna världens snällaste kille vid namn Conny ser du självklart till personen och inte till namnet. Fast man kanske undrar över hans föräldrars smak ifråga om namnval?!

I ett sådant extremt exempel som "Winner" - "Loser" kanske namnet påverkar ännu mer än normalt eftersom det är så lätt att göra kopplingen "det är klart han vann löptävlingen, han heter ju Winner" och vice versa "klart han förlorade, han är ju en Loser".
Väldigt taskigt hursomhelst av föräldrarna och det i sig säger en del av deras smak vilken många gånger speglar levnadsförhållanden och dyl.
 
Sv: Namn!!! =)

Jag tolkar bara som att Silverkedjan belyser att det finns yrkesgrupper där man dragit egna slutsatser om vissa namn och att det kan vara smart att välja andra om man vill ge sitt barn så bra förutsättningar som möjligt.Vissa av dessa slutsatser är vetenskapligt belagda andra är ytterst små ovetenskapliga empiriska studier:rofl:

Inte att hon tror att ALLA Conny är kriminella.

Min bild av henne som person är att hon är otroligt vidsynt human och skiter fullständigt i hur många högskolepoäng människor har.Jag tror inte heller hon bryr sig om uppgifterna i Taxeringskalendern när hon väljer umgänge.

// Åsa
 
Sv: Namn!!! =)

Den forskning du efterlyser har jag i ett svagt minne. Helt enkelt att y-namnen var överrepresenterade i våra fängelser. Det är ju lätt att dra slutsatsen att våra namnpreferenser skiljer sig i olika socioekonomiska sfärer.

Efter det följde ju skämtet om att du får ett kriminellt barn om du väljer ett (manligt) y-namn. Alltså att vända på orsak och verkan.
 
Sv: Namn!!! =)

kl
jag och min sambo har betsämt tjejnamn, dock är vi inte helt övernes om killnamnet.

tjejnamn
Eva kommer från ett hebreiskt ord som betyder livgivande Det namnet är från mej och min mamma.
Birgitta härstammar från latinets Brigida som betyder den höga. Det namnet är från min sambos mamma som tyvärr gick bort för tre år sedan.
Felicia kommer från latinets felicitas som betyder stor lycka Detta namnet kommer att vara tilltalsnamnet.

Killnamn

Bo betyder den bofaste Namnet är från min pappa.
Åke Det motsvarar det forntyska namnet Anicho som betyder lillefar Detta namnet är från min sambo och hans pappa.

Tilltals namn har vi svårt att bestäma, men här är några frörslag.
Alex är en förkortning av Alexander(Namnet är grekiskt, det härstammar från Aléxandros som är bildat av två ord som betyder försvara och man.) eller Alexius.
Leo är ett latinskt namn som betyder lejon
Viggo är en latinisering av ordet vig som betyder strid.
Filip ursprunget är grekiskt, Phílippos, som betyder hästvän.


Vi får väl se när h*n tittar ut om det blir något av nämda tilltals namn;) ,men Eva, Birgitta och Bo, Åke är bestämda:D
 
Sv: Namn!!! =)

Det är inte fråga om att ett namn är ett innenamn som ger det trashvarning. De namn jag personligen uppfattar som wt-namn är som tagna ur amerikansk skräptv, har annorlunda, innovativ stavning (Cewin torde vara ett praktexempel där stavningen dessutom påverkar uttalet) eller verkar helt påhittade. Även kombinationen med efternamnet kan göra sitt till för att det ska ge trashvarning(typ Destiny Larsson).


Din definition av white trash stämmer rätt bra in med min men jag vill också lägga in naivitet. Man tycker det blir så fint och visar god klass att lägga till lite olika bokstäver och byta ut några men förstår inte att det ger direkt motsatt effekt.

Ok. Jag tror jag förstår vad du och en del övriga menar nu. För mig var begreppets kopplingen till just olika svenska namn faktiskt relativt nytt, dock. Så frågan är om jag därmed riskerar att tillhöra kategorin personer som man borde utfärda white trash-varning på/för - pga min relativa okunkap i ämnet? Tur verkar det i alla fall, att man inte valde något sådant där namn till sonen... :eek: :p

Lite intressant är det dock hur saker fungerar - och vad vi väljer att signalera medvetet eller omedvetet.
 
Sv: Namn!!! =)

*kl*

Kom att tänka på en kompis till killen. Han hette Tommy men bytte själv till Kevin i vuxen ålder :crazy:
Han är en typisk Tommy/Kevin.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ja jag satt och funderade lite på namn. Om jag nu skulle få några mer barn i framtiden så att säga;) Min dotter heter ju Idun Linnéa...
2
Svar
24
· Visningar
2 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp