Namn!!! =)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Namn!!! =)

Mina barn fick namn som var beslutade LÅNGT innan de ens var seriöst planerade. Tur att de blev av rätt kön också, för vi hade bara två namn :angel:

Sen bestämde vi att vi fick bestämma varsitt andranamn, alltså pappan bestämde på ena barnet och jag på det andra. Våra barn har alltså två namn var. Men sen mitt efternamn som mellannamn och pappans som efternamn. Så fyra totalt.
 
Sv: Namn!!! =)

Min äldste pojke heter Zeb Stefan, (stefan efter pappa).
Den yngste heter Karl Torsten Viggo, (Karl efter min farfar och Torsten efter läkaren som opererade honom som "nyfödd").
De har båda mitt efternamn som mellannamn och pappas efternamn.
 
Sv: Namn!!! =)

Hehehe, oki dåh :)

Om det blir en tjej: Amanda
Om det blir en kille gillar jag: Isak, Jakob, Oskar
Medan min sambo gillar : Vincent, Samuel

Men efter en av gårdagens julklappar (boken: vad skall babyn heta) så tror jag att vi siktar på Casper som killnamn..

Mellannamnen kommer att bli efter personer i vår släkt. Vilka vet vi ju inte än eftersom vi inte vet vad det är för filur som bor där inne...

Tre av dina önskenamn finns bland mina syskonbarn! :)
 
Sv: Namn!!! =)

Jag har själv ett väldigt ovanligt förnamn, eller själva stavningen är ytterst ovanligt i Sverige (tror det är runt 10 personer med det..)

Jag heter Jennie, men det stavas Jeannie. Det har ALDRIG funnits någon som har stavat/utalat det rätt. Har hört allt från Janne till JennY. Är dock supernöjd ändå, jag är Jeannie och kan inte tänka mig att byta ut det nu eller byta stavning.:)


Har funderat ut namn på ev framtida barn och de jag vill att de ska heta är:

Maria: Ett gammalt familjenamn. Flickorna har haft det som förnamn sedan början av 1800-talet.

Sara: Sambons syster som dog några dagar efter födseln fick detta namn, därför vill vi hedra hennes minne..

Emma: En väldigt nära vän som betyder fruktansvärt mycket för mig bär detta namn..



Simon: Ett fruktansvärt fint namn:love:

Per: Alla män på sambons sida bär detta namn. Traditionen ska föras vidare:p

Sedan finns det en hel drös med namn som är underbart vackra så som; Sander, Tristan, Mickael, Markus, Nataniel, Marco, Valentin osv.. Och bland flickorna, Saga, Ester, Idun, Mickaela, Irmelin.:love:
 
Sv: Namn!!! =)

Nu är vi klara med namn till ynglet - tror jag i alla fall ;)

Om det blir en flicka:

Frida Savannah Cecilia

Frida hette min mormor som jag älskade väldigt mycket.

Savannah kom vi på under julaftonen.

Cecilia är mitt extranamn.

Om det blir en pojke:

Bo Kenny Michael

Bo efter svärfar

Kenny är det första namn både jag och maken gillar och inte känner någon knäppis som heter :crazy:

Michael efter barnets far.
 
Sv: Namn!!! =)

*haha* men precis!!! Man måste ju tänka på det oxå!!! Det finns många fina namn som jag hade kunnat tänka mig men tyvärr är det alltid nått riktigt pucko som heter just det namnet... :rofl:
 
Sv: Namn!!! =)

Vilken häftig stavning! Det är ju oxå ett sätt att göra ett ganska vanligt namn lite ovanligare! :)

Kommer ihåg när vi diskuterade det en gång i skolan typ när jag gick i trean. Då var jag helt övertygad om att jag kunde stava Elin med Ä om jag ville... Alltså ÄLIN :rofl:
 
Sv: Namn!!! =)

Kenny är det första namn både jag och maken gillar och inte känner någon knäppis som heter :crazy:

.

ARGHH ! Men det finns väldigt många andra som känner knäppisar som heter det :eek:

Helt seriöst, fundera på om ni MEDVETET vill ge ett litet barn ett klassiskt y-namn :crazy:

Lite diskussionsunderlag i ämnet:

http://www.receptiv.com/kseri/kseri57.htm

http://www.bukefalos.com/f/archive/index.php/t-513758.html

http://forum.skalman.nu/viewtopic.p...start=15&sid=820db60f65f44e1478b3d1c256e2d3b4

http://blogg.expressen.se/jimmy/entry.jsp?messid=127645

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=45586&sid=bb0d5dd5befb61fad42e4e9be8657fa1
 
Sv: Namn!!! =)

ARGHH ! Men det finns väldigt många andra som känner knäppisar som heter det :eek:

Det finns säkert någon som känner ett riktigt rötägg som heter Anette (som jag heter) också, men det kan ju inte jag ta hänsyn till. Däremot måste jag ju ta hänsyn till vad jag själv lägger för värdering i namnet, likaså vilken värdering maken lägger i det.

Helt seriöst, fundera på om ni MEDVETET vill ge ett litet barn ett klassiskt y-namn :crazy:

Och vad skulle det vara för fel på ett klassiskt y-namn? Jag var först lite negativ till just namnet Kenny, men efter att ha "smakat" på det ett tag har jag ändrat åsikt. Vad andra anser om mina val bryr jag mig faktiskt inte om utan jag tycker det är jag och min man som ska välja vad vårt barn ska heta. Jag är inte intresserad av att döpa mina barn till namn som är trendiga just vid det tillfället utan jag vill ha namn som betyder något för oss samt som låter bra ihop med övriga namn, även efternamnet.
 
Sv: Namn!!! =)

Haha :rofl: Det var precis min tanke. Namn som slutar på "Y" klingar verkligen kriminellt :) På mitt jobb har vi en som är riktigt smart, har nästan halkat över om man säger så :crazy: men han stavar sitt namn Ronnie :)

Fördomar har vi allihopa ;)
 
Sv: Namn!!! =)

Jag kollade lite på dina länkar, och det är mycket möjligt att killar med namn som Benny, Jimmy osv är överrepresenterade i kriminella gäng. Men är de verkligen döpta till Benny, Jimmy osv och inte Benjamin, James osv?

Jag känner ett par Benny som är lika hederliga som jag själv (om det nu säger något). De sitter inte inne, och har aldrig gjort så heller. Jag känner minst en Jimmy och han är också på den "rätta" sidan.

Däremot hade jag en Stefan i klassen som blev missbrukare. Jag känner en Kaj som suttit inne bl a för mordbrand. Den enda Kenny jag känner till är Kenny Bräck och han djupt kristen.
 
Sv: Namn!!! =)

Nu orkar jag ju inte läsa länkarna.. Men alltså finns det några som hellst vetenskapliga bevis för att det verkligen är så att folk med Y-namn skulle vara mer kriminella???? det låter ju urlöjligt!!!:rofl:

Gäller det bara killar eller är tjejer som heter Evy och Elsy oxå mer inblandade i kiminella saker??:)
 
Sv: Namn!!! =)

Självklart har du rätt att döpa dina barn till vad du vill men namnet spelar faktiskt en roll för hur barnet uppfattas. En Kenny eller Conny får antagligen kämpa lite hårdare för att bevisa sig än en Fredrik eller Cecilia som ligger högre i namnstatus.
Smaken är dock så himla olika, för mig har både Kenny och Savannah lite "low-classvarning" medan du säkert har liknande uppfattningar om mina barns namn :crazy: (som jag förstås tycker är underbart vackra:p ).
Personligen tror jag att "neutrala" namn gynnar barnet bäst men valet är ju fritt.
 
Sv: Namn!!! =)

Nu orkar jag ju inte läsa länkarna.. Men alltså finns det några som hellst vetenskapliga bevis för att det verkligen är så att folk med Y-namn skulle vara mer kriminella???? det låter ju urlöjligt!!!:rofl:
)

Ja det gör det faktiskt.

Och vilken uppfattning andra har om hur belastande ett namn är kanske är något man SKA ta hänsyn till när man namnger ett barn, för BARNETS skull ?

Visst kan man tycka det är fel att folk fnissar åt y-namnen och kopplar ihop dem med white trash. Nu ligger det faktiskt en SANNING bakom problematiken. På samma sätt som en del andra popstjärne- och modenamn anses vara framtidens y-namn.

Det verkar lite omedvetet att inte ha koll på det.

Det är fortfarande inte så många som väljer Adolf som tilltalsnamn tex...

När man jobbat så här i juletider kan jag bara berätta att hälften av de värsta fylle-fallen i helgen haft y-namn.

bla ditt utvalda ;)

Jag berättar det här för att du ska kunna göra ett medvetet val.

Vore lite trist om du kom på det efter några år liksom.
 
Sv: Namn!!! =)

Smaken är dock så himla olika, för mig har både Kenny och Savannah lite "low-classvarning" .

Liam hör dit också...

White trash-namn har självklart inte en trash-klang i föräldrarnas öron.

Och det tillhör problematiken att de inte kan ta in andras perspektiv på dem :crazy:
 
Sv: Namn!!! =)

*haha* låter ju helt sjukt! Men jag kan inget om såntdär så du har säkert rätt.. Fast det låter välldigt skojjigt:D

Tur att jag inte har några Y-namn till mitt barn:)
 
Sv: Namn!!! =)

Hur menar du med neutrala namn? Kanske du kan ge något exempel?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ja jag satt och funderade lite på namn. Om jag nu skulle få några mer barn i framtiden så att säga;) Min dotter heter ju Idun Linnéa...
2
Svar
24
· Visningar
2 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp