Namn!!! =)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Namn!!! =)

Så fem namn var :smirk:

Men VARFÖR ?

Jag fattar inte, tycker det är en onödig belastning.

OK när man inte hade personnummer kunde det ha en poäng.

Men nu kan man faktiskt lägga till de namn man vill ha själv om man skulle vilja hedra någon släkting eller annat.

Däremot går det inte så lätt att bli av med en lång radda med namn man ständigt ska fylla i och släpa på.

Tycker det är lite maktutövning av föräldrar att pracka på barn namn :crazy:
 
Sv: Namn!!! =)

Ja smaken är ju som baken. Delad.... Jag vill inte ha några vanliga namn för det finns inget vanligt namn som tilltalar mig. :)
 
Sv: Namn!!! =)

Ja det var ett givet val för mig att ha med Mary (Merry) om det blir en tjej. Hon var min bästa kompis när hon levde så det känns om ett bra sätt att hedra på:)

Dessutom finns det en chans att barnet föds på hennes födelse dag *hoppas* för jag har BF till 25 april och Merry föddes 27 april så nu håller jag tummarna för att det blir då:)
 
Sv: Namn!!! =)

Nä jag tycker inte heller att dessa namn var krångliga, kommentaren var mera allmän bara.
Tycker bara att endel föräldrar tar i så de nästan spricker för att hitta konstiga namn åt sina barn. Namnet är ju en del av barnets identitet....

Mina barn har vääääldigt vanliga namn - tror att det är så att om man själv dragits med ett ovanligt namn så ger man sina barn vanligare namn, och om man själv haft ett vanligare namn vill man hitta på nåt ovanligt.....:p
 
Sv: Namn!!! =)

Jag ville ge båda tre förnamn för att det kändes bra.
Jag har som sagt själv tre förnamn och har aldrig tänkt på det som nåt negativt.
Jag känner mig som en Leena Maija Johanna, och det är väldigt sällan jag behöver fylla i dem nånstans.

Att mina söner fick mitt efternamn som mellannamn är för att jag vill att de ska kunna välja vilket de vill använda sen.
Det är inte ofta man behöver skriva i båda.
Vill att de ska ha mitt efternamn, men inte bara eftersom jag har ett finskt efternamn som de får välja om de vill presentera sig med.
 
Sv: Namn!!! =)

Men barnen kan ju alltid välja mammans namn och lägga till vilket som helst.

Alla "känner sig inte som" sina namn, och man kan inte ta bort dem.

Om det är BARNETS bästa man är ute efter är det väl bäst att ge det så få namn det bara går och sedan kan de göra som de vill?
 
Sv: Namn!!! =)

Om hon har ett längre efternamn än ca fyra bokstäver så skulle hon hos oss på röntgen heta "efternamn, frida erika jas"

Jag har två långa efternamn och heter Gabriella och har Anna som mellannamn. jag får alltid heta Gabriel:mad: Så några långa namn blir de inte på mina ungar.
 
Sv: Namn!!! =)

Klippt ur skatteverkets sidor:
"Jag skulle vilja ha min mammas efternamn som mellannamn. Hur gör jag då?

Om dina föräldrar har olika efternamn och du bär ett av dessa namn som efternamn kan du få bära det andra namnet som mellannamn.
Till exempel:
Om dina föräldrar heter Andersson och Bengtsson och du heter Andersson i efternamn kan du bära Bengtsson som mellannamn.

Mellannamnet bär du alltid närmast framför efternamnet och det får inte vara bindestreck mellan namnen. Man kan inte bära flera mellannamn samtidigt.

Om du vill ha ett mellannamn kan du lämna en blankett för anmälan till ditt skattekontor. Om du är under 18 år ska anmälan göras av din vårdnadshavare, vanligtvis dina föräldrar. Är du mellan 12 och 18 år ska du själv samtycka till namnändringen.

När anmälan blivit godkänd kommer ett registerutdrag att skickas till dig. Namnet kommer sedan att lämnas till många andra myndigheter och företag.

Vill du inte längre bära ditt mellannamn anmäler du detta till ditt skattekontor."

Tycker det verkar rätt emkelt att både ta bort och lägga till namn så då får väl varje familj välja hur de gör - som ni eller som vi gjort. Men, om vi hade valt bara den ena av våra namn när vi gifte oss hade det varit kört för sonen att senare få lägga till namanet om jag förstått det rätt (läst på annat ställe). Och när vi valde namn till sonen hade vi inte bestämt oss i efternamnsfrågan än så detta kändes bäst.
 
Sv: Namn!!! =)

Alla "känner sig inte som" sina namn, och man kan inte ta bort dem.

Fast det där är ju en lögn. Saxat från skatteverkets sida om namnbyten står följande:

Namnändring

Förnamn

Tillägg, utbyte eller strykning av förnamn kan göras genom anmälan till Skatteverket på blanketten SKV 7630. Detta kan endast göras en gång och ett ursprungligt förnamn måste behållas. Vill du inte ha kvar ett ursprungligt förnamn eller vill byta namn en gång till måste du vända dig till Patent- och registreringsverket. På www.prv.se kan du läsa mer.

Genom anmälan till Skatteverket kan du också ändra ordningen på dina förnamn eller ändra stavningen på namnen utan att uttalet ändras, t.ex. Tomas till Thomas eller Kristina till Christina.
 
Sv: Namn!!! =)

Åh det är så roligt med namn!!!:banana:

Har du kommit på namn till ditt barn???

Jag har tänkt ut alla namn utom ena mellannamnet om det blir en pojk..:D

Blir det en tjej blir det en

Idun Linnéa Mary

Idun: är en gudinna i fornordiskmytologi. Både jag och min sambo tycker att det namnet är jätte vackert

Linnéa: Har "gått" i min släckt sen min mormorsmor och om inte längre ändå så det är ju ett naturligt val:)

Mary: Är efter min första häst som jag vill hedra genom att döpa min dotter efter henne (hon hette Silver Merry)

Blir det en kille blir det en:

Kilian Ralf... Och något mer:confused:

Kilian: Är nog et gammalt skotskt namn tror jag... Hittade det i namnboken på Gravid.se och blev stört kär:love:

Ralf: För att farfar till barnet heter Rolf och morfarn Alf alltså blir det ju Ralf:D

Killian heter min gudson. Är det inte ett irländskt namn?
 
Sv: Namn!!! =)

Jag har två långa efternamn och heter Gabriella och har Anna som mellannamn. jag får alltid heta Gabriel:mad: Så några långa namn blir de inte på mina ungar.

Skojar du? Jag heter också Anna Gabriella, med tilltalsnamnet sist. Det kan ju inte vara supervanligt?
 
Sv: Namn!!! =)

När jag lade till förnamn var det lätt, men krångligt och skulle utredas om man ville ta bort, man var tvungen att ha något särskilt tungt vägande skäl.

Är det ändrat ?

I vilket fall verkar det som att man har en ändringsgång på sig. Och eftersom extra efternamn inte räknas som efternamn kan man ju ha förbrukat den gången tidigare när man velat ta bort det.

Men man behöver aldrig GARDERA sig med dubbla namn. Barnet kan alltid ta mammans namn som ogift ändå.

Och fy så mycket jobbigare att behöva förklara varför man vill TA BORT en massa släktnamn, mycket enklare att aldrig ha fått dem.

Jag tycker det verkar som att föräldrar namnfrossar för sin EGEN skull.

Det finns många nackdelar med att ha ett stort antal namn. Man kan ju inte veta hur BARNET kommer att uppfatta namnen.

Vad skulle det kunna vara för nackdel med att bara ha ett (lättstavat) förnamn och ett efternamn ?

Jag kan inte hitta någon.

Naggur - exakt vad jag menar :cool:
 
Sv: Namn!!! =)

Ja, jag tror med att man väljer namn till sina barn för sin egen skull. Mest i alla fall, men så länge det inte skadar barnet så tycker i alal fall inte jag att det är nåt fel eller konstigt.

Visst, att ha flera namn och ha dem i "konstig" ordning, att behöva bokstavera namnen osv, det kan man uppleva som lite jobbigt, men å andra sidan så finns det nog jobbigare saker i ett liv att bry sig om (så länge namnen är hyfsat normala och vanliga och ja, allt sånt).

Själv hette jag Gitte Marie tills jag var 12 år. Jag blev grymt mobbad för mitt tilltalsnamn som alltså var Gitte, och stod först. Dock är Gitte ett danskt namn och det lät inte konstigt att heta Gitte Jörgensen och vara till hälften dansk ( och bo i Skåne...), men eftersom svenska barn inte var vana vid det så tyckte de att det var skitkul att rimma lite på det och vara elaka. Jag hatar i dag det namnet. HATAR verkligen det och vill egentligen ta bort det. Dock så ville min danska pappa att jag skulle heta det och det är enda anledningen till att jag har kvar det. Men som 12 åring bytte jag namn och numer är mitt tilltalsnamn Marie. I samband med mit dop några år senare så la jag till Rebecka och ändrade namnföljden så att mitt tilltalsnamn står först.

Till TS:

Mina barn har 4 namn vardera, för att jag tycker att de ska ha det..... och så har de ju en del namn att välja att kalla sig när de blir äldre!
-Eric Fabian Sonny Bertil
-Isaac Adrian Emilio Leon
-Elin Fredrika Linnea Emilia

Tilltalsnamnen är först och de två pojkarna har ett efternamn, bara mitt, och flickan har sin pappas som mellannamn och mitt efternamn. Jag själv har ett mellannamn, men det går inte att ge det till mina barn, och så samma efternamn som barnen har.
 
Sv: Namn!!! =)

Nä, det är klart att alla inte trivs med sina andranamn.
Men de jag känner som inte är nöjda med namnen lider inte av det.
De tycker det är lite kul att ha "fula" andranamn.
Det syns ju bara på brev från tex skatteverket. Och det är inte så ofta man får det kanske.

Mina pojkar har kärlekstema på sina andranamn, jag tror och hoppas att de kommer känna sig glada över att ha fått såna namn, även om ingen kallar dem för det.

Bastian som är 5 år gillar sina namn.
Och så har han namnsdag två ggr tack vare dem.
 
Sv: Namn!!! =)

haha va häftigt=) så bor vi i stockholm båda två=)
 
Sv: Namn!!! =)

Min son heter
Casper Emanuel , med Casper som tilltalsnamn. Han är 14 år och när han föddes var det knappt någon som hette Casper. Nu ploppar dom upp överallt, tycker jag.. :crazy:
Emanuel har funnits jämt i både min och pappans släkt så det var liksom ett naturligt val.

Min dotter heter
Astrid Petronella Paulina, med Petronella som tilltalsnamn. Astrid kommer från hennes farmors mor som dog i cancer endast 37 år gammal. Paulina kommer från hennes mormors mor som hette Berta Paulina. Min mormor ville att hon skulle heta Berta efter hennes mor, men jag vägrade. När jag sedan fick veta att hon även hetat Paulina så var ju valet klart. :D

När hon var döpt och klar så kom en kompis fram och undrade hur i hela världen vi kunnat döpa flickstackarn till Petronella - det heter ju Askungens elaka styvsyster.... :eek: :D
 
Sv: Namn!!! =)

Jag älskade också att fundera på namn medan jag var gravid men nu ska det inte bli fler!! Bra namnsida på nätet www.svenskanamn.se.

Jag har döpt min äldsta son till Linus efter Linus Torwalds som skapade LINUX (op.system) medan min man tyckte om Linus för det fanns någon fysiker som hette så... Att vi hade en hund som hette MINUS hade faktiskt inte med saken att göra även om jag fått höra det. Hmm. Sedan har han fått heta Erik efter far, farfar o farfarsfar och Rolf efter min pappa för rättvist skulle det vara tyckte min man. Ångrade senare att jag gått med på detta...

När man skriver in till skatteverket vad ens barn ska heta så får man nuförtiden markera vilket som är tilltalsnamnet så jag har aldrig sett mina barns andranamn på någon lista. Men så krävde min man (som alltid retat sig på att bli kallad Erik i riktad reklam) också att deras tilltalsnamn skulle stå först.

Mitt andra barn fick heta Albin, det hittade jag på nätet och det var lite mjukare än Albert (efter Albert Einstein) och passade bättre ihop med Linus. I andra namn heter han Leo (som farmor tyckte) och Emanuel för det tyckte min syster passade bra ihop med de andra namnen.

Själv har jag bara ett namn och det har jag ofta varit besviken på men som yngst av fem, med tre av samma kön före mig tog kanske fantasin slut. Men alla mina syskon har två namn var. Vissa säger att det var en av få saker mina föräldrar var överens om när jag föddes.

Mitt tredje barn heter Malva. Här fick jag äta upp att jag accepterade att Linus fick heta Rolf för nu skulle detta barn ha namn efter Mormor o Farmor så den stackars flickan heter Louise Margareta...

Men att ha flera namn kan vara bra, även om man kan byta förnamn upp till fem gånger efter att man fyllt 18 år. Då min syster föddes så talade inte min äldre syster rent så trots att namnen på alla tre flickorna var ganska olika så satt min mamma där med tre stycken som kallades likadant så hon bytte helt raskt namn till andranamnet på den yngsta och det är så lätt att säga att min systers barn nästan tidigare sagt namnet än "mamma".
 
Sv: Namn!!! =)

berätta vilka namn ni vill ha då=) va inte så hemlig=)

Hehehe, oki dåh :)

Om det blir en tjej: Amanda
Om det blir en kille gillar jag: Isak, Jakob, Oskar
Medan min sambo gillar : Vincent, Samuel

Men efter en av gårdagens julklappar (boken: vad skall babyn heta) så tror jag att vi siktar på Casper som killnamn..

Mellannamnen kommer att bli efter personer i vår släkt. Vilka vet vi ju inte än eftersom vi inte vet vad det är för filur som bor där inne...
 
Sv: Namn!!! =)

*knapplån* Oj det var enheldel funderingar och tankar kring barnnamn!

Jag själv har ju ganska vanliga namn och det kan ju va därför jag vill döpa mitt barn till nått lite mer annorlunda.. (som det var någon som sa tidigare)

Men det är ju så svårt med namn. Jag tycker ändå att de namn jag och min sambo valt är namn som vi är nöjda med och som vi själva hade velat heta om vi fått välja när vi var små:)

Vårt barn kommer ha sammanlagt 5 namn. Kommer ju som jag sagt ha 1 tilltalsnamn (nähä:D) och 2 andranamn och mitt efternamn och sist min sambos efternamn.

När min mamma skulle välja namn till mig så valde hon genom att hon beestämmde att namnet skulle ha max 4 bokstäver och vara lätt att stava... Så hon valde Elin... Det är ju oxå en sak som jag tycker spelar in lite i namn valet. Jag vill ha ett lättstavat namn som barnet själv kan lära sig stava til ganska fort:)
 
Sv: Namn!!! =)

I andra namn heter han Leo (som farmor tyckte) och Emanuel för det tyckte min syster passade bra ihop med de andra namnen..


Ganska illustrativt.

I mina ögon verkar det som beslutsångest och att man försöker göra ANDRA till lags.

Jag föredrar att låta mina barn få vara egna individer utan släktbelastning, och hitta ETT namn som gärna betyder något som passar just DEM som en egen person.

Vad skulle det vara för NACKDEL med att ha ETT förnam och ETT efternamn ?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ja jag satt och funderade lite på namn. Om jag nu skulle få några mer barn i framtiden så att säga;) Min dotter heter ju Idun Linnéa...
2
Svar
24
· Visningar
2 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp