Namn på föl

Sv: Namn på föl

Ja, bara det är ett isländskt ord så är det väl i princip godkänt. :)

Du får alltså döpa en häst till Skógarsóley utan att det finns nån registrerad med namnet innan, men du får inte döpa en häst till Vitsippa om det inte finns någon islandsfödd häst som registrerats med det namnet innan.

Kl

tack för alla förslag! kom gärna med flera! :D

Fifa, Lilja, Iris och Soley har vi redan.
Är Viola isländska? Med den stavningen?

Vet någon vad vitsippa heter? Hagen fölis föddes i var full av såna :)

Viola vet jag i alla fall att det finns en reggad islänning i Sverige som heter så det ska funka.
Fast hennes namn uttalas med betoning på a, Viol-a.

"Halvt kl"
Tack för alla fina förslag!!!
Just nu lutar det åt Liney (Linnea) eller Rós :)

*kl*

Kapar oxå tråden brutalt... ;)
Hur är det med gårdsnamnen? Allttså; mitt sto heter t.ex Elektra från Slätterne. Hon ska snart betäckas med Haukur från Frihamra. Hur ska fölis då namnges? Ska han eller hon heta efter stallet jag står på när det föds?:)
Ursääkta kapningen, men det är ju en namnfråga...? :angel:

Vi döpte våran till från Misteräng eftersom vi bor i närheten av Misteräng och för att vårat eget gårdsnamn redan var upptaget.
Man får väl välja gårdsnamn efter sitt eget efternamn/gård eller vad som så länge det inte finns redan eller är stötande.

Senast ändrad:

SIF är en bra sida att söka fakta på ;)
Gårdsnamn
Hanteringen av gårdsnamn läggs om.
Fr o m 1 januari behöver du inte köpa ditt gårdsnamn för att namnet ska vara unikt. Alla nyinkomna namn till SIF ska vara unika och inte finnas i vårt hästregister sedan tidigare. Om du vill veta om ett namn är ledigt eller upptaget kan du skicka ett mail till Avelskansliet.
Godtagbara namn kan gälla gårdsnamn eller dylikt, men i princip inte ortsnamn, kommuner, länsnamn eller liknande, vilka kan komma att omfatta alltför stora områden. Ej heller skall namn godkännas som kan förväxlas med svenska eller utländska stuterinamn eller som allmänt används i namn på islandshästar. Stuterinamn får ej heller innehålla namn på hästras. Ett gårdsnamn som ska registreras hos SIF måste vara unikt. Namnets lämplighet avgörs av SIF (Avelskansliet/Ordförande Avelssektionen).
Stuterinamn får endast användas på islandshäst som uppfötts vid stuteriet/gården, det vill säga – islandshäst som är fallen efter sto som uppfödaren ägt vid fölningen eller föl vilken enligt avtal ägs av stuteriet/gården vid födelsen. Registrerat stuteri/gårdsnamn får även användas på islandshäst som ägs av annan och som fötts vid gården, efter att godkännande inhämtats (skriftligt) av innehavaren till det registrerade namnet.
Stuterinamn + hästens egennamn får inte innehålla mer än 80 positioner, fördelat på 30 positioner för hästens egennamn och 50 positioner för stuterinamn. Stuterinamn skall innehålla mer än en bokstav och skall användas som suffix (efter egen namnet).
Innehavare av stuteri/gårdsnamn är skyldig att anmäla flyttning eller upphörande av verksamhet till SIF.

Rolle
IpL

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 239
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Såhär har det gått (se annan tråd för resumé: häst innan man dör): Mikesch har nu bott hos mig 4 dygn. Jag har inte varit så lycklig...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
31 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka