Namn på föl

Idahoe

Trådstartare
Så har det då fötts en liten tjej här på gården!:D
En liten svartskäck utan tecken som töltar omkring i full fart hela dagarna :)

Så var det dags att hitta på namn...
Vi tänkte försöka ha lite blom/växt-tema på fölen och inte alltför långa/svåruttalade ;)

Tar tacksamt emot alla förslag!!!

Sv: Namn på föl

Kapar brutalt tråden för en uttalsfråga. Fick lära mig att två L som i Brella uttalas Bretla. Gäller det även när det slutar på två L som i Tengill och Erill. Heter de då Tengitl resp Eritl? När det gäller Tengill kanske det blivit oavsiktlig fel, kanske Tengil var tanken? Men hur är det m Erill?

Kl

tack för alla förslag! kom gärna med flera! :D

Fifa, Lilja, Iris och Soley har vi redan.
Är Viola isländska? Med den stavningen?

Vet någon vad vitsippa heter? Hagen fölis föddes i var full av såna :)

Vitsippa heter Skógarsóley på isländska :)
Andra blommor:
Skógarblámi - Blåsippa
Alaparós - Ronderron (eller vad de nu heter på svenska)
Dalalilja - Linjekonvalj
Undrablóm - Underblomma
Goðalilja - Hyacint
Snæklukka - Snöklocka
Englavængur - en sorts väx, kallas för angel wings och heter Caladium på latin (ingen aning vad den heter på svenska)
Akurstjárna - en rosa blomma, heter Agrostemma gracilis på latin
Glóðarbros (passar kanske bättre på en fuxfärgad pålle), heter Lantana camara på latin
Gleym-mér-ei - fögätmigej

Vågar gå i god för stavningen på de isländska namnen till 98% men de svenska går jag i god på till 1% ;) Men det är rätt blomma som jag menar till det isländska namnet :)

Vitsippa heter Skógarsóley (0 reggade på WF) på isländska :)
Andra blommor:
Skógarblámi - Blåsippa - (0 reggade)
Alaparós - Ronderron (eller vad de nu heter på svenska) (8 reggade)
Dalalilja - Linjekonvalj (0 reggade)
Draumsóley - Vallmo (2 reggade)
Undrablóm - Underblomma (0 reggade)
Goðalilja - Hyacint (0 reggade)
Snæklukka - Snöklocka (0 reggade)
Englavængur - en sorts väx, kallas för angel wings och heter Caladium på latin (ingen aning vad den heter på svenska) 0 reggade)
Akurstjárna - en rosa blomma, heter Agrostemma gracilis på latin (0 reggade)
Glóðarbros (passar kanske bättre på en fuxfärgad pålle), heter Lantana camara på latin (0 reggade)
Gleymmérei - förgätmigej (19 reggade)

Vågar gå i god för stavningen på de isländska namnen till 98% men de svenska går jag i god på till 1% ;) Men det är rätt blomma som jag menar till det isländska namnet :)

Nööööööööördade lite och kollade hur namnen låg till på WF ;)

Det var ju en ganska mycket finare stavning än min egenpåhittade ;) Isländska namnet är betydligt lättare ;)

Om det inte finns någon reggad, får man då döpa den till det om hästen är född utanför Island?
Det går ju en massa rykten...

Ja, om det är isländskt. Det är de icke-isländska namnen som en islandsfödd häst måste vara reggad med först innan man får regga en utlandsfödd häst med det namnet. Om de inte ändrat något, men så länge ett namn är isländskt ska det vara fritt fram! :)

Är det inte "tradition" att döpa efter någon egenskap eller omständighet runt fölet?

Undrar
Rolle
IpL

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 239
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Såhär har det gått (se annan tråd för resumé: häst innan man dör): Mikesch har nu bott hos mig 4 dygn. Jag har inte varit så lycklig...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
31 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka