Namn på era föl?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Namn på era föl?

Haha, Disa, det heter ju jag! 490 personer i Sverige, vet nu även en häst samt tre hundar som bär detta namn...
 
Sv: Namn på era föl?

Först var tanken att döpa dem efter Disneyfigurer, men eftersom första fölet ändå bara kallas Ella, (Qruella Irish), och mamman Zizi Irish och de övriga två Samantha och Bobby har människonamn så skulle resten få det också. Med pappans begynnelsebokstav.
I år fick det bli Alva. Nästa år blir det något på L.
 
Sv: Namn på era föl?

Jag har stoföl som är 4dag som jag funderar på att döpa till Akridess eller Akridessa. Mamman heter dressed in black och pappan är Akribori så jag har försökt att sätta ihop ett namn från pappans och mammans namn.
Om det hade blivit en hingst så skulle den kunnat heta Blackbori eller Akriblack
 
Sv: Namn på era föl?

Jag har bara fått ett föl men där blev det begynnelsebokstav från mamman och resten blandat från både mor och far+ett F...
Mamma:Litesse
Pappa:Santa Cruz
Föl:Luzifer:)

Blir nog samma teknik vid eventuellt fler föl!
 
Sv: Namn på era föl?

Jag väntar föl som ska komma nu närsomhelst.
Dom namn jag tänkt ut är,om det blir en hingst: Red Label
Och jag har haft lite svårt att välja sto namn,men tänkt på: Andrasta(segerns Gudinna),Klaraflickan eller liknande. mamman heter Labellflickan och Pappan heter Red Xing. JAg skulle helst vilja ha med "flickan" om det blir ett sto.. nån som har något förslag?:bow:
 
Sv: Namn på era föl?

Vi har haft två föl att döpa.

Den första heter Hijo de la Casa, e: Casa Grande, u: Simone. Skulle hetat Corazon de la Casa om det blivit ett sto. (Hijo betyder för övrigt son)

Nummer två heter First Fidelity, ingen som helst anknytning, mest för att mamma Gabelli redan hade två avkommor som hette La Bell och Miss Kirabell och jag tyckte det var lite tråkigt.
 
Sv: Namn på era föl?

Jag döper ochså stona efter mamman och hingstarna efter pappan.
Tex: Modern heter Delfina stona heter Dafodil , Discovery med smeknamn som "Dafne och Vera".Hingst Nonstop R :No Doubt "Nicke"

Gillar ochså lite roliga smeknamn som Santiago "Svante"
Cruzader "Curre" mm
Förr när man var yngre skulle alla smeknamn låta så snygga och eleganta men vi har lagt ner det.Det är MYCKET roligare att ropa "Svante" på sin häst i hagen så alla får sig ett gott skratt ;)
 
Sv: Namn på era föl?

Kl

Jag har bra fött upp en häst men men.

Stot heter Cinderella (askungen) och då skulle ju fölisen (nu mera två år) även ha ett man på en täknad figur och efter som han är e Camiell flamingo z så ville jag att det skulle börja på c hälst och då blev det Cimba män när han skulle regas så glömde jag bort varför jag ville ha cimba med c så jag skrev simba.
 
Sv: Namn på era föl?

Några i trakten döpte sina föl till namn som kunde ge smeknamnen Ettan, Tvåan, Trean, Fyran och så vidare. Själv rider jag Sexan ibland.
 
Sv: Namn på era föl?

Mitt ardenner hingst föl fick heta Figther. F efter pappa Frej . ville först döpa han till Frost men han var lixom ingen Frost utan mer som en Fighter.:love:
 
Sv: Namn på era föl?

Lambay Invers avkommor på Brolöten döptes efter grundämnen och ädelstenar
Finney Masters avkommor döptes efter dofter, (Joop, Kenzo etc)
Brolötens Grafits avkommor döptes efter Champange
Juno Rorys avkommor på Brolöten efter choklad :) Cloetta o Noblesse :)

Om vi ska betäcka vårat russ-sto som heter Dis så ska fölet heta antingen "Turbo Disel" om det blir en hingst och bara "Disel" om det blir ett sto :) :bump:
 
Sv: Namn på era föl?

Jag fick ett hingstföl efter Veronas Gerswin. George Gerswin är en kompositör så fölet blev döpt efter ett av hans musikstycken, Lulleby. Sedan har han suffixet MT.
Jag kommer att hålla en tråd i min uppfödning med låttitlar, på just det här fölet passade det ju bra:)
 
Sv: Namn på era föl?

Är ju ingen avelsmänniska, så kommande fölet (snart, hoppas jag!) e Lancier u Miss Poetic får namn efter mammans "riktiga" och ska heta Meriadoc eller La Miranion, Merry eller Millie till vardags. Mamman kallas ju för Pottan (e Poetic Justice, "Potte"), men man kan ju inte kalla fölstackarn för Toaletten... Posh är ett alternativ om det blir stoföl, men är lite kort, gillar långa krångliga namn som man ändå kortar ner... :) Är ju dessutom stort fan av fantasygenren och där finns det en hel del lämpliga alternativ.
 
Sv: Namn på era föl?

Knapplån

Vi döper halvbloden efter historiska figurer/teman och på pappans begynnelsebokstav. Förutom på Cortezstoet Guns´N Roses- hennes föl har namn efter rockgrupper och pappans begynnelsebokstav.

Ponnyfölen döps efter gamla rocklåtar/artister och efter mammans begynnelsebokstav.

fråga mig inte varför -det har bara blivit så...
 
Sv: Namn på era föl?

Tänkte länge döpa det blivande fölet efter godisnamn eftersom mamma heter Daim... men när hon väl kom ut fick jag bara Nairobi i huvudet och så fick det bli.

(...annars kanske Co-Co hade passat med tanke på hennes "fruktade" stam :D Akribori-D-Day :devil: :devil: :devil: )
 
Sv: Namn på era föl?

Jag döper alltid efter hingstens första bokstav och gärna ett "märkes" namn.
Hingst -04 e: Danone heter Dior
Hingst -05 e: Richfield heter Ray-Ban
Sto -06 e: Figaro R heter Filippa K....:)
 
Sv: Namn på era föl?

Tycker det är helt underbart när man följer en tråd i sina namnförslag, typ rockgrupper, drinkar etc. Vill döpa min kommande fölis till Show me Love då mamman är döpt eft en pop-låt. Hoppas bara att det passar:D I andrahand Shatterfly eft Shutterfly men m mammans 3 första bokstäver:bump:
 
Sv: Namn på era föl?

Mina föl (ett fött 2002, ett på väg) har döpts utan något som helst system. Det fölet första heter Latino ,kallas Tino e.Paddock Camargue. u.Köhls Favorit (min avatarponny) Och den på väg (beräknad fölning 15 juli) ska heta Moulin Rouge och kallas antingen Faith, Minoo (om det blir ett sto:crazy:), Tolouse eller Milou (om det blir en hingst:) ) e. Zeb (hbl) u. Köhls Favorit
 
Sv: Namn på era föl?

På vårat föl blev det OzzyAer .T . O efter stoet, Aer efter Aerline H. Och det var min pappa söm döpte honom, eftersom jag var nästan säker på att det skulle bli ett sto! ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 501
Senast: Freazer
·
Avel Jag har köpt ett sto som jag tänkt ha till avel. Jag är helt nollad när det gäller blup. Hon har 125 i BLUP -hoppning. Är det bra?? 4...
2
Svar
27
· Visningar
3 641
Senast: Fiorano
·
Avel Jag snubblade över en intressant artikel i ett gammalt nummer av tidningen Hästen (nr 8 1958) som försöker reda ut vad begreppen efter...
Svar
10
· Visningar
9 907
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp