Namn på era föl?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Namn på era föl?

Jeg bruker hingstens førstebokstav. Jeg bruker ikke noe prefix, så det gjelder å finne på noe litt originalt så man kan få godkjent sitt førstevalg. Jeg vet ikke hvordan det er i Sverige, men i Norge får man ikke døpe flere hester til samme navn.

Mine føll så langt:

Romulus, etter legenden om Remus og Romulus. Romulus er skimmel, så det passer.

Cumulus, etter skytypen. Cumulus er også skimmel.

Debello betyr sånn cirka beseire på latin.

Welba betyr ingenting og er et utslag av dårlig fantasi. Men det er lett å si og passer til hesten.

Fiolina skulle neste hete, men hun døde under fødselen. Etter instrumentet og en norsk bok.

Arcangelo betyr erkeengel på italiensk.

Snart skal jeg finne navn på L, og den skal hete Lippo Lippi hvis det blir hingst og Lomabardia hvis det er et sto. Tror jeg...
 
Sv: Namn på era föl?

Förut när jag födde upp halvblod, döpte jag enligt principen : Stoföl får mammas begynnelsebokstav, hingstföl får pappas. Jag fick bara hingstföl...
Nu på travarna har vi börjat med kullbokstäver, samt att namnet ska ha en anknytning till mammans namn. De får dessutom prefixet Alfas.
Stoet Hilary Clinton fick då i fjol en hingstunge som heter Alfas Abe Lincoln. Årets sto ska heta Alfas Barbara Bush.
Det andra stoet heter Smaragd Broline, och där får fölen heta något som har med ädelstenar att göra.
 
Sv: Namn på era föl?

Mitt ena halvblodssto fick ett stoföl i april, det fölet ska heta Persefone. Kanske lite svårt att uttala! Persefone var dotter till Zeus och Demeter i den grekiska mytologin. Mitt sto heter nämligen Demeter (jordbrukets gudinna bland annat i den grekiska mytologin) så jag tyckte det var lämpligt. Har bestämt mig för att alla avkommor efter D ska ha ett grekiskt gudnamn pga hennes namn. Funderar på att lägga till något bakom, så att jag vet att det är en av "mina" uppfödningar. Har dock inte kommit på något bra!

Det andra stoet jag har kommer jag döpa alla avkommor till något på F, oavsett hingst el sto. Hon heter själv Fartina och tillbaka i släkten så heter de oxå något på F nämligen. Ev så lägger jag till något bakom här med såklart!

Mitt tredje sto (ska inte in i avelsboxen än) kommer jag döpa alla avkommor till något på K, oavsett hingst el sto. Tillhör stofamilj 5, flera generationer tillbaka så heter stona något på K.. Ev så lägger jag till något bakom här med såklart!
 
Sv: Namn på era föl?

Tillhör hon grenen från Kickan 4196(5)? Jag vet att Hobyfamiljen har en K-gren därifrån.
 
Sv: Namn på era föl?

På stuteriet där min ponny står brukar dom använda gårdsnamnet o sen hitta på något namn på en bokstav som alla föl som är födda det året börjar på

Tex Kärlingehults Klary är född -04 och kärkingehults Liva är född -05

Men eftersom stuteriet har funnits i några år så har man fått börja om med bokstäverna
 
Sv: Namn på era föl?

Jag döper med samma begynnelsebokstav som mamman. Eftersom jag har polska linjer och polackerna gör likadant kan man följa stolinjerna bakåt på det viset. Sedan gillar jag korta namn. Helst inte fler än tre stavelser och absolut inga dubbelnamn. Ursprunget får gärna vara ett ord på ett annat språk, men jag vill ändå att arabkänslan ska behållas. Det får inte låta som ett halvblodsnamn eller ett gotlandsrussnamn.

Inget prefix eller stuterinamn. Prefix har blivit vanligt bland araberna (ofta två bokstäver som förkortar stuterinamnet), men det tycker jag blir så krångligt. Sist men inte minst får det inte vara upptaget i Sverige, men jag vill inte heller att det ska vara använt på någon känd häst i annat land. Blir lite mycket härmapa att döpa till gamla kända polska ston, t ex, tycker jag... :angel:

Neena: döpt av min dotter efter hennes första katt som hette Nina, men jag ville ha en mer "exotisk" stavning.
Nieblina: Neblina betyder dimma på spanska, passar bra på en skimmel. Nie... för att fortsätta på mammas namn (Nieszpora) och för att bli mer unik. Det finns några Neblina i världen, men ingen annan Nieblina.
Jemiola: betyder mistel på polska.
Neo: återigen min dotter som varit framme. Döpt efter huvudpersonen i Matrix-filmerna.
Jumanji: efter filmen med samma namn (med Robin Williams).
Nael: betyder vinnare på arabiska.

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Namn på era föl?

Jag vet inte om man får uttala sig här när man bara fött upp två ponnyer, men jag tar chansen....:angel:

Jag har hitills döpt stona efter mammans begynnelsebokstav, och sen tycker jag att namnet ska betyda något för mig också, så här blev det:

Brolötens Mixit, mamma till Madicken II. Som verkligen är en Madicken, odräglig och envis.

Madicken II, mamma till Maggie May Döpt efter en av mina favoritlåtar av Rod Stewart. Hade det blivit en hingst så hade den hetat Huckleberry Finn, mest för att det är så fint!:D
 
Sv: Namn på era föl?

...ett ovanligt namn som inte finns i många upplagor...det är ju lite tråkigt om det finns 100 andra med samma namn... sen ska det vara iblandat mamma och pappa helst om det går..
 
Sv: Namn på era föl?

Själv har jag bara haft äran att döpa 3 föl, varav de första två var russ. Nr. som var en hingst e. Major G ue. Kurir;- fick givetvis heta Översten:angel: Nr. som var ett sto e. Parat u.Prinsess fick namnet Party:crazy: Så man kan väl säga att jag plockat lite från både stoet och hingsten på dom två.
Min sista stjärna som föddes i år e. Camiell Flamingo Z u. Beda Quick**. Hade jag riktigt huvudbry med att komma på ett namn på, men sen en dag så slog det mig bara... Han ska givetvis heta Quick Step...:love: :love: :love:
 
Sv: Namn på era föl?

Hej!

Våra fölisar döps efter pappans begynnelsebokstav om det är ett hingstföl och efter mammans om det är ett stoföl. Vi har tex ett avelsto som heter Korona, hennes mamma hette Karisma, sedan Kaba och sedan Kalmia. En röd tråd som ni ser!

Och vem är jag att bryta traditioner! ;)

Mvh / Fia
 
Sv: Namn på era föl?

mitt halvblods sto heter ju chanel, som är en parfym så vi döper dem efter parfymer. Årets stoföl heter Escada, sedan finns Hugo- Boss,Nina Ricci, Cacharelle. clinique, tyvärr blev det en ädelsten först vid namn Topaz
 
Sv: Namn på era föl?

I år är första gången jag själv får döpa (första fölen) och oj vilket huvudbry det gav.
Bestämde mig tidigt att ha ändelsen Joy efter hingsten. Blev sedan säker på att jag skulle börja på C efter hingstlinjen (finns ingen stonamnstradition alls på det första stoet och på det andra finns det men har inte följts de sista 2 gen)

Pappan heter Capital Joy (ur Cor de la Bryers hingstlinje) fölisarna är båda ue Come Back II. Och båda fölisarna är linjeavlade på både Capitol och Cor de la Bryere så känslan var att anknyta på dessa två.

Utöver det så ville jag om det gick anknyta till två hästar som betytt väldigt mkt för mig och som nu inte finns med oss längre. Så det blev till att gnugga geni knölarna.

Första är döpt och fick namnet Capriola de la Joy (hästen jag ville anknyta till kallades Jola så där fick jag allt i en smäll.

Nästa är inte född och därmed är inte namnet spikat där ännu men de som ligger hetast till är på sto Caprikita de la Joy (hästen jag ville anknyta till slutade också på kita och mammans namn slutar på vita.

Kita och Jola är dessutom bra namn som "kallenamn" (även om den redan födda Jola numera heter mögel till vardags.:angel: började med att som "det lilla möget är på drift var något som hördes här ofta då damen inte tillhör de mest lydiga och rätt vad det var en dag så bara fanns mögel där :D Undrar om hon kommer få dras med det namnet hela livet...

Hingstnamn har jag värre med (har bara beställt ston i år :angel: ) men på funderingsstadiet finns Come de la Joy, Campari de la Joy (Pari är det som tidigare varit stonamns följd på stostammen till sto nr 2). Får väl spåna vidare på hingstnamn än är det en månad kvar tills det sista kommer.
 
Sv: Namn på era föl?

Vad kul!

Vi hade en avkomma till Kickan på min barndoms ridskola som sköttes av LenaH är på Buke. Kickan lämnade också hingsten Frondeur som bl a var morfar till Chagall!
 
Sv: Namn på era föl?

Nå ble jeg litt nyfiken på hur du har tenkt. Joy er jo joie på fransk, men hvis du bruker Joy som henvisning til pappens navn, så blir det konstigt med de la, som er honkjønnsform?
 
Sv: Namn på era föl?

*knapplån*

Jag har bestämt mig för hingstens begynnelsebokstav om det blir hingstföl, nämligen Cesar (e Casir Ask) och stoets om det blir stoföl, Danielle (u Denise). Vill ha namn som är namn och inte ord eller uttryck...
Blir det en Cesar så kommer han nog kallas för Cesar, men blir det en Danielle så blir det säkert "Danni" eller "Ella". Vi får se.

Men det är minst tre veckor kvar innan det är dags...

//granger
 
Sv: Namn på era föl?

Jag kör lite olika varianter på att döpa våra uppfödningar.
Ena sto stammen heter i nummer ordning + lite av pappans namn.

Ena linjen har alla dubbel namn med något från både mamma och pappa.

En stam har namn som börjar på NA

Sen heter allihop LH i slutet för gårdens namn LILLA HEDA

//Tina
 
Sv: Namn på era föl?

Picea skrev:
Nå ble jeg litt nyfiken på hur du har tenkt. Joy er jo joie på fransk, men hvis du bruker Joy som henvisning til pappens navn, så blir det konstigt med de la, som er honkjønnsform?

Tyst nu :p var inte så petig :D
Jag kan inte ett ord franska, lyfte bara ut det från cordes namn. Var först lite tveksam iom att det blev en blandning mellan franskt och engelskt. Men har genom åren faktiskt sett ganska många ur hans hingstlinje som just använt denna biten av namnet och med alla tänkbara bitar både framför och bakom. Så jag bestämde mig för att det var ok med denna mix, tror inte så många tänker på exakt vad orden betyder utan ser mer kopplingen till var namnet kommer ifrån. Hade först tänkt bara Capriola Joy men fick för mig att det kändes stelt och konstigt, dessutom kan man ju med det namnet (precis som med hennes pappa) mer få kopplingen att det handlar om Capitols hingstlinje och inte Cordes. Jag blev riktigt nöjd när jag kom på hela namnet. Skall man vara riktigt petig så är det ju inte bara Corde och Capitol hon är linjeavlad på utan även Landgraf så vi får väl säga att Cap (från pappa och Capitol) riola (som en hyllning till min gamla häst) de (från Corde) la (från Landgraf) Joy (från pappa). :p

Så alltså är det inte alls fel meningsbyggnad i det de och la är bara förkortningar :angel: :angel: :D ;)
 
Sv: Namn på era föl?

Fast om man inte är petig så kan omgivningen få det roligt.
En tjej döpte sin häst med namnet mixat av pappan och mamman. Att namnet sedan var ett spanskt ord visste inte ägaren. Den vackra dressyrhästen heter Dokumentskåp översatt till svenska, inte så passande kanske. ;)

Fast jag "köper" din förklaring, klart det är förkortningar! :)
 
Sv: Namn på era föl?

:rofl:

Om det skal bli noen mening i det må føllet hete Capriola de Joy, som betyder Capriola fra Joy eller Capriola de le Joy = Capriola du Joy om du vil ha bestemd form = "Joy'en".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 501
Senast: Freazer
·
Avel Jag har köpt ett sto som jag tänkt ha till avel. Jag är helt nollad när det gäller blup. Hon har 125 i BLUP -hoppning. Är det bra?? 4...
2
Svar
27
· Visningar
3 641
Senast: Fiorano
·
Avel Jag snubblade över en intressant artikel i ett gammalt nummer av tidningen Hästen (nr 8 1958) som försöker reda ut vad begreppen efter...
Svar
10
· Visningar
9 908
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp