Blup Och LÄmplig Till Avel ??

Sv: Blup Och LÄmplig Till Avel ??

Jag undrar lite varför hästen såldes som avelssto och inte som tävlingshäst? Eftersom det verkar vara ett jättefint so som har en mycket fin prestationsstam verkar det mysko att hon säljs som avelssto så ung såvida hon inte är skdad. Lösa benbitar i kotorna är inget att bekymra sig över då det är lätt att operera. Doc k lär inte försäkringen ta det eftersom du vet att problemet finns där vid köp.

Angående alla championat är det bara att tuta och köra. Även om du inte har chans att vinna prispengarna i Breeders finns ju äran och berömmelsen kvar i potten!
 
Sv: Blup Och LÄmplig Till Avel ??

Han är den enda, men det medför inte att hästar man köper in från Irland automatiskt får godkänd stam som är e. honom!!!

Det är DET jag menade
 
Sv: Blup Och Lämplig Till Avel ??

Där har du fel ! Clover Hill är godkänd av ASVH.

Tillägg!

Det trodde de som tog hit en av Irlands bästa hopphingstar också. Men han blev bara stående här i Sverige i ett år utan att betäcka. Skandal!!!

Irländarna var inte direkt glada på ASVH :devil:

brien.jpg

boherdeal-clover-new.jpg

Boherdeal-Clover2.jpg


Han var e. Clover Hill-Regular Guy xx-Zolferine xx Och någonstans där bakom mamman hittade ASVH en hingst som de inte godtog

http://www.irelandhorse.com/Off main pages/Boherdeal Clover.htm
 
Sv: Blup Och Lämplig Till Avel ??

Men jösses är folk inte ett dugg insatta i hoppavel???

Ursäkta mig men du har ett sto med jättebra stam som säkert är hur attraktivt som helst tävlingsmässigt.

INGEN irländsk häst är godkänd i Sverige oavsett hur bra de än är!

Seriösa och kunniga köpare bryr sig inte ett dugg om papprena och det är ju bara att lösa championat deltagarbevis så får man rida finalerna i Flyinge på blanka papper om man vill.

Blir så ledsen när man läser en del av inläggen här eftersom de irländska hästarna är så väldigt attraktiva i övriga världen, men Sverige har man inte tagit förnuftet till fånga och godkänt den än. Trots enorma framgångar!!

Jag kan köpa den direkt :d


Jo, jag har ju förstått att det är så...
Tyvärr så är det många som vill kunna delta i kvaliten, breeders osv. Scandinavian Open (falsterbo) är ju också jättekul men det är svårare o tuffare för hästarna eftersom det är så tidigt på året tyvärr...
JÄTTESYND att irländarna inte är godkända i sverige.
 
Sv: Blup Och LÄmplig Till Avel ??

Jag undrar lite varför hästen såldes som avelssto och inte som tävlingshäst? Eftersom det verkar vara ett jättefint so som har en mycket fin prestationsstam verkar det mysko att hon säljs som avelssto så ung såvida hon inte är skdad. Lösa benbitar i kotorna är inget att bekymra sig över då det är lätt att operera. Doc k lär inte försäkringen ta det eftersom du vet att problemet finns där vid köp.

Angående alla championat är det bara att tuta och köra. Även om du inte har chans att vinna prispengarna i Breeders finns ju äran och berömmelsen kvar i potten!

Hon har en benbit i ledkapseln i ena framkotan. Inte halt o aldrig varit halt men därför såld till avel o jag köpte henne billigt.
Hon som sålde är väldigt duktig o tävlar höga klasser hoppn. Ville väl inte chansa...
Hennes veterinär sa att det inte gick att ta bort benbiten. Min veterinär säger att det går visst men är inte hästen halt så är det onödigt för man måste öppna upp ledkapseln då den sitter där. Men i o f sig mindre risk för att hon ska få ont också :)

I dagsläget är hon som sagt frisk..OCH jättefin häst med stor hoppkapacitet. Ska rida i gång henne nu o se hur det ser ut efter ett halvår..
 
Sv: Blup Och LÄmplig Till Avel ??

Då håller jag tummarna för att hon trots allt håller för ridningen. Men jag hade hellre valt att operera i detta läget. Om du kommer igång md henne och hon inte fixar det med benbiten kommer troligen ledkapseln ha tagit rejält med stryk. Om ni opererar då kommer det bli svårt att få henne fräsch igen, kommer åtminstone att ta lång tid. Min ena (också e QE :)) hade en allvarlig inflammation i ledkapseln i ena bakkota efter att en hörnstödsfraktur legat och irriterat. Det tog 1.5 år att få henne fräsch... Nu är hon igång igen men får bli dressyrhäst då jag är osäker på hennes hållbarhet. Dessutom rör hon sig mycket bra!

Så jag hade nog opererat,tagit ett föl eller två under konvalecensen och sen tävlat! Under tiden hon tävlar får du också se vad hennes föl utvecklas till.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 735
Senast: supercassie
·
N
Avel Hejsan, Jag har en 06:a (sto) och en 07:a (hingst) med samma stam men olika papper. Bada ar efter Quite Easy - Littlie Boy - Ej...
2
Svar
38
· Visningar
2 917
Senast: shady
·
Avel Förhoppningsvis kan någon ge mig svaret på frågorna i följande historier (obs, detta är inte verklighet på något sätt) Nr 1 Jag har...
Svar
5
· Visningar
725
Senast: Görel
·
Avel Mitt gamla sto (e. godkänd hingst mamman travare) har fått 7 föl. Av dem så har 4 fått vita papper som börjar med 04, 2 stycken börjar...
Svar
6
· Visningar
1 357
Senast: poloplayer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp