Samma stam - olika papper

Sv: Samma stam - olika papper

Ibland är det svårt att förstå hur ASVH resonerar...
Har t ex sett hästar från Estland med likvärdiga stammar där en fått raskod 04 och en annan 54, likaså renrasiga danska oldenburgare med hög andel fullblod och lägre andel oldenburgare än mitt eget sto (med 04) som inte heller fått raskod 04.
 
Sv: Samma stam - olika papper

Nu ska jag inte vara petig men det heter Oldenborgare,Oldenburgare är en tysk häst
 
Sv: Samma stam - olika papper

Jag förstår faktiskt inte vad du menar, det är en tysk hästras jag pratar om.
 
Sv: Samma stam - olika papper

Oldenburgare ska de heta för det är ursprungsnamnet, det är danskarna som envisas att döpa om hästrasen;).

Det är som med Trakehnerrasen, den hette åtminstone från början Ostpreussare. Trakehnen var ett stuteri i Tyskland som tyvärr förstördes i Andra världskriget och mer eller mindre sedan dess kallas hästarna Trakehner istället för Ostpreussare.
 
Sv: Samma stam - olika papper

Är inte övertygad,då den danska oldenborgaren INTE godkänns i tex tyska oldenburgar registret.
En dansk oldenborgare är ju från början en körhäst och oldenburgaren är en ridhäst.
Dom har ju ochså egna kårningar av hingstar mm och stamboken är stängd för inkryssning av tex annat än xx
 
Sv: Samma stam - olika papper

Platsen i Tyskland heter Oldenburg och följaktligen heter rasen oldenburgare.
 
Sv: Samma stam - olika papper

En dansk oldenborgare är ju från början en körhäst och oldenburgaren är en ridhäst.

Både den danska oldenborgaren och den tyska oldenburgaren är från början körhästar - tro inget annat. Dessutom är det samma ras.
Att inte alla danska oldenburghingstar är godkända med automatik i tyska oldenburgförbundet är inget konstigt.

I Danmark verkar man velat behålla mer av den äldre modellen - dock används de ju mest till ridning även där.
 
Sv: Samma stam - olika papper

Förklara då varför dom tyska oldenburg hingstarna iNTE är godkända för avel med en DK oldenborgare,gör du den korsningen så får du regga den i DV,samma sak gäller DV dom godkänner inte dom danska oldenborgar stona eller hingstarn i aveln,sto hamnar i F register (typ grå papper) Medans Tysk oldenburgare går rakt in
 
Sv: Samma stam - olika papper

Det danska förbundet har inte mycket med det tyska förbundet att göra. Den danska föreningens avlesmål är det som Oldenburgarna såg ut för 40-50 år sedan i Tyskland. En kraftig kör- och ridhäst.
Danskarna har även en förädlad variant av sin ras men endast fullblod får användas för att få fram en ädlare häst.

"Avlsmål
Renavlede oldenborgere
Stor, kraftig, racetypisk oldenborg køre- og ridehest med et særdeles arbejdsvilligt temperament. Velrejst hals. Smidig og muskuløs overlinie. Tørre og føre lemmer. Bevægelsen taktfast og med kraftig aktion bagfra.

Forædlede oldenborgere
En ridehest med moderne oldenborgpræg, der udelukkende er forædlet med fuldblod. Et særdeles karakterfast og arbejdsvilligt temperament. Store kropspartier. Velrejst hals. Smidig og muskuløs overlinie og bagpart. Føre og tørre lemmer. Bevægelsen taktfast med rygsving, frihed i skulder og albuer, samt undergriben, afskub og bæring bagfra."
 
Sv: Samma stam - olika papper

det är ju det jag försökt förklara i hela tråden ;)
Att den tyska inte har med en danska att göra,men några här inne envisas med att dom är samma:devil:
 
Sv: Samma stam - olika papper

Men de danska oldenburgarna stammar ju från de tyska. Rasen kommer från samma ställe, Oldenburg, och du kan härleda de danska till de tyska även om de idag har olika avelsmål. Har själv en häst som stammar från danska oldenburgare och alla hingstar i hennes mammas stam utom en är importerad. Alla från Tyskland utom Condor som ju var anglonormand.
 
Sv: Samma stam - olika papper

Det jag reagerade på var att du skrev att du hade en äkta danks oldenbugare.
Den "äkta" danska heter OldenbOgare och deras stambok är stängd för övriga raser förutom XX
 
Sv: Samma stam - olika papper

Det har jag aldrig skrivit att jag har för det har jag inte. Min häst är svenskfödd med en svenskstammad pappa, hennes mamma är importerad från Danmark, hennes morfar polsk trakehnare men mormor var danskfödd med mycket oldenburg blod i sig, dock importerade hingstar
Däremot skrev jag att jag kände en danskfödd oldenburgare. Och jag anser fortfarande att det är ursprungslandet som bestämmer vad rasen ska kallas, t ex så har man ju valt att kalla alla ostpreussare för trakehnare.
 
Sv: Samma stam - olika papper

Dansk födda Oldenburgare finns det gott om,tysk oldenburg kommer ju dit varje höst o reggar dom ;)
men det är skillnad både i stavning o ras vad det gäller Oldenburg och oldenborg,Oldenburg tillåter inkorsing med i pricip alla WB raser mens Dansk oldenborg inte gör det,i dom stamtavlerna finner man bara dansk oldenborg OLH och xx blod,inte KWPN,HOL,Hann,Trak,AA med flera
 
Sv: Samma stam - olika papper

Ibland är det svårt att förstå hur ASVH resonerar...
likaså renrasiga danska oldenburgare med hög andel fullblod och lägre andel oldenburgare än mitt eget sto (med 04) som inte heller fått raskod 04.

anledningen till raskods skillnaden är att det ena är en Oldenbugare o det andra är en Oldenborgare,DV godkänner inte heller Dansk oldenborgare utan dom hamnar i F registret (med andra ord blir grå papprade i ASVH)
 
Sv: Samma stam - olika papper

Du hittar Condor OLH 488, 62,5% xx och resten en salig blandning men han räknades som anglonormand.
 

Liknande trådar

A
  • Låst
Avel Eftersom föltiderna nu har börjat på riktigt så vore det ju trevligt om den gamla tråden får sig en nystart! Februari: 4:e Ox...
Svar
16
· Visningar
3 718
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp