Namn på era föl?

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

mmmarie

Hej!
Vaje gång vi har fått föl så är/har vårat största problem alltid varit det här med namn.

Hingst med samma bokstav som pappa? Sto som morfar? Sto med pappas bokstav? En unge med ett "gårdsklingande" namn? Engleska långa meningar?
Gulleplutt-namn? Människonamn? En blomma? Eller kanske ett annat språk?

Såg föresten en hingst e. Quite Easy på treårs testet på S-holm.
Rättzå lätt hette den, om ja inte minns fel. *skratt*

Va blev det på din bebis, och varför? :)


:bump:
 
Sv: Namn på era föl?

Mitt föl efter Feliciano u Cezanne e Ceylon u Cecilia heter Ceder. Jag gillar traditionen att döpa på en förälders begynnelsebokstav och tycker inte om engelska namn eller namn som består av flera ord, gårdsnamn undantagna. Ett stoföl hade hetat Celia. Ceder hittade jag när jag tittade på hans mormor Cecilia i en gammal tävlingskalender och en häst strax under hade ett namn som började med Ceder. Kände på en gång att det var helt rätt!
 
Sv: Namn på era föl?

Min lilla valde att titta ut förra veckan i ösregnet=/. Men allt gick bra. Det var bestämt att om det blev en hingst skulle han heta Breavheart (det är fint) eller Copacabana (jag var med i sverigepremiären av musikalen). Men det blev ett sto=). Så då stod valen mellan Lolalinnea(lola hette huvudrollen i musikalen och bebis mamma heter linnea) eller Novalinnea (En lite stjärna är aldrig fel)

Men fölet som kom ut är isabellfärgat och fick ett helt annat namn=). Nämligen Raindrop, pga det hemska väder som hon föddes i. Och hon passar jättebra i namnet!

De övriga fölens namn börjar på samma som deras mamma.
 
Sv: Namn på era föl?

Vi har inte döpt våran hingstunge ännu - men rent generellt så får hingstfölen ett namn med pappans begynnelsebokstav och stofölen får ett namn med mammans begynnelseboktav. Alla fölen har suffixet " af Tortuna " efter sina namn - Tortuna är namnet på byn vi bor i...

Så i år ska vi ha ett hingstnamn på L och troligtvis ett hingsnamn till på S - om det är någon som kan komma på något kul :D som ligger bra på tungan så är ni välkoman med förslag...

Helen
 
Sv: Namn på era föl?

Begynnelsebokstav efter pappan + Pooh i efternamn.
Undantaget är mitt första-sto som själv heter på W + Pooh, så gör också hennes föl.
 
Sv: Namn på era föl?

kan bidra med ett hingstungenamn på S, Santiago.
Döpt efter en bokfigur Alkemisten - en av Paulo Coelhos böcker om en äventyrslysten pojke.
Tyckte det var snyggt :) och han kallas bara för Santa till vardags vilket är lätt att säga

<---- Trött Santa
 
Sv: Namn på era föl?

Jag döper olika beroende på vilket sto det är. Mitt ena connemara sto heter Lady Wind så hennes föl får heta Lord/Lady och pappans första bokstav + irländskt. Årets heter Lord Feiritéar, en poet på 1600 talet hette så.
Fjordstoets föl döps till enklare namn, gärna fornnordiskt, efter pappans första bokstav.
Sen måste namnen passa in, så förra året blev det inte efter hingstens namn utan då döptes 2 av connemara fölen till Run Run Rudolph (då han föddes med illröd mule) och Oh No Not Again. Bägge var BEC färgade (albino).
 
Sv: Namn på era föl?

Jag gillar korta enkla namn som går att säga utan att använda smeknamn. Jag brukar använda mig av någon bokstavskombination från pappans namn + att mina ungar får VG efter namnet (Viby Gård)
Ibland blir det vissa undantag, som ett utav årets föl.

Årets ungar heter:
Disa VG, e. Dionysos
Like her father VG, e.Emmerton u. Like her mother xx. Hon fick bara lov att heta det, då hon är så otroligt lik sin far och har en mamma som heter som hon gör, kallas för Emma.
 
Sv: Namn på era föl?

Först:
INGA fölnamnstips i den här tråden (eller i annan tråd på avel)! Ta dem i egen tråd på gnägg! ;)

Jag har en begynnelsebokstav/årskull på mina föl och ponnyfölen får mitt stuterinamn "Hippoteket" som prefix. Årets kull skulle heta på H, så det kändes någonstans lite givet att om Cocos skulle få ett hingstföl så skulle den heta HocusPocus - det blev ett hingstföl... :D Och efter tips i tråd på gnägg så fick stofölet ett namn inom samma tema Hia Hia (som är namnet på häxan i "Bamse i Trollskogen")... Och båda då med stuterinamnet före...
 
Sv: Namn på era föl?

Vi döper efter mamman och på ponnyerna kommer prefixet "Frännelids" till oxå.
Så på vårt halvblodssto Frida, fick dottern heta Forsythia (mormorn och mormors morns namn är blomnamn) och sonen Figharo.
Ett welshsto fick heta Frännelids Petunia u.Penny (blomnamn längre bak i släkten)
En welshvalack fick heta Frännelids Music u.Who's That Girl (Madonna-låtar ;), båda 2), kallas Musse :p .
 
Sv: Namn på era föl?

Julias stoföl är döpt till Judith. Dels för Ju och speciellt för att det ska gå lätt för alla (inklusive barn) att säga namnet.
/w
 
Sv: Namn på era föl?

Jag har flera ston (welsh mountain, welsh och shetland) i aveln och försöker att alltid namnge deras föl med samma begynnelsebokstav som modern. Gärna med någon anknytning till båda föräldrarnas namn och moderns i synnerhet. Exempelvis:

Ekbäckens Nypon's föl med namn efter natur-växtriket = Nässla, Narciss, Neylika, Nektar osv. Deras far heter Ekbäckens Savoy som också hör till natur-växtriket.
Nypons dotter Exzentrics Nässla har i år sitt första föl e.Heniarth Yarra-Glen. Det fölet heter Exzentrics Niagara mycket med tanke på att hennes far är döpt efter ett vattendrag.
Nypons första dotter Exzentrics Nynna (namnlek med tanke på Nypons mormors mor Nannie) har en son som heter Exzentrics Next Generation "Pytte". Han namngavs till det eftersom det var en ny generation N-ponnyer som föddes och för att en av mina högt älskade tidigare hästar hette Next.

Östertorps Ninni's föl får namn efter Ninni's mor Mimmi för att inte blanda ihop dem med mina andra N-linjer. Mimmi, som var ett sto jag tillbringade många år tillsammans med, var en mycket speciell ponny som tyvärr avled under otäcka former. Jag fick förmånen att låna och senare köpa en av hennes döttrar (Ninni) vars första son heter Exzentrics Mixed Emotions "Mix".

Östertorps Extra har fått ett helt gäng avkommor där samtliga börjar med begynnelsbokstav E. Stona heter något med ZA i slutet, t ex Elza och Eritza. Hingstarna heter något med EX i början, t ex Expert och Explorer. Vissa avvikelser har förekommit, t ex på stofölet vars far Kanteborgs Sprite (dricka) och mor Östertorps Extra (tuggummi) fick ett "godisnamn" i Exzentrics Eztrella (chips)!

Det blev ett långt svar och iaf en liten inblick i hur mina tankar gått vad gäller fölens namn. TÄnket vad gäller mitt stuterinamn Exzentric tar vi en annan gång...
 
Sv: Namn på era föl?

Usch ja, vad det där med namn är svårt! Vårt sto Susanna blev tjuvbetäckt med en jättefin halvblodshingst vid namn Eliott. Han i sin tur är efter Elmshorn. Så jag gick länge och grunnade på namn på E. Kom inte på ett enda som jag gillade :( . Men det absolut första jag fick i huvudet var Vincent....men tyckte att det är rätt vanligt.
Till slut fastnade vi för Shiloh! S efter mamma Susanna istället. :love:
 
Sv: Namn på era föl?

Vi döper dem efter mammans begynnelsebokstav, oavsett kön. Det är mest pga det vore kul att få egna linjer i framtiden.

Förnamnet är alltid Kilskogen.
 
Sv: Namn på era föl?

mmmarie skrev:
Hej!
Vaje gång vi har fått föl så är/har vårat största problem alltid varit det här med namn.

Hingst med samma bokstav som pappa? Sto som morfar? Sto med pappas bokstav? En unge med ett "gårdsklingande" namn? Engleska långa meningar?
Gulleplutt-namn? Människonamn? En blomma? Eller kanske ett annat språk?

Såg föresten en hingst e. Quite Easy på treårs testet på S-holm.
Rättzå lätt hette den, om ja inte minns fel. *skratt*

Va blev det på din bebis, och varför? :):bump:

Korta namn gillar jag, men samtidigt så är det trevligt med namn som liknar fadern om det är en stam att vara stolt över. Döpte ett ingenting speciellt föl, som jag fick till Pandora - tyckte om namnet. Har en häst med ingen speciell stam som jag döpte om som ettåring till Phrimo. Har en häst som heter El Millenium. El efter hans kända far och millenium efter året han är född och det namnet gillar jag. Så allt beror nog på. Måste säga att Rättzå lätt var riktigt :rofl:

Har man uppfödning så tycker jag som någon sa att man skall värdera sina ston högt och även kanske ha med hingsten på något sätt om den är kanon.

Kul är det med namn.

Namn som Pretty Girl, Dream Boy är bara så :eek:

Hälsning Maja
 
Sv: Namn på era föl?

*KL*

Jag har alltid en massa namn i huvudet, men när fölungen väl tittar ut så vet jag inte alls vad den skall heta :crazy:

Förra årets föl skulle ha fått namn efter mammans begynnelsebokstav, men efter en närmare titt på honom så fick han namnet Al Ja'bar som betyder "den mäktige" på arabiska. Han är en liten arabhingst också, så det återstår att seom om han blir mäktig haha! :rofl:

Jag gillar arabiska, polska eller ryska namn på araber så nästa års två föl kommer få sådana namn.

Camilla
 
Sv: Namn på era föl?

Jag brukar aldrig fundera ut namn i förväg. Det brukar ge sig själv när man ser hur fölet blir.
Tycker att jag lyckats rätt bra att hitta rätt namn till rätt häst.
William: dels genom att det stämmer rätt bra med fadern (Lill Sham)
dels att han kommer att bli kung precis som englands prins.
Wobbler: tanig och dan när han föddes, och han var inte jordens mest sansade häst, precis.
Whippet: tanken var att hon ska bli snabb som en vinthund, men utseendet stämmer inte.:o
Woffla, fux med massor av vitt, som en våffla med gräde, typ.
Wafer, bara för att det skulle passa med Woffla....
Walizka, betyder resväska på polska. Det år hon föddes hade vi travhingsten Suitcase här på station.
Wessla, "kvick som en vessla".
Wampir, lite efter pappa Pamir, lite för att han har en vit fläck på underläppen, som ser ut som en wampyrtand.
 
Sv: Namn på era föl?

*kl*

Jag har döpt mitt föl efter pappans begynnelsebokstav S. Han skall heta (heter) Sharmarko, sen funderar jag på att lägga till A efter. Vår gård heter Almgården så det är kopplingen :) . Men jag vet inte riktigt, vad tycker ni?
 
Sv: Namn på era föl?

Jag brukar döpa efter pappans begynnelse bokstav + gårdsnamnet.
Axlundas Primah Donna ( Denimah Jumper - Power Boy)
Axlundas Fenomen (Who Cares - Figaro R)
 
Sv: Namn på era föl?

Väntar föl e Flyinge Qalle u Shame On U(jo, min märr heter så):rofl: . Funderar på "Show me love" som fortsättning på musiktemat eft mamman och samma begynnelsebokstav. Men, känns som bara ett sto skulle kunna heta det? Nån med fler låttips med början på Sh helst Sha? :bump:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 501
Senast: Freazer
·
Avel Jag har köpt ett sto som jag tänkt ha till avel. Jag är helt nollad när det gäller blup. Hon har 125 i BLUP -hoppning. Är det bra?? 4...
2
Svar
27
· Visningar
3 641
Senast: Fiorano
·
Avel Jag snubblade över en intressant artikel i ett gammalt nummer av tidningen Hästen (nr 8 1958) som försöker reda ut vad begreppen efter...
Svar
10
· Visningar
9 907
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp