namn enligt SIF

Sv: namn enligt SIF

vet någon någon sida på nätet där det finns de isländska namnen? har ett namn jag vill veta vad det betyder... HALDORA Någon som vet?

Mist skrev:
Fast det är ju inte så fel då brunblack heter BLEIKálóttur på isländska och ett vanligt skäcknamn är Skjóni.
Men bleikkskjóni blir ju rödblackskäck då bleikur är rödblack.

ja det var ju då det jag menade... men visst heeelt fel ute var de inte då de döpte honom. Men ger man en häst ett namn efter hans färg bör man ta reda på vad färgen egentligen heter!

/Malin

Freyr skrev:
Men ger man en häst ett namn efter hans färg bör man ta reda på vad färgen egentligen heter!

/Malin

Det är tyvärr så att en del inte är mottagliga för fakta (eller insikt om egen okunskap) och ändå har rätt att tex ID-kontrollera och bestämma färger.

Som sagt är det väldigt bra att SIF rättar i den mån det är möjligt.

Visst är det väldigt bra att SIF rättar och styr upp i namnen, men det verkar ju vara skillnad på folk och folk med vem som får döpa sin häst till vad...
En stor avlare fick döpa sin häst till Jesus, men Mozart får inte en svenskfödd isis döpas till.
Evar gick inte igenom heller och det är ju ändå ett isländskt mansnamn. Mannen som ville döpa hästen till Evar är islänning och förklarade för avelskansliet att det ÄR ett isländskt namn, men nej den fick inte heta så. Han gav upp och döpte hästen till något annat. Sedan kom pappren och hästen hade fått heta Evar i alla fall.
Och så finns ju Pochahontas föl som inte fick heta Hiavatha (med isländsk stavning).

Rena fel i namn, färgmässiga som grammatiska, är det super att de rättare och ifrågasätter, men jag skulle villa se en lite större flexibilitet i namnen. Det finns så många Jarpur, Blesa och Raudur redan...

/Malin

Jag måste hålla med dig. Det hade varit roligare med mer flexibilitet och större variation på namnen. Men mitt råd är att skaffa ett svenskt-isländskt lexikon och sedan kan man själv hitta på isländska namn. Mitt ena sto fick inte heta Skyggn som betyder synsk, klärvoajant men Skyggni som betyder både klärvoajans, klarsyn men och skärm, skjul, förstukvist och sikt, det gick bra... Fast på Worldfengur heter hon lik förbaskat Skyggn!

Varför detta namn? Jo för jag var bergsäker på att stoet skulle föla 1 maj, vilket hon också gjorde, och då tyckte jag synsk passade bra. Dessutom hade hon väldigt ljusblå ögon. Hon är fux med flax och vacker bläs men bär dessutom på silveranlaget.

*Lånar knapp*

När ni ändå diskuterar namn- vad anser ni om att BYTA namn på en häst, och är det tillåtet? Hästen är reggad och har pass, är "bara" 1år dock...

Jag vet inte om man får det och lite skrockfull är jag såtillvida att jag tar inga risker. Det betyder nämligen otur att byta namn...

hej! är det någon som vet vad namnet Haldora betyder?? Jag har några sidor på nätet men där finns det inte med.... =(

hald = grepp, tag, stöd, beslag, besittning, nytta, gagn, styrka, hållfasthet och byxlinning (!). Halda, höldu, höldur = handtag, öra (på gryta), hålla fast, fasthålla, hålla, vara säker, vara, räcka, behålla, bevara. Men Haldora hittar jag inte men det är kanske något som antingen syftar på hästens styrka, självsäkerhet, säker på foten, att hon är till nytta tex bra brukshäst eller att hon tar hårt stöd i munnen.

Kan ju vara ett mytologiskt namn också men då borde det stått bland hästnamnen.

Senast ändrad av en moderator:

det stämmer ja! kanon bra. men jag förstår bara att Halldora är det feminima namnet på Halldor och att Halldor betyder Thor´s Rock???

Freyr skrev:
Visst är det väldigt bra att SIF rättar och styr upp i namnen, men det verkar ju vara skillnad på folk och folk med vem som får döpa sin häst till vad...
En stor avlare fick döpa sin häst till Jesus, men Mozart får inte en svenskfödd isis döpas till.
Evar gick inte igenom heller och det är ju ändå ett isländskt mansnamn. Mannen som ville döpa hästen till Evar är islänning och förklarade för avelskansliet att det ÄR ett isländskt namn, men nej den fick inte heta så. Han gav upp och döpte hästen till något annat. Sedan kom pappren och hästen hade fått heta Evar i alla fall.
Och så finns ju Pochahontas föl som inte fick heta Hiavatha (med isländsk stavning).

Rena fel i namn, färgmässiga som grammatiska, är det super att de rättare och ifrågasätter, men jag skulle villa se en lite större flexibilitet i namnen. Det finns så många Jarpur, Blesa och Raudur redan...

/Malin

Litt off-topic, men min islandske grammatikklærer (på Island) ga meg en merkelig setning i leksene en dag:

"Hestarnir heita Jarpur, Rauður og Skjóni. Jarpur er rauður." :D

*lånar knapp*

Har sökt med ljus och Lykta efter namnet Grásida, vet någon vad det betyder? dom andra vi har vet jag, men inte henne...

hoppas ni kan hjälpa.. :bow:

Grásíða finns omnämnt i GÍSLA SAGA SÚRSSONAR (en av de isländska gamla sagorna) citat "á sverð er Grásíða heitir..."

Där är det alltså ett svärd

Ett lexicon över gammal isländska säger "grått stål" och där påstås det vara ett spjutnamn

Ja, det stämmer. Med grå sidor (grå på sidorna) eller flank sägs i en annan bok jag har. Namnet på svärdet som användes för att döda människor i Gísla saga.

Tja, det kan ju stämma, det är en bestämd dam...

Bild 1

Bild 2

hon är 23 år nu, och världens goaset, med en åsikt!! :angel:

Tilläggas ska att hon är flugskimmel nu på sommaren..

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 025
Senast: netia
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 566
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 190
Senast: MML
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 359
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar