namn enligt SIF

A

apple

Har nyligen fått namnet på min islandshäst underkänt. Jag tyckte det var isländska och dessutom vet jag minst en annan registrerad häst som heter så. De säger att det inte finns med i deras listor. Men hur får man tag på dessa listor och regler. Urdumt och kan det vara lagligt??

Sv: namn enligt SIF

Ja vet hur det känts. ja fick inte döpa mitt föl till Ragnhild. Så dom skrev Ragnhildur i papprena. Ja tycker inte det riktigt låter som ett sto...
Vilket namn nekar dom dej?

Jag tycker också reglerna är dumma, fast iofs är det ganska förvirrande när en enfärgad häst heter Skjoni eller Blesi som det kunde vara på 1970-talet. Jag har haft en islandshäst som hette Finette, hon var född 1979 och reggad 1991.

Någon som vet vad fjäril heter på isländska förresten?

Ändelsen -ur är ju oftast maskulin, men det finns vissa feminina namn som slutar på -ur.

Maskulina namn slutar normalt på -i, och feminina -a.

Hildur är dock ett feminint namn, exempel Bóthildur, Þórhildur, så jag tror du kan känna dej nöjd med ditt namn Ragnhildur ändå.

Vi funderade på att döpa ett föl till fjäril för hon fladdrade runt i hagen, men hittade inte det isländska ordet för fjäril så det blev Snekkja, som betyder "liten snabb båt", också ett passande namn. Nästa föl hoppas vi ska bli en Stígandi, sagoskepp.

*Knapplån*
Vet någon vad isbjörn heter på isländska?

Balderum skrev:
Ändelsen -ur är ju oftast maskulin, men det finns vissa feminina namn som slutar på -ur.

Maskulina namn slutar normalt på -i, och feminina -a.

Hildur är dock ett feminint namn, exempel Bóthildur, Þórhildur, så jag tror du kan känna dej nöjd med ditt namn Ragnhildur ändå.

Jo men ja förstår inte varför inte Ragnhild blev godkänt. Det är ju ett vanligt namn och det finns folk på islands som heter det med.

Träffade en Ragnhildur på Island, tvåbent. Hon kallades för Ragga. Är inte så hemma på vad kvinnor heter på Island mer än dem jag träffat.....

Demon skrev:
Jo men ja förstår inte varför inte Ragnhild blev godkänt. Det är ju ett vanligt namn och det finns folk på islands som heter det med.

Gör det? De jag känner heter just Ragnhildur.

Jag tycker det är bra att SIF rättar stav- och böjningsfel, det är ju en SERVICE :eek:

Vi har fått namn underkända någon gång, och då har det varit någon som skrivit fel stavning eller oläsligt av misstag på språngsedeln. Det hade ju varit tråkigt om det blivit fel i passen bara pga det.

Citat:
Ursprungligen postat av Real_Life
*Knapplån*
Vet någon vad isbjörn heter på isländska?

=> ísbjörn :slut citat

Kan också heta hvítabjörn.

Senast ändrad av en moderator:

Silverkedjan skrev:
Gör det? De jag känner heter just Ragnhildur.

Jag tycker det är bra att SIF rättar stav- och böjningsfel, det är ju en SERVICE :eek:

Vi har fått namn underkända någon gång, och då har det varit någon som skrivit fel stavning eller oläsligt av misstag på språngsedeln. Det hade ju varit tråkigt om det blivit fel i passen bara pga det.

Ja då var det nog värre för Oprah Winfrey, hon skull igentligen döpas till typ Opha, men prästen läste fel vid dopet...så kan det gå!
Är det nån som tror att "Safira" skulle kunna gå igenom på ett sto föl efter Safir? Men det är klar kan hästar heta Majvor och Maja...så kan man ju hoppas. Hur stavar man Rubin (som ädelstenen) på isländska? Rubín?! Fast det kanske blir en Demantur...hmmm...

Rúbin tror jag.

Någon som vet vad gejser blir på isländska? Inte just gejsern Geysir alltså.

Jeg kjenner ei mørk brun ensfarga hoppe som heter Skjóna. Eierene hennes trodde Skjóna betydde "skön"... ;)

*ups* så kan det gå.
Vi hade en svenskfödd brunblackskäck som hette Bleikskjóni på stallet tidigare...

/Malin

Freyr skrev:
Vi hade en svenskfödd brunblackskäck som hette Bleikskjóni på stallet tidigare...

/Malin
Fast det är ju inte så fel då brunblack heter BLEIKálóttur på isländska och ett vanligt skäcknamn är Skjóni.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 025
Senast: netia
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 566
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 190
Senast: MML
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 359
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar