Några med jaktlabbar här?

Sv: Några med jaktlabbar här?

Jag har en jaktlabbe, eller åtminstone med jaktstam.
Han är 5 år och har arbetat som ledarhund fram till i sommras då han fick tas ut tjänst för att han inte tog sitt jobb på allvar och var på tok för glad och social!
Dessa olater gick ganska lätt bort då han fick mer regelbunden motion.
Han är uppfödd i ljungskile på kustmarken.
Jag och min sambo tog över honom i augusti och har vi börjat lägga viltspår, någonting som han verkligen gillar, för att såsmåningom kanske kunna använda honom som eftersökshund.
Just retrieveranlaget verkar han ha slarvat bort, och är numera en leaver.
(springa och hämta saker och lämna dem ännu längre bort.) Detta är såklart en träningssak, men varken jag eller sambo är intresserad av fågeljakt, därför har vi inte brytt oss speciellt.
Detta är en otroligt rolig hund som funkar i alla situationer, dock med en fast hand, annars skulle han helst hälsa på hela världen. Otroligt tydligt hundspråk och funkar med ALLA hundar. Och såklart, GALEN i mat!

Nemo.jpg

Senast ändrad:

Såg nu vad du ska ha den till, och mitt tips är då att vända dig till ledarhundsutbildarna, finns lite olika här och var, de föder upp mycket fina labradorer som är uppfödda till att vara arbetande hundar, men uppmuntras inte till jakt i tidig ålder, många av dessa uppfödningar håller inte måtten på ett eller annat sätt och omplaceras därför.
Ett annat tips är att vända sig till synskadades riksförbund och anmäla sitt intresse att överta eventuellt ej fungerande hundar.
Man får då ta över en vuxen, välutbildad med grunder satta.
Dessa hundar är ofta mer lite mer motor än vad en synskadad förare önskar sig. Men ofta vad vi seende önskar i en hund.

*kl*
Trådkapar också men så här står det efter min hunds morfar: SE VCH, SE JCH
Det betyder väl svensk jakt och viltspårsmästare?

Pappan: SE JCH Med föräldrar som båda är danska jch.
Är det liksom "lagom" om man vill kunna arbeta sin hund? För sen bakåt i leden på vår Bosse ligger mycket dp men man har nog valt att lägga in mer renodlade jaktlinjer?
Eller vad ska man ha för meriter? Vår första var mycket dp men en fantastisk apportör med mycket vilja så där kanske vi hade tur??

Fast jag ser inga fel i en snygg och arbetande hund även om arbetslusten överväger om jag får välja.

Har bekanta som har extrtema jaklinjer och dom tycker inte heller ssrk:s jaktprov är så mkt att hänga i julgranen. Det där med jaktretriver tycker jag är en riktig djungel..

Se vch säger ingenting om hundens talang som jakthund.

JCH där emot betyder ju givetvis att hunden har någon form av talang för jakt. Är hunden A-provschampion är det ännu mer troligt. Rent krasst så ska man inte köpa hund enbart på meriter i stamtavlan. Men finns där flera JCH och GB FTCH kan man iaf hoppas att goda jaktegenskaper finns!

Alla dessa bokstäver.... Finns det någon sida där alla dessa finns sammanställda? De säger mig absolut ingenting, förutom att SUCH(?) har med utställning att göra.

SJCH - svensk jaktchampion
GB FTCH - Great Britain field trial champion
SVCH - svensk viltspårchampion

*kl*

Har en jaktlabbe avlad för både form och funktion (dp-labbe har jag nu lärt mig att de kallas), och enklare hund att ha att göra med har aldrig varit maken om. Hemma är han lugn och sover för det mesta medan när vi är iväg har han energi till tusen samtidigt som han är lydig och verkligen vill göra rätt för sig. Underbar hund helt enkelt som är lycklig när han får möta människor.

2365_52877273882_77814_n.jpg

Video på när min äldsta dotter cyklade med honom i somras.

https://www.facebook.com/photo.php?v=10150931711043883&set=vb.575218882&type=3&theater

*kl*
Jaktprov i all ära men det är rätt så långt ifrån jakt (normal "svensson jakt") egentligen. Det är ju inte ofta en jakt går till som på ett prov, men vägledande vid hundköp absolut! En hund blir inte jaktchampion om den inte har anlag för jakt.
Men det ställer egentligen mer krav på att det är en duktig förare och att man har en en förig hund. Det blir lite lydnadsapportering av det hela.

Jag gillar att gå prov, det är lite kul att få betyg på om man gjort ett bra arbete med sin hund! Men det är när man får se hunden i skarpt läge som man vet om den är en bra apportör.

/LL

och squarepants.

Tack! Men de andra grenarna då? Finns det inte bokstäver för dem också? Och vad krävs för att hunden ska bli champion i något? Tre vinster i elitklass?

december201210_zpsd407e36c.jpg

Min osnygge jaktlabbegrabb..:)!

Till ts: Tycker en Labbe med ganska mycket jaktmeriter i stamtavlan mkt väl kan vara en trevlig familje och träningskamrat även om man inte tänkt ut och jaga fasan själv. Men det bästa är ju att prata med uppfödare. En som riktigt hårddrar jaktegenskaper säljer kanske inte till någon som inte anammar det heller vilket kan vara klokt i vissa fall.

Vi är supernöjda även om Bosse bara ä'r 9månader och vi inte hunnit med så mycket. Snabb in/ut på dummis och hämtade en kråka utan problem som valp ..( Husse hade lite "skyddsjakt":crazy: ).
Vi bor ju inte i ett traditionellt fågeljaktsområde tyvärr så dom praktiska möjligheterna blir väl när hrannen behöver skjuta av lite kanadagås..

Vi har haft jaktlabbar sen -89. Vår första tik kom från Alcestes kennel och henne hade vi två kullar på under 90-talet.

Vi startade ganska mycket på prov med en av våra uppfödningar (hon blev aldrig jaktchampion, det gick troll i att få till sista elit 1:an), annars jagar vi mest med våra hundar.

Jag tycker att många i denna tråd har beskrivit jaktlabben på ett bra sätt. Det jag gillar med dem är att de är härligt följsamma, lättränade (man behöver bara plocka fram det som de har i sig s a s), lagom sociala (jag gillar inte översociala hundar), bra med andra hundar och djur, har lätt för att koppla av (och på när det är dags), arbetsvilliga och mjuka med lagom dådkraft.

Jag tycker att man kan välja en jaktlabbe även om man inte är jägare, dock ska man ha ett intresse av att träna sin hund och helst ska den få möjlighet att apportera (duger bra med jaktträning med dummies som är en rolig och enkel träningsform).

I vår familj har vi just nu svarta Ixa som är 5 år och gula Xavi som är 8 veckor (kom igår). Båda från Streamlight´s kennel.

*KL på mig själv*
Fick till en bild på nyförvärvet, visst är hon söt :love:

Men ååååå:love:
Är "Dana" i stamtavlan på henne? För den va väl ifrån streamlights?

De är släkt, men på längre håll. Xavis mormor (Cayo) är/var halvsyster med Dana. Vår andra tik Ixa är dotter till Cayo, så de är/var närmare släkt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
308
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 811
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 917
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 593
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka