Några år sedan nu som jag blev själv i stallet...

F

Fazer

Jag kom att tänka på att det nu gått några år sedan jag sade upp min inackordering i stallet.

Kan inte säga annat än att det varit en skön tid, eftersom vi nu får vara ifred i vårt eget hem.

Jag fick aldrig speciellt mycket hjälp i stallet i alla fall, och bad inte om det heller, så det är det ingen skillnad på, mer än att jag får ha mina saker ifred!

Är inte så social när det gäller ridningen, utan vill helst vara ifred och koncentrera mig på träningen. Saknar därför inte sällskap eftersom det för det mesta bara blir störande.

Jag är glad att nu ha ett privatliv när jag kommer hem!!

Det är säkert stor skillnad om man inte har stallet så när sitt eget boningshus som vi ändå har.
Dessutom är det oerhört viktigt att göra upp klara regler för hur man vill ha det och säga till i god tid innan man blir för irriterad över diverse saker. Man ska inte ta för givet att saker som är självklara för dig själv på något vis skulle vara självklara för någon annan.

Så det kan säkert fungera bättre för många andra!!

Lycka till med era stallkompisar och hoppas att allt fungerar bra för er!!

Sv: Några år sedan nu som jag blev själv i stallet...

Åhhhhhhhhhhhhhh........Skulle lagt mig nu men detta bara måååste jag svara på!!!

Mina inhyrningar har varit duktiga på att respektera vårt privatliv............tills nu!! Fått en ny inhyrning för en månad sedan.....oj......hjälp! Hon har med sig en kompis var och varannan dag. Hon är svår att förstå för hon är inte svensk. Exempel på en dag. Kompisen kommer in och frågar om hon kan fylla sin vattenflaska till sin 2 åring.......(finns ju givetvis vatten i stallet).........ok. En stund senare........Får vi låna toaletten? Ok, den har vi låtit inhyrningarna använda, självklart.......men alla vänner????? ....liten stund senare.........får vi komma in och låna micron?? Till välling åt 2 åringen?????????? (finns vattenkokare i stallet)......... Liten stund senare....han vill inte äta ute.......kan vi få sitta i erat vardagsrum?????????? Alltså, detta är inte en inhyrning utan en vän till en som har sin häst här...........

En annan dag komm inhyrningen ensam och hade med sina 2 barn.
Så kom hon till huset. (50 m. från stallbyggnaden). Så här säger hon. Mina barn är hungriga nu. De var inte detta då vi åkte hemifrån så jag tog inte med mat. Har du något att ge dem))) De fick mjölk och skinkmackor.... När hon skulle gå sa hon......... Mina cigg är slut. Råkas du ha några?????

Ja......vad säger man!!! Snacka om privatliv!!!!

...Jo.....en sak till!!! Hon bor nära sin exman som har koll på henne :eek:så därför möter hon alltid träff med sin nya här!!! Det hånglas och stås i utanför fönstret och de är ofta här 5-6 timmar varje dag!! Bör tillägga att mina svärföräldrar på 80 år bor ca 10 meter från stallet.........och är beklämda av hånglet................:eek:

Hur tacklar man detta utan att vara en ödla!!

Ja du, det är det här som är så svårt!
Vår inhyrning trodde att vårt hus var en klubbstuga...
Ibland när vi kom hem hittade vi använda bestick, glas osv i köket, och vissa gånger hittade vi henne i köket...:mad:

Vi låste aldrig dörren innan, men efter några fynd så var det bara att börja låsa. :mad::mad:

Det här med cigg känner jag alltför väl igen också!!
Hon hade aldrig egna så jag försedde oss bägge med ciggisar, men jag slutade strax innan hon åkte ut.

Man vill ju vara hjälpsam och ställa upp, men när det känns som att man blir utnyttjad då blir jag sur.

Vissa gånger då hon tog med sin son så trodde hon att han skulle kunna gå och sätta sig framför TVn inne i vårt hus...

Det är svårt att säga ifrån utan att någon ska bli sur också och då väntar man nog för länge.

Men det är viktigt att värna om sitt privatliv!!

Det känns så otroligt för mig som är inackorderad att folk verkligen uppför sig på detta viset.

Visst att man vid enstaka tillfällen lånar toaletten om man behöver. Men det är ju någons hem, så dit går jag ju bara in om jag har blivit inbjuden. Vet med mig att jag tycker fortfarande att det känns fel att kliva rakt in hos folk även om dom sagt till mig att göra det.

Ibland händer det ju att man har vänner med sig ute i stallet men hade ju bara tagit med mig folk som jag vet att dom kan uppföra sig hyfsat.

/Camilla

Vi låste aldrig dörren innan, men efter några fynd så var det bara att börja låsa. :mad::mad:

Men det är viktigt att värna om sitt privatliv!!

Vi har inte ens en husnyckel!! Så godtrogna är vi!! Låser bara med vredet nattetid!! Nä!!!!! jag ska häxa till mig!!! Väldigt långt ifrån min personlighet, men vi äts upp!! Vi har 4 barn och heltidsjobbar båda två, har 15 stallplatser!! Får göra som du!! Vi tjänar ju ändå inget på t utan ren hobby!!!

Åhhhhhhhhhhhhhh........Skulle lagt mig nu men detta bara måååste jag svara på!!!

Mina inhyrningar har varit duktiga på att respektera vårt privatliv............tills nu!! Fått en ny inhyrning för en månad sedan.....oj......hjälp! Hon har med sig en kompis var och varannan dag. Hon är svår att förstå för hon är inte svensk. Exempel på en dag. Kompisen kommer in och frågar om hon kan fylla sin vattenflaska till sin 2 åring.......(finns ju givetvis vatten i stallet).........ok. En stund senare........Får vi låna toaletten? Ok, den har vi låtit inhyrningarna använda, självklart.......men alla vänner????? ....liten stund senare.........får vi komma in och låna micron?? Till välling åt 2 åringen?????????? (finns vattenkokare i stallet)......... Liten stund senare....han vill inte äta ute.......kan vi få sitta i erat vardagsrum?????????? Alltså, detta är inte en inhyrning utan en vän till en som har sin häst här...........

En annan dag komm inhyrningen ensam och hade med sina 2 barn.
Så kom hon till huset. (50 m. från stallbyggnaden). Så här säger hon. Mina barn är hungriga nu. De var inte detta då vi åkte hemifrån så jag tog inte med mat. Har du något att ge dem))) De fick mjölk och skinkmackor.... När hon skulle gå sa hon......... Mina cigg är slut. Råkas du ha några?????

Ja......vad säger man!!! Snacka om privatliv!!!!

Jag visste inte att det fanns såna människor:devil:
Säg till henne vad som gäller, ang hångel,kompisar och att ränna i huset, annars ut med fanskapet.........Du är för snäll, man ska vara snäll såklart, men man ska inte bli utnyttjad.

Här måste du nog dra upp lite klara riktilinjer för hur man beter sig. Det värsta som kan hända är att hon blir sur på dig och flyttar hästen.. Ingen större förlust alltså.

Mina inackorderingar... har fått låna toaletten... men sen är det stopp.

Oj då, ni har det svårt...

Till Werah:
Bli aaaaarg!!!!:devil::devil:
Det får man bli i sådana här tillfällen. Sett upp lite regler och om hon nu inte följer dem så har du ju all rätt att bli rasande :)

Jag är faktiskt imponerad av dom som pallar av att ha hyresgäster. Är så tacksam för jag har eget. Hade en häst på sommarbete tidigare och de kom liksom varje dag och trodde man skulle umgås konstant så fort de visade sig på gården.

Om du fortsätter med uthyrningsverksamheten tycker jag du ska göra ett kontrakt med avsiktsförklaring. D v s skriva in att detta är ert hem och att vederbörande ovillkorligen ska respektera ert privatliv. Hemmet är INGEN klubbstuga, stallet är INTE till för allsköns vänner och hångel. Man uppför sig städat och tar undan efter sig.

Strukturerar man upp det brukar det snabbt gå att finna ut vilka som är rötägg. Skriver man det snyggt och prydligt så kommer det att tilltala rätt människor och avskräcka fel.

Har ett förslag någonstans i någon dator, du får gärna maila om du vill ha en kopia ;)

Herregud! Jag lånar knappt ut toaletten till de andra i stallet, mitt hem är mitt hem.

Jag har just förlorat en inhyrning, vilket är både skönt och tråkigt. Jag slipper bli uppringd: "kan du hjälpa mig att fånga in hästarna, jag får inte tag på dem...?", osv osv. DET är det skönt att slippa. Men tråkigt att aldrig ha nån att rida ut med, även om vi bara gjorde det 1 gång/halvår förut...:D

Om man blir kissnödig när man är i stallet och man inte hinner hem så finns hela naturen till ens behov.. :smirk:
Har aldrig frågat om jag fick låna toan där jag stod förut, tycker det är för oartigt. För det är ju ändå hennes hem.
Det blev till och kissa ute det. :p

:eek: :eek:

Allvarligt?? Jeezez..

Du är alldeles för snäll. Dags att ta i med hårdhandskarna. De hyr stallplats inte boende.

Synd du inte har mig och min mor :p Vi har nyligen flyttat hem våra hästar och pratade med stallägaren om att vi skulle komma ut och göra rent boxarna ordentligt efter oss. Då berättade hon att hon sagt till sin man att hon önskade alla inackorderingar var som oss för då skulle det aldrig vara några problem :D Blev väldigt glada över att höra detta då vi har stromtrivts hos dem :D

Vi har gjort 3 boxar i vårat stall för våra 2 hästar och vi kommer inte ta in någon. Visst kommer man ibland att sakna lite mer folk att tjata med men eftersom jag ändå åker iväg ocgh tränar så mycket och har min mor att rida med så kommer vi klara oss alldeles utmärkt. :)

Hmm....vet inte vilken kultur hon kommer ifrån, men kommer hon söderifrån så är folk på det sättet där, att man öppnar sitt hem till varandra på ett helt annat sätt än vad man gör här så hon (och vännen) kanske inte alls upplever att dom tränger sig på. Jag misstänker alltså att du har att göra med en kulturkrock. Där får du bestämma vart dina gränser verkligen går och reda ut det på något sätt.

Det där med hånglet däremot är bara oförskämt, säg ifrån!!! :mad: Vill du inte stå för det så kan du alltid skylla på att svärisarna är besvärade...........:crazy:

Jag har världens bästa stallägare

Jag vet inte vad jag ska säga...

Jag måste ha sån otrolig tur med min nuvarande stallägare.
Jag förstår nog inte hur bra hon är...

Jag är välkommen in och sitta och läsa hästtidningar om jag ska vänta på bussen (jag har dock inte lust att göra det om de har ex. myskväll och mest kommer jag in och pratar lite då och då).

Innan toaletten i traktorgaraget var klart så var jag alltid välkommen att komma låna deras innomhus.
Nu använder jag toaletten i garaget för att respektera deras privatliv.

De bjuder ofta på fika och ibland om jag kommer in och äter mat så bjuder då med.

När jag fick problem med min förra stallägare där jag hade en av hästarna och fick en uppsägning på tre veckor så tog de emot mig och erbjöd krislösning fast det egentligen blev både tjorvigare och mer tidsödande för dom med.

Fö. kan jag säga att de har en underbar dotter, jag är inte en person som gillar barn i allmänhet (jag hatar dom inte).
Jag skulle tex. aldrig vilja ha eget.
Men deras lilla dotter är ett charmtroll.

Jag måste ha världens underbaraste stallägare.:bow:

Visst förstår jag er som känner att det kan vara jobbigt att ha inhyrningar.
Kan inte klandra er på något sätt dära.

Ursh. Nu får jag dåligt samvete.
Fastän det är hon som sagt att detta gäller (dvs det är hon som sagt att det är ok att komma in och läsa tidnnig mm) så känns det som om man klampar in i deras liv. :eek:
Jag önskar jag var ledig i sommar så jag kunde hjälpa dom måla om huset eller nått.

Tips på vad Ni som stallägare skulle uppskatta som en liten pressent?

Jag är "bra" på att måla/teckna och fota.

Öppen för förslag. (gärna via PM).

oj,oj,oj.... Vilka människor det finns..

Jag är inackordering själv o har så varit i alla år med min kuse, vi har flyttat runt mkt o när jag räknar efter så har vi vistats i inte mindre än 13 olika stall på lika många år! :eek: (jag har bytt jobb, flyttat av olika anledningar osv, därav många ställen, tur man har en anpassningsbar häst..)

Stallet där min häst står nu flyttar jag aldrig ifrån, jag har t.o.m lagt drömmarna om ett eget stall åt sidan för det är så bra där. Allt funkar mkt bra, jag tror det står ca 25 hästar där sammanlagt nu och stämningen är underbar! Det kan bero på den totala blandningen av folk, tävlingsryttare, ponnytjejer, skogsmullar ja, alla kategorier på alla olika raser finns representerade. En del umgås man mer med o andra mindre men alla passar in lika bra.

Stallägarna bor på gården men jag upplever det aldrig som nån tränger sej på i deras hem. Gästtoa finns för hästägare, sadelkammare med micro, liten spis, kaffekokare mm finns.

Ni som har problem, skriv ut klara stallregler och sätt tydliga gränser för vad som gäller på gården! Passar det inte hästägaren så får dom söka sej nån annanstans. Som sagt har jag stått på många ställen men aldrig har någon stallägare upplåtit sitt hem o hus för hästägarna, privatlivet måste respekteras!

jisses:O att folk håller på så! iofs har jag slutat förvånas över hur illa folk kan bete sig..
angående toa problemet, herregud det är ju ett stall! bara o sätta sig i boxen, gödselstacken, skogen, etc.

Jag hyr ett stall där stallägaren är underbar. Vi kommer jättebra överrens. Jag har tom fått nyckel till hans hus för att kunna gå på toa om han inte skulle vara hemma.

Om man blir kissnödig när man är i stallet och man inte hinner hem så finns hela naturen till ens behov.. :smirk:
Har aldrig frågat om jag fick låna toan där jag stod förut, tycker det är för oartigt. För det är ju ändå hennes hem.
Det blev till och kissa ute det. :p

:crazy:

Toalett kan man väl ändå räkna med att det finns i stallet, eller att man får låna? Hur trevligt blir det i längden om alla sätter sig och pinkar och annat runt stallet?:crazy:

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 751
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 501
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 981
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden