Några år sedan nu som jag blev själv i stallet...

Sv: Några år sedan nu som jag blev själv i stallet...

:crazy:

Toalett kan man väl ändå räkna med att det finns i stallet, eller att man får låna? Hur trevligt blir det i längden om alla sätter sig och pinkar och annat runt stallet?:crazy:

Håller med, utedass åtminstone. Det har vi och kök att fika i, med micro och kylskåp och vattenkokare. Nästan som hemma.

Senast ändrad:

Om inte annat finns det väl en gödselhög man kan använda?
Det lär inte störa någon.

Immer

jisses:O att folk håller på så! iofs har jag slutat förvånas över hur illa folk kan bete sig..
angående toa problemet, herregud det är ju ett stall! bara o sätta sig i boxen, gödselstacken, skogen, etc.

Gäller detta också när man behöver göra mer än kissa??
Jag betackar mig från människor som skiter lite här och var i min omgivning. Då låter jag hellre de gå in på toaletten.
Dessutom är det jag som mockar... jag uppskattar inte att behöva "ta undan" efter människor....

Sen må det bli gödsel av våran avföring också så småning om. Men min gödsel läggs i vårat köksland och jag vill INTE ha människoskit eller piss där....

Usch,nu är det ju inte så att jagh bor där jag har mitt stall men jag kan känna lite samma saker här...det lånas både det ena och det andra här och var...blir galen...tar jag ut en sax så visst fan är den borta in om någon dag.Lägegr jag ut en tidning är den också försvunnen,en tjej tog med sig stallets toapapper hem då hon hade dåligt med pengar,mitt te och annat jag har där ute försvinner osv osv.Detta är bara små saker men i längden är ju många bäckar små....

jag mena självklart inte att man ska behöva göra nummer två ute på gödselstacken eller i boxen(kan inte tänka mig att det är många som skulle vara bekväma nog att utföra sina behov på detta sätt). men för mig har det aldrig varit en självklarhet att det finns toa i närheten att använda, då blir det gödselhögen...eller hålla sig.
man får ta det som det är, vill inte stallägaren låna ut toaletten får man respektera det.

Gäller detta också när man behöver göra mer än kissa??
Jag betackar mig från människor som skiter lite här och var i min omgivning. Då låter jag hellre de gå in på toaletten.
Dessutom är det jag som mockar... jag uppskattar inte att behöva "ta undan" efter människor....

Sen må det bli gödsel av våran avföring också så småning om. Men min gödsel läggs i vårat köksland och jag vill INTE ha människoskit eller piss där....

Håller med, utedass åtminstone. Det har vi och kök att fika i, med micro och kylskåp och vattenkokare. Nästan som hemma.

Hej!

Håller med jag med, fast jag står i ett stall där utedasset inte lyckats bli färdigt på 1 år. Vi får låna toaletten om vi vill, men jag tycker det känns fel att störa deras privatliv. Gödselhögen är inte heller ett alternativ, då vi har container som står så dom utan problem skulle se..
Och skogen... där finns det fästingar och spindlar.. Nej, jag får helt enkelt hålla mej, i nödfall blir det i någon box..

Förut stog jag i ett stall med både toa och mikro.. Lyx!!! Saknar det lite..

/ Lavinia, som är alldeles chockad övver hur vissa folk beter sej hemma hos andra.. Det är ju ändå stallägarens stall och mark, där är man gäst och inget annat.. (även om man betalar för att få vara där)

Kanske en målning av deras dotter? :)

Jag står i inackorderingsstall, där vi har rigorösa regler om ALLT...
Något för trådskaparen att ta efter kanske, vi som har häst i stallet har inget med han som äger gården att göra, vi sköter oss själva.
Listor några av alla regler:
* Inga hundar är välkommna varken på stallplan eller i stallet dom får vara kvar i bilen.
(Denna regel efter att ett par tjejer släppt sina hundar lösa, och går och skiter på ägarens tomt.)
* Inga kompisar med i stallet om det inte är absolut nödvändigt.
* Endast 1 medryttare per häst, det skall skrivas avtal med denna som skall visas för stallägaren.
* Vi i stallet tar även hand om hans tre hästar 365 dagar om året.
* Hans hästar har egna skötplatser på gången där BARA hans hästar får stå och INGEN annan.
* Barn under 10 år är inte välkommna i stallet.
* Skulle man av någon anledning hamna inne på hans tomt så kan man räkna med att en hagelbössa riktas mot en.

Så vi i stallet trivs bra med varandra och beblandar så lite som möjligt med stallägaren, så trådskaparen är ju helt enkelt alldeles för snäll tycker jag - stå på dig! :)

hmmm.... blir lite fundersam när jag läser det många skriver om privatliv osv. Nu är jag ensam om att hyra in hästen i stallet och det kan nog ha stor betydelse.

*Jag får gå in och äta hos dom när jag känner mig hungrig, bara att ta för sig från kylskåpet/skafferiet.
*Äter middag/lunch där i perioder, ibland nångång i veckan ibland nångång i månaden.
*Bara att lämna vovven inne i deras hus eller hundgården om han inte kan följa med på ridturen
*Läsa tidningar se på tv får jag göra hur mkt jag vill
*Har även sovit där några gånger då tex. hästen varit sjuk eller när jag ska på tävling
*Får låna hennes hästar när jag vill till kompisar som följer med eller om jag själv vill rida
*Hon mockar/tar hand om hästen när jag är borta/inte kan komma till stallet.
*Jag får göra "inbrott" i huset om det skulle behövas :o tex. om jag behöver varmvatten till stallet och de inte är hemma. Men nu mera har de skaffat ett nyckelskåp med kod på gården så jag kan gå in och ut när jag vill :D så nu slipper jag för det mesta att klättra upp på brandstegen och göra inbrott på balkongen :o
*Hon har kört mig till tävlingar/träningar innan jag fick körkort
*Innan jag fick körkort hämtade hon mig varje dag samtidigt som hon hämtade ungarna på dagis

Men man får inte glömma att jag ställer upp för henne heller...
Vi delar allt ansvar på 5 hästar, jag har nu i sommar 2 hästar och hon 3. Men i vanliga fall har jag bara 1 häst "hemma".
När hon är borta tar jag alltid hand om allihop. Jag har suttit barnvakt åt ungarna. Jag följer med och hjälper hennes flicka med ponnyn när hon vill rida, om jag är där. Jag hämtar ungarna från skola/dagis ibland.

Vi har inga "stallregler" stallägaren säger till om det är något hon inte vill att jag ska göra, hon är chef på ett stort företag så säga ifrån de kan hon, har fått en och annan utskällning. Men det är bara om jag varit slarvig eller glömt något, tex. låsa dörren efter mig eller slå på strömmen till hagen (de har en mycket rymningsbenägen shettis)

Men vi är mer som "kompisar" än stallägare och inhyrare, tror inte jag skulle palla att vara i ett stall med "stränga" regler. Men om stallägaren inte skulle vilja att jag åt hos dem ibland eller att jag springer in och ut så hade jag givetvis inte gjort det i samma utsträckning. Men det är ju hon som sagt att jag FÅR göra det :)

Sv: Jag har världens bästa stallägare

Tips på vad Ni som stallägare skulle uppskatta som en liten pressent?

Vad jag saknade när jag hade inackordering var HJÄLP från denne, te x att diska ur och fylla på badkaret på betet, fodringar, insläpp, kanske assistans vid staketbyggen osv, jag önskade tom att hon skulle bry sig om sin egen häst...:confused:

fick ta hand om hennes i 4 månader innan hon fick tummen ur och sålde kraken, vägrar sen dess att ta in nån mer inackordering och jag håller med dig Fazer :banana::bump::banana::bump: så j -a skönt det är att bara rå om sig själv och koncentrera sig på sin träning utan att behöva ha dåligt samvete för att man inte vill ut och flänga som en galning :eek:

Hon sa nämligen vid ett flertal tillfällen att jag var så himla tråkig för att jag aldrig hade kul med min häst :devil: bara för att jag inte ville flängrida och galoppera från start till mål och tyckte att det var viktigare att bygga upp en hållbar häst:crazy:

Så alla ni som har galna inackorderingar... säg upp dom och ni kommer inte att ångra er...

Fridens gott folk :bow:

Jag har för första gången en inackordering i mitt stall och verkar ha haft väldig tur :)

Jättego tjej med trevlig och lätthanterlig häst :bump:.

Hon är alltid välkommen in i husvärmen ( har kallstall ) för att värma sig, låna toa, byta om eller ta en fika med oss.

Dock är vi ganska vana och vårt hem har väl fungerat som "fritidsgård" sen vi köpte gården :D.
Medryttare som kommer o går, familjehemsplaceringar o helgbarn, deras föräldrar, socialhandläggare och kompisar i tid och otid.

Är det bara snälla goa människor så kan jag o sambon ställa upp till 100% men skulle dom börja rota i huset olovandes eller käka upp maten i kylen för mig skulle det nog bli annat ljud i skällan :devil: För lika mycket som jag kan vara snäll o ställa upp, kan jag bli stans största satkärring.

Förstår precis, jag hade aldrig inackorderingar fast jag alltid hade 1-2 boxar tomma i mitt stall. Skulle aldrig i livet velat ha en massa folk springande hemma. Hade också stallet nära. visst är det tur att man kan välja;).

Något för trådskaparen att ta efter kanske, vi som har häst i stallet har inget med han som äger gården att göra, vi sköter oss själva.
* Inga hundar är välkommna varken på stallplan eller i stallet dom får vara kvar i bilen.
(Denna regel efter att ett par tjejer släppt sina hundar lösa, och går och skiter på ägarens tomt.)
* Endast 1 medryttare per häst, det skall skrivas avtal med denna som skall visas för stallägaren.
* Hans hästar har egna skötplatser på gången där BARA hans hästar får stå och INGEN annan.
* Skulle man av någon anledning hamna inne på hans tomt så kan man räkna med att en hagelbössa riktas mot en.

Så vi i stallet trivs bra med varandra och beblandar så lite som möjligt med stallägaren, så trådskaparen är ju helt enkelt alldeles för snäll tycker jag - stå på dig! :)

Det där är ju inte klokt!! :eek: Skulle aldrig kunna stå på ett sånt ställe.

Jag är så nöjd med att ha ett eget stall och slippa allt spring och tjafs som det så lätt blir.

Flera som frågat men jag säger bara att jag inte vill ha några hästar utifrån eftersom vi har dräktiga ston.

eh. Varför har han 3 hästar om det ändå är ni som står i stallet som tar hand om de.

Visst är det bra med regler. Men det där låter sjukt.

eh. Varför har han 3 hästar om det ändå är ni som står i stallet som tar hand om de.

Visst är det bra med regler. Men det där låter sjukt.

Det är helt sjukt....:devil::eek: Jag har bara stått där i ett halv år och letar nu annan stallplats förfullt. Han verkar bara vilja ha hästar bara för att ha hästar, han är inte intresserad.
Det är mycket mer som är hel konstigt i stallet, dessutom är det jätte dyrt. 5.500:- i stallhyra samt att vi har halv kollektiv, så man har fodringar på kvällar och helger.
Den enda för delen med stallet är att det är nära mitt hem. Annars hade jag aldrig flyttat dit.
Jag är helt övertygad om att jag står i det absolut värsta stallet i hela Svergie.

Om inte annat finns det väl en gödselhög man kan använda?
Det lär inte störa någon.

Immer

:crazy:

Jo, jag skulle verkligen tycka att det var rätt äckligt om jag kom till stallet och nån satt och toalettade på gödselstacken. Inte så fräscht att hitta toalettpapper där heller. Människobajs stinker ju betydligt värre och känns för mig betydligt otrevligare än hästbajs.

Hej!

Det där va f-n det underligaste jag hört om! Klart värre än där jag stog, där inga regler fanns ena dagen och nästa dag var det minsann såhär "för det har alltid varit så"???

Skulle aldrig betala 5500 för kollektiv, betalar 2500 för helinackordering, fast utan mockning..

jaja, bara att inse att folk inte är kloka..

/ lavinia

...Jo.....en sak till!!! Hon bor nära sin exman som har koll på henne :eek:så därför möter hon alltid träff med sin nya här!!! Det hånglas och stås i utanför fönstret och de är ofta här 5-6 timmar varje dag!! Bör tillägga att mina svärföräldrar på 80 år bor ca 10 meter från stallet.........och är beklämda av hånglet................:eek:

Hur tacklar man detta utan att vara en ödla!!

Ha! Ödla kan du aldrig bli. Stå på dig och tala om vad du tycker, risken är annars att allt bara blir värre. Ditt hem tillhör inte stallet och det måste man respektera som inackordering. När jag åker till stallet är jag där för att "hänga" i stallet inte inne hos min stallägare. Det är otroligt hur respektlösa folk är ibland. Hon kan inte hångla hemma, men hos dig går det bra, fy!!! Stå på dig!:bump:

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 751
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 503
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 981
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden