Några år sedan nu som jag blev själv i stallet...

Sv: Några år sedan nu som jag blev själv i stallet...

:crazy:

Jo, jag skulle verkligen tycka att det var rätt äckligt om jag kom till stallet och nån satt och toalettade på gödselstacken. Inte så fräscht att hitta toalettpapper där heller. Människobajs stinker ju betydligt värre och känns för mig betydligt otrevligare än hästbajs.

Hos oss är det ingen risk, gödselstacken kryllar av ormar!!! Krisar det väljer man skogen och fästingarna... Men jag har tränat upp blåsan så jag brukar slippa, istället blir det rusning när man kommer hem :D

5 500:- ingår allt utom, fodringar på kvällar och helger då vi harrullande schema.
Enda bra med det här stallet är att det är nära hemma, min häst får inte ens gå ute hela dagarna, bara halv dagar, för vi har så lite hagar. Gubben låter inte oss ha mer mark att ha som hagar.
Som sagt jag står nog i det absolut värsta stallet i Svergie.
Och jag skall flytta så fort det bara går.:eek:

AH, det ÄR alltså boxhyra? 5 500 kr/häst och månad.

Otroligt. Jag är INTE avundsjuk.

Ursh vilket ställe du står på!

Kan trösta dig med att det finns ett värre...

800:- i beteshyra, jag jobbade på gården, gratis...
Betalade fortfarande full beteshyra, de hade Stora hagar (ingen brist).
Mockade, skötte om deras hästar, tog in och förberedde ofta när deras barn (vuxna... i min egne ålder) skulle rida...

När hästen blev sjuk (foderhäst) direkt efter att den kom så ringde hon ut veterinären och babblade på om att ojojoj det där måste opereras!
Veterinären kollade på det och frågade varför hon blivit utringd.
Samma sak när hästen två veckor senare skadade sig igen (ingen billig häst direkt).

Stalägaren trodde hon ägde hästen, bestämde och satte upp regler.

När jag sedan sa att jag skulle sluta och flytta ringde hon till hästens ägare och försökte övertala henne att jag nte skulle få flytta hästen...
Hon lyckades till och med men då hade jag redan hunnit flytta hästen så när ägaren ringde sa hon att ja då var det ju ingen ide...

Visst finns det hemska inhyrningar... men det finns monsterstallägare med...

*Så glad över sin nuvarande stallägare*

Jag tror att du måste vara mer tydlig med stallreglerna för att värna om ditt/ert privatliv. Jag skulle verkligen rekommendera att ni ordnade med toalettmöjlighet i stallet, då finns ingen anledning att öppna upp sitt hus för inackorderingar såvida man inte verkligen vill det. Just denna inackordering verkar inte förstå allmänt hyfs, där får du vara extra tydlig och klargöra reglerna; det är inte o.k. att använda ert stall som hångelhörna, du står inte för mat och dyl och är intresserad av "hembesök", hon hyr en box i stallet- that's it!

Jag har själv stått i flera stall och kan ärligt säga att jag alltid varit en uppskattad och (när jag flyttat) saknad hyresgäst.
Jag respekterar alltid hästägarens privatliv utom i rena nödsituationen där snabb hjälp behövs. Jag har dock haft stallägare som själva varit väldigt sällskapssjuka och ständigt bjudit in på kaffe (trevligt men ibland även det lite stressande då man själv har ont om tid).
Det finns nästan lika många olika stallregler som det finns stallägare, som inackordering får man anpassa sig. De stall jag själv gillat mest är de där stallägaren inte själv är speciellt hästintresserad (men där det alltid finns spån och foder) och därmed inte är och "pekar" med hemmasnickrade regler konstant utan låter en styra själv. Är man flera inackorderingar fixar man det bäst genom regelbundna stallmöten.

*kl*

Så då var det klart.

Nu har jag överaskat min SuperDuperToppen-stallägare med en liten pressent.

Det blev väll egentligen 2 pressenter. En liten lapp där det stod att hon kunde ringa mig när hon behövde barnvakt, stallvakt, barnkalashjälp mm. samt dessa två kalligrafier på hennes två hästar, eller rättare sagt på deras namn... inte på dom själva.
Jag har redigerat bort lite namninfo för respekt av privatliv.

11703346.jpg

11703347.jpg

JAg har också mina hästar inackorderade. Dock finns inga andra hästar där än mina. Stallägaren släpper ut dom på morgonen när hon åker till jobbet (öppnar bara stalldörren och så springer dom ut själva), annars sköter vi allt själva. Vi är helnöjda, och efter var dom säjer så är dom också det. Ibland kan det gå veckor utan att vi träffar på varann. Vi sköter vårt och dom sköter sitt.

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 751
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 503
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 981
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?