Något att lägga ner tid på?

fuji

Trådstartare
Har en 7 årig dam med travstam som inte räcker till i ridningen. Hon är inkörd och tränar tillsammans med de "riktiga" travarna. Finns det ens en liten chans att lyckas "skola" om henne till en "riktig" travare. Löphuvud har hon men det är ju ganska mycket jobb med henne.
Tacksam för en komentar.

För tre år sedan skulle jag kastat mig över en sådan häst men nu när jag är inne helt och hållet i travvärlden skulle jag nog inte lägga tid på den. Säg att du får den till start i slutet av hösten, det tar tid att träna upp en häst så pass att den kan starta, då kommer den att kunna starta två år till.. Men visst, jag tycker det är skönt att det finns amatörer som lägger ner den tiden på hästar, samtidigt som det i så fall finns en hel del billiga travare att köpa som redan är startklara (köpte min senaste för 10.000, ingen superhäst men bara ut och köra).

Problemet är väl att jag inte vet vad jag ska göra med hon annars. Ska jag köpa en ny travare måste jag ju sälja henne men eftersom hon vart till salu de senaste tre månaderna förstår du att det inte går så bra.
Fin häst, synd å slakta och då finns det inte heller några pengar att köpa en ny för. Hur i all världen får man bort en "travare" som ridhäst??? :confused:

Blev hon inte ridhäst på grund av att hon inte räckte till som travhäst? Det brukar ju vara den vanliga gången annars, att de testas på travet och att det inte funkar för att sedan bli ridhästar?

Det beror ju helt och hållet på hur talangfull hästen är om du ska ha en chans att lyckas. Men om du tränar ihop med andra travare kanske du kan jämföra med dem?

Jag har träffat ett antal travhästar som haft världens löpskalle men begränsad kapacitet, då brukar skallen ställa till det för dem eftersom de vill mer än vad de kan.

Min personliga åsikt är att det är för sent att försöka sätta igång en 7-åring som inte startat tidigare.
Speciellt inte om den inte är tränad för trav som ung då det är då den typen av muskelfibrer som behövs för att springa fort fungerar bäst. Det finns en forskningsrapport om detta på Travsport .

Mvh ghost

Är den travtränad mycket som ung kanske du kan testa den i något uppvisningslopp i monté? Men som ghost skrev, de flesta som inte är tränade som unga har inte de musklerna, eller för den delen andningsorgan, som krävs, tyvärr. Det är tuff konkurrens på travbanorna om pengarna.

Hon har aldrig startat. Var tilltänkt ridhäst men har alltid gått lite med travarna vid sidan om. När det säller muskelfibrerna så gäller väl samma sak nu. Det går att tränas om till travarvänliga men inte tillbaka?? Eller är jag helt ute och cyklar :confused:

Nej, det är inte samma sak med muskelfibrerna. Nu är det över ett år sedan jag spanade in det där, men hästar har två typer av muskelfibrer. Den ena används för att typ mala på i ett tempo under lång tid (motionskörning) och den andra är till för att dra järnet en kort bit. (Jfr vildhästarnas korta snabba flykter).

Med åldern försämras fuktionen i "springa fort-fibrerna" och har de inte tränat som unga 1-2 år så har de inte alls samma förutsättningar för att lyckas.

Hoppas jag inte är ute och cyklar allt för mycket nu, men i stora drag kan man säga att det är så här... Man kan jämföra med att många travhästar verkar tappa lusten när de är omkring 6-8 år, detta kanske har något med det här att göra?

Har du kört "snabb-jobb" med travarna eller är det motionsjoggingen enbart som du hängt på? Och i så fall, hur länge har de motionsjoggat? Det står också att läsa någonstans hur länge man behöver jogga för att tömma "långsam-fibrerna" så att "snabb-fibrerna" börja jobba.

Jag har faktiskt aldrig hört talas om någon så gammal ridtravare som blivt travhäst om den inte börjat karriären inom travet också.

/// ghost

okej, det låter vettigt de du säger. Men eftersom hon tränat ordentligt hela tiden så borde hon väl ändå ha lite sådana. Vore synd å måsta slakta hästen, men vad ska man göra.

Jag säger inte att det skulle vara helt omöjligt men jag tror det är mycket svårt.

Kan inte dina travkompisar hjälpa till och säga om de tror hon räcker. Man kan ju prova att låta henne springa fort en kort bit för att se ungefär vad hon kan? Men det är svårt att ta tid på till exempel hundra meter eftersom det slår så hårt om tidtagaren är sen eller tidig på knapparna.
Hundra meter måste hon kunna gå under 8 sek. om det ska vara värt att försöka ens.

/// ghost

eftersom jag nu har flyttat så står hon själv nu. Hade inte en tanke på att försöka starta henne då vi fortfarande hade folk i närheten. Tyvärr.

På vilket sätt duger hon inte som ridhäst? Det beror ju på vilka krav man har oxå.. De flesta travare utan skador duger ju åtminstonde som kompisar och skogs turer? Men det är svårt att hitta rätt köpare många gånger. Sen har hon fått en chans att utbildas till ridhäst? Eller är hon grön på området och behöver tillridning?

Hon har gått som som ridhäst i 3 åe nu ungefär. Gör öppna, sluta, skänkelvinkningar och hoppar i nuläget 1,10 banor. Detta är ganska okej tycker jag, men eftersom det är en travare är det svårt att sälja hon i alla fall. Klart hon behöver tränas mer, men vilket häst behöver inte det. Galoppen är ett område som måste underhållas men den är inte dålig utan hon bär upp sig.

Är det rätt stam kan man ju låna ut som avelsto, det finns ju många fölmärrar som är ostartade...

Sen är det alltid svårt med priset på en travare, ju billigare man säljer ju lättare är det att få sålt, men då har man kanske risken med oseriös köpare, å andra sidan måste man inte sätta likhetstecken mellan vad man är villig att betala och oseriös.

Om jag skulle köpa en promenad häst hade jag inte lagt mer än 5-10 000 max. Hästen hade fått det bra hos mig ändå.

Om du skulle välja att slakta så får du ju ändå inte någon större summa.. Det är svårt, jag vet, jag själv samlar dem på hög om jag inte kan hitta rätt hem eller fodervärd.

10000 är inte mycket för en häst med sådan utbildning. En likadan häst av en annan ras tex. halvblod får man nästan betala 40000 i samma utbildningsklass. Det är så tråkigt att folk går efter ras istället för hästen och utbildningen.

Tyvärr så är det svårt att få några bra priser på travare som ridhästar. Min granne köpte en 6årig hingst som var utbildad till MSV hoppning och dressyr. För den så betalade hon 14.000kr inkl moms.

Det är himla synd för hon kan säkert bli bra innom ridningen med rätt ryttare och träning. Men eftersom jag inte har möjlighet att ge hon det känns det som ett jätte kasst läge. :(

:( Blir alldeles ledsen när jag läser hur billigt travare säljs som ridhästar. Man vet ju aldrig vart de hamnar om man säljer så billigt.. Det är tråkigt att det ska vara så. Det borde inte gå att köpa en frisk och sund häst för under 10 000 kr, någonsin. Och är den dessutom utbildad så som du beskriver borde den kosta minst 50 000. Rasen ska inte spela någon roll... :(

Precis!! Jag satte ut henne för 30000 först. Tyckte inte alls det var mycket. Har köpt hästar med mindre utbildning för betydligt mer. Fick knappt några svar. Sedan gjorde jag en luring och satte ut samma annons men tog bort att det var ett vbl. Folk ringe som galningar och alla var så intresserade. Kom folk och provred, flera ville ha hon men när jag berättade att det var ett vbl(manen ligger på den sidan :D) så blev det helt plötsligt en annan sak. Och sen att folk inte kan säga rakt ut att dom inte vill ha hon pga av rasen blir man ju minst sagt lite upprörd :mad:
Så nu ligger hon ute på 20000 nåt mindre vill jag inte sjunka för man vet som sagt aldrig vars hon hamnar.

Tråkigt med dessa fördomar mot travare. Hoppas att det kan ändras i framtiden! Skulle du inte kunna låna ut henne på foder till någon duktig och ambitiös ryttare som kan tävla henne lite, då kanske det är lättare att få henne såld? Stå fast vid ditt pris och sälj henne inte för billigt! Lycka till!

Håller med att det är synd men tyvärr är verkligheten så. För utbildade kallblodstravare så är det mkt bättre priser. Men för ett outbildat varmblod direkt från travet (gäller ej ston med hyffsad stamtavla) så är det oftast slaktpriset som gäller. Det skulle behövas flera stycken som gick ganska långt inom typ hoppning för att folk skulle få upp ögonen för rasen.

Nu har det en förmåga att många som kommer till stallet för att köpa häst är familjer där tonårsdottern är hästintresserad. Resten av familjen vet inget om hästar och de har begränsat med pengar. En tränare jag känner vill att hans hästar ska komma till ett bra ställe och har slutat sälja till ovanstående beskrivning. Han har sålt så många förut och när han besökt hästarna efter så är det få som fått ett bra hem. Så numera så om han inte hittar ett bra hem så skickar han dom till slakt. Håller faktiskt med i det han sa att det är bättre hästen får sluta sina dagar och haft det bra till slutet än leva vidare i vantrivsel och vanvård.

Nu får jag en del reaktioner men det är så jag tycker.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 669
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 074
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 957
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud