Någon som vet...

Summerwind

Trådstartare
vad man kan göra i följande fall: Mitt halvblodssto fölade 9/5 2009 och gick med sitt stoföl till november 09.Vi började vänja av på nätterna och sedan fick stoet flytta i två månader till en kompis för att fölet skulle vänjas av helt och hållet.
Hon kom hem den 20/12 och då var fölungen inte alls intresserad av att dia.
Och så har det varit tills i förrgår!
Helt plötsligt är den lilla (lilla och lilla, nu ettåring) och diar och mamma säger inte ifrån. Juvret är ju som två skinnpåsar men vätskan i dem börjar nu bli mjölkvit.

Vi har bara en stor hage där det går 7 hästar tillsammans och har inga möjligheter att sära på dem. Jag har smort in juvret med Probolja, vilket hjälpte ett tag, med Skillingarydsalvan, vilket också avskräckte ett tag men inte så länge.
Någon som har något tips på något annat jag kan prova med?

Tilläggas bör att stoet är 19 år och var väldigt urfallen efter fölet och jag har fordrat så mycket jag har kunnat för att få henne i gott hull, vilket hon nu är. Hon ska betäckas i år så jag vill absolut inte ha henne lakterande nu.

A

Sv: Någon som vet...

Tror inte att det finns något som hjälper någon längre tid än att dela på dem.

Tack för svaret Masse.
Jag har bara lite svårt att dela dem eftersom vi bara har en hage. Men i alla fall så fick jag ett tips av en kompis att prova med "No Bite" som är mot täckesbitning och det verkar faktiskt som det funkar!
Åringen nosar nu men "rynkar på näsan" och går därifrån. Enligt min kompis som hade fått det på fingrarna en gång och sedan på något sätt fått det i munnen, så smakar det alldeles vedervärdigt. Det enda är att jag måste hålla noga koll på juvret så att det inte irriterar huden men hittills, efter tre dagar, verkar det gå bra.

A

Annars finns Bitterspray, en spray till bl.a. hundar för att dom inte ska slicka på sig själva. Borde funka på häst också och ska inte vara irriterande på huden.

Hej! Fött upp halvblod i 16 år o haft en enda ettåring som började dia när jag släppt på bete o märren hade nytt föl, dom har hela dagen på sej att överlista dina försök, och det enda som hjälper är tyvärr skilda hagar!!! Har du ingen möjlighet med 2 hagar, byt häst med nån du känner o få bort åringen från modern...Lycka till!!

Liknande trådar

Avel Fick ett fint stoföl i morse. Mamman är förstföderska och vill inte veta av henne, är aggressiv mot henne. Dock stod hon snällt när jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 852
Senast: cirkus
·
Avel Fick föl här för 6 dagar sedan och allt har varit komplikationsfritt. I går eftermiddag fick vi dock problem med fölungen som har fått...
Svar
4
· Visningar
1 486
Senast: oki
·
Träning Återkommer med mitt lilla bekymmer..Har ett sto med föl vid sidan som nu är 5 månader.Hon diar nästan aldrig..har inte sett henne dia på...
2
Svar
20
· Visningar
2 445
Senast: horsemanship
·
N
Avel I går natt 02:45 fölade mitt sista sto, ett 4 årigt halvblodssto (förstagångare) e.Nactus ue.Bayard.... Tyvärr var det slut på turen för...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 191
Senast: MoQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈