Någon som vet något om Dragon?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sandystar
  • Startdatum Startdatum
S

sandystar

Har letat fakta angående honom men hittar inget ät det någon som vet vad han lämnar för avkommor..Är lite nyfiken... Gärna bild om ni har. Tack på förhand

Sv: Någon som vet något om Dragon?

Hallå är det ingen som vet? Minsta lilla blir jag glad för.
:banana:

Har du sökt på Dragon här? Vet att det någonstans på avelssidan finns en gammal tråd om Dragon. Har för övrigt ett sto med Dragon som morfar. Hon är också isabell.

Jag vet inte mkt om Dragon. Såg honom 1989 då vi bestämt oss för att betäcka vårat sto med honom. Fick ett stofö året efter, Maj Blondie. Hon blev musblack och bara 157 cm, rörelser som en symaskin men hoppade mkt bra. Gick 1.10 som 5-åring. Gjorde inget på ett par år innan hon såldes som 7-åring. Där gick hon mest dressy och fick ett för efter Artist. Efter det blev hon såld igen men vet inte vart hon är nu. Hon hade en gudoligt snäll mamma men var själv en liten huligan. Stog bara på bakbenen de första åren och sedan testade hon allt och alla. Trevlig att hålla på med om det var rätt person.

Vad var det för ras på mamman? Fjording? Islänning? (Finns det fler raser med blackanlaget?)

Tydligen ska detta följa lite udda färger med dragon blodet. Har nu vid flera tillföllen fått frågan om vår valack har dragon i sig eftersom att han har en lite annorlunda färg. (men med honom vet vi inte var hans knepiga färg kommer ifrån för där finns inget dragon i honom(Nivå-Maraton))

Mvh

Camilla

Han lämnade bland annat Helena Perssons mästerskapshäst Verona. Färgen har ofta nedärvts och ett flertal av hans avkommor har enligt säkra källor haft ett något säreget humör....

Nja, det är nog snarare så att man inte vet/visste skillnaden på black och gulbrun. Många gulbruna reggades förr som black, trots att dom med allra högsta säkerhet var just gulbruna.

Dragon själv har ju en mycket mörk isabellfärg, så visst kan det vara svårt att se. Precis som Bernstein och även hans son Ravell (har jag för mig iaf) reggades som bruna först.

Men black förekommer väldigt ofta i äldre stamböcker och jag är nästan 100% säker att om inte alla, så iaf 99% av dom är gulbruna eller isabeller. Men med fel färgnamn. Precis som vissa araber reggas som brunskimmel/svartskimmel trots att det anlaget inte ens finns bland araberna.

Dragons färganlag kommer ifrån hans mormorsmormorsfar Goldonkel. Det är egentligen samma gener som ligger bakom Regulator 211, som annars är den som är "skyldig" till många svenska halvblods gula färg.

Vad ligger bakom Nivå - Maraton? Förutom Dragon och Regulator så finns den s k Bella-familjen (som sussisus är expert på ;) ) där stamstoet som föddes under andra halvan av 20-talet var isabell, och många av hennes ättlingar har än idag den färgen.

Vilken bra sida! Synd man inte kunde se stons avkommor i en lista när de ändå fanns med i databasen. Eller missade jag något?

Gå in på Reports och tryck på Progeny, så får du fram de avkommor som finns inlagda i systemet!

Tack så mycket! Himla bra sida, t.o.m min lilla pålle fanns ju med! Hittade syskon jag inte visste han hade. :bow:

När jag hittade den sidan för två år sedan kändes det som om hela mitt liv förändrades!
Det säger kanske rätt mycket om mitt liv :crazy: :D

Håller med dig, den är helt fantastisk! En gåva från högre makter! :D Nu kommer man aldrig mer ha tråkigt. :love:

Hon var halvblod rakt igenom Dragon-Adept-Chagall så färgen kom från Dragon.

Då är hon snarare gulbrun än black. Dragon är isabell själv och kan inte ge blacka avkommor.

Bakom Nivå-Maraton är det Sweet Mahrhu xx, som jag inte vet något om alls. Otroligt haft hästen i 3 år och aldrig läst så långt i hans stamtavla.
Men du kanske vet något du verkar ha koll på dom flesta hingstarna!

Mvh

Camilla

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Hemmet Jag vill köpa en bubbelmaskin till vår son i julklapp, men jag hittar ingen vettig modell! Fick tipset om Power, men den verkar ha...
Svar
1
· Visningar
213
Senast: kamomillo
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar