Någon som vet något om Dragon?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sandystar
  • Startdatum Startdatum
Sv: Någon som vet något om Dragon?

Hittade mina gamla pållar där ju :love:

Men det är lite fel information om dem, kan man göra något åt det?

Nu har jag kollat mer på sidan och jag har bara suttit och sagt "Nä, det här är inte sant" för mig själv nu.
Måste nog säga att att det har nog var den mest fantastiska nätupptäckt jag har gjort.

Oh my God..........

Bra att det är någon som förstår mitt tidigare inlägg :D

Om du inte kommer på själv hur du ska ändra felaktigheter kan du pm:a mig så ändrar jag åt dig.

Om du pm:ar mg vad mamman heter, om hon är stamboksförd, eller mormor om inte mamma är stamboksförd, så kollar jag upp i min stambok vart färgen kommer ifrån :)

Jag har ett sto e:Dragon-LongJohn** född -94 . Hon är mörkfux med strimma och en vit fot, hon är mkt pigg att rida med lite humör men mkt snäll att hantera. Hon är rolig att rida för en lite van ryttare för hon tar i hur mkt som helst och är ganska lydig. Hon är tävlad i hoppning som unghäst men är väldigt spänstig och het på hinder. Gångarterna är ganska luftiga men med mindre påskjut. Hon har haft två föl och är dräktig nu. Jag tycker jättemycket om denna vackra häst som damp ner i mitt liv av en händelse.

Jag hängde en del i Dragons stall när jag var barn. Karlsdal i utkanten av Örebro.

Alla halvbloden var stooora tyckte jag men Dragon var rätt cool och hade lite särskild status på gården.

Han var extremt mörk isabell, såg IRL ut som en mörk svettfux med svart/grå/brun melerad man. Ingen anade hans gulanlag förrän avkommorna bevisade det.

Här är en vardagsbild...

Dragon.jpg

Dragon föddes som isabell, men mörknade med åren. När han stambokfördes som treåring var han isabell.

Jag menade att eftersom han var född isabell borde man inte blivit överraskad när han hade gulanlag.

Alla isabeller är ju ljusa som föl. Men brukar ha konstant färg så fort de är i vanlig päls som ettåringar. Möjligen vara ljusare på vintern än sommaren - varje år.

Men är du säker på att han var ljus senare? Det minns jag inget om, han gick alltid som fux under den tiden jag kände honom, och jag minns att det var lite rabalder när det dök upp gula hästar efter honom.

Mitt minne kan också svikta vad gäller åren, men jag undrar om inte Dragon var tre år (och mörk) när han kom till Karlsdal? Samma år jag började rida :angel:

När jag tittar i stamboken från 1971, Dragon var född 1967, står han om isabell. På bilden ser han dock rätt fux-aktig ut, fast med ljus svans. I stamboken står hans mamma som gulblack, och jag har också sett andra hästar ur samma stofamilj som stått som isabeller eller gulblacka i stamboken.
Så vitt jag begriper kommer anlaget från Goldonkel.

Glömde annars att skriva att det var en jättekul bild på Dragon!

Glömde att skriva att jag förstås vet att halvblod inte är gulblacka, utan att den färg som t ex Bernstein har heter gulbrun. Jag skriver bara av vad som stod i stamboken.

Silverkedjan: Jag hade en isabell som var mörkt guldgul med svart på sommaren, ljust creme färgad på vintern, gräddvit kan man nog beskriva det som.
Jag trodde att det är vanligt att isabeller "tappar färgen" på vintern eller? jag vet iaf fler som gör det.
Men min kanske var extrem, det hände tom att folk frågade om jag köpt en ny ponny när han hade fällt vinterpälsen :D

Hej!
Min kompis har en avkomma efter Dragon. Han är mörk Palomino. Hon köpte honom av Anna Hassö har jag för mig. Han har tävlats mycket i fälttävlan och hoppning med fina resultat. För övrigt är han en snäll och fin häst.

mvh Sandra

Jag har ett halblod med honom som morfar, tyvärr är hon brun, hennes mamma var gulbrun. Han har väl lämnat en del trevliga hopphästar.

Jag kom på hur man skulle göra :)

Så nu är det snygga och korrekta uppgifter som ligger där. Men det fattas ju en del, så jag får väl ta och uppdatera lite allt eftersom.

Tusen tack för hjälpen iaf :bow: :bow: :bow:

/Zenith

Ju längre/ulligare vinterpäls, ju större skillnad! Måmga islänningar som är isabeller är närmast helt vita isbjörnar på vintern :d

Därför verkar ofta ponnyer ändra färg mer än halvblod. Jag minns Dragon som mörk året om. Men han fick ju inte mkt päls heller.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Hemmet Jag vill köpa en bubbelmaskin till vår son i julklapp, men jag hittar ingen vettig modell! Fick tipset om Power, men den verkar ha...
Svar
1
· Visningar
213
Senast: kamomillo
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar