någon som varit i Norge ?

S

strösslet

och jobbat med islandshästar ?
jag ska ev dit och hjälpa till på en gård med 50 hästar
inridning tillridning och problemhästar. min fråga är om norskarna är som vi ? eller "hanterar" de sina hästar på något annat sätt ? har hört att vi i Sverige är duktiga på att "förmänskliga" våra älskade vänner (menar inte alla)
kommer ihåg på island när ja va där var det ett helt annat sätt att se på hästar . är de samma sak i Norge ?
MVH //Annakarin

Sv: någon som varit i Norge ?

Vart i Norge är det?

Det jag har sett av IslandshästNorge är att det är ungefär som i Sverige (och då gärna för 10-15 år sen...)
Nu har jag mest träffat en Islänska som bor i Norge men har även sett/träffat en del fritidshästryttare där och det är ganska lika.

Vi er ikke så veeeldig skumle av oss...:devil: :rofl:

Det jeg har fått inntrykk av (men nå kan det være pgav "miljöet her på Buke ;) ) er at det er en langt större trend i Sverige på "ikke bett/nosgrimma/sadel m bom" men barock/tilbaka til naturen/vanlig dressyrriding/ingen sadel...

Men dom er på väg her oppe også!
Som nevnt i en annen tråd uttrykte Erik A stor bekymring för att den svenske "räkaformen" ble stadig mer vanlig også i Norge.
Og barock-folket blir det stadig fler av også blant dem som rider isis...
Og jeg har allerede fått höre hva for en dyremishandler jeg er som har både nosgrimma,gir mine hester kraftfoder OCH har täcke på...:crazy:

Hvor skal du?
Det er nemlig VELDIG stor skillnad på innriktningen på de forskjellige stedene.Om du ikke vil skrive det,så send en PM,så kan jeg jo se om ikke jeg kjenner til det.(vi er ikke så mange her vet du :angel: )

Lykke til!
Blir du norsk for en tid så får du ta tak i meg på en tävling og si Hej.

(Jeg er ca 1,5 m hög,rider Norges vakraste jarpe hingst :angel: i 5-gång og pass för en klubb som heter Hrimnir.)

Jag jobbar lite då och då på en gård i nordnorge, där binder de upp en ca 3-4 hästar bak på bilen och kör iväg...där funkar det jättebra, och ingen i byn säger nåt om det...men de verkar ganska vana vid underliga saker. Jag häpnade och då har jag ändå jobbat på island i 3 år och där gör man konstiga saker...

Hemma i sverige hade ju folk polisanmält en...

Det hadde nok de fleste gjort om du hadde gjort så her også.:eek:
Det der er IKKE representativt for hesteholdet i Norge.
Mye stygt kan jeg si om mine landsmenn (og kvinner) men hallo...slikt gjør man ikke.:mad:

vdb skrev:
Jag jobbar lite då och då på en gård i nordnorge, där binder de upp en ca 3-4 hästar bak på bilen och kör iväg...där funkar det jättebra, och ingen i byn säger nåt om det...men de verkar ganska vana vid underliga saker. Jag häpnade och då har jag ändå jobbat på island i 3 år och där gör man konstiga saker...

Hemma i sverige hade ju folk polisanmält en...

Vad är anledningen till att man gör så? transportera dem? Hur långt? Vilken hastighet?

Inte enklare att bara rida på en av dem? :idea:

Jonaz - kul att se dig igen - hur är allt ?

Jag tror kanske att det är lite lättare att "gömma sig" på små ställen i Norge, jag har träffat en del mycket udda hästfolk där, och folk lägger sig inte i på samma sätt som här.

Det finns också ett gäng nomadiserade norrmän som jag upplever som mer isländska (mest på ont tyvärr) än islänningarna själva...

Men de flesta norrmän jag träffat som håller på med islandshäst är trevliga vanliga hästmänniskor som valt en hästras som passar deras klimat och ridterräng :)

Og så har vi selvfølgelig en god del "importerade" islendinger...av varierende kvalitet.
Problemet er at disse går på 2 ben,ikke 4...

Jo, jag har varit ute på lite äventyr. Nästa vecka bär det av till Island igen för jobb ett halvår, om inte mer. Men vet egentligen inte om jag vill åka från min Ára - hon har aldrig varit bättre!

Men ses vi på Landsmót kanske?

Har du acklimatiserat dig till ett liv utan gård än Tim?

Heyrumst!

Kurre- de tvåbenta islänningarna har vi i Sverige också :angel: Det FINNS ett antal vettiga också, men kulturkrockar vad gäller tex djurhållning, avtal och skattesystem förekommer :cool:

Jonaz: Jag har anpassat mig bra och softar i soffan eller bubbelbadet i min varma lägenhet med tre favoritpojkar istället för att bära hö och slita med strömavbrott, fruset vatten och insnöade fordon.

Men i takt med att våren kommer får jag varje år kraftig gårdsbrist :o

Kanske kan man hitta en liten liten "sommargård" :idea:

summa sumarum så är norrmän trevliga o oftast vättiga :P
men jag undrar en sak till nu som dök upp i min skalle.
vad ska ja tänka på när ja nu åker dit den 7e på "arbetsintervju"
alltså va ska ja fråga om förutom försäkring lön boende arbetstider m.m ?
och är de som min far säger att det är vägtullar överallt ?

MVH //Annakarin

Om "vägtullar" er det som vi kaller veibommer (Dumma grejer som man måste betala för att få passera m bil) så er det rett!
Om for eksempel jeg skal kjöre til Sætra,må jeg gjennom 2 bommer,30 kr + 20 kr :eek: :mad: :eek: .

Tenk på om det er et sted du vil trives,at du liker (gillar) menneskene og stedet (stället).
Sætra er ikke stedet der du blir VM ryttare tror jeg...så det må gå mer på trivsel!

Edit for å legge til: Norge er dessuten DYRT,lite tävlingar,ingen annan klassinndeling enn ålder og KALDT!

(Nina flytter när som helst!)

DYRT kan jag skriva under på!

Har jobbat en hel del i Norge (mest Hedmark) och det var till att leva på fiskpudding och räkor - det var det enda som var billigt i affärerna :crazy:

(och gott :d så det gick ingen nöd på mig)

Ett tips är att langa med sig färskt smågodis från Sverige, det är typ 3 ggr så dyrt och gammalt i Norge och brukar vara uppskattat...

Reker er IKKE billig!
Reker er DYRT! (men godt...)

Når vi tar små "shopping-trips" til Sverige er det vanlig å ta med 3-5 kg smågodt (lösgodis) med hjem...merkelig at ikke alle svensker ruller...;)

Hesteutstyr kjöper man ikke i Norge
Foder borde man ikke kjöpe i Norge (tull på 3,50 kr pr kg kraftfoder importert fra utlandet...hurra...)
De fleste större staller her henter hö fra Sverige
Alkohol kjöper man IKKE i Norge
Cigaretter kjöper man IKKE i Norge...(ikke at det ikke drikkes og röks her,men det er jo så dyrt!)
Kött kjöper man helst i Sverige...

Joda,ellers har vi det så fint her så!
Tror du kommer til å trives jeg.Sætra har jo til og med en sånn "silversvart" hingst som dere "der borte" er så glad i.
Ordentlig pen er den.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 616
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 693
Senast: Glimra
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 368
Senast: alazzi
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 955
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand