Någon som var på Kottas clinicen?

Sv: Någon som var på Kottas clinicen?

knyttet skrev:
"Tjejen med barocksadeln" har ridit för Bent och även för Julio Borba. Hon är definitivt ingen insnöad BB-fanatiker som envist håller fast vid blank stång och ostbågehästar, om det var det du funderade över. :smirk:

Sarkastiskt, eller var det jag som uppfattade dig fel? Jag rider själv AR och vet att begreppet INTE måste innebära blank stång och ostbågehäst. :smirk:

Immer

Jag var INTE på clinicen.

Men jag vet att en av dem som red, en ung tjej på en skimmel, har samma tränare som flera av de som sågar BB längs med fotknölarna.
Just denna tränare hade rekommenderat tjejen till Kottas, och ansåg att hon var klar för att rida för honom.

Kottas sa flera gånger "Vem har lärt dig det, det är helt fel" och "Byt tränare". Tjejen var helt knäckt när hon åkte därifrån.

Det verkar som om Kottas inte bara kritiserar BB, han förkastar centrerad ridning också. :angel:

Immer

Eftersom det är min tränare du uttalar dig om vill jag förtydliga något:
Vi håller inte på med centrerad ridning, utan helt vanlig ridning. Vi har dock en helt annan grundnivå i Sverige jmf med utomlands, i början ser "våra" sitsar inte alls ut som de som Kottas vill se. Men vår tränare går den långa vägen och bygger bit för bit. Kottas vill se det färdiga resultatet.

Vad jag vet har vår tränare inte rek tjejen att delta? Hon är dessutom hoppryttare.

Jag känner mig inte det MINSTA avskräckt att även "min" tränares elev fick kritik för sin sits. Allt Kottas sa var som att höra min tränare. Jag känner mig helt inne på rätt spår, ÄVEN om eleven (som jag inte såg) fick mkt kritik. HOn är långt ifrån färdig.

Skillnaden är väl att hon inte är tränare, utan håller på och lär sig?

Tjejen har ridit regelbundet för den aktuella tränaren i fyra år. Och visst kan man väl träna sitsen även om man är hoppryttare? Jag vet flera exempel på ryttare som rider för din tränare, men har hoppning som huvudintresse.

Och jo, enligt en gemensam bekant var det just tränaren som "lade ett gott ord" för henne inför Kottasträningen. Huruvida detta är sant vet jag inte, eftersom jag inte talat med tjejen personligen.

Du skriver att ryttaren inte var färdig, att det var därför hon fick kritik. Kanske var det så med BB:s elev också - hon var inte färdig?

Rent generellt är det kanske "icke färdiga" BB-elever du sett tidigare och att dessa blir riktigt bra så småningom när alla pusselbitar faller på plats? Även vi som rider AR går den långa vägen, åtminstone vi som har BJ eller HE som tränare. De är de enda tränare jag ridit för, så jag vill inte uttala mig om övriga.

Immer

Senast ändrad:

Absolut!

Klar blir man väl aldrig. Jag tänker inte "ursäkta" den eleven, har ingen aning om vem hon är eller hur hon red. Jag är säker på att alla inblandade gjorde sitt bästa.

Immer skrev:
Jag var INTE på clinicen.

Men jag vet att en av dem som red, en ung tjej på en skimmel, har samma tränare som flera av de som sågar BB längs med fotknölarna.
Just denna tränare hade rekommenderat tjejen till Kottas, och ansåg att hon var klar för att rida för honom.

Kottas sa flera gånger "Vem har lärt dig det, det är helt fel" och "Byt tränare". Tjejen var helt knäckt när hon åkte därifrån.

Det verkar som om Kottas inte bara kritiserar BB, han förkastar centrerad ridning också. :angel:

Immer

Ja där ser man :devil: :angel:

Jag måste säga att jag blev förvånad över att den här tjejen red med kandar... (skimmeln)

Vilket AK snabbt genomskådade som "enda sättet att få hästen att böja på nacken" varpå hon fick rida resten av lektionen m hängande stångtygel.

Undrar om hon gör det på L´s lektioner också? Tveksamt.

Märkligt att man sätter på kandar på en häst som är långt ifrån färdig för det när man rider för en så sits-inriktad tränare.

Hon hade en rätt stilla sits dock :)

Sen kan jag till viss del hålla med om kritiken att AK lätt gled iväg från frågorna.

Det var inte så många konkreta svar, fast å andra sidan är det inte rätt att på en kvart förklara hur man får hästen att "arbeta genom ryggen" Speciellt som alla som var där har hästar med olika svårigheter.

Som han sa, om man gör rätt från början är det inte svårt.

Kan också tycka att han gick onödigt hårt åt vissa deltagare.

Hur gick han på dom?
Var han bara elak för att vara elak eller vart han elak för att han inte höll inne?
För att han inte sopade under mattan?
Eller vad?

Enligt Immer så ansåg ju L att ekipaget var färdigt för medelsvår och därmed även Kandar för man har ju faktiskt kandar i medelsvår.

Sedan tror jag att L och andra har helt missbedömt vad Kottas menade med medelsvår ekipage.
Medelsvår ekipage i Tyskland är mycket mycket bättre än medelsvår ekipage i Sverige, bättre hade varit att sätta gränsen på att ha ridit medelsvår på 70% eller något liknande.

Nu var jag ju inte där men har ju sett Kottas träna i Tyskland en del och även själv deltagit på ett pass, Han förväntar sig att folk kan rida helt enkelt och speciellt dom grundläggande sakerna såsom att hästen arbetar genom ryggen, går på tygeln på riktigt osv och det kan dom nästan automatiskt i Tyskland.

Nu blir det inte samma sak eftersom dom ryttare jag sett har ju ridit för honom ett tag men mentaliteten bland dom tyska ryttarna/tränarna är helt annorlunda, dom är elakare helt enkelt och håller inte inne med något. Personligen tycker jag det är mycket mycket bättre än det här jamset och tramset som finns i Sverige, Här skall alla vara så bra!! Det har väl med jantelagen att göra som allt annat :smirk:

Jo, man har berömt en hel generation till fördärvet i detta land.
Och det går igenom på att de förväntar sig beröm för allt dom gör. Så hur misslyckat och dåligt något görs så är förvåningen enorm om dom inte får beröm.
Det betyder att man inte gör något bra eller rätt mer än av slumpen. Inte medvetet för att göra bra.
Och detts syns så tydligt i ridningen och hästmaterialet. Man berömmer skadade trasiga hästar som om dom vore bättre än opåverkade.

Visst kan långa utlägg om vissa rörelser förvåna. Jag är fortfarande förvånad över att vi har ryttare som med rasande fart har kommit till en nivå som är rätt hög. Själv tycker jag att jag kan mindre idag än för t.ex. 7 år sedan. Jag kunde svara mer på frågor då än vad jag kan idag, idag har jag mycket svårare att sätta ord vad jag kan än vad jag hade då. Och jag kan mycket mer idag, det vet jag så det är ingen regression i kunskap det handlar om. :)

På tal om sadlar, det finns ett begrepp som myntades av kvinnliga ridskolelever: "musdödare". Det är så otroligt många som lär sig rida i skitsadlar som man måste slåss mot för att hamna i något annat än stolsits och där man ofta fasar över att hoppa in i duschen när man kommer hem. År efter år i sådana sadlar, tacka f*n för att många får en dålig, krampaktig sits.

Och visst har vi en dålig ridkultur i Sverige och jag tror att det är därför vi desperat söker efter dessa utländska tränare. Allför många gånger hör man talas om håll-i-och-driv-tränare, alla dessa gånger kan inte vara missförstånd eller lögn av eleverna. En rensning i våra egna led inom alla inriktningar och på flera nivåer kanske inte vore så dumt, istället för att ta in utländska tränare.

Jag hörde att han kallat BB idiot eller något liknande skällsord, men det kanske var en missuppfattning.

Antti skrev:
Hur gick han på dom?
Var han bara elak för att vara elak eller vart han elak för att han inte höll inne?
För att han inte sopade under mattan?
Eller vad?

Jag tycker att man kritiserar en sak EN gång, inte om och om igen.
Sadeln tog han tex upp gång på gång, tom under "föreläsningen".
Om budskapet har gått fram så finns det ingen anledning att vrida om kniven utan man kan ägna sig åt konstruktiva saker istället. Det behöver inte betyda att man berömmer i tid och otid eller att man inte påminner om saker.

Mycket han sa var ärligt och sånt som ryttarna, eller åtminstone deras tränare borde ha uppmärksammat tidigare.

Han hade nog förväntat sig hägre klass på ekipagen.
Framförallt var han förvånad över att det mest grundläggande inte fungerade. En häst som gått Prix St george bör vara eftergiven och arbeta genom hela kroppen.

Beträffande ponnyn så var det inte ryttarens fel att hon var där, snarare hennes tränares ansvar. Ekipaget var definitivt inte redo för MSV (ens på svenska) så språkförbistring går inte att skylla på.
Tror också att tjejen fick lite blackout av kritiken och det tycker jag AK borde ha tagit hänsyn till.

Senast ändrad:

Beträffande ponnyn så var det inte ryttarens fel att hon var där, snarare hennes tränares ansvar. Ekipaget var definitivt inte redo för MSV (ens på svenska) så språkförbistring går inte att skylla på.
Tror också att tjejen fick lite blackout av kritiken och det tycker jag AK borde ha tagit hänsyn till.

Det var ett svenskt halvblod, i alla fall enligt det papper som lämnades ut. Dessutom en ganska trevlig häst skulle jag tro...

Senast ändrad:

Jag tog för givet att den var av ponnymått eftersom tjejen var ganska lång i förhållande till hästen och "tävlade aktivt i hoppning".

Ett halvblod räknas väl som ponny om det är under 148, eller?

:bow: Bra inlägg.

(En sak bara. Rensar du ut bland tränarna så blir där knappt inget kvar. :crazy: )

Minns en gång i en sadel affär. Skulle köpa en engels sadel. Hittade ingen som var ok i sätet. Sade detta till innehavaren och fick till svar att ingen har tidigare klagat på att sadlarna är för smala i sätet.
Det betyder helt enkelt att alla har accepterat hittils att rida i skräpen. Så det är helt självförvållat.
Det som sker idag innom sadlar är inte ett dugg bättre. Dom som går till sadelaffären och klagar gör det för att dom har fått för sig att man ska göra det. Men endast några få vet vad dom ska söka efter.
Så om modet är att rida i vad som erbjuds eller att klaga, skit samma.

Zora skrev:
Jag hörde att han kallat BB idiot eller något liknande skällsord, men det kanske var en missuppfattning.

Var du där? Eller är detta 3:e (eller 4:e, 5:e eller 6:e) handsinformation..?
Förvisso var Kottas även enligt mig onödigt hård (och nu fick jag veta att det inte bara var den sista ryttaren - som vi såg - som fick onödigt mycket kritik) men nä, jag har svårt att tro att han är sorten som använder sådana uttryck.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Breeders Trophy närmar sig och i år finns det en ny programpunkt. Det blir två clinics, en under dressyrveckan och en i samband med...
Svar
0
· Visningar
105
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En clinic med känsla. Det utlovas inför Malin Baryard Johnssons clinic vid Jönköping Horse Show i november.
Svar
0
· Visningar
89
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Englandsbaserade finskan och VM-medaljören Kyra Kyrklund kommer till Sverige för att hålla en clinic i Sverige i december.
Svar
0
· Visningar
47
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hoppryttaren Angelica Augustsson Zanotelli kommer att hålla i en clinic i Flyinge med fokus på den unga hopphästens utveckling. Nu...
Svar
0
· Visningar
101
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama