Någon som var på Kottas clinicen?

Sv: Någon som var på Kottas clinicen?

Nej. Hur många definitioner finns det?!

Jag blev jätteimponerad! Det var fantastiskt att se honom och jag blev sååå inspirerad! Jag kan ju säga att min häst aldrig gått så bra som hon gjorde dagen efter föreläsningen :) Allt var så självklart och "enkelt" (nåja, kanske inte alltid i praktiken), men det var precis det som jag har letat efter. Visst kunde han vara rätt så hård mot sina elever, men jag förstår honom. Det hade ju varit kul om det hade varit någon där på riktigt hög nivå, men jag tror att jag lärde mig mer när det var mer "på min nivå" (eller kanske strax under, men iaf). Någon sa att han inte var en lika bra pedagog som "sin" tränare (jag vet vem denna tränaren är och rider för densamma), men till AK's försvar vill jag nog säga att han knappast hade räknat med att behöva hålla sitslektioner. Han berättade visserligen att även GP-ryttare brukar komma till honom och be om att få bli linade, men har man kommit till Msv tävlingsnivå så bör man ju ha en rätt bra grundsits och känna till att det finns något sådant som en yttre- och inreskänkel...

Islandshästen han berömde var SS's, som spelade in en film om dressyr för islandshästar med Kottas hjälp på förmiddagen.

/Marie

Väldigt roligt och intressant att höra. Detta sa min foderhästs ägare till mig för ngr veckor sedan när hon hjälpte mig med lite träning och inspekterande av min ridning.. Då vi just tränade sluta!

Jag har ingen aning, därav frågan. När det börjar diskuteras "barockridning" så står jag oftast som ett frågetecken, jag hör nya definitioner varje dag . Däremot har jag märkt att de sällan är särskilt positiva, därav mitt intresse för vad Kottas egentligen tyckte.

Det är väl den vanligaste kritiken mot AR, att de såsar runt. De rider inte samlat som de tror utan bara sakta.
Och när man väl tar upp deras häst i lite kraft och ryggverksamhet så flyger de som svalor i ridhuset :)

Han sa inget direkt om Bent, bara som "den tränaren du har" och då vad det om sadeln som inte passade, om böjningen i byten, (då han menade att byten där slutan är medlet inte gör bytena raka.) Vilket som jag förstått Bent förespråkar.

..om hjälperna som förbättrar (improve) galoppen där eleven till Bent sa att ytter bak skulle aktiveras(enl dennes tränare) medans Kottas då självklart tyckte att det var inner bak som ska aktiveras.

Bland annat ska jag väl tillägga.
Som innan så reserverar jag mig för feltolkningar, vilket är lätt hänt när man inte behärskar språket till 100%

Men kritiken brukar viftas bort väldigt lättvindligt. Kan man vifta bort kritik från Kottas?

Klart man kan, han är ju bara från SRS och dom kan ju inget har vi läst från några som varit där och tittat.

En fråga bara: Tränade kursdeltagaren för Bent eller tränade kursdeltagarens tränare för Bent?
Information i tredje led känns ju ganska ointressant.
Inte för att jag direkt tror att Bent är ofelbar, egentligen är det inte intressant för mig alls hur vida han har rätt eller fel för jag rider inte ens för honom. Den träning jag får från min tränare är ju hennes version av alla tränare hon någon gång haft och så är det för alla. Den ende som lär ut exakt som Bent är ju han själv.
Kan vi inte ta och släppa den här trista disskutionen någon gång, hur vida dom tycker si för att dom är barockare eller någon annan tycker så för att han är en centrerad ryttare. Vi är olika individer och vi har olika erfarenheter och om vi träffades skulle vi säkert se att vi alla red helt olika trots att vi samlats under samma forum. Sluta dra alla över en kam, det är så tråkigt att varje tråd mynnar ut i att vi har rätt och ni har fel disskutioner.
Själv kan jag inte ens ta folk på allvar om de måste höja sig själva genom att trycka ned andra.

Mearas skrev:
..om hjälperna som förbättrar (improve) galoppen där eleven till Bent sa att ytter bak skulle aktiveras(enl dennes tränare) medans Kottas då självklart tyckte att det var inner bak som ska aktiveras.

En liten parantes bara, Kyra och flera andra stora tränare hävdar oxå att det är ytterskänkeln som skall aktiveras för en bättre galopp, om man enbart aktiverar innerskänkeln finns risken att hästen sätter ner innerbak för fort och det kan finnas risk för jämfota galopp att jämföras med att man använder innertygeln istället för yttertygeln.

Carmenzita skrev:
Men kritiken brukar viftas bort väldigt lättvindligt. Kan man vifta bort kritik från Kottas?

Så han är lika ofelbar som den store BB menar du ;)

Antti skrev:
Har ju inte varit på nån av dom så har bara förutfattade meningar :)
Julio åker AR ryttare på för att höra hur bra dom är och sen suckta på snygga latino.
Kottas är i helt annan division.

Han tränade ju ett gäng riktiga dressyrryttare oxå ju , vad hände med det?

Kan någon förklara för mig vem Kottas är? Har som vanligt ingen aning om vem någon är... suck :crazy:

Absolut. Jag har fö inte ifrågasatt Bent som tränare utan försöker återge lite av det som kunde tolkas som kritik från Kottas. Detta för att Jegra bad om det!
Kanske lite mer neutralt än Carmensita dessutom.

Jag varken säger bu eller bä om hur man förbättrar galoppen utan försöker bara återge vad Kottas sa. Själv har jag för dåliga kunskaper för att avgöra vad som är mest logiskt. Dessvärre...
En ny diskussionstråd kanske?

Jag tänkte mest på att eftersom Kottas rekommenderade Kyra trots att dom uppenbarligen har markanta skillnader i sitt sätt att förbättra galoppen :confused:

Malinsky, Artur Kottas Heldenberg har varit överberidare på Spanska Ridskolan i Wien i många herrans år. Spanska Ridskolan har ju i alla år marknadsfört sig som den levande institution som obrutet har fört barockens ridtraditioner vidare. I och med det borde ju Kottas räknas som en av barockridningens största levande mästare.

Vilket borde innebära att de delar av skåneligan som nu har annekterat Kottas som über-guru nu alltså nu definitivt och en gång för alla kan klassificeras som hardcore-barockryttare. :devil:

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

/Svea - som håller sig till latinosarna, det är så gött med beröm :angel:

PS, Malinsky, eventuella små styggheter i mitt svar är inte riktade till dig, förstås :)

Senast ändrad:

...aha! Tackar, å vilka är latinosarna?? *fniss*

Men då kan väl inte Bent ha hittat sin lära rakt av från Kottas och gänget enl diskussionen här i tråden, jaja.. ska inte lägga mig i det, jag följer diskussionen här med ett litet leende i stället

/Malinsky - som "bara" försöker att lära, så gott det går ;)

(själv tar det som jag tycker är bäst från alla, och kokar ihop det till min egen filosofi)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Breeders Trophy närmar sig och i år finns det en ny programpunkt. Det blir två clinics, en under dressyrveckan och en i samband med...
Svar
0
· Visningar
105
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En clinic med känsla. Det utlovas inför Malin Baryard Johnssons clinic vid Jönköping Horse Show i november.
Svar
0
· Visningar
89
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Englandsbaserade finskan och VM-medaljören Kyra Kyrklund kommer till Sverige för att hålla en clinic i Sverige i december.
Svar
0
· Visningar
47
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hoppryttaren Angelica Augustsson Zanotelli kommer att hålla i en clinic i Flyinge med fokus på den unga hopphästens utveckling. Nu...
Svar
0
· Visningar
101
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur