Någon som var på Kottas clinicen?

Sv: Någon som var på Kottas clinicen?

Näääe... Alla av dessa tränare har sina specialiteter, och det är ju fullt normalt, alla kan inte vara bra på allt. Det är därför det är så bra att kolla på olika tränare.

Själv har jag ridit för Bent Branderup, Claire Lilley och Julio Borba och de har ju helt klart sina specialiteter. Bent tycker jag är väldigt duktig på att få fram avslappnade lösgjorda hästar, att få en lång överlinje framtill, och så tycker jag att han är duktig på att systematisera och förklara ridningen, att ge ett skelett att hänga upp allt det andra på.

Claire Lilley, som är elev till Artur Kottas och Sylvia Loch plus att hon har en tysk beridarexamen i botten, har lärt mig mycket om sitsen, en del viktiga nycklar.

Och Julio Borba tycker jag är duktig på att få hästarna kvicka och lätta för hjälperna, plus att han är ruggigt duktig på att sätta ihop sekvenser av övningar som för hästen dit man vill ha den.

Utan Lilley skulle jag ha jättesvårt att tillämpa mycket av det jag har lärt mig av Branderup, utan Branderup skulle jag ha svårt att tillämpa det jag lär mig av Borba, samtidigt som det jag får av Borba hjälper mig att använda det som Branderup har hjälpt mig förbereda hästarna för. Och så vidare.

Vad gäller "latinosen" så är det alltså Julio Borba, som är beridare på portugisiska ridskolan. En tränare med en synnerligen gedigen klassisk ridutbildning, tror inte att jag ljuger om jag säger att han har mycket Oliveira i sin ridning.

Tackar! :bow:

Jag har upplevt känslan av att när tränare nummer tre säger ngt så faller poletten ned totalt vad tränare 1 sa.. de kan komplettera varandra, förklara samma sak på olika vis och ha olika vägar att komma fram till samma sak. Det är spännande och otroligt lärorikt att rida för olika duktiga människor, åsså kan jag ju ha oturen att råka på ngn som jag inte alls delar uppfattning om träningsmetod med.. men det är väl så det ska vara kanske..

svea skrev:
Malinsky, Artur Kottas Heldenberg har varit överberidare på Spanska Ridskolan i Wien i många herrans år. Spanska Ridskolan har ju i alla år marknadsfört sig som den levande institution som obrutet har fört barockens ridtraditioner vidare. I och med det borde ju Kottas räknas som en av barockridningens största levande mästare.

Vilket borde innebära att de delar av skåneligan som nu har annekterat Kottas som über-guru nu alltså nu definitivt och en gång för alla kan klassificeras som hardcore-barockryttare. :devil:

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

/Svea - som håller sig till latinosarna, det är så gött med beröm :angel:

PS, Malinsky, eventuella små styggheter i mitt svar är inte riktade till dig, förstås :)

Klockrent!
:bow:

svea skrev:
Näääe... Alla av dessa tränare har sina specialiteter, och det är ju fullt normalt, alla kan inte vara bra på allt. Det är därför det är så bra att kolla på olika tränare.

Själv har jag ridit för Bent Branderup, Claire Lilley och Julio Borba och de har ju helt klart sina specialiteter. Bent tycker jag är väldigt duktig på att få fram avslappnade lösgjorda hästar, att få en lång överlinje framtill, och så tycker jag att han är duktig på att systematisera och förklara ridningen, att ge ett skelett att hänga upp allt det andra på.

Claire Lilley, som är elev till Artur Kottas och Sylvia Loch plus att hon har en tysk beridarexamen i botten, har lärt mig mycket om sitsen, en del viktiga nycklar.

Och Julio Borba tycker jag är duktig på att få hästarna kvicka och lätta för hjälperna, plus att han är ruggigt duktig på att sätta ihop sekvenser av övningar som för hästen dit man vill ha den.

Utan Lilley skulle jag ha jättesvårt att tillämpa mycket av det jag har lärt mig av Branderup, utan Branderup skulle jag ha svårt att tillämpa det jag lär mig av Borba, samtidigt som det jag får av Borba hjälper mig att använda det som Branderup har hjälpt mig förbereda hästarna för. Och så vidare.

Tänk om fler kunde resonera så! Der är alldeles för mycket för och emot olika tränare här.

Snarare är det att man saknar egen grund och säkerhet. Så man svansar runt för att ta andras.
Har man egen kunskap och skalle så kan man se igenom dom olika lärorna och förstå samanhanget själv utan att nån behöver tala om.
Egentligen räcker det med en lektion och och en lära för att man ska kunna hitta resten. Men då måste man tänka själv. Vilket så få vågar.
Att rida på andras kunskap ger inte så mycket som man tror, detta att kunskapen skulle smitta funkar inte. Så att tro att man kan få stjärnglans av att umgås med stjärnor är självbedrägeri.
Så dom som samlar tränare kan nog minst. Säger jag som aldrig har haft nån tränare.

Antti skrev:
Så att tro att man kan få stjärnglans av att umgås med stjärnor är självbedrägeri.

Vaddå :confused: Har du aldrig hört talas om Christer Gustavsson alias Björn Borgs kompis, en av dom mest kända i Sverige på 80-talet för att vara ja just Björn Borgs kompis ;)

Senast ändrad av en moderator:

Vem rider tjejen med barocksadeln för? Bent själv eller någon av hans elever? Eller en elev till en av Bents elever?

Immer

Senast ändrad:

:bow:

Jag har ridit i sisådär 35 år och tror att jag är helt kapabel att "plocka russinen ur kakan".
Jag rider för en av Bents elever, BJ, sedan april förra året. Jag har varit iväg på sex kurser med hästen och ett par utan häst under den här tiden.

"Till vardags" rider jag en halvtimma var fjortonde dag för min gamle ridlärare från ridskolan. Han är numera mestadels westerninstruktör men har ett antal elever som rider AR.

Jag upplever inte någon av dessa instruktörer som allsmäktiga, inte på något sätt, de är mina bollplank. Och det den ena inte kan förklara, det kan den andra. De kompletterar varandra så att säga.

Immer

Har man bara simultankapacitet så är det en baggis att både tänka själv OCH rida för tränare. Om man har som vana att dissa tränarna efter första gången man sett dem så kanske det kan vara svårt att förstå att det kan tillkomma intressanta saker även gång två och tre, och så vidare. Men det gör det faktiskt.

Har man lite svårt med simultankapaciteten så kan man ju öva lite. T ex börja med att öva på att tugga bubbelgum och gå på en gång :D

Immer skrev:
Vem rider tjejen med barocksadeln för? Bent själv eller någon av hans elever? Eller en elev till en av Bents elever?

Immer

"Tjejen med barocksadeln" har ridit för Bent och även för Julio Borba. Hon är definitivt ingen insnöad BB-fanatiker som envist håller fast vid blank stång och ostbågehästar, om det var det du funderade över. :smirk:

Jag har sett Kottas rida. Jag har sett BB rida. I rest my case.

Kottas har varit min förebild ända sen jag började "lära om", inget nytt under solen. Visst är det härligt med en übergüru? :)

tottenham skrev:
Tänk om fler kunde resonera så! Der är alldeles för mycket för och emot olika tränare här.

Inte bara här tyvärr.
Olika tränare har olika infallsvinklar och fokus vilket kan hjälpa få en bra helhet om man har hyggliga baskunskaper och känsla, annars är risken stor att det blir pannkaka av allt.

Det jag fann mycket tråkigt med Herr K var hans nedvärderande kommentarer (och vid ett par tillfällen personangrepp ala xx måste ha blivit tappad på huvudet som liten) om andra tränare (inte bara BB). Tycker inte en person med hans erfarenhet borde avhålla sig från sånna kommentarer (vad behöver han bevisa???) och hålla sig sakligare och förklara hur han gör och varför han inte gör på olika sätt. DET är intressant.

Tyckte inte heller att ryttarna fick särskilt mycket hjälp att göra rätt, han påpekade mycket riktigt vad som var fel, men ingen hjälp till dem hur de skulle göra istället. Mer den militära filosofin om "gör om gör rätt".
Föreläsningen gav inte heller särskilt mycket om man sett hans videor förut och vi blev lite irriterade under "frågestunden", inga direkta svar på frågorna utan han började svara på dem och gled sedan snabbt iväg från ämnet in på folk han känner, hur farliga hästar är, de kan sparkas osv. Kort sagt, jag hade förväntat mig betydligt bättre och mer strukturerat!

Nu är ju det inget problem, tuggar inte tuggummi.
Men undrar alltid över tränare som tränar andra när dom själv inte kan än.
Om man går en kurs och sen åker runt och lär från den.
Sen går man nästa kurs och lär om.
Och åker runt och lär ut det.
Sen går man en kurs igen och lär om.
Och åker runt och lär ut.
I vilket skeende kan man räkna med att den som är tränare vet vad den gör?
För vid förtsa stadiet så kanske eleven behöver en instruktion som tränaren aldrig har hört talas om än. Då går eleven miste om korrekt instruktion. Och eleven kan inte bedömma detta då eleven inte heller vet om det.
Tillsammans så gör detta att ridningen kommer att backa i landet fast många tror att den går framåt, det gör den inte. Bara fler som låter.
Att AK skäller på andra kan jag förstå, han ser ju skiten som har åstadkommits. Förståt att han är leds på samma skit överallt, jämt.
Det som är märkligt är att vissa tränare från utlandet fortsätter att komma utan att säga nått. Vissa av dom får inga uppdrag hemma så det förstår man. Vissa kommer ett par gånger men är sen"upptagna".
Sen finns det dom som kommer gång på gång, dom undrar jag över. För vissa av dom vet ju vad dom håller på med.

Har sett några av Kottas band och blev faktiskt lite besviken, har hört att de ska vara så himla bra men det tyckte jag inte. Funderade på att åka ner och titta, men hade en del att göra och eftersom jag inte tyckte banden var speciellt bra så fick det vara. Där de har filmat när han undervisar och det jag såg där verkar vara samma sak som var på kursen, av vad jag hört från mina källor. På videon var det mest: När det inte fungerar får man göra om och göra om, och till slut är ryttaren och hästen så spända att ingenting fungerar. Så visst, han är en bra ryttare, men någon bra pedagog verkar han faktiskt inte vara inte vad jag sett av hans videoband och hört från kursen. Sedan kan det ju vara så att han har tröttnat på att undervisa (han har ju hållit på rätt länge), men det är lättförtjänta pengar. Vem vet...

Har sett Borba undervisa och kan inte hålla med det intryck som Antti har fått av honom när han har varit och tittat på kurs med Borba. Han undervisar ekipaget och anpassar sina tips till vad just den hästen behöver. Han står definitivt inte bara och berömmer utan han kommer med bra träningstips på hur man ska komma till rätta med sina problem. Instruktörer som bara står och säger bra skulle inte jag vilja betala för, det kan jag få mina vänner att göra gratis. :)

Har stor respekt för tränare som inte snackar skit om andra offentligt. Vet en som fick en fråga om BB, han svarade helt sonika att han inte var insatt i sättet BB tränade på och ville därför inte kommentera. Man ska bli salig på sin egen fason som instruktör, inte genom att snacka skit om andras.

Jag har aldrig förstått en sak och måste därför fråga. Det låter som du nedvärderar folks vilja och lust att lära. Att om man inte kan rida en häst på GP-nivå första gången man sätter sig på den så har man inget där uppe att göra.

Att vi har fritidsryttare som rider så pass bra som de gör i dag tycker jag är beundransvärt. Många av oss sitter hela dagarna och har inte den kropp som man borde ha för att sitta på en häst och få ut något bra av det. Många rider bara en timme och dagen, men lyckas ändå gå framåt i sin ridning.

Kottas satte gränsen till msv, och det är inte särskilt hög nivå, tydligare krav på ekipagen som t.ex. vara i full tävlingskondition och mer specificerad nivå på ekipaget. Han kanske förväntade sig ryttare som var minst 10 år framåt i tiden i nivå än vad det bästa ekipaget var på kursen. BB har ju också en gräns på vilken nivå ryttarna ska vara på, men även han reagerar oproffsigt när han får ryttare på en lägre nivå än vad han känner för att undervisa.

Om dom vore på den nivå det sade sig vara så vore det ok. Men alla bara snackar om hur bra det ska bli. Men har inget på hästryggen att göra för dagen, så där har du rätt :)
Hur många av dom som skiver långa utlägg om rörelser har någonsin gjort rörelsen? Alla bara snackar om hur mycket dom vet. Sen när det kommer upp till bevis så hittar man på undanflykter.
Ingen får kritik för att han inte kan, men dom får kritik för att säga sig kunna.
Kan man inte så kan man lära sig, det är alltid rätt. Men så få kan något för dagen och vill inte veta det.
Och man bryr sig inte om att lära rätt saker, istället lägger man ner tid på att beställa skitsadlar från utlandet som om det skulle göra dom till ryttare.
En bra sadel underlättar men gör ingen ryttare. Skitsnack om barbacka och bomsadlar mm är just bara skitsnack.
Ha man sätet så kan man rida i vad som helst, fast en bra sadel underlättar.
Fattar inte att folk kan hitta på så många olika sorters undaflykter. Fanns det Nobel pris i det skulle många här har gjort sig förtjänt av ett.

Jag uppfattade inte alls Kottas så. Han sa flera ggr att han inte ville uttala sig om specifika tränare. Han verkade knappt känna till Bent utan talade i allmänna ordalag att det var märkligt att han gett sådana instruktioner.

Kottas har troligen en av de bästa sitsarna i världen, och precis som många stora ryttare, kan han nog inte riktigt sätta ord på vad han gör. Jag känner ändå att jag kan tillgodogöra mig det han säger, då basen är lagd.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Breeders Trophy närmar sig och i år finns det en ny programpunkt. Det blir två clinics, en under dressyrveckan och en i samband med...
Svar
0
· Visningar
105
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En clinic med känsla. Det utlovas inför Malin Baryard Johnssons clinic vid Jönköping Horse Show i november.
Svar
0
· Visningar
89
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Englandsbaserade finskan och VM-medaljören Kyra Kyrklund kommer till Sverige för att hålla en clinic i Sverige i december.
Svar
0
· Visningar
47
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hoppryttaren Angelica Augustsson Zanotelli kommer att hålla i en clinic i Flyinge med fokus på den unga hopphästens utveckling. Nu...
Svar
0
· Visningar
101
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama