Någon som var på Kottas clinicen?

Sv: Någon som var på Kottas clinicen?

Ang ryttaren som "inte fick rida med stångtygel" - Kottas var mkt förvånad att hennes tränare lät henne rida med sporrar.

Jag blir oxå förvånad eftersom tränaren enligt uppgift härifrån skall vara så extremt nogrann med både sits och annat.

Zora skrev:
Förtydligande: Den har ett kortare höger bakben, och då menade jag inte steglängden utan att den har olika långa ben.

.

:confused: :confused: :confused:

Har hästen ett kortare bakben? Varför då? Hur har det gått till?

Vad beror det på?

Bäckenrotation?

Och hur kan det inte påverka steglängden?

Är jag dum som inte fattar eller?

Har den ett kortare bakben anatomiskt eller pga: trauma eller förslitning eller......???

Ursäkta, men de frågorna är väl mest relevanta ställda till ägaren? Rätt meningslöst att diskutera här.

Som tyst säger, de frågorna kan ägaren svara bättre på.
Jag vet vilken häst det handlar om, men jag äger inte hästen och sitter inte inne med svaren på dina frågor. Och även om jag känner till hästen så anser jag att det inte är min sak och sitta här och diskutera om den. Men jag tyckte en förklaring var på sin plats och tror inte att ägaren misstycker att jag berättade om det kortare bakbenet.

Zora skrev:
Som tyst säger, de frågorna kan ägaren svara bättre på.
Jag vet vilken häst det handlar om, men jag äger inte hästen och sitter inte inne med svaren på dina frågor. Och även om jag känner till hästen så anser jag att det inte är min sak och sitta här och diskutera om den. Men jag tyckte en förklaring var på sin plats och tror inte att ägaren misstycker att jag berättade om det kortare bakbenet.

Det förstår jag. Reaktionen måste väl ändå ses självklar när sådana anatominördar som tex. jag smyger omkring och läser i trådarna.

:p

Trodde du kunde diskutera i det eftersom du startade.
Fel av mig!

;)

true_blue skrev:
(- Men det skulle vara kul att se ett möte mellan AK och AW...skulle det sluta i ömsesidig respekt eller bli total katastrof?)
Fluga, fluga på väggen där, men se, det Dressyrtanten är...
:angel:

Fick tider och priser för Kottas nästa år.... Det blir nog bara flugorna som har råd att ens titta...

Skulle inte vara värt pengarna ens om man fick se Antti rida ;) .

Sen har jag ju sett Kottas video-serie, och den känns inte särskilt inspirerande tyvärr. Hästarna longeras inspända fram start och de kommer aldrig riktigt loss.

Jag är övertygad om att Kottas är bra på precision etc, så om det skulle bli utförsäljning av åskådarbiljetter vore det intressant. Plus att det alltid är kul att se en av de stora omtalade i verkliga livet - oredigerade.

Kan inte fatta att den milde mannen med den mjuka rösten på banden kan häva ur sig såna spydigheter....men så är det tydligen.
--- Puuh och tur att man bor så långt bort att man inte blev frestad!/T_B

Kommer det att arrangeras Kottas-clinics på två ställen nästa år? Jag vet ju att det ska vara åtminstone en clinic på Nobynäs med Kottas, men kommer det även att bli i Skåne?

Å det skulle inte vara värt ens besväret att gå upp på morgonen.
Men för att se mig göra häst vore en anna sak. Kom med nått ök så gör vi häst av den.
Sitta flinandes och försöka se bekväm ut på ryggen det överlämmnar jag till dom som inte vet vad dom sitter på.

Arthur Kottas kommer två gånger till Nobynäs nästa år. En 2-dagars och en 3-dagars kurs. Deltagare med häst 6650 kr och till fots 2700!!!

Ja, så det är bara att boka!! :confused:

Sitter som en insnöad älskare av ridning här i travland och läser intresserat era jämförelser och förfasanden om tränare.
Var tvungen att kolla runt på nätet för att se vem den här Kottas är och hur han rider (enl fotografier ..)

Kan tänka mig att en man som han (från spanska ridskolan) skrämmer våra svenska ryttare en smula. Det är nog en annan mentalitet och strävan där.(men ganska mycket otrevligt i form av hård skolning och den starke må överleva..)

Kan tycka att ridning och särskillt dressyr här hemma handlar mycket om att lyfta upp sig själv till en nivå där man kan sitta nöjd och glänsa i ögonen på sina stall/ridkamrater. Därav grupperingar och slutna kretsar som snabbt diskuterat sig fram till en överenskommelse om vad som är det rätta för att sedan slappna av i sin tro på sig själva.

Vad kul om man kunde göra en påtvingad omblandning av allt dressyrfolk (alla grupper här inräknade), lobotomera bort alla jante, behov av grupptillhörighet och ego.

Vi behåller det som är positivt i form av pedagogik och djurskydd. Kvar blir också ödmjukhet för brister och fel med inget gnäll och ursäkter för att anstränga sig, släppa gamla mönster och förbättras är tillåtet.

Värsta supercliniken kunde vi få!!!

Vem sköter arrangemangen?

Jag kan inte låta bli att ge mig in lite i denna diskussion då jag tillslut inte kan hålla tyst. Jag tycker att Antti har många bra saker att säga, mycket att värt att fundera över. Hör och häpna Antti då jag är en sådan där hemsk barockare. Dock är jag inte fanatisk. Jag ser fler likheter än skillnade och hävdar bestämt att man blir en större människa om man kan acceptera varandras olikehet och åsiket. Alla vägar bär till Rom... Dock blir jag lite frusterad över KLAGANDET på kursdeltagarna på denna Kottas kurs, jag var inte där men ändå beundrar jag de som ställde upp! Hade kursen överhuvedtaget blivit av om dessa inte hade ridit och det låter som på erat resonemang att ni lärt er något, ni som var där vill säga. Hur många av er rider på den nivån som visades?, om än låg enligt er... Ni kanske är som oss alla nomala, dvs inga världstjärnor. Tycker det är bra att ha de idealen ni har om den perfekta ridningen, men det är inget man uppnår hur lätt som helst. En stor elog till de som ställer upp på kurser och delar sina fel och brister med oss andra fördömande människor. Och jag vill att man ifrågasätter all ridning, därför är Antti en frisk fläkt, även om du inte alltid har rätt. ;-)

Att fylla en Kottas-kurs med ryttare på lösgjorda och bäriga hästar borde väl ändå inte vara så svårt med tanke på hur mycket hästar det finns i Skåne.

Att jag inte är en av dem är en annan femma :smirk:

Tro nu inte att jag ville peka ut någon som "klagade", man får ha sina åsikter och det är bra att man inte bara flyter med i strömmen.. Inlägget var inte riktat till någon speciell. Jag menade dock att de som ställde upp ska ha en eloge då det faktiskt inte finns så många som vill ställa upp. Som du sa så borde det finnas en massa duktiga människor som skulle vilja vara med, men troligen var det nog så att intresset inte var så stort och att man då tog de ekipage som man tyckte verkade lämpliga och som fanns tillhands. Så än en gång så vill jag säga att utan ryttare som ställer upp och visar sina tillkorta kommande och brister så skulle vi nog inte ha så många kurser. Kul att de "modiga" ställer upp. Och om man känner att man tycker att nivån är lite låg och att ryttaren inte presterar vad publiken förväntat sig, så kanske man kan leta efter de förbättringar ekipagen gör under denna kurs och fram till en eventuell nästa?

Stopp gummor, det är inte ryttares uppgift att fylla div. kurser.
Att arrangörer inte får ihop ridande är bara så. Var det över 6 tusen det kostade, för dom pengarna kan man ha mycket kul. Rida många lektioner för sin ordinarie tränare. Åka til Portugal och rida en helg mm.
Jag kan inte se någon levande tränare som kan ge valuta för dom pengarna. Att träningen sen faktiskt kostar så mycket är en annan sak.

6700:-!?!?! *YCK!!*
Håller helt med dig Antti att ingen tränare kan ge valuta för de pengarna.. Men så länge det finns folk som betalar så.. Men ju bättre man är på att rida, ju mer pengar har man kanske (med tanke på att man ville ha bättre ryttare)? *aningen ironisk*
I Skåne var det mer "normala" clinicpriser, 1200:- per pass tror jag det stod i mailet. DYRT det med, men de flesta kurser med utlänska tränare brukar ju ligga runt den summan per ridpass.

Det var ju skönt att höra att 1200kr per ridpass räknas som normalt för utländsk tränare!:-)
För kursavgiften 6.700kr ingår nämligen 5 ridpass (1000kr per pass) stallavgift och helpension dom tre dagar kursen pågår.
Priset inkluderar även moms.
Jag hoppas verkligen att det finns några som uppskattar möjligheten att få intensivträna i tre dagar för en tränare i världsklass.

Man börjar ju bli lite fundersam om "folk" tycker att det är dyrt att betala 400kr(inkl moms) per dag som "fotfolk" för Kottas.
Totalpriset 2.700 för tredagarskursen inkluderar även helpension.

Ulla Haygood

Det förklarar ju en del. Helpension, tre dagar och fem ridpass ger en viss skillnad mot om man jämför med vad man normalt räknar med - boende och stall kommer på, två dagar och tre/fyra pass.

nitus skrev:
Sitter som en insnöad älskare av ridning här i travland och läser intresserat era jämförelser och förfasanden om tränare.
Var tvungen att kolla runt på nätet för att se vem den här Kottas är och hur han rider (enl fotografier ..)

Kan tänka mig att en man som han (från spanska ridskolan) skrämmer våra svenska ryttare en smula. Det är nog en annan mentalitet och strävan där.(men ganska mycket otrevligt i form av hård skolning och den starke må överleva..)

Kan tycka att ridning och särskillt dressyr här hemma handlar mycket om att lyfta upp sig själv till en nivå där man kan sitta nöjd och glänsa i ögonen på sina stall/ridkamrater. Därav grupperingar och slutna kretsar som snabbt diskuterat sig fram till en överenskommelse om vad som är det rätta för att sedan slappna av i sin tro på sig själva.

Vad kul om man kunde göra en påtvingad omblandning av allt dressyrfolk (alla grupper här inräknade), lobotomera bort alla jante, behov av grupptillhörighet och ego.

Vi behåller det som är positivt i form av pedagogik och djurskydd. Kvar blir också ödmjukhet för brister och fel med inget gnäll och ursäkter för att anstränga sig, släppa gamla mönster och förbättras är tillåtet.

Värsta supercliniken kunde vi få!!!

Vem sköter arrangemangen?

jag, som vanligt nitus! :rofl: :rofl: :rofl:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Breeders Trophy närmar sig och i år finns det en ny programpunkt. Det blir två clinics, en under dressyrveckan och en i samband med...
Svar
0
· Visningar
105
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En clinic med känsla. Det utlovas inför Malin Baryard Johnssons clinic vid Jönköping Horse Show i november.
Svar
0
· Visningar
89
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Englandsbaserade finskan och VM-medaljören Kyra Kyrklund kommer till Sverige för att hålla en clinic i Sverige i december.
Svar
0
· Visningar
47
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hoppryttaren Angelica Augustsson Zanotelli kommer att hålla i en clinic i Flyinge med fokus på den unga hopphästens utveckling. Nu...
Svar
0
· Visningar
101
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama