Någon som var på Kottas clinicen?

Sv: Någon som var på Kottas clinicen?

Varför jag inte skriver mer konkret är för att jag inte anser att det går att göra bra över internet.. Det måste anpassas efter varje individ, var det brister för den individen.
Jag anser att om ett sätt inte fungerar, så får man leta till man hittar ett sätt som gör det.
Du har nog väldigt rätt i att det beror på vilka referenser man har, hur man uppfattar saker. Därför tycker jag internet egentligen är ganska kasst till just sådana här diskussioner, man skulle behövt träffa varandra IRL för att se vad du menar med kraft, och vad jag menar med kraft. Samma sak gäller diskussionerna kring kontakt mm... Jag anser att det egentligen är omöjligt att diskutera sånt över internet, då lätt kontakt på samma sätt som kraft betyder helt olika för olika människor.
Egentligen kanske jag inte skulle gett mig in i diskussionen när jag anser att det egentligen inte går att ta över internet... :o

Varför jag inte skriver mer konkret är för att jag inte anser att det går att göra bra över internet.. Det måste anpassas efter varje individ, var det brister för den individen.
Men du kanske kunde ta något exempel? :)

Därför tycker jag internet egentligen är ganska kasst till just sådana här diskussioner, man skulle behövt träffa varandra IRL för att se vad du menar med kraft, och vad jag menar med kraft.

Så mycket kraft som behövs vid ett givet ögonblick innan hästen väljer att svara. Dock vill jag poängtera att man nog bör veta vad det är man gör och att det man begär är fysiskt möjligt för hästen. Inte många har den kompetensen kanske, då är det klart bättre med mjukisridning.

Men det jag vänder mig emot, är detta rosaskimrande romantiska gullegull som inte alls har någon verklighetsförankring och som hästar faktiskt avskyr. (Syftar inte på dig nu utan i allmänhet på folk som börjar skrika så fort någon berättar att de rör vid tyglarna :smirk: )

Senast ändrad:

*lånar knapp*

Nu hoppar jag till något som togs upp tidigare i tråden men jag reagerade lite på det om tjejen med sadeln.

Om jag ansåg att hästen påverkades negativt av sadeln så skulle nog jag också bli rätt upprörd och ifrågasätta användandet av den....om jag vore i AK:s sits...

Dreamer: Jag har ridit en häst som varit superseg och inte alls skoj till att bli en framåt o go kille...det jag gjorde var för det första mycket omväxlande arbete och där är uteridning superbt för man kan göra mycket skolande övningar ute i skogen, sen några riktiga galopper med en annan häst som triggar och så massor med beröm...det hästen fullkomligt verkade hata var dressyr...så jag blandade hoppning med dressyr...t ex(du ville ju ha konkreta lösningar tänkte jag) skänkelvikning upp till medellinjen där man fattar galopp och tar ett litet kryss, en regel som jag hade: ALDRIG rida en hel långsida i samma tempo, riktning...alltså mycket omväxlande vägar och olika rörelser...o en annan regel: sluta när det går bra...MEN jag var väldigt noga med att hästen tog kontakt på tygeln...skitsamma om han gick i form men han skulle lyda start, stopp, höger, vänster och tempoväxlingar...och gå framåt för egen maskin...jag tror det är viktigt att försöka visa hästen att jag vet vart jag ska/vad jag gör så lyssna på mig och följ mig dit jag vill...om du förstår...

Hmm... Det måste ju verkligen göras i absolut rätt ögonblick, och tillsammans med de rätta "stopp-hjälperna"... Annars tror jag inte att det är så himla bra... ;)

Ardnas skrev:
Egentligen kanske jag inte skulle gett mig in i diskussionen när jag anser att det egentligen inte går att ta över internet... :o

Det var en gång en tränare som påpekade något i stil med att man inte kan lära sig rida på en e-häst...
;)

Jag var där, mycket intressant. Kanske var standarden på de tre ekipage som var med något för låg - kan tänka mig att Kottas blev lite förvånad av det? (Normalt är jag ute på dressyrtävlingar, oftast medelsvår och uppåt).

Apropå hästen med olämplig sadel - Kottas uttryckte det som så att om det suttit två personer på hästen så hade den bakre suttit där ryttaren nu satt. Dvs mycket långt bak...
Hästen var väldigt knackig redan i skritt, tog mycket (decimeter åtminstone) kortare steg med ena bak. Blev inte bättre sedan. Huruvida detta berodde på sadeln låter jag vara osagt.

Det var tydligen ett "äldre fullblod". Kan nämna att min kompis fullblod är mycket fräschare, han är tio år äldre och gick på banan från 2 till 5 års ålder, har sedan hunnit med mycket annat inkl tävlande i Msv körning.

Ang ryttaren som "inte fick rida med stångtygel" - Kottas var mkt förvånad att hennes tränare lät henne rida med sporrar.

Jag uppfattade inte Kottas som speciellt negativ/nedlåtande mot andra tränare.

Mvh Cissi

Novelette skrev:
Nu hoppar jag till något som togs upp tidigare i tråden men jag reagerade lite på det om tjejen med sadeln.

Om jag ansåg att hästen påverkades negativt av sadeln så skulle nog jag också bli rätt upprörd och ifrågasätta användandet av den....om jag vore i AK:s sits...
QUOTE]

Det var inte det att han tog upp att sadeln inte passade, vilket jag tycker att han självklart skulle göra, utan att han gjorde det om och om igen vilket kändes onödigt. Tjejen sa dessutom från början att hon hade beställt en ny sadel.
Sen att hästen inte gick rent är en sak som jag tycker att han borde ha tagit upp.

Senast ändrad:

Jag blev inte störd av att han påpekade det här med sadeln så många gånger. Det kändes mer som om han lyfte fram vilken betydelse det hade, varför han ville se vissa rörelser etc.

Tycker också att han borde påpekat rörelsestörningen direkt - det kändes faktiskt obehagligt att se hästen gå en hel lektion...

Mvh Cissi

Så mycket kraft som behövs vid ett givet ögonblick innan hästen väljer att svara. Dock vill jag poängtera att man nog bör veta vad det är man gör och att det man begär är fysiskt möjligt för hästen. Inte många har den kompetensen kanske, då är det klart bättre med mjukisridning.
Varje gång du ökar kraften, så fundera för dig själv om det kanske inte funnits ett annat sätt, om du kanske inte kunnat göra någonting annat som kunnat förklara för och motivera hästen vad du vill? Har du komptensen att säga att just den här hästen behöver kraftigare hjälper just nu, och ingen ryttare som är skickligare än du hade kunnat lösa det utan kraft?
Fundera för dig själv, jag är egentligen inte intresserad av svaret, bara av att du funderar ett tag på det... Själv har jag blivit överbevisad tillräckligt många gånger för att inse att det jag har problem med, klarar en skickligare ryttare än jag av utan ökad kraft...

Det var en gång en tränare som påpekade något i stil med att man inte kan lära sig rida på en e-häst... ;)
Stämmer, stämmer! :D :bow:

Varför gick du/ni inte och frågade ryttaren om hennes häst om det kändes så obehagligt att titta på?

Varför jag frågar är för att jag förstått vilken häst det handlar om och vet att du hade fått det enkla svaret att hästen har kortare hö bak, vilket självklart syns mer då han blir spänd och/eller trött. Inte helt ovanligt för fullblod att de spänner sig. :) Hästen har alltså inte besvär av detta.

Det är inte min sak att fråga ryttaren varför hästen inte går rent.

Det är ju bra om hästen inte lider av problemet som gör att den ser halt ut...

Men att tränaren inte uppmärksammar det tycker jag är märkligt.

Om man träffar en ryttare som ridit med en sadel som inte passar under ett par års tid (vilket man väl knappast gör om man vet om att den inte ligger bra) så är det kanske inte helt omöjligt att personen ifråga inte heller insett att hästen är ofräsch. (säger inte att det är så i det här fallet)

Om tränaren tar upp det ena så bör han också ta upp det andra tycker jag.

Zora skrev:
Varför gick du/ni inte och frågade ryttaren om hennes häst om det kändes så obehagligt att titta på?

Varför jag frågar är för att jag förstått vilken häst det handlar om och vet att du hade fått det enkla svaret att hästen har kortare hö bak, vilket självklart syns mer då han blir spänd och/eller trött. Inte helt ovanligt för fullblod att de spänner sig. :) Hästen har alltså inte besvär av detta.

Hur kan du vara säker på att hästen inte har besvär av detta?

Kallar du inte att spänna sig besvär?

Om en häst tar ett kortare steg med ett av bakbenen samt spänner sig kan jag lova dig att den har besvär. Detta är inte bara för att det är ett fbl.

många, många hästar tar ett kortare steg med ett av bakbenen, i de flesta fall höger bak. Det finns anledningar till det tex: sned ryttare och sned sadel som orsakar rotationer och låsningar, det kallar i alla fall jag besvär.

Nu har jag förvisso inte sett den aktuella hästen så jag kan bara spåna, dock skulle jag inte säga att den inte har besvär.

Förtydligande: Den har ett kortare höger bakben, och då menade jag inte steglängden utan att den har olika långa ben.

Spänna sig är ett besvär och vissa hästar gör det mer eller mindre av massor med olika orsaker. Att den spände sig på kursen beror förmodligen på helt andra orsaker än just detta, att höger bakben är kortare än vänster bakben. Men som jag skrev, när den blir spänd så tar det kortare bakbenen kortare steg. Den kan däremot få besvär med bakbenet om den inte tränas på rätt sätt, det kan jag hålla med om.

Att Kottas inte sa något om det är ju konstigt, det håller jag med om. Vad det kan bero på kan man ju bara gissa, han sket i det, såg det inte eller hade redan blivit informerad om hästen.

Detta börjar bli en sån där länk som inte ska få finnas.
BB stängdes av nån anledning. Men Kottas är tillåten att skjuta på.
I rättvisans namn stäng denna också eller öppna BB:s . Men ha inte olika regler beroende på var ni har era sympatier.

Kottas nämnde bakbenet efter ett tag, i all korthet. Så han såg det definitivt.

Mvh Cissi

Olika långa ben :confused: Då måste den varit väldigt sned i höfter eller bäcken eller något, eller?

Zora skrev:
Att Kottas inte sa något om det är ju konstigt, det håller jag med om. Vad det kan bero på kan man ju bara gissa, han sket i det, såg det inte eller hade redan blivit informerad om hästen.

Frågan är om han ens orkade bry sig, han måste ha blivit väldigt besviken och uttråkad om det nu var så dålig kvalite på ekipagen :confused:

Sedan kan man ju undra om han verkligen vill komma tillbaka och vad kraven kommer bli då på vilken utbildningsnivå ekipagen bör ha?

Fast här klagas det på att Kottas är en elak tränare (förmodligen helt befogat oxå) finns väl ingen anledning att låsa tråden då?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Breeders Trophy närmar sig och i år finns det en ny programpunkt. Det blir två clinics, en under dressyrveckan och en i samband med...
Svar
0
· Visningar
105
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En clinic med känsla. Det utlovas inför Malin Baryard Johnssons clinic vid Jönköping Horse Show i november.
Svar
0
· Visningar
89
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Englandsbaserade finskan och VM-medaljören Kyra Kyrklund kommer till Sverige för att hålla en clinic i Sverige i december.
Svar
0
· Visningar
47
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hoppryttaren Angelica Augustsson Zanotelli kommer att hålla i en clinic i Flyinge med fokus på den unga hopphästens utveckling. Nu...
Svar
0
· Visningar
101
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama