Någon som tävlar?

Sv: Någon som tävlar?

Nej, det var de första åren han var i Sverige som han tog upp det på sina föreläsningar.

Nja, det jag har hört ang skänkelvikning är att man lär hästen trampa förbi sin tyngdpunkt, o det vill man ju inte inom AR. Sen har jag hört samma om lättridning.
Visst trampar den förbi sin tyngdpunkt med det ena benparet, men det andra bär o blir dessutom gymnasticerat. Det har man vetat om "i alla tider".:bow:

Bra för ryttarens koordination är det oxå. troligen även för hästen- balansen..igen.

Det händer fortfarande att han gör det. Men jag har inte hört honom säga att skänkelvikning skulle vara skadlig för lederna, bara att rörelsen inte gagnar AR.

Själv rider jag någon skänkelvikning ibland (tre, fyra gånger om året eller så :p)- och om jag får säga det själv så är de riktigt bra. Rider lätt gör jag också, mest när jag rider i skogen men även på ridbanan ibland.

Själv rider jag någon skänkelvikning ibland (tre, fyra gånger om året eller så )- och om jag får säga det själv så är de riktigt bra. Rider lätt gör jag också, mest när jag rider i skogen men även på ridbanan ibland.

Precis. Man får ju plocka och välja själv vad man tycker är bra från olika grenar och tränare som man själv känner för :)

Nu rider ju jag enligt en av riddarna, som alldeles säkert har vävt in sina egna tankar och idéer, tidigare utbildning, parallell utbildning i yoga osv, i sin undervisning. Jag menar, utbildning och utveckling måste baseras på den egna individens kunskapsbas. Min tränare lär alltså ut på sitt sätt med Bents utbildning som bas också.

Så, i fallet vad gäller lättridning så bör man - enligt min tränare - vara noga med att inte ändra vikten i stigbyglarna under lättridningen utan försöka bevara samma vikt i dem under hela rörelsen. När jag har ridit så ett tag så känner jag också att man inte föröver vikten till sadeln under nedsittningsfasen och då undviks även dunsar samt att tungspunktsförflyttningen inte är lika stor som annars. Den tanken är inte öronmärkt för AR och väl värd att prova.

Jag rider mest lättridning ute i skogen och står i avlastningssits på ridbanan, men det beror på bekvämlighet och min egna balans och "hastighetsreglaget" i bålen bl a.

Menar du att man kan ändra vikten i stigbygeln beroende på var i lättridningen man befinner sig för stunden:confused:

Dunsar man- då får man ta nybörjarlektioner i balans.

Lättridningen ska ske i rytm när hästen själv kommer upp från marken- gungar sin rygg.

Känn efter nästa gång du rider så känner du hur vikten varierar beroende på uppstigningsfas, ståfas, nedstigningsfas och sittfas. Angående dunsar så utgår jag från att personer i alla nivåer läser här och endel sätter sig i sadeln med "dunsar". Det gör även folk med mer utbildning, fast inte lika mycket/hårt. Varje gång man lägger hela sin sittvikt i sadeln vid lättridning så upplevs det som en duns för hästen även om det inte ser ut som att man ramlar ner i sadeln. För är man inte medveten om detta så avlastar man ofta vikten i stigbygeln under sittfasen för att sedan belasta i uppstigningsfas. Dvs, strävar du mot att ha samma vikt i stigbygeln under hela cykeln så sitter du inte med hela din vikt i sadeln under sittfasen.

Om man resonerar så förstå jag varför man inte rider lätt.

Lättridningen är som regel till för att avlasta ryggen, men där man samtidigt kan inverka som man vill.

kan duförklara hur man blir lättare eller avlastar hästen genom att står i stigbyglar??? i min upfatning bärs i så fall ditt vikt av dina stigläder som är fixerade på sadelbomen som i sin tur fördelar vikten över hästryggen....Om däremot du sitter kvar i sadeln bärs ditt vikt direkt av sadelbomen och fördelas över hästryggen...... vart är skildnaden???

enda chans att avlasta skulle vara om du använder vingar..

kan duförklara hur man blir lättare eller avlastar hästen genom att står i stigbyglar??? i min upfatning bärs i så fall ditt vikt av dina stigläder som är fixerade på sadelbomen som i sin tur fördelar vikten över hästryggen....Om däremot du sitter kvar i sadeln bärs ditt vikt direkt av sadelbomen och fördelas över hästryggen...... vart är skildnaden???

enda chans att avlasta skulle vara om du använder vingar..

Det är klart att det avlastar ryggen. Varför tror du annars lätt sits finns? Skulle du vilka sitta ner på hästen som hoppar, klättrar osv?

Undrar hur du rider lätt:confused:

Om man reser sej och dunsar behöver man som axel säger en eller annan lektion:o

De flesta hästar reagerar med att röra sej friare när ryttaren rider lätt, därför att det avlastar. Det ska inte vara så idealt, då ska hästen kunna röra sej lika fritt under nedsittning men få hobbyryttare har den sitsen att det inte blir en skillnad för hästen i mer frihet.

Läs Ridsports senaste nummer om lätt sits också.

Men det krävs ju balans för båda.

Läs min text igen, känn efter vid nästa ridpass. Om du redan rider så som jag beskrivit så förstår du ju vad jag menar. Annars kan du tänka på hur din vikt känns i stigbyglarna och under kontroll rida lätt med bibehållen vikt i stigbyglarna.

Det är ingen rocket science jag pratar om här, utan ett sätt att rida på ett behagfullt sätt för hästen. Om du väljer att missförstå kan jag inte åtgärda detta. Tyvärr.

Jag är med!

När man rider lätt sätter man inte HELA vikten i sadeln vid nedsittningsfasen om man rider mjukt och då håller man ett jämt tryck i stigbygeln. Å då tycker jag det är självklart att det avlastar hästen. Och jag tror både Axel och Flash kan rida lätt...

Har man inte jämt tryck utan "släpper" ner sig i sadeln blir det dunsigt och nybörjaraktigt, och då är det klart inte trevligt för hästen. Å andra sidan är man troligtvis inte så duktig på att sitta ner heller utan är nog lite i otakt då oxå... Så då får man träna innan man kan avlasta sin häst!

Precis. Om de redan förstår det jag skriver så är väl det bra, det finns fler här som läser och kan ta till sig tips och idéer vilket är en av fördelarna med ett forum.

Alla tänker inte på stigbygelvikten när de rider lätt, jag har inte gjort det förut, dvs medvetet försökt bibehållt vikten i stigbygeln. Jag har pratat med vänner som inte heller gjort det medvetet och som har förbättrat balansen i traven när de tänkt på detta. Det betyder inte att jag tidigare har "ramlat" ner i sadeln utan jag har satt mig med mer vikt i sadeln än vad jag gör nu. En annan vinst är att man jämnar ut stigtid och falltid i cykeln så man "hoppar" inte upp ur sadeln heller vilket kan vara ett problem, som bl a jag har haft när jag red på ridskola. Ännu en annan vinst är att man måste stabilisera sin kropp för att hålla koll på sin vikt, tyngdpunkt, balans och sina rörelser.

Det är väl kul om man kan förbättra för hästen (och sig själv) med en liten, enkel förändring? :laugh:

Har man inte benens vikt med ett ganska konstant tryck kan man ofta heller inte hålla kvar stigbygeln vid nedsittning. Det är inte så att man reser sig som från en stol, utan hästens tryck från ryggen "kastar" upp en.

På hästar utan sådant blir det nog annat.

Man håller oxå en aning emot när man sätter sig om man rider med bålstabilitet. På vissa eller i vissa moment kan man sitta kvar i fördröjning( om man vill lugna eller t o m samla hästen- om den förstår det vid nedsittning) eller resa sig en aning för fort- då man vill öka trakten.

Inget av detta går om man rider med raka ben o t o m står på tå.

det går t o m att förmedla att man vill att den ska gå i passage med enbart lättridningssitsen.
Allt handlar om ens egen energi o då måste man själv vara i balans o ha bålstyrka- utan att knipa runt hästen. Den känner av det- på samma sätt som de känner av en spänd/ nervös ryttare.

Mina hästar sätter igång i en fin trav genom att jag bara nästan omedvetet spänner till mig. Omedelbart o med energi från första steget- som tankeöverföring- Konst:bow::rofl:

Senast ändrad:

Han är en intressant typ den där Bent ;). Jag rider lätt på min häst då det är lättare att hitta takten och känna att gångarten verkligen blir rätt. Han blir gärna lätt passtaktig i skritten och hittar inte helt rätt i traven alltid, men det har blivit mkt. bättre, fin travtakt i frammåt nedåt med böjning i olika tempon :). Har fått godkänt av min AR tränare (som rider för Bent) att jag får rida lätt. Det passar ju bäst för mig och den hästen jag har, rider ofta oxå barbacka, då är det lättridning el. nedsittning som gäller. Det blir gärna andra takter om jag sitter i avlastningsits :crazy:. Hade jag haft en vanlig hederlig 3-gångare så hade jag använt mig även av avlastningsitsen.

Vilka bra kommentarer och jämförelser! :bow:

Jag tror man ska försöka se allt ur olika vinklar innan bestämmer sig. Alla har olika åsikt om allt, även sånt som andra tycker är självklart.

Tillbaka till ämnet!
Jag tävlar trail och rider lite AR. Jag ska även börja driva kossor och träna reining till hösten. Hästen är lite missnöjd med att jag rider mer på bana nu än innan, men det fungerar super! Om man väljer ut de bästa bitarna, de som passar häst ryttare och inriktning, från allt blir det om inte annat väldigt skoj!

*kl*

I slutändan är det ju alltid man själv som avgör vad man vill/kommer kunna göra.
Klart man kan tävla och rida AR samtidigt. Klart man kan rida lätt och skänkelvikning trots att man rider AR. Osv.

Det som skulle kunna väga över åt andra hållet är väl om man faktiskt ändrar om prioriteringarna till den mindre tävlingsinriktade inställningen (ta saker i rätt ordning - utifrån läran alltså, ta allt i sin takt och inte stressa på med något för att det ingår i ett program som man "egentligen" borde kunna). Men det säger ju inte att man aldrig kommer kunna tävla heller, snarare att man får se till att göra grunderna så bra att det möts på lite högre nivå - när man väl kommit dit. Särskilt om man har en häst med vissa svårigheter. T ex en travare som har problem med tekniken under ryttare, där många kanske är lite väl otåliga att komma ut på tävlingsbanorna före vad jag personligen skulle se att hästen är redo för (smaksak). Å andra sidan kan det bli så mycket jobb med grunderna att när det väl känns som att kusen är redo, då kanske man redan är på motsvarande LA/MSV. Spekulerar bara, har ännu inte hamnat i den sitsen själv! ;)
Har man en häst som är välskolad inom vanlig dressyr sen tidigare ser jag absolut inte att det skulle krocka. Eller om man har en "normal" häst öht utifrån vad klasserna är upplagda för, inte alltför avvikande från mallen som utgångsläge.

Men som sagt - jag tycker inte det är något som motsäger varandra om inte man själv som individ väljer att tolka det så. Eller kanske inser att man vill göra ett större grundjobb än man annars hade gjort, vilket återigen faller tillbaka på individens val (och hur man tänkte från början). :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 027
Senast: Fibusen
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Dressyr TR tolkningsfråga :) TR I moment 174. 3.13: ”Om hästen blöder, har sår eller märken orsakat av ryttarens inverkan, till exempel har...
Svar
17
· Visningar
4 019
Senast: ginnies
·
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 657
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama