Någon som kör minishettis?

Sv: Någon som kör minishettis?

Jaja men det förstår jag att det går bra! jag tänkte mer på dressyrarbete...Blir lite tungt att bära sig själv OCH dra en ganska tung vagn.
För information, det går alldeles utmärkt att köra dressyr ute i skog och mark.
Denna ponny arbetades i form även ute i skogen, uppförsbackar och nedförsbackar är inga lämpliga ställen att köra hästen på tömmen men på plan mark så arbetar mina ponnyer på töm.

Ja det är klart. Men jag ser skillnad mellan att gå i form(och bara trava framåt) och jobba, i tex samlad trav, ökad trav och sånt som kräver lite mer jobb. Det går säkert men hästen orkar nog inte lika länge. Och som du skriver, på plan mark jobbar du dressyr, och där rullar de flesta vagnarna ju lätt. Det jag tänkte på är om man kör tex i vårt ridhus där det är rätt så tungt, sandstigar eller snö. Tyvärr är det ju så att underlaget inte alltid är helt plant även när man tävlar.

Men tillbaka till det vi började med, så beror det ju på vad man vill göra om man kan ha en större eller en mindre vagn.

Det är som med allt annat man ägnar sig åt, med sunt bondförnuft kommer man långt :D

Hej!

Detta är iof en fallabella men ack så sött! :love:
Liten vagn och loksele!
JMRMRMHMHNKQI.jpg

Lille Mascot Alf knappt 70 cm, en blid jag hittat i ponnyboken år 1987!

Mvh Lisa :p

Hejsan! Skulle vilja ha en bild på Mascot Alf.. Har hans avkomma..

Mvh Ida...

Jag tror inte heller vikten är något problem, den märks ju bara i uppförsbacken och då kan man ju faktiskt gå av. Det finns nog inga minishettisar som tränar till ett maraton, eller??

Så länge rockarden är väl avvägd är det heller inga problem. Problemet är ju att det lätt blir framvikt då minishettisar är just mini :)

Jag har förresten åkt efter en falabella på malmömässan. Då var jag 7 år gammal och med oss hem hade vi inte en falabella tyvärr utan en 2 meters kungspyton :) Men den gick bra att ha i dockvagnen den med till tanternas förskräckelse! Muahahaha :rofl:

Stället där min kompis stallar upp sina hästar har dom en shettis som kärs i både maraton och dressyr ;)

(Oj, vilken stenåldersgammal tråd!)

Det finns ett flertal minisar som tävlar eller har tävlat maraton, så det är inte alls omöjligt. Det handlar ju bara om att skaffa utrustning i rätt size, ge hästen rätt träning och motion - som med vilken annan häst som helst.

:)

Jag har en mini som är 1½ år gammal och pytteliten. Hon mättes i september till ca 72 cm... :love: Min förhoppning är att hitta en bra vagn till henne som passar trots att hon är mini-mini och sen blir det alldeles säkert maratontävling!

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
607
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 836
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21