Någon som kör minishettis?

K

kessy

Vad kan man använda för vagn till en liten minishettis?? Hundskrinda :) ? Är det någon som har en sådan liten häst som ni kör och vad använder ni iså fall för vagn/rockard?? Det är ju rätt stor skillnad på en fullstor kraftig shettis på ca 1 meter och en smäcker mini på 80 cm.....

Sv: Någon som kör minishettis?

85 centimeter hög!

Min första minishettis tur dokumenterades noga!
Vagnen är specialbeställd. Den är mycket mindre än shettisrockarden som hennes kompis körs med!

Eller en skrinda, här bakom en get..men getter o shettisar är ju rätt lika egentligen, när det gäller mat iallafall.

Senast ändrad av en moderator:

Vi har en liten gammal rissla hemma som pappa åkte i när han var liten bakom en get. Man ryms typ en person i den. Hade tänkt prova den på shettisen jag kör (1,06m) men skacklarna är nog aningens korta och hela grejjen lite klen för just den hästen. Men den skulle ju säkert passa utmärkt till en mini!!

Hej!

Detta är iof en fallabella men ack så sött! :love:
Liten vagn och loksele!
JMRMRMHMHNKQI.jpg

Lille Mascot Alf knappt 70 cm, en blid jag hittat i ponnyboken år 1987!

Mvh Lisa :p

Maratonvagnen som Shettisshoppen tillhandahåller håller samma viktklass som de minishettisvagnar jag kollat upp i Holland.

Men den vagnen är väl för par? Hur mycket kan man egentligen räkna med att en mini kan dra? En vanlig sulky till shettis, kanske kan vara nåt, den är väl lätt ialla fall.

ja en sulky eller lätt rockard funkar ju alltid. Jag tror nog att en maratonvagn kan bli aningens tung för en mini.

Den vagnen jag sett hos shettisshoppen tidigare har vägt 80kg vilket är samma vikt som de flesta säljare har till minishettisar antingen i enbett eller par.

Har kört minishettisen i stallet i en roslagsvagn & i en globusrockard och det har fungerat finfint. Vet inte hur hög hon är men skulle gissa på 85, men inte speciellt smäcker.

Jo...80 kg (+kusk och groom) orkar hästen säkert dra men nog inte så mycket mer än det. Har själv fått låna en ponnymaratonvagn till shettisen (106cm) och den väger ju inte såå mycket men det blir ganska så mycket tyngre för han att dra än med rockarden. Svårt att köra dressyr med den då den mesta av orken går åt att dra vagnen...

Min gamla vagn som jag körde min lilla shettis med vägde bra mkt mer än 80kg och det var inga problem alls.

roslagen skrev:
Min gamla vagn som jag körde min lilla shettis med vägde bra mkt mer än 80kg och det var inga problem alls.

Jag tror inte heller vikten är något problem, den märks ju bara i uppförsbacken och då kan man ju faktiskt gå av. Det finns nog inga minishettisar som tränar till ett maraton, eller??

Så länge rockarden är väl avvägd är det heller inga problem. Problemet är ju att det lätt blir framvikt då minishettisar är just mini :)

Jag har förresten åkt efter en falabella på malmömässan. Då var jag 7 år gammal och med oss hem hade vi inte en falabella tyvärr utan en 2 meters kungspyton :) Men den gick bra att ha i dockvagnen den med till tanternas förskräckelse! Muahahaha :rofl:

Men hur mycket jobbade du hästen då? på vilket underlag?

kessy skrev:
Vad kan man använda för vagn till en liten minishettis?? Hundskrinda :) ? Är det någon som har en sådan liten häst som ni kör och vad använder ni iså fall för vagn/rockard?? Det är ju rätt stor skillnad på en fullstor kraftig shettis på ca 1 meter och en smäcker mini på 80 cm.....

Jag tävlade mitt ministo Dolly igår i presition. Vi gjorde bra ifrån oss, kunde nästan vända i porten! ;) Rev en boll annars felfri runda. Min rockard är köpt hos stuteri Jäboruder. En bra träningsrockard, men jag letar efter en lättare. Tillsammans med min groom vägde ekipaget troligtvis 140 kg. Dolly är 82 cm hög, väl musklad och väger under 150 kg. Hon travade banan i högt tempo utan att bli svettig. Mitt mål är lite längre fram att köra Dolly och hennes halvbror i par.

Jag kör min.
Han är 84cm.
Jag skall försöka få in en bild.

Vi har en liten rockard och så små skaklar som vi har knutit en pulka i.

Han jobbade stenhårt, långa rundor i skogen varje dag, körde lite hindermaterial mm på flakvagn etc. I branta uppförsbackar gick jag av, och i branta nedförsbackar bromsade jag vagnen.

Tack för era svar! Jag tror nog att man ändå får vara lite försiktig i början med vikten, i synnerhet med en unghäst, innan man tränat upp den. Minisar är ju ialla fall mycket smäckrare byggda än standardstora shettisar!

Jaja men det förstår jag att det går bra! jag tänkte mer på dressyrarbete...Blir lite tungt att bära sig själv OCH dra en ganska tung vagn.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
607
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 836
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21