Någon som kan semin här?

Scilla

Trådstartare
Körde i väg hästen för seminering igår och idag kollades hon och då hade hon ett ägg som bedömdes som en tvåa och seminstationen ringer och ska beställa sperman hos flyinge men eftersom det är helgdag på torsdag så görs inga skick på onsdag Vad tror ni om chanserna då? är det helt kört tro ni om hon ligger på en tvåa nu? hon har bara varit dräktig en gång innan så jag har ingen historia på hur lång tid hon tar på sig men ni kanske vet generellt om det verkar helt osannolikt att hon skulle vara ok på fredag. De får ett skick imorgon men det är nog för tidigt tror stationen.

Hur skulle ni göra?
Ta hem hästen och vänta på nästa brunst istället? Jag har valt Cardento så han finns inte tillgänglig hela säsongen.

Sv: Någon som kan semin här?

Det brukar gå bra att skicka med post onsdagar innan kristi himmelsfärd. Är ni säkra på att ni ej kan få skick med torsdag morgon?
Endera får du hoppas att hon håller ägget tills på lördag, eller att hon ovulerar snabbt som tusan, Pregnyl vore nog inte fel att ge henne vid semineringen i morgon?

Jo det hade gått om Flyinge inte hade lagt om tömmningen som sker på tisdag istället för onsdag.

Min vanliga tur.. :(

Men då rekommenderar jag absolut att spruta Pregnyl och ta ett skick även till onsdag!

Vad är en "tvåa" tro? Vi pratar bara mm-storlekar på vår station och det kan jag relatera till för några olika ston. Är det olika storleksklasser kanske?
De ston jag har erfarenhet av brukar ovulera runt 50-55 mm (men ett sto var uppe på 60 mm en gång - Guiness rekord?), lite olika för olika ston i alla fall. Stoet jag har nu brukar tyvärr stanna upp mitt i brunsten så att man gärna blir lite lurad att tro att det är dags att seminerna. Svårt. Blev dödssjuk av pg-spruta i fjol, så det vågar vi inte göra om.

Jo det undrade jag också..

och hon förklarade för mig att de bedömmer ägget i tre faser från ett till tre och på tre så seminerar dom. Det jag tycker är svårt är när de på hingststationen frågade mig vad jag ville att de skulle göra beställa eller ej...

Jag har ju ingen aning om när man seminera eller inte. Jag frågade henne vad hon skulle gjort om det var deras häst och det visste hon inte sa hon!?! :confused:

Jag har pratat med flera nu och alla ger mig olika besked.. allt från spruta igång till det är lugnt hon släpper inte förens till helgen...

Etta = hård äggblåsa, tidigt i brunst
Tvåa = mjukare, men inte på gång att släppa
Trea = mjukt, äggblåsan brister snart...

Aha!

Tackar för det svaret :)

En annan fråga hur många skick görs från hingsten? dvs det står i avtalet att seminavgiften täcker tre brunster men kan man beställa flera skick om det behövs under en brunst? eller är det bara tre skick som görs? jag vet att man får betala extra för frakten och emballaget för varje skick.

Aha, det betyder egentligen ingenting om storleken eftersom ston kan släppa vid olika storlekar. Hårdheten på äggblåsan är styrande här. När man pratar om stora och små ödem, pratar man då om hur hårda äggblåsorna är egentligen? Stora ödem = mjuka blåsor?

Scilla: Hur många skick som helst per brunst. Bra seminstation och sto med bra/enkel brunst = ett skick per brunst. Besvärlig brunst som stannar upp och luras, fler skick (eller om man går in i en helg och inte vågar chansa).

Svårt,men beställ.Dumt att chansa.Det är tillräckligt dyrt för oss stoägare ändå.
Nu har du ju ändå tur att det finns fler brunster,om Cardento är tillgänglig då.
Men ,jag måste säga att Flyinge har dålig service.
Har själv bara varit med om strul från deras sida,så själv väljer jag inte Flyingehingst.
De missade att skicka två ggr,trots beställd sperma,vilket resulterade i ej dräktigt sto, för hon hade ju släppt sitt ägg när sperman kom två dygn senare.
Ett tips är kanske att ha en annan hingst som reserv!

En etta är absolut ingen aktivitet, en tvåa är inte mycket att seminera på det heller, en trea då är det något på gång och dags att börja kolla när man kan få skick från den hingst man ska använda, en fyra perfekt att seminera om man inte ska seminera med fryst, då väntar man tills de har en femma= ägget håller på att släppa. Det här kan också bli en 4/5 tex, det betyder att den är ung 40 mm stor och mjukheten är en 5, vilket betyder att ägget håller på att släppa. En del ston har ju mindre folliklar än andra.

Ödem har inte med folliklarna att göra, ödemet är hur "svullen´" livmodern är, ju närmare ägglossning desto mer ödomatös, det är det som ser ut som en klyftad apelsin på ultraljudet.
Det vi kallar PG är tex Dinolytic, ett brunstframkallande hormon. Det blir stona väldigt svettiga av och kan få lite kolikkänslor i sällsynta fall. Pregnyl är ägglossningshormon (används på kvinnor) och ges om follikeln är minst 35 mm och gärna 4 mjuk, så släpper det oftast inom 24-28 timmar. Det ger inga biverkningar alls på ston (inte som vi märkt iallafall)

Hmm..

till mig sa hon att de delade in det i tre faser men hon sa inget om hur fort det kan gå eller hur lång tid tills ägget släpper och nu talar jag om en välkänd hingststation som seminera mååånga ston.

Jag blir inte klok på det här...

Jag ska försöka hitta någon annan hingst att ha i reserv men just nu är jag så insnöad på att Cardento skulle passa henne så bra.

/C

Sv: Hmm..

Om det är en bra brunst växer follikeln ca 5 mm/dag. Eftersom jag inte är säker på vad ni menar med 3 faser, är jag osäker på hur stor follikeln är då. Det vi menar med en tvåa är då kanske 25 mm, så borde slutet av veckan vara perfekt att seminera på.
Ett andra alternativ ber vi alltid om på tävlande hingstar, och gärna från olika stationer, så kan det vara lättare att få andrahandsvalet om det första strular.
Och det är inte ägget som man mäter på utan "äggblåsan". Ägget är stort som ett sandkorn.

Intressant tråd!

En fråga bara - Om ni vill ha två alternativ från olika hingststationer - innebär inte det att stoägaren många gånger "åker" på två språngavgifter?

Hur ofta kollar ni stona när ni bedömer i fem olika grader?

Mitt sto visade svaga tecken på brunst på en söndag och tydliga tecken på tisdag, kollades på en onsdag och hade då två äggblåsor, 4,3 och 3,8 mm, nästa koll fredag var den mindre blåsan tillbakabildad och 4,3-blåsan var samma storlek och såg en aning mer oval ut. Hon seminerades på lördagen, men slog ifrån åt valacken hemma, direkt vi kom hem från seminstation. På både onsdag och fredag ställde hon upp sig för valacken när vi kom hem. Varken vet. eller seminör tyckte att det såg ut att vara någon fara för att hon skulle ovulera innan lördagen men av betendet mot valacken så tror jag att hon ovulerat under fredagen. Brukar stona ovulera så fort? Hur brukar äggblåsan se ut vid fas 4 och fas 5?

(Ber om ursäkt för trådlån)

Mvh HeJe, nybörjare på avel

Vi räknar inte i faser utan 1-5 är storlek och mjukhet på follikeln. En 4:a är 40-47 mm stor och rätt så mjuk, perfekt att seminera på. En 5:a är minst 50 mm stor (äggen släpper oftast när folliklen är 50-55 mm,) och 5 mjuk, dvs sladdrig och svampig. Det är nu man börjar räkna timmarna om man jobbar med fryst. Nu är stona oftast väldigt brunstiga. Vulvan är svullen och slapp och om man tittar på slemhinnan är den laxröd och kan ha små strimmiga blödningar.
Vad gäller brunsten så är ju inte alltid fram- och bakdelen synkroniserade på stona. Det är inget problem när man använder semin men ställer till det vid naturlig betäckning.
Och hade hon en follikel på 43 mm så har de inte ovulerat, den behöver växa lite till. På lördagen el söndagen släppte hon nog ägget, så semierning på lördagen var säkert bra timat.

Vi inseminerade ena gången ett sto som hade släppt ägget precis. Detta var på morgonen och hon hade slutat brunsta under kvällen/natten innan men hon blev dräktig direkt! :D

Har aldrig varit med om en så snabb inseminering. I gång och det tog direkt!

Vi var hos veterinären dagen innan men hon var inte hemma. Så hon trodde att transporten hade gjort att ägget "hängt" lite extra.

Så jag tycker att du ska försöka att inseminera henne på fredag du har ju inget att förlora på det.

Nu har jag fått svar från seminstationen att hon är klar men hon seminerades bara i måndags och då var ägget 4,7 och i onsdags kollades hon igen och då var ägget 4,3 och hon sa att det brukar gå ner lite innan ägget släpps och när hon kollades idag fredag så hade hon släppt ägget. Vad tror ni om henne chanser på denna seminering? tycker själv inte att det låter så bra, hon borde haft ett skick på onsdag men eftersom flyinge inte skickar utan veterinärkoll som de bara har på mån ons fre så gick det inte.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 280
Senast: lizzie
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: Novalisa
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
40 089
Senast: Hedinn
·
Tjatter Välkomna till ulvlek! LL: Idahoe Deltagare: 1. glömmerallt 2. Artline 3. fio 4. Qitis 5. cirkus 6. Niyama 7. Pegasus63 8. hemlig 9...
19 20 21
Svar
415
· Visningar
13 060
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka