Någon som kan nått om Sheltien?

Janey

Trådstartare
Jag och sambon har bestämmt oss att skaffa hund i höst och kollade runt lite vilken ras vi ville ha. Efter att ha letat upp tonvis med information så bestämde vi oss för en Sheltie. :laugh:
Sådär efter han vi pratat med lite olika kennlar och nu fått tag på en som vi tycker är trevlig och vettig, även om den ligger ca 25,mil ifrån oss. De kommer ha valpar som är leveransklara i början på september, vilket passar oss mycket bra.
MEN, ingen av oss har haft sheltie förut eller levt nära en sheltie. Jag hade tidigare en Rhodesian ridgeback, men det var ca 2år sen och min sambo är uppväxt med taxar/jämthundar då resten av hans familj jagar.
Jag kommer hålla på med agility och utställning i liten skala, mest för att hitta på roliga saker att göra med hunden. Vad ska jag titta på framför allt när vi kollar på valpen? Vilka saker är viktiga för den rasen liksom. Likadant stamtavlan? Det har väl inte någon jättestor roll eftersom jag inte planerar att skaffa en valp som ska bli Bis, men en som ändå är okej att ställa ut. Dessutom betalar man en hel del och vill ändå veta att vissa saker är ok. Sen skador och avikelser man vill utvika att valpen kommer ha som man kan se i en sån tidig ålder?
Så ni som kan lite om Sheltien, snäääälla, jag skulle bli jätteglad för lite info! :D

Sv: Någon som kan nått om Sheltien?

Det är väl som med alla hundar eg. Kommer hundarna och valparna fram och vill hälsa? Verkar de nyfikna? Hur leker de med leksaker? Vill de busa och kampa? Speciellt med sheltien där det kan dyka upp små fegisar ibland, är det viktigt att det verkar vara sunda och trygga hundar. Observera även de vuxna, hur beter dom sig?

Pm quality's har underbara hundar och satsar verkligen på kvalitet och hundar som är bra och vettiga, så där kan du gärna kika och se hur dom ser ut.

Om du ska ställa ut så är det viktigt att valpen har bra öron, dvs framför allt inte för lätta så att det gärna ställer sig upp. Inte för tunn benstomme heller, även om en del engelska domare gillar sånt. Nu är det ju svårt att se på såna små valpar, men en valp som ställer upp sig naturligt är en bra valp i regel. Själva skallen ska vara ganska platt, ett markerat stop, mandelformade ögon...

Att leva med en sheltie är helt enkelt underbart :love:. De är otroligt lättformade, arbetsvilliga och glada hundar som går att använda till allting! Livet är helt enkelt inte så komplicerat när man har en sheltie.

Får jag fråga vilken kennel det är ni kikat på? PMa gärna :)

Fråga uppfödaren om de ögonspeglar valparna innan försäljning. Köper du en hane se till att den är besiktad med båda testiklarna nere och att den blir ombesiktad efter 6 månaders ålder som ska föras in på stamtavlan om du vill ställa ut den utan problem.

Vet du föräldrarna kan du kolla upp dem på avelsdata på www.skk.se där kan du se en hel del resultat...

Sen kan ju sheltien variera i storlek så fråga uppfödaren vilken hund hon tror sig passa dig bäst. =)

Tack för era svar! Några till frågor då. Vad gör man om det senare visar sig att testiklarna inte åkt ner? Vad jag har läst så vill man inte att mankhöjden inte ska skilja mer än 2,5cm än rasstandarden. Finns det på något sätt man kan se om det kommer bli en för liten/för stor hund redan som så liten valp? Som sagt nu satsar vi inte stenhårt, men är ändå nyfiken :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 774
Senast: hundtant
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 914
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 389
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar