Någon som kan juridik lite snabbt.

Var köpesumman under taxeringsvärdet eller över? *nyfiken* Och NÄR var det? För tydligen ändrades lagen 2008, vilket gjorde att man inte kunde skjuta upp vinstskatten på barnet hur som helst. Utan var det över taxeringsvärdet var det köp och varsågod och skatta..

Hade det varit under taxeringsvärdet så hade det varit en gåva i vårt fall med även om det betalats för det, då det räknas som gåva i sin helhet ändå. Men var summan över taxeringsvärdet så blev det ett köp (och reavinstskatt för föräldern), och gick inte att registrera som gåva iom lagändringen.

Så det fanns "två alternativ", endera betala mindre än taxeringsvärdet = gåva skattemässigt och ingen skatt, eller betala över taxeringsvärdet = köp skattemässigt och vinstskatt för föräldern.

För att komma runt skatten föreslogs då att föräldern skulle skänka fastigheten (= ingen skatt för föräldern), mot att barnet skulle ge föräldern en penninggåva som var högre än taxeringsvärdet (= ingen skatt). Där sa som sagt både advokaten och skatteverkets jurist ifrån att det skulle inte klara en granskning utan ses som köp då det var ett villkor på vederlag för gåvan (och som översteg tax.värdet).

Nu löstes det ändå, genom en flerstegsprocess som drog ut på tiden men gav samma resultat, men det hade varit fasiken så mycket enklare att köra dubbla gåvotransaktioner, en från varje håll.

Det hade kunnat lösas medelst en inteckning före överlämnandet av gåvan.

Föräldrarna intecknar gården till det belopp man kommit överens om som köpesumma.
För de lånade pengarna köper man en villa i staden...
sedan skänker man gården inklusive inteckningen som gåvomottagaren får överta.

Då existerar bara en gåva.
en fastighet som har ett nettovärde a x kr.
Där finns bara ett villkor från banken.
sonen löser eller övertar krediten som är förbunden med inteckningen. hepp.....

Han får visserligen amortera eller lösa krediten med skattade pengar men det är smällar man får ta...

@landsbygdsbo Nu handlade inte min fråga till morgaine varken om vad man kan göra idag eller hur du tycker man skulle löst det, utan det var en fråga till just morgaine om dennes förutsättningar när det begav sig. Jag tror ingen missat (och jag tror inte ens någon protesterat mot det heller) hur du anser situationen för TS ska lösas =)

Tack all ni som svart mig i tråden, jag har en mycket tydligare bild av allt nu och börjar faktiskt fatta. Ekonomi är verkligen inte min starka sida ;) Men en sista fråga innan jag ringer min bror och stämmer av detta med honom..
Taxeringsvärdet på gården är 1,5 miljoner. Han köper den av min mor för 1 miljon, säljer inte hon med förlust då ? Är det konstigt eller vad händer med hennes förlust liksom ? Är det något hon ska ta upp i sin deklaration ?

Tack all ni som svart mig i tråden, jag har en mycket tydligare bild av allt nu och börjar faktiskt fatta. Ekonomi är verkligen inte min starka sida ;) Men en sista fråga innan jag ringer min bror och stämmer av detta med honom..
Taxeringsvärdet på gården är 1,5 miljoner. Han köper den av min mor för 1 miljon, säljer inte hon med förlust då ? Är det konstigt eller vad händer med hennes förlust liksom ? Är det något hon ska ta upp i sin deklaration ?

Vinst respektive förlust räknas mot anskaffningsvärdet (samt ev nedlagda kostnader men de struntar vi i här).
Taxeringsvärdet är ett rent skattetekniskt värde, inget annat (det styr t ex hur mycket fastighetsskatt man betalar, och även hur stor stämpelskatten blir i de fall det är aktuellt etc).

Säljer din mor gården för mindre än taxeringsvärdet till din bror räknas det som en gåva rent skattetekniskt dock (har redovisats pedagogiskt av någon annan tidigare i tråden), men taxeringsvärdet har inget med en ev vinst eller förlust vid en försäljning av fastighet att göra. Utan där handlar det om anskaffningsvärde kontra vad man får för fastigheten.

• Gilla
Reactions: mag
Var köpesumman under taxeringsvärdet eller över? *nyfiken* Och NÄR var det? För tydligen ändrades lagen 2008, vilket gjorde att man inte kunde skjuta upp vinstskatten på barnet hur som helst. Utan var det över taxeringsvärdet var det köp och varsågod och skatta..

Hade det varit under taxeringsvärdet så hade det varit en gåva i vårt fall med även om det betalats för det, då det räknas som gåva i sin helhet ändå. Men var summan över taxeringsvärdet så blev det ett köp (och reavinstskatt för föräldern), och gick inte att registrera som gåva iom lagändringen.

Så det fanns "två alternativ", endera betala mindre än taxeringsvärdet = gåva skattemässigt och ingen skatt, eller betala över taxeringsvärdet = köp skattemässigt och vinstskatt för föräldern.

För att komma runt skatten föreslogs då att föräldern skulle skänka fastigheten (= ingen skatt för föräldern), mot att barnet skulle ge föräldern en penninggåva som var högre än taxeringsvärdet (= ingen skatt). Där sa som sagt både advokaten och skatteverkets jurist ifrån att det skulle inte klara en granskning utan ses som köp då det var ett villkor på vederlag för gåvan (och som översteg tax.värdet).

Nu löstes det ändå, genom en flerstegsprocess som drog ut på tiden men gav samma resultat, men det hade varit fasiken så mycket enklare att köra dubbla gåvotransaktioner, en från varje håll.
Det var 2010, summan var lite under taxeringsvärdet. Så fort det är en kr under tax.värdet så kan det betraktas som gåva. Är osäker på om det hade fungerat över det, men det var ju inte aktuellt i ts fall.

Hon skall registrera det som gåva, inte försäljning. I deklaration o till skatteverket. Annars får hon skatta.
Stämpelskatt slipper man om summan är under 85% av tax.värdet.

Hon skall registrera det som gåva, inte försäljning. I deklaration o till skatteverket. Annars får hon skatta.
Stämpelskatt slipper man om summan är under 85% av tax.värdet.
och därför är det vettigaste alternativet att mamman tar en inteckning på gården,motsvarande det belopp hon vill skänka dottern. Detta innan sonen får gården. Sedan väljer sonen om han vill amortera av beloppet eller lösa skulden.

Men sluta tjata om inteckning, det löser de väl som de vill? Mamman kanske är miljonär, brorsan kanske vill ta banklån eller har en sambo som skall betala.

Men sluta tjata om inteckning, det löser de väl som de vill? Mamman kanske är miljonär, brorsan kanske vill ta banklån eller har en sambo som skall betala.
du menar att brodern ska ta in blanco lån istället för en inteckning...smart tänkt..blir en aning dyrare men vad gör det....

du menar att brodern ska ta in blanco lån istället för en inteckning...smart tänkt..blir en aning dyrare men vad gör det....

Men herregud...

Du tjatar om att mamman ska ta en inteckning (lån) i fastigheten. TS förslag verkar ligga närmast att brodern efter överlåtelsen tar ett lån i fastigheten. Räntan borde bli ungefär densamma. Du börjar yra om blancolån, och kan inte se någon annan tågordning än din föreslagna.

Som morgaine skrev - låt TS familj bestämma det där, vi har ju ingen som helst aning om omständigheterna, och det finns fler vägar att gå än den du skrivit tio inlägg om.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 238
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 380
IT & mobiler Med "äldre" här menat säg 50+. Alltså typ medelålders och uppåt. Är nyfiken: Hur väl hänger ni med i dagens teknik/medier/etc? Använder...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 507
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar