Någon som kan juridik lite snabbt.

Men jag ska ju ha ett värde på gården och det blir ju taxeringsvädret eller ? för någon efterfrågade min mors inköpspris av gården men hon har aldrig köpt den utan ärvt den genom sin man( min far). Honflyttade dit när de gifte sig. Så någon inköpspris finns ju inte ??

När man räknar ut vinsten på en fastighetsförsäljning så har taxeringsvärdet ingenting med saken att göra, utan det är vad din mor betalade för fastigheten som man räknar med.
Om hon ärvde den av sin make så är det var han köpte den för. Och så vidare.

Om ingen har köpt fastigheten (den har då bara bytt ägare genom arv, gåva eller bodelning) sedan 1952 får man använda 1952 års taxeringsvärde *1,5 som inköpsvärde.

Exempel: taxeringsvärdet 1952 var 100 000 kronor
100 000 *1,5 = 150 000 kronor.

Eftersom du kommer att äga och sedan sälja halva fastigheten så får du utnyttja halva inköpsvärdet - i det här fallet 150 000/2 = 75 000 kr.

Om din bror betalar dig 1 000 000kr så blir din vinst
1 000 000 - 75 000 = 925 000 kronor.

Du betalar sedan 22% i skatt.

Om det är gjort till-, om- eller nybyggnationer efter 1952 (och det finns kvitton på det) får det beloppet också dras av i vinstberäkningen.

Om din bror sedan skulle sälja fastigheten vidare får han använda 75 000 + 1 000 000 som sitt inköpsvärde.

Men det var lite så jag funderade att min bror ger mig som "gåva" 1 miljon. För vad jag förstår så kan vem som helst ge någon en gåva och den som får behöver inte betala skatt. Om vi gjiorde så här skulle någon (Skatteverket) kunna ifrågasätta det , är det helt olagligt eller . Vi har tid hos en jurist i början på juni skulle man kuna föreslå deta då eller skulle en jurist tycka att vi äär hemska då ;)
Nej om din bror ger dig en mille så är det för uppenbart.
Det är bättre din mor intecknar fastigheten, tar ett lån på en mille, skänker denna till dig.
Skänker sedan gården till din bror med villkoret att han övertar eller löser pantlånet.

På det viset så blir det ingen skatt...

Men tack för alla svar, tror jag börjar begripa nu... Ska prata vidare med både mor och min bror hur vi gör. En ren hypotetiks fråga med! Kan min mor ge min bror gården nu som gåva och jag får inget. Kan då min bror ta ett banklån som han komopenserar mig med som en gåva ? Hur blir det då ?

Men tack för alla svar, tror jag börjar begripa nu... Ska prata vidare med både mor och min bror hur vi gör. En ren hypotetiks fråga med! Kan min mor ge min bror gården nu som gåva och jag får inget. Kan då min bror ta ett banklån som han komopenserar mig med som en gåva ? Hur blir det då ?
Nej om din bror ger dig en mille så är det för uppenbart.

Är alltid skatten 22 %på en sådan här affär?
När man räknar ut vinsten på en fastighetsförsäljning så har taxeringsvärdet ingenting med saken att göra, utan det är vad din mor betalade för fastigheten som man räknar med.
Om hon ärvde den av sin make så är det var han köpte den för. Och så vidare.

Om ingen har köpt fastigheten (den har då bara bytt ägare genom arv, gåva eller bodelning) sedan 1952 får man använda 1952 års taxeringsvärde *1,5 som inköpsvärde.

Exempel: taxeringsvärdet 1952 var 100 000 kronor
100 000 *1,5 = 150 000 kronor.

Eftersom du kommer att äga och sedan sälja halva fastigheten så får du utnyttja halva inköpsvärdet - i det här fallet 150 000/2 = 75 000 kr.

Om din bror betalar dig 1 000 000kr så blir din vinst
1 000 000 - 75 000 = 925 000 kronor.

Du betalar sedan 22% i skatt.

Om det är gjort till-, om- eller nybyggnationer efter 1952 (och det finns kvitton på det) får det beloppet också dras av i vinstberäkningen.

Om din bror sedan skulle sälja fastigheten vidare får han använda 75 000 + 1 000 000 som sitt inköpsvärde.

Är alltid skatten 22 %på en sådan här affär?
Om du säljer en fastighet, ett konstverk, en aktiepost som du ärvt eller fått i gåva så kan du i ett initialskede räkna bort en tredjedel i skatt. sedan han skatten minska pga av vissa regler. Samma sak om du säljer en fastighet som du tidigare köpt. Vinsten beskattas då med 1/3...

Men jag ska ju ha ett värde på gården och det blir ju taxeringsvädret eller ? för någon efterfrågade min mors inköpspris av gården men hon har aldrig köpt den utan ärvt den genom sin man( min far). Honflyttade dit när de gifte sig. Så någon inköpspris finns ju inte ??

Nej man utgår ifrån försäljningsvärdet, dvs marknadsvärdet. Det pris du skulle ha fått för huset om du sålt det till vem som helst. Taxeringsvärdet utgör ca 85 % av ett ungefärligt försäljningspris, och ligger till grund för fastighets beskattning alltså den skatt du måste betala för huset/gården.

@mag om din mor vill att det skall vara ekonomiskt röttvist så skall du inte ha halva marknadsvärdet i kompensation, eftersom din bror aldrig kan få marknadsvärdet i kontanter.
Säljer han gården så måste han skatta hela beloppet eftersom det inte finns något inköpsvärde att tala om. Det kanske rör sig om 15 000 om gården köptes för så länge sedan. Då måste han skatta 2 milj -15000x1.5
Eftersom han alltså kommer betala 440 000 i skatt om han säljer gården för 2 milj är det alltså 780 000 som är marknadsvärdet på din halva. Allt annat är ekonomiskt orättvist mot din bror. Du bör inte kompenseras med ett ekonomiskt värde som inte existerar annat än som innestående skatt.
För att detta skall bli riktigt bör din mor skriva över det på er båda och du säljer det till brorsan för en miljon.
Då blir det avdragsgillt för honom och du skattar din del av pengarna.
Alt. två är att hon skriver över gården på honom, han ger din mor 780000 och hon och ger dig 780 000 som gåva. Då har ni fått lika och ingen skatt behöver betalas in eftersom du inte behöver skatta pengar som är gåva från din mor.
När din mor deklarerar så kryssar hon i att gården var en gåva så behöver hon inte skatta pengarna hon fick, trots att de registrerats. Pengaöverföringen kommer registreras, men om det registreras som gåva skattar han hela summan vid försäljning, trots att han betalat 780000.

TS - är det viktigaste att slippa skatta (ie skattefusk) eller att det ska bli enkelt och rättvist?
Nej ingen av oss vill skattefuska så klart. Det är just därför jag ber om hjälp hur vi ska göra, alla vill naturligtvis att det ska bli så rättvist som möjligt. Vi har haft mäklare till gården och han värderade den till över 3,3 miljoner. Men jag vill inte ta ut så mycket av min bror, vill så gärna att han ska kunna ha råd att ta över med så därför har vi enats om ett pris på 2 miljoner. Han ska alltså sälja till mig för halva den summan. Men har nu fått ganska klart för mig att jag inte kan undvika någon skatt. Ska ner på banken nu och boka tid med en jurist och höra vad de säger.

TS - är det viktigaste att slippa skatta (ie skattefusk) eller att det ska bli enkelt och rättvist?
Det viktigaste är att de tre parter det gäller kommer överens.
Sedan ska man naturligtvis se till att så stor andel av värdet som ska fördelas verkligen kommer gåvomottagarna till del och inte försvinner i hanteringen.

Alltså,betala så lite skatt som lagen tillåter..och leta reda på de lagliga möjligheterna man har för att reducera skattebortfallet.

Nej ingen av oss vill skattefuska så klart. Det är just därför jag ber om hjälp hur vi ska göra, alla vill naturligtvis att det ska bli så rättvist som möjligt. Vi har haft mäklare till gården och han värderade den till över 3,3 miljoner. Men jag vill inte ta ut så mycket av min bror, vill så gärna att han ska kunna ha råd att ta över med så därför har vi enats om ett pris på 2 miljoner. Han ska alltså sälja till mig för halva den summan. Men har nu fått ganska klart för mig att jag inte kan undvika någon skatt. Ska ner på banken nu och boka tid med en jurist och höra vad de säger.
@mag men om ni gör som alt. två jag skrev så behöver ingen skatt betalas in och det är helt lagligt.

Det viktigaste är att de tre parter det gäller kommer överens.
Sedan ska man naturligtvis se till att så stor andel av värdet som ska fördelas verkligen kommer gåvomottagarna till del och inte försvinner i hanteringen.

Alltså,betala så lite skatt som lagen tillåter..och leta reda på de lagliga möjligheterna man har för att reducera skattebortfallet.
@landsbygdsbo va? Det finns inte olika skattesatser, det är skatt 22% eller skattefritt som gäller. Man kan liksom inte minska eller öka skattedelen. Skall det skattas så är det 22% eller ej skattepliktigt som är alternativen.

Om du säljer en fastighet, ett konstverk, en aktiepost som du ärvt eller fått i gåva så kan du i ett initialskede räkna bort en tredjedel i skatt. sedan han skatten minska pga av vissa regler. Samma sak om du säljer en fastighet som du tidigare köpt. Vinsten beskattas då med 1/3...

Inget stämmer av ovanstående. För det första kan man aldrig räkna skatt på bruttot, man räknar skatten på den skattepliktiga vinsten. Den kan vara allt från noll till 100% av vad man får.
Skattesatsen är aldrig 1/3. På allt du räknar upp utom fastigheter är skatten 30% av skattepliktig vinst.
På fastigheter är den 27% på näringsfastigheter och 22% på privatbostadsfastigheter.

Ts skriver att det är en gård som ska överlåtas. Det betyder att skatten kan bli 27% och inte 22% som en del antar i tråden.
Här behövs en gemensam sittning med en jurist, TS, TS bror och mor.

@mag om din mor vill att det skall vara ekonomiskt röttvist så skall du inte ha halva marknadsvärdet i kompensation, eftersom din bror aldrig kan få marknadsvärdet i kontanter.
Säljer han gården så måste han skatta hela beloppet eftersom det inte finns något inköpsvärde att tala om. Det kanske rör sig om 15 000 om gården köptes för så länge sedan. Då måste han skatta 2 milj -15000x1.5
Eftersom han alltså kommer betala 440 000 i skatt om han säljer gården för 2 milj är det alltså 780 000 som är marknadsvärdet på din halva. Allt annat är ekonomiskt orättvist mot din bror. Du bör inte kompenseras med ett ekonomiskt värde som inte existerar annat än som innestående skatt.
För att detta skall bli riktigt bör din mor skriva över det på er båda och du säljer det till brorsan för en miljon.
Då blir det avdragsgillt för honom och du skattar din del av pengarna.
Alt. två är att hon skriver över gården på honom, han ger din mor 780000 och hon och ger dig 780 000 som gåva. Då har ni fått lika och ingen skatt behöver betalas in eftersom du inte behöver skatta pengar som är gåva från din mor.
När din mor deklarerar så kryssar hon i att gården var en gåva så behöver hon inte skatta pengarna hon fick, trots att de registrerats. Pengaöverföringen kommer registreras, men om det registreras som gåva skattar han hela summan vid försäljning, trots att han betalat 780000.
Ok jag måste fråga igen om jag fattat rätt nu. Min mor skriver över gården på min bror, han kommer att ta ett lån på gården för en del reparationer mm. Han får då också ta 780 000 i lån som han ger min mor som gåva. När hon får dessa pengar så ger hon i sin tur dessa till mig som gåva. Jag behöver inte skatta för dom och inte heller hon när hon ska deklarera. Är detta verkligen ok ? kan man göra så här ?

Ts skriver att det är en gård som ska överlåtas. Det betyder att skatten kan bli 27% och inte 22% som en del antar i tråden.
Här behövs en gemensam sittning med en jurist, TS, TS bror och mor.
Har precis varit hos banken nu och fått en tid hos en jurist, Min bankman säger att det är 22 % i skatt som gäller.

Grejen är den att vi bor 70 mil ifrån varandra och den dagen de har möte med juristen där kan jag inte vara med. Jag har bokat ett möte här uppe hos mig om två veckor för att höra vad hon säger innan de har sitt möte. Jag litar helt och fullt på att de gör rätt för min mor är väldigt noga med att allt ska bli rättvist. Jag skulle ju kunna ha telefonkontakt med dom under mötet i och för sig :)

Jättebra att ni ska träffa jurist! Angående skatten blir det i slutänden mest en fråga om vem den ska belasta, och vem det är mest förmånligt att den belastar (ie den som har mest att kvitta den mot/mest avdrag). Skatteplanering helt enkelt ;)

Finns det fler syskon förresten? I så fall bör man om man vill vara rättvis ta i beaktande att det är förskott på arv och kan leda till viss orättvisa i slutänden lite beroende på situation och övriga tillgångar.

Men allt det där vet juristen =)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 238
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 380
IT & mobiler Med "äldre" här menat säg 50+. Alltså typ medelålders och uppåt. Är nyfiken: Hur väl hänger ni med i dagens teknik/medier/etc? Använder...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 507
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar