Någon som har varit praktikant?

Rimfaxe

Trådstartare
Är det någon här som har varit praktikant hos Bent? Vad har ni fått gjort på praktiken? Vad förväntades av er? Var det några speciella krav på er? Hur bedömer ni praktiken som helhet?

Sv: Någon som har varit praktikant?

Jag har själv inte varit praktikant hos honom, men de som varit där har tyckt att det varit hårt slit från tidig morgon och mkt. pedantiskt. Men de var nöjda ändå :).

Tack för svaret. :)

Ingen annan här som har varit praktikant eller känner någon som har det?

Nej, tyvärr. Är lika nyfiken jag. Funderar på att söka en plats där efter studenten.

Hej
Jag har varit praktikant hos Bent i 1 år tilsammans, 8 månader i 2007 och 4 månader i 2009.
Det är hårdt arbete, men det är kul :)
Bent liker at ting blir gjort ordentlig, men jag vil inte kalla honom för pedantisk.
Han är som regel snäll, avslappat och har god sans för humor.
Det skjönna med at vara praktikant der är at det er lite som at gå i et "Hästekloster", man har sine faste rutiner, och lever, tenker, snakker och arbetar häst hele dagen, och har endast människor rundt seg som gjör det samma. Man for ta en total paus från hverdagen og egna seg 100% til det man tykker om at gjöra.
Med den rätte innställningen og lite "GO" så är det inte als så hårdt.

Dagen ser slik ut :
Man starter kl 6 varje dag och fodrer och mockar för hästarne. Efter det måste man rykta dom hästarna man har ansvar för (4-5 stk). Dette måste vara klart til kl 10.
Da starter ridningen, man har sin egen leksjon, ser på Bent rida sine hästar, och på evt vecko elever.
Kl 14 är det middags fodring, och från 19-20 är det en mockning til och kvelds fodring.
Imellom detta tar man inn och ut hingster från bete hele dagen.
Annars måste man kratta gårdsplanet, kratta ridhuset 2 gånger i veckan och mocka i hagerna.

Hver 1 Onsdag i månaden är lite stressiga da det är Public evening work da, och hästarna, stallet och gården ska se ekstra fina ut då.

Jag kan varmt anbefale det, man lärer mycket, har mycket kul och får tänka häst 24 timmar i dygnet :)
Jag kommer nog helt säkert at vara praktikant igjen i fremtiden.

Hoppas detta besvarte nogon fråger? :)

Tack så mycket för det utförliga svaret! Det var en god inblick i vad det innebär att vara praktikant. :)

Absolut! Det låter väldigt spännande :D
Hur fungerar det med mat o sådant, hinner man äta över huvud taget? :p Tillagar man själv, köper eller "ingår" det i praktiken? Och vad betalar man för, sin häst o mat för den, sig själv?

Man kjöper sin egen mat, og ja, man har god tid at äta och man äter MYCKET!!!! :)
Man bor i en Praktikant bostad hvor man har et eget rom och delar uppehålsrum och kjök.
Man betaler sin egen mat, men boende, och mat til hästen ingår.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 950
Senast: Mabuse
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har problem med trånga/inflammerade senskidor på två fingrar och har fått operationstid. Är det någon här som gjort det och kan...
Svar
7
· Visningar
390
Senast: Corax
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka