Sv: Någon som har varit praktikant?
Hej
Jag har varit praktikant hos Bent i 1 år tilsammans, 8 månader i 2007 och 4 månader i 2009.
Det är hårdt arbete, men det är kul
Bent liker at ting blir gjort ordentlig, men jag vil inte kalla honom för pedantisk.
Han är som regel snäll, avslappat och har god sans för humor.
Det skjönna med at vara praktikant der är at det er lite som at gå i et "Hästekloster", man har sine faste rutiner, och lever, tenker, snakker och arbetar häst hele dagen, och har endast människor rundt seg som gjör det samma. Man for ta en total paus från hverdagen og egna seg 100% til det man tykker om at gjöra.
Med den rätte innställningen og lite "GO" så är det inte als så hårdt.
Dagen ser slik ut :
Man starter kl 6 varje dag och fodrer och mockar för hästarne. Efter det måste man rykta dom hästarna man har ansvar för (4-5 stk). Dette måste vara klart til kl 10.
Da starter ridningen, man har sin egen leksjon, ser på Bent rida sine hästar, och på evt vecko elever.
Kl 14 är det middags fodring, och från 19-20 är det en mockning til och kvelds fodring.
Imellom detta tar man inn och ut hingster från bete hele dagen.
Annars måste man kratta gårdsplanet, kratta ridhuset 2 gånger i veckan och mocka i hagerna.
Hver 1 Onsdag i månaden är lite stressiga da det är Public evening work da, och hästarna, stallet och gården ska se ekstra fina ut då.
Jag kan varmt anbefale det, man lärer mycket, har mycket kul och får tänka häst 24 timmar i dygnet
Jag kommer nog helt säkert at vara praktikant igjen i fremtiden.
Hoppas detta besvarte nogon fråger?