Någon som använder datorhjälpmedel här?

P

PAC

Hej,

Jag vill bara fråga om någon använder olika saker inom följande för att vara med i forumet



Skärmläsare


Talsyntes


Förstoringsprogram


Punktskriftsdisplay


Peka, klicka och dra


Övriga styrsystem


Läs- och skrivhjälp


Det gäller kanske mest de som har översättning till punktskrift och taluppläsning av det jag till exempel skriver.
Då vill jag veta, bör jag skriva på ett annat sätt så att det jag skriver inte blir konstigt?

Hoppas man förstår vad jag menar.

Ann
 
Sv: Någon som använder datorhjälpmedel här?

jag har inget av de hjälpmedlen,men har synskadade kompisar..vad som är viktigt är attd et inet blir felstavat och att orden inet blir ihopskrivna..jag tror du kan hitt amer info på Hi.se ellerpå synskadades förbund el liknade..

Thina
 
Sv: Någon som använder datorhjälpmedel här?

Det var just på sidan Funka.nu som testar ut så att sidor osv fungerar för alla :-) Och jag har en diskussion sedan igår kväll med min lärare och min grupp på universitetet i Distanspedagogik - om detta - jag är den enda "funktionshindrade" men jag behöver ju inte ha talöversättande delar i det forumet vi har där, men jag försöker argumentera för det :-) så alla kan vara med, och då kom jag att tänka på mig själv och hur jag skriver och detta forumet. Och om jag skrev så det inte gick att talöversätta. Det hade jag nämligen inte tänkt på.

Jag har bara en läspenna med en meny på. Den kan översätta och borde kunna föra in text efter markören här. Och jag är ingen stjärna på att ha klurat ut den läspennan helt än. Den skaffade jag för att avlasta högerarmen som får jobba så mycket om jag skall läsa faktaböcker osv och vill skriva av och slippa skriva in med tangenterna i datorn. Det är en liten digitalkamera som läser av.
Jag har mikrofon och högtalare om det skulle underlätta för någon, å andra sidan kan man inte tala in röstmeddelanden här tror jag.
(kanske tur det :) )

Ann
 
Sv: Någon som använder datorhjälpmedel här?

Argumentet för det är mycket enkelt.. från o med förra året är det förbjudte med olaga diskriminering,även av funktionshindrade (lag 2003:307)

där ingår ju också att funktionshidnarde skall kunna använda sig av och ta till sig information percis som alla andra..

Och synskada är ett funktionshinder.
punkt slut


Sverige är ingen demokrati innan vi kan ganatera fuinktionhindrad eden här rättigheten...
Had ejag varit som du hade jag vänt mig till synskdades riksförbund för fler argument..
fats det finns inga fler för dte behvs inga fler...
Är det allmängiltig information som vänder sig tillallmänheten alltså(lte trött i huvudet nu) så SKALL den gå att läsa ,för alla!

Bilderna kan man lägga p en separat sid amed tex,och så ha en sida för synskadade...

Du klaar dig fint emd dina texter tror jag,men jagvvet inet omd en skule klara smileysen;)

Thina
 

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 197
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 095
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 272
Senast: starcraft
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 653
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp