Någon ras som liknar sheltien? Fast större?

A

Alisa

Hej!

Jag har aldrig haft hund innan. Men nu letar jag ras och har fastnat för sheltien. Perfekt för mig verkar det som. Enda nackdelen är att den är så liten. jag vill egentligen ha en större hund.
Så jag undrar om det finns någon med samma egenskaper osv fast större?
Jag fick ett svar om att en aussie skulle passa mig på ett annat forum..
Men dom kräver väl jätte mkt aktivering? Som en BC?
Storleken är ju egentligen inte så viktig men ändå...
Ni som har sheltie får jättegärna berätta om dom=).

Sv: Någon ras som liknar sheltien? Fast större?

Jag har sett shelties som har varit pyttesmå och shelties som har varit ganska storvuxna - vad är litet resp stort för dig?

Varför inte. Så nära du kan komma utseendemässigt.

Jo men alltså utseendet bryr jag mig inte alls om, förutom storleken då.
Jag vill ha egenskaperna som sheltien har, fast i en större hund sen får den se ut precis som den vill. Om ni förstår=)

Men jag har fått för mig att collien och sheltien är mkt olika vad gäller hur dom är osv. ?
Eller?
Men tack för svaret ska kolla lite på collien=)

Jag har sett shelties som har varit pyttesmå och shelties som har varit ganska storvuxna - vad är litet resp stort för dig?
Mm, har ochså sett stora/små shelties.
"Knä höjd" tycker jag känns rätt litet.

Senast ändrad av en moderator:

Men hallå. :p Collie såklart! :D

En aussie är mkt mer krävande och vilter ja. Min kompis har en sån, har haft ganska mkt problem med den... Dom är mer som BC, men snyggare. :d

Har tyvärr inget tips till dig! Men som du säger är en aussie väldigt krävande, speciellt om du jämför med sheliten. Och collien och sheliten är det mycket stor skillnad på. Jag skulle inte vilja ha en collie, deras psyke är ganska sönderavlat och dom måste MH testas :crazy:

Sen finns det faktiskt större shelites också! En jag känner är 38 cm i mk, inte så lite faktiskt. Och sheliten beter sig inte som en liten hund, tycker faktiskt du ska satsa på en iallafall :)

Jo men alltså utseendet bryr jag mig inte alls om, förutom storleken då.
Jag vill ha egenskaperna som sheltien har, fast i en större hund sen får den se ut precis som den vill. Om ni förstår=)

Men jag har fått för mig att collien och sheltien är mkt olika vad gäller hur dom är osv. ?
Eller?
Men tack för svaret ska kolla lite på collien=)
Min erfarenhet är att de är rätt lika...Finns lugna och det finns mer aktiva hos bägge raserna...

Har tyvärr inget tips till dig! Men som du säger är en aussie väldigt krävande, speciellt om du jämför med sheliten. Och collien och sheliten är det mycket stor skillnad på. Jag skulle inte vilja ha en collie, deras psyke är ganska sönderavlat och dom måste MH testas :crazy:

Sen finns det faktiskt större shelites också! En jag känner är 38 cm i mk, inte så lite faktiskt. Och sheliten beter sig inte som en liten hund, tycker faktiskt du ska satsa på en iallafall :)

Som hos alla raser finns det sämre och bättre. Collien som helhet är inte värre än någon annan ras. Det gäller att vara noga som valpintressent och leta de egenskaper man vill ha hos föräldradjuren.

precis. min collie är varken skotträdd eller mer ängslig av sig än andra hundar. han är dessutom mkt självständig trots att han bara är knappa 7 mnd, och går gärna omkring ute på egen hand.

Ja, det är väl självklart att alla individer är olika. Men jag har fortfarande inte upplevt att Collien och Sheliten är lika i psyket. Och läser man rasstandarden ser man ännu mer skillnad. Dessutom tycker inte jag det är sunt att det krävs att rasen blir MH testad innan den får användas i avel eller liknande (även fast det är bra att man gör det, så låter det ju inte riktigt sunt).

Jag tycker det skulle vara helt underbart om MHtest blev obligatoriskt på ALLA raser ..

Tänk vad vi skulle få bort mycket skitavel ( psykiskt dåliga individer ) om man hade det :D

/ C som drömmer sig bort..

Jag tycker collie absolut:angel:

Av de collies min familj har haft var en skotträdd och ängslig.

Min första egna collie som jag har nu är en riktig tuffing! Tycker iaf att de är en toppenras (de individer jag har varit kontakt med:D)

Sen håller jag med Calazirya, MH är i mina ögon enbart positivt:)

Man kan ju avla på bajsindivider iallafall - inte har det hjälpt stort på schäfer.

Men det kravet gäller ju för alla brukshundsraser, inte bara för collie. Alltså har det inget att göra med att collien skulle ha exceptionellt dålig mentalitet.

38 är ju helt normalt (för hannar)? Vår tik är dock förstor, hon är runt 42.

Jag tycker att Shelties och Collies är ganska olika, men det kan ju vara något jag har fått för mig bara.

Hur menar du att sheltien är för liten?
Vad skulle du kunna göra med en större ras som du inte kan med sheltien?, med tanke på att du vill ha en sheltie i större format.

38 är ju helt normalt (för hannar)? Vår tik är dock förstor, hon är runt 42.

Jag tycker att Shelties och Collies är ganska olika, men det kan ju vara något jag har fått för mig bara.

Okej,ja det är den uppfattningen jag ochså fått... Att det bara typ är utseendet som är likheten.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 891
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 124
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 574
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10