Någon ras som liknar sheltien? Fast större?

Sv: Någon ras som liknar sheltien? Fast större?

Vad är det för egenskaper du tycker om hos sheltien? Vad vill du göra med din hund? Det är lättare att tipsa om raser om man vet sådant.

Vad är det för egenskaper du tycker om hos sheltien? Vad vill du göra med din hund? Det är lättare att tipsa om raser om man vet sådant.
Jag gillar att dom är tillgivna, smarta:), arbetsglada.
Jag tycker det verkar vara en underbar ras helt enkelt.

Jag har aldrig haft hund innan så jag vet inte riktigt än...
Men långa promenader kommer det bli. Agility. Lydnad.
Sen kommer jag testa på spår och sök och allt vad det heter. Sen får jag se vad jag tycker är kul.. och vad hunden gillar så klart:)

Då tror jag definitivt att en collie från en uppfödare som är noga med att inte bara avla på utställningsresultat utan ser till arbetsegenskaper också skulle passa alldeles utmärkt! Se bara till att kolla upp föräldradjuren och linjerna bakåt(då är det skönt att MH är obligatoriskt) och se till så att det inte finns mycket rädslor men desto mera leklust.

De egenskaper du söker finns också hos collie. Den skillnad mellan collie och sheltie som jag har upplevt är att sheltien är lite livligare än collien.
Kan för övrigt tillägga att jag har 3 collies från 3 olika uppfödare och alla 3 har superpsyken. :love:

Min erfarenhet säger att Collie och Sheltie är ganska olika hundar rent temperamentsmässigt.

Har haft o göra med båda sorterna, och deras ägare. Sheltien är inte alls så nervig som Collien - ja, många collies har lätt att bli nerviga tycker jag. Sen kan man uppleva shelites som skälligare men det anser jag har helt o hållet med ägarna att göra.

Jag tycker mer om sheltien än collien rent temperamentsmässigt. De känns tryggare och lugnare. Sen tycker jag att de kan bli riktigt bra hundar båda två dock. Min syster har en helgo collie som inte alls känns nervig.

Jag är också mer för stora hundar. Collien passar mig bättre än sheltin för den sakens skull. Men jag skulle nog kunna tänka mig att ha båda. Sheltin är mycket hund ändå, väldigt intelligent, aktiv och personlig. :)

Men efter som att det är så svårt att hitta den perfekta rasen så passar det ypperligt med en kombination för min del. :D Har en BC-korsning, den perfekta hunden för mig.

det är ju collien också. se bara till att inte välja den minsta och mest underlägsna tiken i kullet....

jag tycker sheltien är skälligare och lite mer masig. collien är det full fart över så fort den kommer ut, men inne sover den. skönt tycker jag.:p jag har aldrig träffat på en så snäll och enkel hund att ha med att göra som min collie, har inte ångrat mitt val en sekund.

Hmm okej.. Hälften tycker collie och den andra hälften sheltie:p
Ni får gärna tipsa mig om bra uppfödare av både raserna.. helst i Skåne... Ni kan ju Pm:a
Tack:)

Sheltie är en ras som är svår att föda upp rent storleksmässigt. Finns mängder av dem som är "för stora". Ta kontakt med en uppfödare, och välj en valp som lutar åt att bli stor, så ökar ju dina chanser att få en större sheltie.
har själv en sheltie, som ger intrycket att vara stor speciellt om man ser henne med hennes ena syster. Systern är näpen jämfört med våran. Det skiljer bara någon centimeter på dem, bägge är inom godkänd höjd.
Hon är 1 år. jag gick valpkursen med henne i våras, nu går min 8 åriga dotter fortsättningskursen. En rolig hund som hänger med på allt, hon är inte skällig. En hund som vill sysselsättas, men stormtrivs hemma i soffan också. Även min 4 åriga dotter får Mollie till att göra det hon vill. Säger åt henne att sitta och stanna kvar, sen springer hon och gömmer sig, ropar på hunden och Mollie letar upp henne.
mollie051.jpg

Mollie ca 6 månader på kortet.

Senast ändrad:

elmelts jätte söt hund!:love:

jag tycker nog bättre om sheltis ar än collis.. dom är ju inte så stora men. runt 40 cm är ju helt lagom:)

Okej... Tack för svaret..Verkligen jättefin hund:love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 891
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 124
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 574
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10