Någon med erfarenhet av senskada?

T

Tjalfe

Nu kommer jag och tjatar om min senskadade fjord igen.;)
Han har nu bara lunkat runt i hagen i ungefär 1½ år. Lite korta skrittpromenader då och då. Vi har åkt in och ultraljudat honom i mellan åt. Nu var det dock ett tag sen("långt" till klinik och inget eget körkort krånglar till det).
Skadan började på att läka bra men efter att han sprungit igenom ett staket i vintras och jagade en häst han av någon anledning inte tyckte om i djup lera så slet han upp en ny skada brevid den gamla innan vi hann få isär dom.

Nu travar han jätte rent och fint, är pigg och glad och benet känns "fint" förutom att det är som en liten "utgjutning" precis där skadan har varit(vänster fram, böjsenan, precis under knät).
Har börjat promendera lite mer med honom nu(och även litelite uppsuttet men det endast pågrund av att jag väger lite, sätter inte upp någon tung).
Och det går riktigt fint. Han ser glad ut och lunkar på bra och går rent.

Jag längtar väldigt mycket efter att få tillbaka honom till ridningen. Behöver ha "uteritts-sällskap" till mig och min andra häst och jag längtar väldigt mycket efter att kunna dressyra med fjorden igen då han är toppen till det.

Ni som haft senskadade hästar, blev dom såpass bra igen att dom kunde komma tillbaka till ridningen? Hur länge var dom konvalecenta isåfall?
Hur la ni upp "igångsättningen"? Hur gamla var era hästar när dom fick senskadan?

Sv: Någon med erfarenhet av senskada?

Nu känner jag inte till hela historien, men undrar varför han bara är promenerad med lite då och då? Senskador behöver strikta träningsprogram för att hästen ska kunna komma tillbaka - och ja, det kan de göra. Vet flera senskadade hästar som tävlat svår fälttävlan några år efter. Men man måste följa konvalescensprogrammet och promenera med hästen varje dag efter boxvilan, och öka successivt. Gör man inte det så kommer man ingenvart och senan blir aldrig stärkt igen.

Normal konvalescens är 9-12 månader innan man kan börja träna hyfsat normalt igen, om man håller sig till programmet. ;)

Har blivit lite "då och då" pågrund av olika anledningar. Som i vintras t.ex så ville jag inte gå när det var isigt. Ibland har man inte varit hemma eller haft tid att följa ett schema helt och hållet(har inte ens fått något sådant). Vet att många promenerar sina senskadade hästar flera gånger om dagen. Och det kan iaf vara lite svårt att passa in för mig. Men har gjort så gott jag kan och det verkar ju vara på bättringsvägen nu förhoppningsvis.:laugh:

Bör kanske tillägga med att han går i en stor hage. Så han rör sig en hel del där.

vi har en häst som fastnade i ett elstängsel i förra ägarens ägo. Vi leasade hästen då och bestämde att ge henne en chans (köpte hästen direkt efter skadan skedde). Hon va nära att slita av ALLT. Dock fick hon "bara" svåra skador. Hon stod i box i ett halvår. Tränades upp ordentligt och tävlade inom två år med bra resultat. Så hopp finns. Sen hade vi en annan häst med böjsenskada. Hon blev aldrig bra och avlivades. Tycker ni ska åka in med hästen och kolla en gång till. Då får ni ju klara besked på hur det ser ut och hur ni ska träna. Nu finns ju faktiskt risken att han sätts igång fel och det bli värre. Men det är så JAG skulle gjort.:)

Nu låter jag kanske lite otrevlig, men man måste prioritera annorlunda när man har en häst som kräver extra vård varje dag. Att skritta i 5-10 minuter runt stallplan eller i stallgången är bättre än att inte skritta alls. Brodda hästen om det är halt, eller sanda en viss sträcka och skritta där. Det behöver bara vara 50-100 meter om det är riktigt isigt och jäkligt.

Kom igen nu! :bump:

Nu låter jag kanske lite otrevlig, men man måste prioritera annorlunda när man har en häst som kräver extra vård varje dag. Att skritta i 5-10 minuter runt stallplan eller i stallgången är bättre än att inte skritta alls. Brodda hästen om det är halt, eller sanda en viss sträcka och skritta där. Det behöver bara vara 50-100 meter om det är riktigt isigt och jäkligt.

Kom igen nu! :bump:

Som sagt, jag har gjort så gott jag kan. Jag kan allt prioritera själv.;) Visst har han kunnat få sig 5-10 minuters promenader om jag inte hunnit/kunnat annat(blir ju ungefär som att gå ifrån hagen). Jag menar bara att jag inte har haft ett schema som jag följt helt och hållet. Utan jag har gjort lite som det passat oss. 10 min promenad en dag. 20 en annan. Bara hagen en dag. Två kortisar en dag. En dag bara hagen till osv.
Här hänt att han halkat även med snösulor och brodd så det är inget jag litar på.

Och visst, kanske ska erkänna att jag i vissa perioder även gett upp hoppet och då låtit honom stå tills vi hittat en bättre lösning. Har haft stora problem med hantering så ibland ville/kunde jag inte gå ut med honom för det. det funkar dock bättre nu. I vintras var han ju även sämre efter att han sprungit igenom staketet så då fick han ju inte promeneras alls.

Senast ändrad av en moderator:

Många hästar som kommer tillbaka efter senskador, min häst har kommit tillbaka efter böjseneskada.
Varför inte åka in med hästen och UL och sen när det är garanterat att allt är bra då sätta igång med tex runt 10min trav per dag i en månad eller två och sen utöka lite varje månad, så gjorde jag med min och han är nu helt igång igen, tränar för fullt i dressyren och ska snart börja hoppa igen.

Enligt min vet. så fick jag börja trava såfort senan va helt fin igen, alltså att alla fibrer va helt i ordning, men jag travade ju inte på i 10min i streck utan kanske trava en minut och saktade av och skrittade en stund och sen trava lite till tills det blev runt 10min, sen gjorde jag likadant i galoppen, men min hästs igångsättning höll på i 1½ år innan man började rida normala dressyrpass igen.

Efter runt ett år så ska man kunna rida normalt skritt trav och galopp utan problem. Håller inte hästen så märker man det men man måste ju endå testa för att få veta.

Just de, glömde svara på frågan om ålder, min va 5 år när han fick sin skada.

Jo, funderar på att åka in med honom. Men vet inte om jag vågar köra honom i våran transport eller om jag måste låna en annan nånstans. Och då måste vi troligtvis hitta en annan bil också eftersom vi inte kan dra vad som helst med våran nya bil på bara b-körkort.:(
Måste fixa någon som kan ta ledigt från jobbet också och köra. Och så måste jag ju ha någon som betalar också...:cool::angel:

Men har i vilket fall som helst tänkt åka in med honom här snart. Är nyfiken på om senan har ändrat sig något.
Dock tänker jag fortfarande inte lyssna helt och hållet på veterinärerna där... Dom sa till mig att testa rida igång honom redan när han var som allra mest halt.:mad:

Dock tänker jag fortfarande inte lyssna helt och hållet på veterinärerna där... Dom sa till mig att testa rida igång honom redan när han var som allra mest halt.:mad:

Min vet. sa när jag frågade när ja kunde börja trava att det är många vettisar som säger att man kan börja innan senan är helt helt läkt, men det är en stor stor risk och om skadan skulle gå upp så blir det mycket mera svårläkt. Jag fick iallafall rekomenderat att vänta med trav tills senan är helt okej. Däremot så skrittade jag hästen i 1 timma varje dag och gjorde det sen första vet.besöket. Men min häst haltade ju ingenting, hade han gjort de tror jag då inte att jag skulle få skritta.

Så det verkar vara många som tycker olika där, men jag tror ju det bästa är att skritta tills senan är helt helt fin igen.

Jo, Tjalle har iofs aldrig haltat i skritten, utan det har alltid varit bara i traven som vi sett det. så han verkar ju egentligen inte haft ont av att skritta. Men det vet man ju inte. Synd eller kanske tur, att dom inte kan prata.

Tror inte det är bra om dom haltar i traven heller att skritta, min häst va ju varken halt i skritt trav eller galopp, så de är ju bäst att vänta med att skritta när dom är halta.

Min ponny hade en blödning i böjsenan på höger fram för några år sedan. Konvalecenstiden skulle kunna vara upp till ett år sa dom till mej, o i vissa fall ännu längre, om dom ens blev bra igen. Positiv kännsa man fick efter o hört det ?! Min blev som tur bra, och dessutom väldigt snabbt... tror de va ca 3 månader box vila med 30 min promenad x2 per dag.. På återbesöket fick jag ett schema över hur jag skulle lägga upp ridningen. tror de va en ca 15 veckors planering. kommer inte ihåg upplägget, men vet att det till en början bara var skitt, sen 400 m trav efter 3-4 veckor, (mjukt men fast underlag).. sen ökade längden på travpassen sakta för varje vecka, galopp läggs till. Viktigt att rida på rakt spår och med bra underlag... ridning på böjt spår ska man vänta med ganska länge...

synda att jag inte har kvar "schemat" .. Lycka till !!

Vårt stora korsningssto gjorde en tvär sväng i hagen och skadade senan när hon var 5-6 år gammal. Kunde ej stå på boxvila (av olika skäl) så vi chansade och lät henne gå med flocken i stora hagar och visst tog det tid men det blev bra! Hon började skrittas när hon var hyfsat haltfri i traven och skrittades läääänge innan senan var så pass att den kunde kallas för bra! Jag tror nog att det tog 1-1½ år innan hon var igång igen som innan skadan.

Valacken hämtades från hagen en kväll och hade skadat sig någon gång under dagen. Han var nog 4 år då. Total vila i liten sjukhage (läs "utebox") i 3 dagar och sen korta skrittpass, promenad vid hand först, och sen utöka med uppsutten promenad som succesivt skulle bli längre. Hans konvalecens var väldigt kort, jag tror han var igång som innan redan 3 månader efter skadan, men hans skada var inte lika allvarlig som stoets.

Enligt vetten skulle senan belastas under läkningen för att den skulle bli hållbar(?) och inte gå sönder igen. Båda fick såklart antibiotika och jag tror t o m stoet fick dubbelt så lång kur men minnet kanske sviker. Ingen av dem har haft ytterligare senbesvär efteråt.
Detta är nu ca 6 år sedan och båda tränas nu i dressyr utan problem. :banana:

Senast ändrad:

Alltså, jag tycker hela upplägget här är lite slappt... Varför har du inget träningsschema? Vem har bedömt skadan?

Jag tycker inte det är så svårt att skaka fram bil, chaufför och släp. Du måste ju kunna ta dig till klinik vid behov. Vad gör du om hästen har en akut skada en dag? Jag tror nog att du kan - men det är inte så smidigt som du vill att det ska vara. Hästen är väl försäkrad? Då blir det ju bara självrisk ändå.

Du kan inte få någon hjälp förrän skadan blivit kollad, ultraljudad och du fått ett utlåtande av en veterinär. Du ska då få en träningsplan, du kan inte sätta igång hästen hipp för happ på egen hand utan att veta ens hur det står till med skadan. Hästar visar sällan att de har ont. Min häst med hovbensfraktur haltade knappt alls sista veckan innan hans avlivning - men tittade man noga så såg man att han gick både snett och kompenserade upp för att det gjorde ont i ett ben.

Och ja, jag har erfarenhet av senskador. Min häst var pensionerad 27-åring då men till och med hon fick en träningsplan med promenader och ökad hagvistelse efter sin boxvila och sjukhage.

Alltså, jag tycker hela upplägget här är lite slappt... Varför har du inget träningsschema? Vem har bedömt skadan?

Jag tycker inte det är så svårt att skaka fram bil, chaufför och släp. Du måste ju kunna ta dig till klinik vid behov. Vad gör du om hästen har en akut skada en dag? Jag tror nog att du kan - men det är inte så smidigt som du vill att det ska vara. Hästen är väl försäkrad? Då blir det ju bara självrisk ändå.

Du kan inte få någon hjälp förrän skadan blivit kollad, ultraljudad och du fått ett utlåtande av en veterinär. Du ska då få en träningsplan, du kan inte sätta igång hästen hipp för happ på egen hand utan att veta ens hur det står till med skadan. Hästar visar sällan att de har ont. Min häst med hovbensfraktur haltade knappt alls sista veckan innan hans avlivning - men tittade man noga så såg man att han gick både snett och kompenserade upp för att det gjorde ont i ett ben.

Och ja, jag har erfarenhet av senskador. Min häst var pensionerad 27-åring då men till och med hon fick en träningsplan med promenader och ökad hagvistelse efter sin boxvila och sjukhage.

Tror du missuppfattat det här lite nu. Kollade igenom lite papper här och vi har varit med honom till klinikien sammanlagt 14-15 grr sen han blev skadad(han har även övernattat där). Så du ska inte komma här och tro att vi bara skitit i att han varit halt. Vi har lagt ner många tusen på det här, bra mycket mer än hästen är värd. Antingen har du mycket pengar eller så tror du att bara för att hästen är försäkrad så kostar det ingenting?
Det har blivit många ultra ljud.
Har aldrig fått något träningsschema utav vet. Utan dom har mer bara sagt "skritta några veckor först för hand, sen kan du skritta lite uppsuttet, sen när du ser att han håller för det kan du gå över i lite trav och öka ut succesivt"(och det här sa dom ju redan när han var som mest halt). Ungefär så. Inget skriftligt eller så.
Vi har haft 3 olika veterinärer plus en ultraljuds-kille dom gångerna vi varit nere(Skara djursjukhus).
Så du ska inte tro att vi bara skiter i hästen om det skulle hända något akut. Absolut inte. Händer det något akut med någon utav våra djur så tvekar vi inte att åka in DIREKT. Men det är mina föräldrar som har pengar, bil, körkort och allt det. Så det är dom som bestämmer när det är dags att åka in. Och i det här läget är det inte direkt akut, eller hur?
Dessutom känns det som det inte ger så mycket mer än att jag får se hur senan ser ut, och det vill jag se, är väldigt nyfiken på det. Men ser det inte som något akut.
Du behöver inte använda så otrevlig ton. Jag vill alla mina djur väl, men du verkar tro att jag är nån djurplågare eller nått som bara skiter i dom för min egen skull?

Nej, Chili tror inte att du är en djurplågare och det tror inte jag heller. Men Chili har helt rätt, man kan inte skritta lite nu och då, trava en annan dag och sen låta hästen stå, om man vill att det ska bli bra. Senskador är ingen barnlek, de kräver omvårdnad varje dag. Tycker faktiskt att veterinärerna verkar har gett dig en plan, även om du inte har fått den skriftligt, och vad är det som hindrar dig från att ställa frågor om du inte förstår hur du ska göra?

Om du inte tycker att veterinärerna på Skara har gett dig rätt behandling så kan du söka dig någon annanstans, eller ringa och rådfråga en annan klinik. Det är ditt ansvar som djurägare att ge hästen den eftervård som den behöver efter sin skada, det vet du säkert men jag säger det i alla fall. Får du inte den hjälpen du vill ha så måste du söka dig till någon annan som kan bättre. Om dina föräldrar inte vill köra in hästen igen så får du försöka övertala dem eller hitta någon annan som kan köra, för skadan måste ses över igen förr eller senare och träningen måste återupptas och göras i rätt ordning. Annars kommer din häst aldrig att bli bra, det kan jag garantera. Att bara lunka i hagen är inte samma sak som att promeneras i ett hyfsat raskt tempo vid hand, eller under ryttare, i 10-15 minuter.

Vill du så kan säkert någon här på Buke ge dig ett träningsprogram, dag för dag, men först måste en veterinär titta på senan och säga exakt hur det ligger till.

Ja, jag håller med dig.

Dom gångerna jag inte gått med honom, har alltså varit när det varit is på hela vägen och alldeles för djup snö på gärdena. Jag sa att det inte hjälpte med brodd, han halkade ändå. Vad tycker du jag skulle ha gjort då?
Nu var det längesen det var is, men på sommarn fanns det ju då och då andra grejer som hindrade en. Var t.ex "tvungen" att följa med på en liten resa när min morfar fyllde år, var även andra grejer jag var ute på då. Fixade en som kom och kollade att hästarna hade vatten och var hela. Men inte mer än så. Vad skulle jag ha gjort då?
Och som nu t.ex, har legat jätte förskyld hela helgen, orkade mig dock ut på några promenader ändå, men om jag hade haft mer feber hade det inte gått. I tisdags hade jag fått väldigt kraftig UVI och plågade mig i sängen hela dagen tills jag fick komma till doktorn och få medicin. Då orkade jag inte heller ut.
Pappa är den enda i min familj som kan/vågar gå med honom förutom jag, mamma är en fegis. Och han är inte alltid hemma. Mockningen kan mamma hjälpa mig med när jag är sjuk, men det blir tyvärr inga promenader då. Vad tycker ni jag ska göra åt det?
Ibland har han gjort grejer som skrämt mig, har som sagt inte 100% koll på honom även fast det blivit bättre nu. Har då hänt att jag inte vågat gått ut med honom fören jag "lugnat" mig några dagar.
Kändes ganska jobbigt när chili sa nått i stil med att jag bara vill göra det smidigt för mig själv. Men om jag hade velat det, så hade inte hästen levt öht idag.
Innan han blev halt var han till salu pågrund av att jag inte kunde hantera honom och var väldigt rädd för honom. När jag sedan fick reda på att han hade en väldigt allvarlig skada och att det inte var säkert att han skulle bli bra. Var jag vääääldigt nära att ta bort honom eftersom det inte hade varit någon idè att försöka sälja honom. Men jag ville ge honom en chans att bli bra. Men nu verkar det som jag gjorde fel där? Kanske hade varit lika bra att ta bort honom eftersom jag inte haft möjlighet att promenera med honom flera gånger om dagen?:(

Nu är det faktiskt så att jag varken är synsk eller känner dig privat. Jag kan bara utgå från vad du skriver här. Och t.ex detta: Jo, funderar på att åka in med honom. Men vet inte om jag vågar köra honom i våran transport eller om jag måste låna en annan nånstans. Och då måste vi troligtvis hitta en annan bil också eftersom vi inte kan dra vad som helst med våran nya bil på bara b-körkort.
Måste fixa någon som kan ta ledigt från jobbet också och köra. Och så måste jag ju ha någon som betalar också...

Det gav mig en känsla av att det var så jobbigt att fixa allt det här. När det sen framkommer att du har ganska stor tillgång till detta genom dina föräldrar?

Jag tror inte alls att du skiter i den häst. Du har ju sett till så han har fått vård. Sen skriver du ju att du har fått ett träningsschema, fast muntligt. Det gäller ju det också.
Gå inte och bli ledsen över mina svar, men tänk på att det är objektiva svar och jag tror INTE att du är en djurplågare. Däremot så undrar jag varför du frågar efter hur man sätter igång hästen när du fått en muntlig beskrivning av din veterinär?

Nu är det faktiskt så att jag varken är synsk eller känner dig privat. Jag kan bara utgå från vad du skriver här. Och t.ex detta: Jo, funderar på att åka in med honom. Men vet inte om jag vågar köra honom i våran transport eller om jag måste låna en annan nånstans. Och då måste vi troligtvis hitta en annan bil också eftersom vi inte kan dra vad som helst med våran nya bil på bara b-körkort.
Måste fixa någon som kan ta ledigt från jobbet också och köra. Och så måste jag ju ha någon som betalar också...

Det gav mig en känsla av att det var så jobbigt att fixa allt det här. När det sen framkommer att du har ganska stor tillgång till detta genom dina föräldrar?

Jag tror inte alls att du skiter i den häst. Du har ju sett till så han har fått vård. Sen skriver du ju att du har fått ett träningsschema, fast muntligt. Det gäller ju det också.
Gå inte och bli ledsen över mina svar, men tänk på att det är objektiva svar och jag tror INTE att du är en djurplågare. Däremot så undrar jag varför du frågar efter hur man sätter igång hästen när du fått en muntlig beskrivning av din veterinär?

Ja, det är ju mina föräldrar som har hand om allt. Bil, pengar och allt det. Men eftersom vi köpte ny bil i somras och inte tänkte oss för riktigt så får vi nu inte dra så mycket. Och pappa har inte tid och ork just nu att ta nytt körkort. Vi hittade då EN transport som vi fick dra med våran bil, vi köpte den så länge så att vi iaf ska kunna köra min andra häst. Dock ligger fjorden precis på gränsen viktmässigt(får bara lasta 580kg).... Men det ska säkert gå ändå. det är nog det minsta problemet.
Andra problemet är ju att ta ledigt från jobbet och så pengarna såklart, så där hänger det på mina föräldrar. Pm:a om du vill ha deras nummer så får du väl ringa och fråga dom varför dom inte tycker det är akut att åka in just nu. Jag gillar inte att tjata på dom och försöka bestämma vad dom ska göra och inte göra. det gör jag den dagen det verkligen behövs.

Här har du också missuppfattat en grej, jag har inte frågat efter att få ett tränings-schema för just MIN häst. Jag startade den här tråden för att höra om andra som haft senskadade hästar och förhoppningsvis höra en och annan solskenshistoria som kunde "peppa" mig lite.
Sen var jag väl också lite nyfiken på hur andra gått tillväga med just sina hästar under igångsättningen. Men det var inte bara det jag frågade efter. Det var bara en liten fråga jag la till. Hade jag frågat efter hur jag skulle sätta igång MIN häst hade tråden sett helt annorlunda ut.

Öhum, det där lät som undanflykter och känslomässig utpressning, faktiskt. Inte för att vara elak, men seriöst... Läs igenom vad du själv har skrivit. ;)

Tvungen att följa med på en resa - nej, "jag har en skadad häst hemma som behöver vård" heter det. ;) Och måste du åka i alla fall så får du ringa någon annan som kan fixa hästen. Du var väl inte borta i flera dagar? Veckor? En helg kan hästen säkert klara sig utan promenader, någon enstaka gång. Men det får inte bli en vana.

UVI är förvisso jobbigt, men man blir ju inte handlingsförlamad av det. (Oftast.) Blir man det så hänvisar jag till vad jag skrev ovan, att hästen säkert klarar sig utan promenad någon enstaka gång, men det får inte bli en vana.

Förkylning... Nej, det spelar ingen roll om du har 40 graders feber, faktiskt. :grin: Många hästägare före dig har fått kämpa sig ur sängen med feber och snuva, för att hästen behöver en kvarts promenad eller dylikt. Tänk på vad du får tillbaka istället för hur jobbigt det är. Upp och hoppa! :bump:

Att han kan vara svår att hantera är ju ett dilemma och klarar du inte av honom, alls, så har du väl två val, som jag ser det. 1. Sälj honom, till försäkringsvärdet, till någon som är införståsdd med skadan och är beredd att jobba med det. 2. Avliva honom, för att han ska slippa gå resten av sitt liv med en trasig sena utan att kunna användas till nåt vettigt.

Att avliva är extremt tufft, så jag hade i ditt ställe inte valt det alternativet om jag antingen trodde mig kunna hitta en ny ägare eller om jag trodde att jag kunde lära mig hantera honom själv. Du är i en svår sits, men det blir inte bättre för att du skjuter problemen på framtiden.

Tänk såhär; vill jag att han ska dö för att jag inte orkar eller kan promenera med honom? Vill jag att han ska få komma till någon annan som kan ta hand om honom? Vill jag lära mig ta hand om honom själv och finns det någon som kan hjälpa mig med det, som jag känner till?

Säger det igen; Kom igen nu! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej, har en häst som har rehabiliterats ett antal månader (7) efter senskada i ytliga böjsenan. Trodde vi skulle få börja återgå till...
Svar
14
· Visningar
1 529
Senast: CarroT
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 367
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
43 306
Senast: Ray
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025