Någon med erfarenhet av senskada?

Sv: Någon med erfarenhet av senskada?

Alltså jag tycker det här spårar ur lite nu... Jag försökte bara ge lite objektiva åsikter. Jag visste inte sedan tidigare att din fjord har en senskada, jag antar att du har skrivit många trådar om det eftersom det var mkt som inte framgick i början.

Nej jag tänker inte ringa några föräldrar, det är inte mitt problem angående hur ni sköter er häst. Jag blev bara lite frågvis då jag upplevde det som att du var nonchalant inför hans skada. Du är ju uppenbarligen inte det men jag är ändå reserverad mot hur du hanterar situationen. Men det är upp till dig... Man är ju fri att tycka och ta hand om sin häst som man själv behagar.

I övrigt så håller jag med Gisburne. Men om du tycker att mina inlägg är jobbiga så kan du ju helt enkelt strunta i dem... :)

Öhum, det där lät som undanflykter och känslomässig utpressning, faktiskt. Inte för att vara elak, men seriöst... Läs igenom vad du själv har skrivit. ;)

Vilket menar du?

Tvungen att följa med på en resa - nej, "jag har en skadad häst hemma som behöver vård" heter det. ;) Och måste du åka i alla fall så får du ringa någon annan som kan fixa hästen. Du var väl inte borta i flera dagar? Veckor? En helg kan hästen säkert klara sig utan promenader, någon enstaka gång. Men det får inte bli en vana.:)

Och min morfar fyller bara 80 en gång. Jag vet inte hur länge jag får ha honom kvar. Det här kanske var den sista resan jag fick göra med honom. Han är gammal.

UVI är förvisso jobbigt, men man blir ju inte handlingsförlamad av det. (Oftast.) Blir man det så hänvisar jag till vad jag skrev ovan, att hästen säkert klarar sig utan promenad någon enstaka gång, men det får inte bli en vana..

Och eftersom det är min häst så bestämde jag själv att jag inte ville/orkade gå ut just då. Resonerade så att han säkert skulle klara sig bra ändå.

Förkylning... Nej, det spelar ingen roll om du har 40 graders feber, faktiskt. :grin: Många hästägare före dig har fått kämpa sig ur sängen med feber och snuva, för att hästen behöver en kvarts promenad eller dylikt. Tänk på vad du får tillbaka istället för hur jobbigt det är. Upp och hoppa! :bump:..

Jag vet inte hur du mår när du har 40 graders feber. Men jag kan iaf inte ta mig till toan ens utan att någon går och håller i mig. Annars far jag i golvet. Så där prioriterar jag faktiskt min egen hälsa framför att hästen får stå några dagar i hagen. Visst jag kanske inte är tillräckligt intresserad av att få honom bra då, men då är det så. Får jag väl skylla mig själv.
Tycker dessutom att du kan sluta :grin:.

Att han kan vara svår att hantera är ju ett dilemma och klarar du inte av honom, alls, så har du väl två val, som jag ser det. 1. Sälj honom, till försäkringsvärdet, till någon som är införståsdd med skadan och är beredd att jobba med det. 2. Avliva honom, för att han ska slippa gå resten av sitt liv med en trasig sena utan att kunna användas till nåt vettigt.
.

Är ju just det, jag hittar ingen som är införstådd med skadan och beredd att jobba för det. Dom enda som har hört av sig är Lisa 12år som vill börja tävla och en ridskola som ville ha honom som lektionshäst.

Avlivning har jag funderat på från och till i 1½ år nu.

Senast ändrad av en moderator:

Nej nej nej! Jag struntar inte i några inlägg. Jag förstår mycket väl vad ni menar och vad ni vill ha fram. Hoppas bara att ni förstår någorlunda hur jag tycker och tänker också.;)

Du har inte råd att skicka honom till ett konvalecentstall? Då tar ju dom hand om allt och sätter igång och har koll med UL och allt de där. Dom är ju lite till för när man själv inte har tid eller ork eller kunskap att ta hand om skadan. Jag funderade att skicka min häst till ett sånt ställe med tanke på hur jobbig han blev att hantera tillslut men det gick endå.

Oj, nått sånt har jag aldrig hört talas om. Vart finns det sånt och vad brukar det kosta i månaden ungefär?

Hej - hoppar ny in på denna tråd. Men tänkte att en halt och sjuk häst (eller senskadad) - varför inte passa på att verkligen träna horsemanship med denna häst. Ledarskap, få hästen att förstå att du är hästens vän och att du gör detta för hästens skull. När hästen blir lydig så kan vem som helst promenera med hästen. Övningarna görs ju i boxen, stallet eller på promenaden. Sluta kasta paj på varandra som jag tycker det verkar i denna tråd. Inte för att vara elak men du som började med tråden, ta hjälp - ring ngn och be om råd i hästhantering. Det har hjälp mig jättemkt att läsa, prova på och se efter vad som funkar med denna häst och inte. Ta en dag i taget och ge inte upp. :laugh: Har själv nyss fått en senskadad häst som behöver ledarskapsträning för han är så feg och flockberoende. Nyligen köpt på mig eländet... Men blir han bara frisk så är han väl värd varje krona! Tröstar ändå att det är många som haft senskadade hästar som blir frisk i dessa trådar. Min häst verkar ha en senskada från den dag vi fick hem honom. (Aug/sept) Blev skadan vintern 2007/2008 och kanske igångsatt för snabbt - vem vet! han skulle ha tävlat i hoppning samma helg vi fick hem honom av förra ryttaren (ägaren)
Fast han är feg så kommer vi att köra allt fr ultraljud/laser/butta och ledarskap. :banana:

Har haft hit nh-tränare för att träna med min andra häst. Hon är jätte duktig. Lite konstiga ideèr ibland men duktig på sin sak...(upplärd av john moore om jag inte minns fel)
Hon sa att hon inte trodde att jag någonsin skulle kunna få ordning på honom... Hon såg tydligen på honom att han var väldigt speciell och att det skulle vara väldigt svårt att forma om honom. Så enligt henne skulle jag inte kunna få ordning på honom under dom åren han har kvar i livet... det skulle ta så lång tid tydligen.
Men efter att jag köpte min andra häst och fick tillbaka mycket självförtroende så har allt gått mycket bättre även med fjordingen. Jag har blivit tuffare och vet mer hur en ledare ska vara. Så det var faktiskt ganska länge sen vi hade någon "konflikt". Dock har jag ju inte gett mig in på så mycket grejer senaste tiden där ledarskapet testas men....
Sen spelar det inte så stor roll om alla kan gå med honom, jag har ingen som kan eller vill hjälpa mig med det iaf. Både pv, pappa, kompis och grannen KAN gå med honom, han är inget monster. Men dom har aldrig tid eller vill.:(

Senast ändrad av en moderator:

knapplånar mig själv.

Är två grejer jag funderat lite på.

Nu när vintern snart kommer och risken finns att det blir halt och jävligt ute. Tror ni då att det skulle funka att köra honom den korta biten till ridhuset här i närheten och ta skrittpromenad där(från marken eller lite uppsuttet)?
Är ganska bra underlag i ridhuset. Inte så där djupt och tungt.
Vad tror ni? Är det bättre än att halka runt på en väg eller gå i snö? Eller är det jätte viktigt att han bara går på helt rakt spår på riktigt hårt underlag?

Den andra grejen jag funderat på...
När skadan hittades sa veterinären att jag skulle använda BoT på nätterna. Det gjorde jag. Och när vi var där sist(när senan var bättre) frågade jag om jag skulle fortsätta med BoT. Han sa då "Nej det behöver du inte".
Fick aldrig något svar på varför jag inte behövde fortsätta med det.
Kan det vara skadligt att använda BoT under en lång period? Eller ska jag fortsätta använda det iaf?

Jag antar att det är Back on Track då använder, fortsätt med det - det skulle jag ha gjort. Har precis beställt sånna till min senskadade häst! Jag har haft halt häst tidigare o vet med dig att vissa är svår att gå med. Hade även en tokig (rättare sagt sprallig hingst på 160 samtidigt som vi hade fölston) och det är inte lätt att promenera dem i lugn takt. Är din lätt och lasta så varför inte ta honom till ridhuset! Det går jättebra. Har ofta varit inhyrd på ridklubb förut och det är ofta någon går med halt häst i ridhuset. Bättre än halkan tycker jag. Du måste ju inte göra små volter - han kan väl vända sig i boxen utan att bli halt... Håll dej efter spåret så går det nog bra!
Har haft några hästar då jag hållt på i över 30 år och faktiskt träffat på 3 riktiga värstinhästar i mitt liv. De som inte ger sig vid ledarskapsträning och tar till fighten direkt. Kan dock säga att vi slaktade 2 omgående - just pga att de skulle aldrig gå att sälja och att jag inte velat ha dem på gården för att de var farliga. Har småbarn själv Äldsta är 15 men yngsta är 4 nu, och även haft inhyrda ponnytjejer i stallet mm. Det är ju så att man skulle aldrig förlåta sig själv om det hände barnen ngt! Har full förståelse för svårighete at t sälja honom, just för det att man inte vet hur de får det och vad som kan hända. Det kan vara jättesvårt att urskilja om det är tuffhet eller allmänt ouppfostrad häst. Är den ouppfostrad så går det ju att träna upp. Vissa hästar är helt enkelt mkt svårare.
Gör det du känner är bäst för dig och din häst. Då gör du ditt bästa och det är huvudsaken.

Tänkte på en sak till, och nu kommer jag väl att få påhopp förstår jag. Men om hästen är svår och speciell och det inte bara är ouppfostran. Kanske bättre då att den får sluta sina dagar på en plats där den ändå är omtyckt och känner sig hemma.
Vi har tyvärr fått tagit bort hästar under åren pga ålder och annat. Vi har alltid slaktat dem hemma och skulle aldrig drömma om att ta dem till ett slakteri. De gångerna har de stått med nosen i en havrehink, helt ovetandes om vad som var på G. Har ofta tänkt själv att - sälja en häst och inte veta hur den kommer att få det. Tänk om köparen får för sig att "tukta" hästen, vore det då inte bättre om den fick sluta i en havre hink. Nu har ju vi alltid sålt i första hand men det har aldrig varit skadade eller svåra hästar. Av ca 25 så har vi tyvärr slaktat 3. En pga olycka (slog omkull och bröt sig i höften/lårbenet), en pga ålder och en fd travare pga benpålagringar....Övriga är sålda till bra köpare som jag fortfarande har kontakt med. Har även tagit hästsemestrar runt sverige och hälsat på! De två som slaktades pga lynne var här på tillridning/inridning som problemhästar (ponnier) och jag skulle aldrig med gott samvete kunnat sälja dem vidare till en barnfamilj.

Ha det så bra och lycka till med fjorden!:bow:

Avlivning på grund av hans beteende är inte att tänka på! Så illa är det inte på långa vägar! Han är ju inget monster. Har bara lite egen vilja ibland(:angel:) men har ALDRIG varit ute efter att skada någon, har t.o.m varit barn och helt och hållet nybörjare här som ridit på honom utan problem dock bara på ridbana. Det enda han gör är att sticka vid uteritt utan sällskap och även ibland vid promenader har det hänt att han slitit sig och sprungit hem. Med sällskap har det aldrig varit några problem(har gått på turridning). Han är stor och stark(600kg på 143cm) och vet att han kan gå vart han vill när han vill. Dock har det blivit mycket bättre! Var länge sen han slet sig nu. Och tror det har mycket med att göra att jag tränat lite nh med min andra häst. Jag har upptäckt småsaker som jag gjort fel och som jag nu ändrat på, och då verkar han faktiskt respektera mig bättre.
Men om det går någon med honom som är osäker och mindre kunnig så sticker han säkert direkt(jag vet inte helt säkert men skulle tro det), och jag vill inte ha honom lös hur som helst eftersom vi bor brevid E20....
Tror det är en kombination av dålig uppfostring(han var sån när jag köpte honom) och att han är ganska tuff och svår att påverka.

Största anledningen till att jag inte vill/kan sälja honom är ju att han är skadad, inte att han är tuff att hantera i mellan åt för det finns säkert dom som kan hantera det MYCKET bättre än mig. Jag är ju både feg och okunnig men klarar ju honom helt okej ändå idag.

Så bra, lite busig och kan ju alla hästar vara ibland. Lycka till med honom! :)
Hoppas det går bra med hans senskada och att du får honom frisk.
Jag tycker att jag nästan bor i stallet nu och vaktar min...
Har dock svårt att få honom ta medicinen, provat med betfor. gömt i äpplen och snart allt. Nu skall jag prova med äppelmos och medicin i doseringsspruta och försöka ge honom i mungipan. Tror dock att han oxå fått i sig det för han skuttar gärna in och ut fr hagen och har kanske inte lika ont. Livligare helt enkelt! Blir ju kul att promenera honom oxå... En och sjuttiofyra på gärna två ben.... Vi bor oxå nära motorvägg och järnväg så att tappa honom vore inte kul, men jag är nog ganska envis och vi tränar NH så det skall nog gå bra.

:banana:

Får din senskadade häst medicin? Vad då för nått?

han får smärtstillande "Fenylbutazon". Vi är ju inte riktigt säker om det är senan men hos förra ägarens fodervärd trampande han troligen snett och fick ruptur på senan och bristningar i förstärkningsbandet. Det var höst/vinter 2007. Han blev friskförklarad av vet våren 2008. Vi köpte honom nu i höstas och han skulle vara igång för tävling i hoppning. Tror dock att han sattes igång för snabbt. Han är nu halt på båda fram och gick konstigt redan första dagen vi fick hem honom men var besiktad utan anm hos säljaren. Jag tyckte dock inte att han såg ok ut så jag tog ut veterinär och han var alltså halt på båda benen. Hans högra hov växer fortare och det brukar vara tecken på ökad blodgenomströmning eller vad man skall kalla det för...
Jag har fått för mig att höger fortfarande inte är bra då ett år känns lite kort för den skada och att då komma tillbaka till hoppningen direkt. Tror men är ej säker att han överansträngt vänster för att avlasta höger samt att han är väldigt spänd i hals och bog. Dålig rörelse i bogarna...
Eftersom hoven på höger vxr fortare än vänster så belastar han troligen fel och dessutom så skilde höjden i trakterna nästan 1 ½ cm på höger och vänster hov. Lägre på högra hoven - vilket även det påverkar senan om jag förstått det rätt. Har aldrig haft häst med senskada tidigare så det är en ny erfarenhet för mig...
Vi har haft hästar i 32 år, ibland flera i taget men aldrig någon riktigt skada. Nu verkar det komma på löpande band. På min nya (som dock troligen haft det innan köpet) två inackorderade har varit skadade mm.
Han skall äta butta i 10 dgr och sedan böjas om. Hovslagaren tar lite i taget så han kommer igen på måndag morgon... Är han inte bra då skall vi till ATG.
:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej, har en häst som har rehabiliterats ett antal månader (7) efter senskada i ytliga böjsenan. Trodde vi skulle få börja återgå till...
Svar
14
· Visningar
1 529
Senast: CarroT
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 367
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
43 306
Senast: Ray
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025