Någon här som har kampfiskar?

J

julia_v

Hur länge ha era levt?
Har ni enbart ett kön eller har ni blandat?

Hur bor de?
vad ger ni dem för mat?

MVH julia

Just nu har jag inget akvarium, men när jag har haft det så har jag haft kampfisk då och då.
Minns inte hur länge de levt, men den senaste levde när jag sålde akvariumet i alla fall. Om de har dött så har det varit pga sjukdom.
Ibland har jag haft några honor med en hanne, men några gånger har jag bara haft en hanne.

De har bott i ganska små akvarier 45-50 liter. Först hade jag hannen i vårt stora akvarium på 300 liter, men han trivdes inge bra där, blev skygg och färglös. Så då skaffade vi ett mindre akvarium, och där tuffade han till sig.
Kampfisken är en en av de få arter som klarar sig bra och trivs även i små utrymmen.

Jag har matat mina med flingfoder, mygglarver och likn.

Lever väl lika länge som en vanlig fisk. Iallafall upp emot 1 år.

Jag har oftas bara haft 1 hane, men ett tag hade jag 2 honor tillsammans, gick rätt bra, men hanen är aggressiv emot honan om hon inte visar sig intresserad av honom så jag tycker det är bäst att bara ha antingen 1 hane eller 1 hona.

Mina har bott tillsammans med mina andra fiskar. Dock i ett stort akvarium med massor av plats så den inte börjar tugga på mina andra fiskar.

Vanlig flingfoder, men är glupsk, äter allt dom kommer över som ligger på ytan!

Då man ska ha flera av samma sort så bör man ha minst 2 honor med en hane.Annars finns just risken att han jagar den honan om man bara har 1.Det gäller de flesta fiskarter .
Röda mygglarver är ett måste för kampare,annars vanligt flingfoder.

har bara haft hanar!
har hafft ett antal dena första bodde i en liiten liiten glas skål på ungefär en liter eller inte ens det, så såldes de i djur affären o det funkade bra men nu har jag dem i mitt stora akvarium, den första dog när den va typ 3-4 år och den jag har nu är 2 år.
mina har fått flinfoder och frysta (röda?) mygglarver :)

har bara haft hanar!
har hafft ett antal dena första bodde i en liiten liiten glas skål på ungefär en liter eller inte ens det, så såldes de i djur affären o det funkade bra men nu har jag dem i mitt stora akvarium, den första dog när den va typ 3-4 år och den jag har nu är 2 år.
mina har fått flinfoder och frysta (röda?) mygglarver :)

Ingen som skriver att: Fler än 1 kamphane i samma akvarium går inte då dessa är mycket aggressiva mot varandra...Men 1 kamphanne tillsammans med andra arter går utmärkt då dom är fredliga mot dessa. Alla arter av akvariefiskar kan inte hållas tillsammans...tex det finns bråkstakar som kan trakassera mer fredliga fiskar och tex *lekfulla' arter som har en förkärlek att nafsa på andras fiskar långa fenor...samt arter som käkar up de andra. Bästa blandningen får man av fiskar som lever i olika sikt i vattnet...ytfiskar, bottenfiskar och de som föredrar mellanskiktet.

Jag utgår från att de som frågar om viss fiskart här frågar givetvis i affären också! Gör man inte det så är man ju lite knas tycker jag.Släpper man bara ihop fiskarna oavsett art i ett akvarium så är det ju som att kasta pengarna i ån. Givetvis kan man inte ha flera kamphanar ihop,likaså vissa andra arter som heller inte går ihop.Man ska alltid fråga biträdena om vilka arter som går ihop med dom man redan har.Kan biträdet inte svara på det så bör man ju inte köpa fisk i den affären heller. :smirk:

Ärligt talat har jag nog bara varit i en zooaffär, där man kan lita på personalens kunskap och omdöme. :crazy:
Ju yngre personalen är, desto mer kunskap och intresse verkar det som för övrigt. Lite lustigt! :D

När jag hade kampfiskar hade jag dem i stora välplanterade akvarium tillsammans med andra fiskar och mycket flytväxter. På en hanne hade jag fyra honor och akvariestorlekarna var mellan 100 - 250 liter. Ingen risk att han jagade livet ur dem. :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 976
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 857
Senast: Ullmerkott
·
Kropp & Själ Ja, drömsemester? Hur är din drömsemester? Aktivitet? Resmål? Värme eller kyla? Längd? Jag velar mellan en ridsemester med bra hästar...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
3 666
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 270
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30