Någon här som är fodervärd åt Försvarsmakten?

Sv: Någon här som är fodervärd åt Försvarsmakten?

Är ny här. Hoppas jag tryckte på rätt knapp nu... Har funderat lite på att ta en hund från försvarsmakten, och har läst det som stod på deras hemsida. Men vad innebär det egentligen?
Snackade med pojkvännen som har jobbat inom militären i ca. 10 år (har slutat nu) och han sa något om att de vill att man går kurser osv. Men det såg jag ingen information om... Jag vill kunna läsa EXAKT vad förväntas av mig, vad hunden ska klara av i testerna, och vad som händer om hunden inte går igenom. Allt runtomkring.

Det finns ingen text utlagd om exakta uppgifter, utan man får kontakta avelsstatioenn i Sollefteå om man vill bli fodervärd åt valp eller avelstik. Tel;0620 81014, eller 070 2025045.

Är man intresserad av att köpa en hund som gjort L-test men kasserats och den tidigare fodervärden inte vill ha den, ringer man till FHTE. Tel: 08-597 888 02

Att den är kasserad kan ju bero på att den är för loj, eller att den inte trivs i hundgården etc. det behöver inte betyda att det är nåt problem med hunden.

Inte alls det jag ville höra... *suck* Vill så gärna, men jag VET att det inte är läga nu. Men vill gör man ändå :(
Ringer jag dit, är det för att jag "vet" att det är läge att kunna ta en sådan hund. Jag ville ha mer information, så jag på något vis kan få lite hum om när det är läge för det. Tar jag en sådan hund, VILL jag att det ska funka hela tiden den är hos mig. Inte att jag måste omplacera den efter halva tiden pga något...

Att den är kasserad kan ju bero på att den är för loj, eller att den inte trivs i hundgården etc. det behöver inte betyda att det är nåt problem med hunden.

Har redan en omplaceringshund, så problem är jag inte rädd för. Förväntar mig aldrig en "färdig" hund om det är en omplacering. Bara av nyfikenhet, vad kostar en av deras kasserade hundar?
Som fodervärd, betalar jag det priset då, eller hur ser det ut? Menar om hunden inte skulle bli godkänd...

Om hunden kasseras pga fysiska fel, höftledsfel eller benpålagringar i armbågarna, får den fd fodervärden hunden på Gåvobrev, dvs gratis. Om hunden är kassserad av "mentala" skäl säljs den till fodervärden (eller ngn annan om fv inte kan/vill ha den tillbaka) för 2000:-

Om du kontaktar avelsstationen för information så får du information och en intresseanmälan där du berätar om dig själv. Hemsituation, arbetstider osv. Du behöver inte alls vara beredd på att ta en valp på en gång:) Man får fundera och planera

En sak jag funderade på... Är hunden reggad i SKK alternativt om det finns möjlighet för mig att regga in den där. Ska jag ha en brukshund, så är det för att jag vill kunna tävla om jag vill. Kan inte tävla fullt ut med en oreggad hund :( Har för mig att vissa saker är stängda för oreggade hundar.
Har en greyhound idag, som jag känner inte räcker till träningsmässigt. Men det är min första hund, och det perfekta för mig idag vad som gäller ork/tid.

Självklart är den reggad i SKK.

Självklart är den reggad i SKK.

Jag tar inget sådant för självklart :) Bättre att fråga än att anta :) Men då har jag lite info att börja med. Tack så mycket :laugh:

Jag och min sambo började med en valp från försvaret. Försvarsmaktens Curling heter han, efter O´kawasaki och Bosco.
Han va iväg och gjorde sitt L-test den 19 augusti.

När saknaden blev för svår bestämde vi oss för en avelstik från försvaret.
En otroligt lugn och skön hund kom hem till oss. Snart två år gammal och vältränad i grunden.
Samma avtal gäller tikarna som valparna hos försvaret. De betalar försäkring och vetrinär kostnader samt en ersättning per månad för hunden, foder ingår också gratis.
Namnet på vår nya tjej är signaturen om ni vill se på henne.

Jag kan starkt rekomendera alla att fundera två gånger innan man blir fodervärd åt en valp. Det finns få saker som är så svåra som att lämna över kopplet på testdagen och se sin älskling åka iväg.

Mvh

Liknande trådar

Övr. Hund Är det några bukare som ska på mydog? Mig hittar ni i dobermannmontern (ffa på lördag fm) samt springandes runt på mässan. Som...
2
Svar
21
· Visningar
1 459
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 986
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 113
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 515
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sensationella berättelser
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Knäckemacka