Nageltrångsjävel

Blueberry

Trådstartare
Jag har lyckats ge mig själv nageltrång på inte bara en, utan två av mina stortår. Det gör så jävla ont!

Jag försökte mig på lite självkirurgi, och det lättade under några dagar - för att sedan slå till igen med rejäl kraft. Nu kan jag liksom inte klippa nageln kortare och behöver ta till kraftfullare medel. Eventuellt en läkare. Det ser förjävligt ut och gör svinont på en allt större yta. :arghh:

Har ni några tips?
(Ska ringa vårdcentralen i morgon.)

Jag har lyckats ge mig själv nageltrång på inte bara en, utan två av mina stortår. Det gör så jävla ont!

Jag försökte mig på lite självkirurgi, och det lättade under några dagar - för att sedan slå till igen med rejäl kraft. Nu kan jag liksom inte klippa nageln kortare och behöver ta till kraftfullare medel. Eventuellt en läkare. Det ser förjävligt ut och gör svinont på en allt större yta. :arghh:

Har ni några tips?
(Ska ringa vårdcentralen i morgon.)

Hur ser nageltrånget ut? Om nageln går tvärt ner, typ har en knyck ner i kanten... hm... ungefär som en bordsduk som hänger över kanten på ett bord? Svårt att förklara hur jag menar, men om du hänger med - och om det är ett sånt du har - så kan det hjälpa att fila ner den knycken på ovansidan. Inte för mycket (du vill inte igenom nageln!), utan bara litegrann för att lätta på trycket.

Hur ser nageltrånget ut? Om nageln går tvärt ner, typ har en knyck ner i kanten... hm... ungefär som en bordsduk som hänger över kanten på ett bord? Svårt att förklara hur jag menar, men om du hänger med - och om det är ett sånt du har - så kan det hjälpa att fila ner den knycken på ovansidan. Inte för mycket (du vill inte igenom nageln!), utan bara litegrann för att lätta på trycket.

Njae, trånget är liksom "uppe i hörnet" mot tån bredvid. (Inbäddat i gosig, varig svullnad och extremt öm hud.)

Njae, trånget är liksom "uppe i hörnet" mot tån bredvid. (Inbäddat i gosig, varig svullnad och extremt öm hud.)

Aha, samma sort som jag får. :cautious:

Har tyvärr inga som helst knep för dessa, brukar sätta foten i skållhett vatten ett bra tag, bita ihop och gräva med något platt och spetsigt som kan komma under kanten och följa den in till den där jäkla spetsen. :arghh:

Tyvärr inte något jag rekommenderar att du gör (du har redan försökt, du varar, och jag har inte ens sett foten, så det vore ett verkligt dumt råd!), utan VC imorgon låter nog som en bra idé... :(

Testa med alsolspritsomslag tills du kan gå till en medicinsk fotvårdare. Det kan dra ut varet och hjälpte mig flera gånger som ung i samma situation.

Ajajaj, nageltrång är verkligen vidrigt. Jag klippte en tunn remsa sporttejp och fäste den där huden tryckte emot nageln och sedan runt på undersidan av tån. Hm, svårt att förklara men syftet var att liksom strama ut och dra bort och hålla undan huden från det ömmande stället.

Jag har nageltrång på 100 % av mina stortår :angel:

Jag fick gå till vc och bli opererad, det bästa jag gjort. De satte två sprutor i tån (vilket var uthärdligt) och sen var det klart på 1 minut. Bandage i tre dagar, sen bara att gå vidare. Min stortånagel skapar en hulling under huden, kan inte ta bort det själv på något sätt.

Jag håller med @aprilmaj Jag har kronisk nageltrång pga illa utformade tånaglar. Jag har flera gånger varit på VC och blivit opered och fått ett antal penicillinkurer. Sedan ungefär fem år tillbaka går jag regelbundet till medicinsk fotvårdare. De kan lösa det akuta och förebygga. I sommar hade jag lite dålig timing med semesterstängt och sedan fullbokat. Jag inbillade mig att jag skulle klara 12 veckor med lite egenvård, men icke. Jag fick gå akut till en annan fotvårdare, och hon löste det åt mig.

Fick ställa mig på räkmackan och glida in på en tid nu vid lunch.

För tillfället slipper jag operera skiten (gjorde det i tonåren och minns den bedövningssprutan som det värsta kag har gjort i livet) men ska tillbaka på torsdag.

Har blivit fotbadad och pillad på, har gröna remsor typ under naglarna och fick något slags spännclips ovanpå för att lätta på trycket och tvinga upp naglarna.

Den fantastiska personen som tog sig an mig har dessutom utlovat en skola i hur jag ska ta hand om stortånaglarna i framtiden, vilket jag ser mycket fram ent :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Det har i ca 1,5 år varit massor av problem med mig, saker som att jag fått svårt med balansen, avståndsbedömning, feber som kommer och...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
28 464
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Jag behöver råd från någon som upplevt liknande. (Inte, ”jag har aldrig haft ont av min kopp, möjligen obehag, det går skitsmidigt, du...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 586
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
26 832
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 381
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar