Näckens flugmedel!!!

Sv: Näckens flugmedel!!!

Trissa - vi har tyvärr extremt hårt insektstryck, och det är just bromsen som ställer till det och gör de inte kan vara ute dagtid (eller att man kan rida dagtid).

Ska PM:a hemsidesadressen såsnart jag sett till att jag har en flaska i min hand (dvs måndag). Så egoelak att jag vill se till att jag får en först innan 'hela lagret' säljs. (Vet ju inte hur mkt de har, om det är kvar frånf örra året eller ej)

Kan verkligen instämma , det insektstrycket är inte att leka med. Jag har aldrig varit med om nåt liknande i bromsväg.

Kan verkligen instämma , det insektstrycket är inte att leka med. Jag har aldrig varit med om nåt liknande i bromsväg.

Jo, har internetbekanta som varit helt övertygade om att jag är en fjollig hönsmatte som överdriver när jag skrivit att de inte kan vara ute dagtid utan måste tas in, och att det inte går att rida mellan 07 - 22 under 'högsäsong'. Så bilade de upp hit, och satt och fnös över att var och varann häst hade exsemtäcken eller flugtäcken, herrejisses liksom.

Efter ett dygn här förstod de, fullt ut. Och de var ju inte vana heller, så de upplevde det ju dessutom ÄNNU värre än 'vi härdade' gör. Men sen blev det tyst ang 'fjantigt, det går att rida ändå, vadå täcken, vadå gå in'

:devil:

Jag vet inte vad som hänt, men jag tror bromsjävlarna muterat. Såhär var det INTE för tio år sen, och det blir bara värre och värre för varje år. Rekordet är 120 ihjälslagna bromsar på 10 minuter, och då hann jag ju bara slå en bråkdel av totalantalet...

Norra Uppland, utanför Tierp, ut mot kusten.

Dock likadant hos pappa (södra Gästrikland, utanför Gävle, söder om), det var knappt några broms alls när jag var liten, inte heller när jag köpte valacken (99), det som var var mygg och knott, men i rimlig mängd. Nu går det knappt att ha hästar där, sist vi provade fick vi bada dem i flugmedel, klä dem i EXSEMtäcken, och det var ändå rena plågan att se hur de led av bromsen under dagarna.

Så, jag är som sagt övertygad om att något hänt, att de jävlarn muterat eller ngt.

Är likadant i t ex Örbyhus och så vidare, dvs överlag häromkring. Lite variation beroende på läge och sånt, är det öppet, blåsigt och långt tills kog t ex är det ju mindre. Jag brukar traila till (ute)ridbanan i Dannemora, där är det ingen skog i närheten och öppet, och visst finns det bromsar, men de är lätträknade och i fullt normal mängd.

Jag bor några mil söder om Dannemora.
Här är det inte så farligt med broms, men däremot mygg. Vi kan knappt ha hästarna ute på kvällarna när det är som värst :eek:

Men dom ser ganska roliga ut när dom är alldeles fulla av bulor från myggbetten :D

Mygg har vi nästan inga som helst problem med, däremot de som bornärmare vatten har rätt rejäla problem.

Jag skulle vilja tillbringa somrarna på den blåsiga, öppna Uppsalaslätten jag..

Hej! Jag beställde 5 liter BremsenBremsen från MM Cosmetici Tyskland i fjol (2006). Det luktade lite "godare" än det ordinarie BromsBroms, har en stallkamrat från Tyskland som sa att bromsarna inte var så stora i Tyskland så jag tänkte att det kanske inte är lika effektivt men det funkade för min känsliga fullblodsgrabb, helst strykas på två gånger om dagen, men ibland har jag bara hunnit 1 gång. Sedan har jag även Switch-Pour-on var 6 vecka, för fästingarna. Detta fungerade bra i somras.
Själva förfarande med beställningen gick bra, det går att skriva på engelska. Snabbt kom dunken också. Det gick åt ca 4 liter förra sommaren.
Återkom gärna om du har frågor. Jag kan ordna adressen om den inte finns på Näckens hemsida.
Lycka till! :smirk:

Det här lät intressent *tack för tipset* :bump:

Fick fram det här: Europäisches Ausland: Zahlung per Überweisung vorab + 10 EURO für Porto-/Verpackungskosten som jag tolkar som att 10 euro läggs på för frakt, emballage och packning.

Googlade fram webb-sajten som jag hittade här: http://www.mm-cosmetic.de/

Att köpa en 750 ml flaska skulle ju vara en hit för att pröva på de lokala odjuren, men när då de extra omkostnaderna á 10 euro tillkommer blir det ju inte lönsamt. men att lägga ut 125 + 10 = 135 euro på myggmedel man inte testat är ju... ehum.. mycket pengar. :crazy:

Liknande trådar

Relationer I morgon börjar jag jobba efter semestern igen och jag kan inte lämna min mamma ensam en hel dag, eller knappt ens ett par timmar. Jag...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
89 677
Senast: Snurrfian
·
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 445
Senast: escodobe
·
S
Hästmänniskan Skulle behöva lite "häst"folks syn på det hela. vi har beställt ett ridhus från en känd firma, vi kom överens om ett datum då allt...
Svar
18
· Visningar
2 136
Senast: xandoor
·
Hästmänniskan Jag har hjälpt mig kompis som köpt en sadel via en auktionssite på nätet. Hon bjöd på en sadel för över 2 månader sedan och vann...
Svar
2
· Visningar
1 091
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama