Bregen
Trådstartare
Jag funderar lite över vad som är en korrekt form hos häst. I TR II står det följande:
"I allt arbete, även i halten, måste hästen vara på tygeln. En häst är
på tygeln när halsen är mer eller mindre upprest och välvd i en-
lighet med dess utbildningsståndpunkt och grad av samling samt
accepterar bettet med en lätt, mjuk, eftergiven och stabil kontakt.
Hästens huvud ska förbli i en stadig position, med nosen något
framför lodplanet med en eftergiven nacke som högsta punkt på
halsen, utan att visa något motstånd mot ryttarens inverkan."
Men jag tycker det är väldigt ofta man ser hästar (även i svår klass) som inte går med nacken som högsta punkt. En del hästar går hela program utan nacken som högsta punkt. Yngre hästar som går lite friare i formen tycker jag oftare man ser med nacken högst. Hur bedömer domare detta?
En annan fundering är vad som är lodplan. Tidigare gick lodlinjen genom ögat och hästens mungipa men nu vekar det ha ändrats till att lodlinjen är går vid nosryggen. Jag har inte hittat något i dagens TR som faktiskt beskriver var lodlinjen ska gå.
Kopierat från äldre TR:
"Med stadigt huvud och fritt buren hals, där nacken som regel är högsta punkten, samt med nosen i eller något framför lodlinjen genom ögat skall hästen stödja lika på bägge tyglarna"
"I allt arbete, även i halten, måste hästen vara på tygeln. En häst är
på tygeln när halsen är mer eller mindre upprest och välvd i en-
lighet med dess utbildningsståndpunkt och grad av samling samt
accepterar bettet med en lätt, mjuk, eftergiven och stabil kontakt.
Hästens huvud ska förbli i en stadig position, med nosen något
framför lodplanet med en eftergiven nacke som högsta punkt på
halsen, utan att visa något motstånd mot ryttarens inverkan."
Men jag tycker det är väldigt ofta man ser hästar (även i svår klass) som inte går med nacken som högsta punkt. En del hästar går hela program utan nacken som högsta punkt. Yngre hästar som går lite friare i formen tycker jag oftare man ser med nacken högst. Hur bedömer domare detta?
En annan fundering är vad som är lodplan. Tidigare gick lodlinjen genom ögat och hästens mungipa men nu vekar det ha ändrats till att lodlinjen är går vid nosryggen. Jag har inte hittat något i dagens TR som faktiskt beskriver var lodlinjen ska gå.
Kopierat från äldre TR:
"Med stadigt huvud och fritt buren hals, där nacken som regel är högsta punkten, samt med nosen i eller något framför lodlinjen genom ögat skall hästen stödja lika på bägge tyglarna"